Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 14:09

Mijn vraag:

In mijn NAS heb ik inmiddels 4 schijven hangen, geconfigureerd als 1 volume middels SHR. De schijven zijn:
2 x 2TB Samsung (6,5 jaar oud)
1x 4TB HGST (2 jaar oud)
1x 4TB Seagate (ruim 1 jaar oud)

Gezien de leeftijd van de 2 Samsungs (ooit gekocht voor mijn oude 2-bay NAS), ben ik aan het oriënteren op nieuwe schijven (2x 4TB of groter). In de zoektocht heb ik ook de SMART-gegevens eens uitgelezen. Wat blijkt: mijn allernieuwste 4TB Seagate-schijf geeft een hele hoge SMART-waarde op Raw_Read_Error_Rate (abnormaal/afwijkend hoog tov de andere 3 schijven).

Voor het vergelijk:
Samsungs geven 157 en 1309 als waarde.
HGST geeft 0 als waarde.
Seagate geeft 12901886 als waarde :? :o

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Synology DS418
Seagate ST4000DM004

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Uiteraard heb ik lekker rondgezocht en ontdekt dat de Raw_Read_Error_Rate niet de belangrijkste parameter is in de SMART-informatie. Reallocated_Sector_Count en Current_Pending_Sectors zijn vaak een betere indicator van een probleem (falende schijf oid). Die waarden staan nog netjes op 0 (bij alle schijven trouwens).

Verder heb ik ontdekt dat deze Seagate een SMR-schijf is (vandaar ook de hogere cache) en de andere 3 zijn CMR-schijven. Dit heb ik bij aanschaf niet in de gaten gehad. Als ik nu een nieuwe schijf zou aanschaffen voor de NAS wordt het dus niet weer de Seagate.

Maar verder blijft mijn vraag: wat is hier aan de hand? Is dit het gevolg van SMR?

Ook valt me op dat een andere parameter aanwezig is in de SMART-info: Hardware_ECC_Recovered. Deze parameter geeft exact dezelfde waarde terug als de Raw_Read_Error_Rate. Blijkbaar worden alle fouten probleemloos gecorrigeerd?

Goed: het intrigeert me en ik ben benieuwd of jullie meer licht op dit verschijnsel kunnen werpen.

En voor de geïnteresseerden: de beide Samsungs draaien stil, koel en rustig door. Na een volledige scrub geen fouten gevonden, dus ik heb nog weer even vertrouwen. Ben nu aan het kijken naar een WD Red van 6 of 8 TB. De EFRX-variant voor de 6TB, of de EFAX-variant van de 8TB. Die zouden beiden CMR moeten zijn volgens WD. :Y

Beste antwoord (via wellproc op 04-11-2020 20:52)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ja dit is normaal, seagate heeft een aparte manier van berekenen. Zie http://www.users.on.net/~...Seagate_SER_RRER_HEC.html voor meer info hierover.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ja dit is normaal, seagate heeft een aparte manier van berekenen. Zie http://www.users.on.net/~...Seagate_SER_RRER_HEC.html voor meer info hierover.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 14:09
Dank!

Ik heb het helemaal doorgelezen en snap ongeveer wat er gebeurt.
Wat ik er nog niet uit kan halen: hoe kan ik aan deze waarden zien wanneer het misgaat?
Moet ik ze daarvoor altijd omrekenen, of is er nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

In principe is het zaak om naar de geïnterpreteerde waardes VALUE, WORST en THRESH te kijken.

code:
1
2
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   075   065   044    Pre-fail  Always       -       31868300

De wijze waarop de seagates deze status rapporteren kan wel interessant zijn, maar vaak is het een stuk vlugger om naar de RAW_VALUE te kijken. Als je smartctl gebruikt kun je dit doen: -v 1,raw48:54

code:
1
2
3
sudo smartctl -a -v 1,raw48:54 /dev/ada1
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   075   065   044    Pre-fail  Always       -       0

Ik heb meerdere seagates die alweer een tijdje draaien en ze vertonen allemaal hetzelfde gedrag en nog geen enkele is stukgegaan.