Probleem geluid overdragen van versterkers naar boxen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starters
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-10-2021
Hello,

Ik heb sinds kort problemen met mijn muziekinstallatie. momenteel gebruik ik de parasound model 2100, parasound HCA-750A in combinatie met quardral tribun boxen.

Naar mijn gevoel komt enkel op het eerste kanaal de volledige versterking erdoor. bij de overige kanalen is het geluid duidelijk veel minder.

nog een bijkomend probleem is dat wanneer ik kanaal 1 aanspreek slecht 1 zijde versterkt wordt de andere speelt slechts heel zacht.

Ik weet dus niet goed waar het probleem zich bevindt ? ik heb alle mogelijke kabels verstoken en getest zonder resultaat.

wanneer ik op kanaal 1 de kabels van de boxen van kant verander wisselt het probleem mee.
wat het zo verwarrend maakt is: Dat wanneer we de andere kanalen aanspreken het geluid wel mooi over de 2 boxen gespreid wordt.

Kan iemand mij helpen of door verwijzen (regio Antwerpen) ?

alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Hoe heb je dit aangesloten? De Parasound HCA-750A is een tweekanaals eindversterker, je hebt het over het eerste kanaal en overige kanalen. Heb je meer dan twee luidsprekers op deze versterker aangesloten? Parasound raadt dat af, zie de FAQ in de link ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 10:42

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Ja, dit kan aan zoveel liggen. Denk dat je de speakers en kabels kan uitsluiten, doordat het wel mooi is als je van 'andere' kanalen gebruik maakt.

Denk inderdaad dat het 'mono' kanaal meer vermogen levert, omdat alles dan via één kanaal gaat. Uiteraard heb je in jouw situatie de 'stereo' functie nodig en verdeelt hij zijn vermogen. Dit is wel TheWayToGo.
Je zou nog even kunnen kijken of de versterker ingesteld staat op de juiste weerstand 8 Ω of 4 Ω.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starters
Merci,

Ik zal even een foto toevoegen van de opstelling momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmNqFVHxBBgBf7cy3MuFbv2tJVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfumXLSC6wwDBPta1H8zN6ny.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlnEsZq8LA0T9lsXiu19f0VhB-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJTbrTlHNZvj04uaFj8umKU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clE4wLp1ymChyPRV9BLj2DwQq3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1Rndxl0HMia6egbfSnZ0Pf2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dr zit iets van een volumeknop naast de inputs, vermoedelijk voro het inputlevel. Wat gebeuirt er als je daar aan draait? Die dingen willen wel eens stof trekken en dan net niet meer lekker functioneren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
Komt de kabel bij input 1 daadwerkelijk vanaf een platenspeler?
De schakelaar 'input 1 select' staat op Phono ipv Line input. Als je iets anders gebruikt moet deze schakelaar op Line worden gezet.
Zou verklaren waarom de overige input kanalen het wel gewoon doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 06-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starters
@The Eagle ik kan inderdaad het geluid gelijkmatig verdelen door de “zachte” kant volledig open te sturen. Maar vraag mij af of dit de bedoeling kan zijn ?

@Propheticus deze komt inderdaad van een platenspeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
Ah, dat verklaart dan "bij de overige kanalen is het geluid duidelijk veel minder". Dit zijn line ingangen die een veel krachtiger signaal verwachten dan een phono/platenspeler.

Volgende check: wat voor platenspeler is het / wat voor pickup element (cartridge) heb je? Om te controleren of dit een moving magnet (MM) of moving coil (MC) is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

starters schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:03:
@The Eagle ik kan inderdaad het geluid gelijkmatig verdelen door de “zachte” kant volledig open te sturen. Maar vraag mij af of dit de bedoeling kan zijn ?

@Propheticus deze komt inderdaad van een platenspeler.
Dit zijn geen nieuwe versterkers meer dus er kan zeker wat onbalans zijn tussen de kanalen qua versterking. Je zou 'm door een technicus opnieuw kunnen laten afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starters
@Propheticus ik heb een rega planar 1 met MM cartridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starters
@Verwijderd wat is de prijs voor het opnieuw afstellen ? En ergens in de regio Antwerpen een goede technicus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

starters schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:44:
@Verwijderd wat is de prijs voor het opnieuw afstellen ? En ergens in de regio Antwerpen een goede technicus ?
Geen idee, heb alleen een keer een complete revisie laten uitvoeren van een Marantz versterker uit hun premium serie (nieuwprijs van omgerekend €2000) en daarbij werden ook de eindtrappen opnieuw afgesteld. Kwam neer op ruim €300, maar dat was inclusief het vervangen van bijna alle elco's, het schoonmaken van alle potmeters en het bypassen van de toonregeling (defecte IC).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2020 17:48 ]

Pagina: 1