Aanvullen zonnepanelen op oost/west dak met dakkapellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Ons dak is vrijwel precies oost-west. Op elke kant een dakkapel.
Op de pannen, boven de dakkapellen, liggen nu 4.5 jaar aan elke kant 5 panelen in portait. Het zijn 275Wp yingli panda panelen, samen met een 2500W growatt met 2-mppt (dus 1 voor oost en 1 voor west).
Dat levert jaarlijks ca 2200kWh op, vrijwel genoeg om ons huidige verbruik te dekken (met salderen).

Nu gaan we naar een warmtepomp en sww ook daarmee, dus van het gas af en all-electric. Meer stroomverbruik dus om te compenseren met extra panelen.

Ik zie zelf 2 mogelijkheden:
1. oost en west 2-3 panelen landscape onder de dakkapellen (beschikbaar ca 1.20 hoog en 5.40 breed)
2. oost en west 2-3 panelen op vlakke schans op de dakkapellen (hopelijk vlak genoeg om geen schaduw te werpen op de panelen die erboven liggen).

Met optie 1 heb ik wisselend schaduw van de ene of de andere dakkapel, maar omdat het o/w is wel wat meer spreiding van opbrengst over de dag verdeeld. Echter omdat het dus niet zuid is, sowieso max ca 75% ofzo (en dan dus nog de schaduwwerking eraf).

Met optie 2 heb ik nagenoeg geen schaduw (hooguit helemaal begin/eind van de dag door het stukje dak wat er nog boven ligt) en liggen ze optimaal op zuid. Echter dus wel heel vlak op de schans dus geen optimale hoek.

Vooral bij 1 zal ik dus ofwel 2 strings, ofwel optimizers, ofwel een los omvormertje per paneel moeten hebben? Of zie ik dat verkeerd?
Bij optie 2 denk ik dat ze wel in 1 string kunnen, maar de WAF is vrij sterk tegen panelen óp de dakkapellen dus heeft niet de voorkeur.

Een combi van 1+2 zien we niet zitten. Niet financieel en dus niet vanwege de lage WAF voor op de dakkapellen. (met 1+2 zou het nog rommeliger worden voor de WAF)

Wat zou wijs zijn, uitgaande van de voorkeur voor 1?
Alles in 1 string, 2 strings (1 of 2 omvormers) of optimizers of kleine losse omvormers per paneel?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
lastige situatie, een string van 2 of 3 panelen wordt niet wat. Je komt dan haast automatisch uit op micro-omvormers (APC of Enphase).

Een andere optie zou zijn 2e hands panelen zoeken en deze aansluiten op de strings die je al hebt liggen. Als je wat zoekt tussen de 270 en 300 Wp met soortgelijke stroom, kun je die er zo bij gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je geen leuk plekje voor een veranda ofzo. paar mooie glas-glas bi-facials als dak, kan super strak zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of de 22 SF op MP.
3 a 4 in 1 string is al voldoende.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
mcDavid schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:30:
lastige situatie, een string van 2 of 3 panelen wordt niet wat. Je komt dan haast automatisch uit op micro-omvormers (APC of Enphase).
Ik vermoedde al dat een string niet handig is. Zijn er voor micro-omvormers dingen waar ik echt op moet letten?
mcDavid schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:30:
Een andere optie zou zijn 2e hands panelen zoeken en deze aansluiten op de strings die je al hebt liggen. Als je wat zoekt tussen de 270 en 300 Wp met soortgelijke stroom, kun je die er zo bij gooien.
Tweedehands is niet echt handig. Ik kan best aardig klussen maar (tweedehands) panelen zelf op het schuine dak plaatsen ga ik echt niet doen!
twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:33:
heb je geen leuk plekje voor een veranda ofzo. paar mooie glas-glas bi-facials als dak, kan super strak zijn :)
Kort: Nope.
Te kleine tuin. En ik wil dat ook niet want dat kost plek waar we graag zelf in het zonnetje zitten.
(tuin heeft al veel schaduw, ook niet handig voor panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:42:

Tweedehands is niet echt handig. Ik kan best aardig klussen maar (tweedehands) panelen zelf op het schuine dak plaatsen ga ik echt niet doen!
Hmm, al zie ik op wat populaire sites dat de installatiekosten echt beginnen bij bijna 1100 euro. Ook voor een paar paneeltjes... Da's op 2x3 panelen best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
sjimmie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:42:
[...]

Eh, dan hou je misschien de optie voor panelen op de dakkapel over? Want tbh, een installateur laten komen voor 4 paneeltjes... dat maakt het al snel compleet onrendabel...

't Is niet voor niets dat we mensen meestal aanraden in één keer hun hele dak vol te leggen. Kans dat je later spijt krijgt als je het niet doet is gewoon erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke regio?

Misschien kan een vriendelijke tweaker je even helpen met plaatsen?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2020 10:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@sjimmie Als iemand het niet mooi of rommelig vind is dat natuurlijk altijd lastig. Zijn er vergelijkbare huizen in de buurt waar dit wel is gedaan? Of komt daar dan juist vandaan dat het rommelig staat?

Eventuele derde optie: alles wat al je hebt van het dak afhalen en verkopen en daarna alles nieuw nemen? Dan heb je wellicht meer kans om het "netjes" neer te leggen ipv "rommelig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:50:
Welke regio?

Misschien kan een vriendelijke tweaker je even helpen met plaatsen?
Regio pal onder Utrecht, heel centraal dus.. ;)
Ik gun het sowieso liever aan een medetweaker... Ik kan ook best veel zelf, en kan ook helpen. Alleen ga ik dus niet stunten op het schuine dak.
De vorige set was ook door geplaatst door iemand waar ik via tweakers terecht kwam maar ik heb begrepen dat die het niet meer doet.
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:28:
@sjimmie Als iemand het niet mooi of rommelig vind is dat natuurlijk altijd lastig. Zijn er vergelijkbare huizen in de buurt waar dit wel is gedaan? Of komt daar dan juist vandaan dat het rommelig staat?

Eventuele derde optie: alles wat al je hebt van het dak afhalen en verkopen en daarna alles nieuw nemen? Dan heb je wellicht meer kans om het "netjes" neer te leggen ipv "rommelig".
Ja, verderop juist 2 huizen naast elkaar met dezelfde panelen waarbij de ene het boven+óp de dakkapel heeft en de andere boven+ónder de dakkapel. Mijn vrouw was toen heel stellig in wat ze wel en niet neties vond. Ze werkt heel duurzaam mee met alles dus ik doe het graag ook zoals jij dit het liefste wil.

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 05-11-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik ben weer helemaal blij. Degene die destijds de 2x5 panelen heeft gelegd, doet nog steeds installaties.
Hij kwam met het voorstel om de bestaande 2 strings uit te breiden met elk 3 extra panelen die dan met optimizers "passend" worden gemaakt. De huidige omvormer zal dan op piekmomenten moeten gaan aftoppen, maar aan de andere kant is die nu soms niet zo happy met relatief lage spanning wat dan meteen over is. Vooral over het jaar heen zal dit prima werken, en door het besparen van een extra omvormer enzo is dit een veel voordeligere oplossing. (6 Tigo optimizers kosten niet veel)

Het idee is dat van de 2x3 nieuwe panelen er altijd maar 1 set echt "actief" is. Of de ene ligt in de zon, of de andere, vanwege de ligging en de dakkapellen erboven nooit tegelijk (oke, op het hoogste punt van de zon een paar minuutjes evt). Dus omdat ze toch al niet Zuid liggen en omdat ze nooit tegelijk vol in de zon liggen, is het max vermogen laag maar de opbrengst vooral verdeeld over de dag.

Pagina: 1