Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• 1607hb
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:05
Nadat ik begin dit jaar bij mijn eigen huis bezig ben geweest met zonnepanelen (die liggen inmiddels), zou ik graag jullie hulp krijgen met de volgende pv opstelling voor mijn ouders. Ook hier zou ik het zelf willen leggen!

In het plaatje hieronder is te zien dat het gaat om 5 dakvlakken. Hiervan is alleen dakvlak 5 een schuin pannendak, rest is plat dak. In mijn situatie zijn op verschillende dakvlakken schoorstenen aanwezig, daarom heb ik meerder tigo optimizers toegevoegd. Misschien is dit niet nodig en kan een omvormer met een schaduwmanagment voldoende werken. Hier kan ik alleen heel weinig info / werking / toepassingen van vinden. Dit toppic lijkt aan te geven dat het ook met shadefix zou kunnen.

Verbruik is nu enorm door bedrijfje aan huis. Ligt rond de 25000 KWh per jaar. dus zoveel panelen als mogelijk dacht ik.
1. Vraag is of jullie nog opmerkingen hebben of verbeteringen zien! Wat ik wel verwacht :).
2. Graag zou ik jullie meningen horen over de optimizers die ik toegevoegd heb. zijn de nodig of vertrouwen op de shadefix van een goodwe omvormer? of zijn er zelfs andere opties?
3. Ook is de vraag hoeveel de opbrengst op jaarbasis ongeveer zal gaan zijn. Met totaal van 17760Wp, is dan de 17760 KWh haalbaar?
4, Voor zonnepanelen heb ik JA Solar JAM60S-20-370 genomen, goede prijs/Wp. en de afmetingen die nog op de platte dak montagemateriaal kunnen.. zien jullie betere opties?
5. Zijn de omvormers goed gekozen bij de hoeveelheid zonnepanelen?

Omschrijving
ik heb boel opgesplitst in 3 pv opstellingen, met drie omvorvers.

PV opstelling 1
Dakvlak 1. Afmeting is 5.50 x 5.50 meter.
Om zoveel mogelijk kwijt te kunnen heb ik de panelen in portrait gezet. Aan de west zijde staat een woning die voor schaduw zal zorgen later op de dag, daarom staan de 8 panelen in de richting ZO.
Dit is een garage die 10 meter los staat van de rest van het gebouw. Daarom zal deze een eigen omvormer krijgen

panelen: 8 x JA Solar JAM60S-20-370 = 2960 Wp
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden - portrait
Omvormer: goodwe-gw2500-xs

PV opstelling 2
Dakvlak 2; afmetingen 8.0 x 4.5 meter.
Dakvlak met een schoorsteen en een lichtkoepel.
8 Panelen in richting ZW. 10 graden.

Dakvlak 3; afmetingen 4.5 x 7.5
7 panelen in richting ZW waarvan 4 tegen hogere dak aan (dakvlak 5). deze liggen verreweg het langst in de schaduw. Ik denk deze Tigo omptimizers nodig te hebben, zodat de rest van de van de string niet naar beneden wordt getrokken in de ochtend (shadus van schuine dak).
De 15 panelen van Dakvlak 2 en 3 wil ik samen voegen in 1 string

panelen: String 1: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
optimizers: 4 x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden

Dakvlak 4; afmetingen 7.5 x 7.5 meter.
Op 2.3 meter van de zuid hoek staat een schoorsteen van +/-3 meter hoog. Daarom heb ik de panelen achter de een tigo optimizer gegeven.
Deze 15 panelen wil ik in 1 string plaatsen.

panelen: String 2: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
optimizers: 3x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden
Omvormer: goodwe-gw10kt-dt-rs485-3-fase-2-mppt

PV opstelling 3
Dakvlak 5 is een pannendak onder een hoek van 40 graden.
Er is ruimte voor 10 panelen. Voor de onderste rij staat een schoorsteen. Vandaar dat ik ook daar Tigos heb toegevoegd.

panelen: 10 x JA Solar JAM60S-20-370 = 3700 Wp
optimizers: 4 x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
montagemateriaal: clickfit-evo-pannendak-1-rij-van-4-panelen
clickfit-evo-pannendak-portrait-1-rij-van-7-panele
Omvormer: Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV-2sg37wM5C3spUq4eVwqMurNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SBM9aT5l546JpfU9DDHGzcF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lySfo61u0Jf3AqVOA30PvONCFT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uF93nQf1k8GV6aAljmqwZqGK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_GfYKlGb5Mrv4m_G8N8Z1KE0vA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNKth0rLTtZ7g4iT92WqoZPe.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nette startpost.

Als je het zelf gaat aanleggen zou ik "for science" het eerst leggen zonder optimisers.

Een nauwkeuriger opbrengst schatting krijg je van SunnyDesign. Maar ook die zal geen rekening houden met schaduw.
Kunnen sommige pijpjes niet wat korter?

Sunnydesign raadt bijvoorbeeld aan om 2 strings van 19 parallel te zetten en dan 10 panelen op de andere input. 22 Ampere mag een 10, 12 of 15 kW Goodwe ook hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuu_43CHdEdBCNTrkcsOmtOyco8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1i3J5ogZXSwTT5QQPMIPem2k.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik twijfel of Tigo's en schaduwmanagement goed werken met 2 strings parallel. Wat dat betreft is jouw omvormer indeling wel goed.

Je zou eventueel kunnen overwegen om 3700 Wp op een 3 kW omvormer te zetten, dan top je 0.2% af op jaarbasis maar dan ga ik er van uit dat je geen schaduw hebt.
In werkelijkheid heb je wel schaduw dus je verliest veel minder.
Voordeel is dan ook dat de maximale stroom op die fase iets minder wordt. Namelijk (10000 W / 3) / 230 V + 3000 W/ 230 V = 27.5 A. (ik neem aan dat de hoofdzekering 3 x 25 A is?)
(even worst case gerekend, in de praktijk zul je al snel meer dan 240 V hebben op momenten met veel opwekking en weinig verbruik.
Let er sowieso op dat je die 3 of 3.68 kW dan op de fase zet met het laagst netvoltage. Dan kom je niet zo snel bij 253 V (dat de omvormer gaat aftoppen om niet een te hoog netvoltage te maken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKdQV8aS5cNd7FVOSAcdACc4bSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5b1T3lNBqHP38375aozDsaX.png?f=fotoalbum_large

Waar je met grote omvormers op moet letten is het geluid. Uit eigen ervaring weet ik dat de 20 kW Goodwe goed hoorbaar is, die wil je niet te dichtbij hebben. Al zal de ventilator pas bij een bepaalde temperatuur aan gaan. De 10, 12 of 15 kW versie zal ook wel net iets stiller zijn verwacht ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• 1607hb
Super bedankt voor je reactie. Heel nuttig.

Ik ben het met je eens om eerst de optimizers achterwege te laten.
Deze zijn achteraf nog prima toe te voegen en dan kan ik er eest nog even mee experimenteren.

De pijpjes kunnen niet korter. Ik zal er zeker nog naar kijken.. maar verwacht daar niet te veel van.
Maar goed, ik twijfel of Tigo's en schaduwmanagement goed werken met 2 strings parallel. Wat dat betreft is jouw omvormer indeling wel goed.
Hier weet ik te weinig van, maar kan me wel voorstellen dat schaduwmanagment hier last mee krijgt.

De hoofdzekering is 3x40. dus hier verwacht ik weinig last van.
Goede tip inderdaad om de 1 fase omvormer op die fase aan te sluiten.

De 10kW zal op zolder hangen waar niemand last zal hebben van eventueel lawaai.

Ik neig nu naar de opstelling zoals ik deze had voorgesteld.
met de 3700Wp op een 3kW omvormer.

Zelf heb ik de goodwe omvormer en heel tevreden, 3-fase omvormers zijn van zelfde kwaliteit?
Wat zijn de ervaringen met JA solar zonnepanelen? Of zijn er panelen met betere prijs/kwaliteit?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Als je meerdere strings parallel op dezelfde MPPT zet, kun je idd geen tigo optimisers gebruiken! Of je moet àlle panelen er een geven.

Ik zou denk ik voor 4 MPPT's gaan. Dakvlak 2+3 samen en de rest per dakvlak. Je hebt dan zat panelen per string, denk dat het icm schaduw management dan gewoon goed gaat. Dat betekent dan wel 2 omvormers. Of 3 zelfs, net wat praktisch is (kan me bijv. Voorstellen dat dakvlak 1 een aparte installatie wordt). Doe nog wel ff het rekensommetje, misschien is het verschil t.o.v. 1 grote omvormer te groot om zoveel op te spitsen.

Ik zit nog te peinzen of je dmv een o/w opstelling meer panelen kwijt zou kunnen... Maar ben bang dat het dan wel een héél ingewikkeld verhaal wordt qua strings. Op dakvlak 3 is het sowieso geen optie. Op dakvlak 4 zou je zo-nw moeten leggen... Levert je nog weer 2 andere oriëntaties op dus... Misschien is het voor dakvlak 1 wel een optie.

• busscherski
  • Nu online
O 3x40A, is ook niet gek met dat jaarverbruik. 3x25A was ook goed gegaan maar nu heb je nog meer marge.

Volgens mij zijn de meeste 10 kW modellen passief gekoeld. Bij voorkeur niet op een warme plek ophangen maar ze zijn wel lekker stil.

Zijn je beide ouders ondernemer? Als een van de 2 dat op papier niet is kun je de BTW terugvragen. Wel even het energiecontract op die persoons naam zetten, en de facturen uiteraard.

Ik heb een paar Goodwe 3 fase omvormers onder mijn hoede. (20 tot 66 kW)
Wel fijne apparaten alleen hadden er een paar issues met de AC voltage meters, de Goodwe servicemonteur heeft dat netjes opgelost.
Helaas geen ervaring met de kleinere passieve types. Maar ik denk dat ze wel goed zijn.

JA Solar is een bekende naam, ik denk prima maar over 25 jaar weten we het beter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Nu online
O wacht, ik weet niet of dat wat ik zeg over BTW echt kan. Misschien even informeren in het topic dat daarover gaat

• 1607hb
mcDavid schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:03:
Als je meerdere strings parallel op dezelfde MPPT zet, kun je idd geen tigo optimisers gebruiken! Of je moet àlle panelen er een geven.
Zou je ook kunnen uitleggen waarom dit zo is?
Ik zou denk ik voor 4 MPPT's gaan. Dakvlak 2+3 samen en de rest per dakvlak. Je hebt dan zat panelen per string, denk dat het icm schaduw management dan gewoon goed gaat. Dat betekent dan wel 2 omvormers. Of 3 zelfs, net wat praktisch is (kan me bijv. Voorstellen dat dakvlak 1 een aparte installatie wordt). Doe nog wel ff het rekensommetje, misschien is het verschil t.o.v. 1 grote omvormer te groot om zoveel op te spitsen.
Ik denk dat ga ik voor 4 mppt. Dakvlak 1 inderdaad op één installatie, deze staat te ver (10 meter) van de andere zonnepanelen, dus dat lijkt me praktisch niet haalbaar.
Ik zit nog te peinzen of je dmv een o/w opstelling meer panelen kwijt zou kunnen... Maar ben bang dat het dan wel een héél ingewikkeld verhaal wordt qua strings. Op dakvlak 3 is het sowieso geen optie. Op dakvlak 4 zou je zo-nw moeten leggen... Levert je nog weer 2 andere oriëntaties op dus... Misschien is het voor dakvlak 1 wel een optie.
Er zouden inderdaad meer panelen kunnen op dakvlak 1 op het moment dat dit ow opstelling wordt. Maar dak staat op ZO of ZW, dus als de panelen op ow-opstelling komen dan zal het dus of ZO-NW of ZW-NO worden. Plus dat er een huis op het westen staat die voor schaduw gaat zorgen later in het jaar.
busscherski schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:13:
Zijn je beide ouders ondernemer? Als een van de 2 dat op papier niet is kun je de BTW terugvragen. Wel even het energiecontract op die persoons naam zetten, en de facturen uiteraard.
Beide ouders zitten in de ondernemen, misschien dat de accountant nog weet of ze iets terug kunnen vragen. Maar als ik de regels zelf snap, dan gaat dat niet gaat lukken.
Ik heb een paar Goodwe 3 fase omvormers onder mijn hoede. (20 tot 66 kW)
Wel fijne apparaten alleen hadden er een paar issues met de AC voltage meters, de Goodwe servicemonteur heeft dat netjes opgelost.
Helaas geen ervaring met de kleinere passieve types. Maar ik denk dat ze wel goed zijn.
Dankjewel voor het delen van je ervaring. Dan ga ik voor de 3 goodwes, denk dat het een prima keus is!

Bij nader inzien lijkt een solarstell connect mij beter en het is nogal een stukje goedkoper.
Ik was nog wel benieuwd naar ervaringen die jullie hier hebben met bepaald montagemateriaal icm met platte daken en grind;
-Solarstell Connect
-FLATFIX ECO
-Flatfix fusion
-van de valk

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
1607hb schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:05:
[...]

Zou je ook kunnen uitleggen waarom dit zo is?
Wat voor uitleg wil je dan precies? Het staat expliciet in de installatie handleiding. Ik kan er wel wat bij verzinnen (2 parallelle strings leveren per definitie dezelfde spanning, de spanning van één paneel beïnvloeden is dus überhaupt een moeilijk verhaal) maar voor bevestiging daarvan zal je bij de fabrikant zelf moeten zijn.

• ipconfig
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
reactie verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door ipconfig op 17-11-2020 14:23 ]

• busscherski
  • Nu online
@ipconfig

Waarom kaap je dit topic en maak je niet je eigen?

• ipconfig
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
@busscherki
Ik was in de veronderstelling dat dat niet gewenst was, maar ik zal een eigen topic starten.

Thnx voor het advies
Pagina: 1