Nadat ik begin dit jaar bij mijn eigen huis bezig ben geweest met zonnepanelen (die liggen inmiddels), zou ik graag jullie hulp krijgen met de volgende pv opstelling voor mijn ouders. Ook hier zou ik het zelf willen leggen!
In het plaatje hieronder is te zien dat het gaat om 5 dakvlakken. Hiervan is alleen dakvlak 5 een schuin pannendak, rest is plat dak. In mijn situatie zijn op verschillende dakvlakken schoorstenen aanwezig, daarom heb ik meerder tigo optimizers toegevoegd. Misschien is dit niet nodig en kan een omvormer met een schaduwmanagment voldoende werken. Hier kan ik alleen heel weinig info / werking / toepassingen van vinden. Dit toppic lijkt aan te geven dat het ook met shadefix zou kunnen.
Verbruik is nu enorm door bedrijfje aan huis. Ligt rond de 25000 KWh per jaar. dus zoveel panelen als mogelijk dacht ik.
1. Vraag is of jullie nog opmerkingen hebben of verbeteringen zien! Wat ik wel verwacht
.
2. Graag zou ik jullie meningen horen over de optimizers die ik toegevoegd heb. zijn de nodig of vertrouwen op de shadefix van een goodwe omvormer? of zijn er zelfs andere opties?
3. Ook is de vraag hoeveel de opbrengst op jaarbasis ongeveer zal gaan zijn. Met totaal van 17760Wp, is dan de 17760 KWh haalbaar?
4, Voor zonnepanelen heb ik JA Solar JAM60S-20-370 genomen, goede prijs/Wp. en de afmetingen die nog op de platte dak montagemateriaal kunnen.. zien jullie betere opties?
5. Zijn de omvormers goed gekozen bij de hoeveelheid zonnepanelen?
Omschrijving
ik heb boel opgesplitst in 3 pv opstellingen, met drie omvorvers.
PV opstelling 1
Dakvlak 1. Afmeting is 5.50 x 5.50 meter.
Om zoveel mogelijk kwijt te kunnen heb ik de panelen in portrait gezet. Aan de west zijde staat een woning die voor schaduw zal zorgen later op de dag, daarom staan de 8 panelen in de richting ZO.
Dit is een garage die 10 meter los staat van de rest van het gebouw. Daarom zal deze een eigen omvormer krijgen
panelen: 8 x JA Solar JAM60S-20-370 = 2960 Wp
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden - portrait
Omvormer: goodwe-gw2500-xs
PV opstelling 2
Dakvlak 2; afmetingen 8.0 x 4.5 meter.
Dakvlak met een schoorsteen en een lichtkoepel.
8 Panelen in richting ZW. 10 graden.
Dakvlak 3; afmetingen 4.5 x 7.5
7 panelen in richting ZW waarvan 4 tegen hogere dak aan (dakvlak 5). deze liggen verreweg het langst in de schaduw. Ik denk deze Tigo omptimizers nodig te hebben, zodat de rest van de van de string niet naar beneden wordt getrokken in de ochtend (shadus van schuine dak).
De 15 panelen van Dakvlak 2 en 3 wil ik samen voegen in 1 string
panelen: String 1: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
optimizers: 4 x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden
Dakvlak 4; afmetingen 7.5 x 7.5 meter.
Op 2.3 meter van de zuid hoek staat een schoorsteen van +/-3 meter hoog. Daarom heb ik de panelen achter de een tigo optimizer gegeven.
Deze 15 panelen wil ik in 1 string plaatsen.
panelen: String 2: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
optimizers: 3x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
Omvormer: goodwe-gw10kt-dt-rs485-3-fase-2-mppt
PV opstelling 3
Dakvlak 5 is een pannendak onder een hoek van 40 graden.
Er is ruimte voor 10 panelen. Voor de onderste rij staat een schoorsteen. Vandaar dat ik ook daar Tigos heb toegevoegd.
panelen: 10 x JA Solar JAM60S-20-370 = 3700 Wp
montagemateriaal: clickfit-evo-pannendak-1-rij-van-4-panelen
clickfit-evo-pannendak-portrait-1-rij-van-7-panele
Omvormer: Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS
/f/image/2SBM9aT5l546JpfU9DDHGzcF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uF93nQf1k8GV6aAljmqwZqGK.png?f=fotoalbum_large)
In het plaatje hieronder is te zien dat het gaat om 5 dakvlakken. Hiervan is alleen dakvlak 5 een schuin pannendak, rest is plat dak. In mijn situatie zijn op verschillende dakvlakken schoorstenen aanwezig, daarom heb ik meerder tigo optimizers toegevoegd. Misschien is dit niet nodig en kan een omvormer met een schaduwmanagment voldoende werken. Hier kan ik alleen heel weinig info / werking / toepassingen van vinden. Dit toppic lijkt aan te geven dat het ook met shadefix zou kunnen.
Verbruik is nu enorm door bedrijfje aan huis. Ligt rond de 25000 KWh per jaar. dus zoveel panelen als mogelijk dacht ik.
1. Vraag is of jullie nog opmerkingen hebben of verbeteringen zien! Wat ik wel verwacht
2. Graag zou ik jullie meningen horen over de optimizers die ik toegevoegd heb. zijn de nodig of vertrouwen op de shadefix van een goodwe omvormer? of zijn er zelfs andere opties?
3. Ook is de vraag hoeveel de opbrengst op jaarbasis ongeveer zal gaan zijn. Met totaal van 17760Wp, is dan de 17760 KWh haalbaar?
4, Voor zonnepanelen heb ik JA Solar JAM60S-20-370 genomen, goede prijs/Wp. en de afmetingen die nog op de platte dak montagemateriaal kunnen.. zien jullie betere opties?
5. Zijn de omvormers goed gekozen bij de hoeveelheid zonnepanelen?
Omschrijving
ik heb boel opgesplitst in 3 pv opstellingen, met drie omvorvers.
PV opstelling 1
Dakvlak 1. Afmeting is 5.50 x 5.50 meter.
Om zoveel mogelijk kwijt te kunnen heb ik de panelen in portrait gezet. Aan de west zijde staat een woning die voor schaduw zal zorgen later op de dag, daarom staan de 8 panelen in de richting ZO.
Dit is een garage die 10 meter los staat van de rest van het gebouw. Daarom zal deze een eigen omvormer krijgen
panelen: 8 x JA Solar JAM60S-20-370 = 2960 Wp
montagemateriaal: Flatfix Fusion 10 graden - portrait
Omvormer: goodwe-gw2500-xs
PV opstelling 2
Dakvlak 2; afmetingen 8.0 x 4.5 meter.
Dakvlak met een schoorsteen en een lichtkoepel.
8 Panelen in richting ZW. 10 graden.
Dakvlak 3; afmetingen 4.5 x 7.5
7 panelen in richting ZW waarvan 4 tegen hogere dak aan (dakvlak 5). deze liggen verreweg het langst in de schaduw. Ik denk deze Tigo omptimizers nodig te hebben, zodat de rest van de van de string niet naar beneden wordt getrokken in de ochtend (shadus van schuine dak).
De 15 panelen van Dakvlak 2 en 3 wil ik samen voegen in 1 string
panelen: String 1: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
Dakvlak 4; afmetingen 7.5 x 7.5 meter.
Op 2.3 meter van de zuid hoek staat een schoorsteen van +/-3 meter hoog. Daarom heb ik de panelen achter de een tigo optimizer gegeven.
Deze 15 panelen wil ik in 1 string plaatsen.
panelen: String 2: 15 x JA Solar JAM60S-20-370 = 5550 Wp
optimizers: 3x Tigo Optimizer TS4-R-O, 1000VUL/TUV
Omvormer: goodwe-gw10kt-dt-rs485-3-fase-2-mppt
PV opstelling 3
Dakvlak 5 is een pannendak onder een hoek van 40 graden.
Er is ruimte voor 10 panelen. Voor de onderste rij staat een schoorsteen. Vandaar dat ik ook daar Tigos heb toegevoegd.
panelen: 10 x JA Solar JAM60S-20-370 = 3700 Wp
montagemateriaal: clickfit-evo-pannendak-1-rij-van-4-panelen
clickfit-evo-pannendak-portrait-1-rij-van-7-panele
Omvormer: Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS
/f/image/2SBM9aT5l546JpfU9DDHGzcF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uF93nQf1k8GV6aAljmqwZqGK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1i3J5ogZXSwTT5QQPMIPem2k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J5b1T3lNBqHP38375aozDsaX.png?f=fotoalbum_large)