Aankoop advies om laptop op schermen aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Door al dat thuiswerken merk ik dat mijn houding niet goed is als ik achter mijn bureau op mijn laptop werk. Nu heb ik op datzelfde bureau 2 schermen staan die aan mijn desktop zijn gekoppeld. Deze staan wel op de goede hoogte dat ik daar lekker achter kan werken maar voor mijn werk dien ik gebruik te maken van mijn laptop. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar iets wat mijn laptop kan koppelen aan mijn twee schermen, en als het even kan ook mijn muis en toetsenbord, zonder dat ik alles van mijn desktop los hoef te koppelen. Ik weet echter niet hoe zoiets heet dus dat maakt de zoektocht lastig. Op kantoor wordt hiervoor gebruik gemaakt van Dell USB hub waar ik mijn laptop aan hang, maar daar is geen spraken van ook nog een desktop.

Hieronder heb ik geprobeerd schematisch weer te geven hoe het nu zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7qqp_1J5pMGtxcLXityKhtYpBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QP7qXgr1dk25g99RmOSD0nLc.png?f=fotoalbum_large

Graag hoor ik naar wat voor component ik op zoek moet, waar ik op moet letten, wat dit ongeveer kost en evt een aankoop suggestie.

Het betreft de volgende onderdelen:
2x scherm: Philips 243V
Kast: Fractal design define r4
Laptop: Dell latitude 5400

Bedankt alvast

[ Voor 10% gewijzigd door Lennert_S op 04-11-2020 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Mogelijk kan je een "dock" aanschaffen voor je laptop. Ik ken de details van de lattitude 5400 niet.
Als je de schermen via DVI of displayport aan je desktop hangt, en via HDMI aan je dock of laptop, dan hoef je alleen een tweede set toestenbord+muis te hebben, of die om te pluggen.
De monitors switchen wel naar de poort die signaal geeft normaal gesproken.

Dell heeft hier soms eigen oplossingen voor. Ik gebruik zelf een Thunderbolt 3 Dock van CalDigit, maar dat werkt waarschijnlijk niet voor jou laptop. Er zijn simpele USB-C docks voor rond de 50 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door RogerWilco2 op 05-11-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zoek eens op 'KVM switch', dat klinkt als hetgeen je nodig hebt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je verder geen tips geven. En qua toetsenbord en muis; je kunt altijd switchen naar een setje dat werkt met bluetooth, dan hoef je geen kabels om te prikken. Dan zou alleen een HDMI switch ook al kunnen werken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Bedankt voor de reacties. Wat is dan het verschil tussen zo'n dock en een KVM switch? En dan dien ik er dus een te hebben waar ik mijn desktop en laptop als input kan inpluggen en muis, toetsenbord en schermen bij de output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik ben op zoek naar precies hetzelfde!

Eigenlijk wil ik zelfs kunnen switchen tussen 4 systemen. (Privé, klant laptop, werkgever laptop en eigen (Windows) tablet)

Bij een vorige klant hadden ze een Dell D3100. Zelf heb ik al een tijdje een zoekopdracht voor een Dell D6000 open staan op Marktplaats en die komen ook wel zo af en toe voorbij. Los van de USB C weet ik alleen niet wat het hele grote verschil tussen die twee is.

Wat ik wel weet is, dat het nadeel aan een KVM switch is, dat je dus per monitor een kabel aan moet sluiten. Het is heel goed mogelijk, dat je laptop niet twee video uitgangen heeft. En als ie dat al wel heeft: als je je laptop even weg hebt gehad en weer terug wil zetten moet je de twee video kabels naar de KVM switch weer aansluiten en de USB naar de KVM.

Ik ben zelf van plan het op te gaan lossen met een combinatie. Dus:
Ik sluit mijn schermen, keyboard, muis, netwerk en audio aan op een dock zoals deze: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bbot/pc-accessoires
Vervolgens sluit ik de USB kabel van het dock aan op de ene kant van deze:
https://www.allekabels.nl...-schakelaar-4-poorts.html
En van deze uit ga ik dan naar de 4 systemen en kan ik wisselen.

Mooiste zou natuurlijk zijn als er een combinatie mogelijk is. Dus eigenlijk een KVM switch die je enkel via USB op het systeem aansluit. Bestaat dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 08:53

Echt niet.

Gewoon niet.

Een dock is om al je apparatuur in één keer aan te sluiten, bijvoorbeeld handig bij flexplekken of wanneer je je laptop vaak meeneemt. Een KVM is om 2 of meer systemen op 1 set randapparatuur aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:54
Je zou zelfs via een Chromecast systeem kunnen werken en beeld delen via wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja precies en als ik TS goed begrijp wil hij hetzelfde als waar ik naar op zoek ben: 2 of meer systemen met zo min mogelijk kabels op 1 set randapparatuur aansluiten.

Het is zelfs heel goed mogelijk, dat de TS zijn laptop (net als bij mij bij 3 van de 4 systemen het geval is) maar 1 video uitgang heeft. Dan kun je met een gewone KVM switch niet uit de voeten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Deze lijkt het te doen, maar die is idioot duur. Maar het concept lijkt dus wel te bestaan.

Als alternatief zou je een dock kunnen gebruiken. Dan hoef je in elk geval nog maar 1 kabel om te prikken. Als je pc echter geen thunderbolt heeft en je die voor games gebruikt, kan je framerate er wel onder te lijden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Thanks! Die had ik ook gevonden en is inderdaad idioot duur! :) Waar maak je uit op, dat die KVM switch niet per scherm een kabel van laptop naar KVM switch nodig heeft?

Ik vrees nog steeds op de combinatie uit te komen die ik eerder schetste.

Waarom zou je PC thunderbolt moeten hebben voor de framerate? Ligt dat aan de beperking van USB 3.0? Alles gaat dan toch over die USB kabel? Video (voor twee schermen, audio, netwerk enz enz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Je hebt gelijk, er moet nog een extra hdmi poort worden gecreëerd voor je laptop. Behalve een docking is een goedkoop vga -> hdmi dongeltje misschien een optie.

Qua thunderbolt: het stond me bij dat toen we bij mijn werkgever waren overgestapt op usb-c docks, er een kleine maar waarneembare delay ontstond op je scherm.
Alles gaat inderdaad over je usb kabel.

Verder vind ik usb-c een behoorlijk complex spinnenweb geworden. Ik weet dat er zaken waren waar je goed op moest letten, maar heb even niet alles helemaal scherp. Er stond me wel bij dat thunderbolt wenselijk was wanneer je meer deed dan tekstverwerken. Als iemand die dit scherper heeft dit beter wil uitleggen, heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja, dat zou ik ook heel erg waarderen!

Nu game ik in principe nagenoeg niet en wat ik doe is meestal wat ik stream vanaf mijn XBox naar mijn PC. Dus ik verwacht daar ook geen problemen.

Heb ook eens bij Allekabels.nl geïnformeerd, maar zij geven aan:
"Het door u gezochte product wordt helaas niet verkocht door ons of een van onze leveranciers."

Apart dat er blijkbaar geen markt is voor een combinatie van dock en KVM switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.

Echt niet.

Gewoon niet.

Hier is trouwens een KVM die een stuk schappelijker geprijsd is. Moet je nog wel een verloopje hebben van vga > hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Bij Paradigit kwamen ze met precies wat ik zoek: https://www.startech.com/...n-peripherals/usb3ddockft

Maaaaaar, ik heb de reviews even bekeken en even gechat met iemand van Startech en er is een vrij groot nadeel. En volgens mij geldt dat voor alle USB (niet thunderbolt) docks. Je gaat iets aan drivers nodig hebben en je moet geen gaming bijvoorbeeld willen doen.

Nu is het bijzondere, dat ze in dit filmpje voor één van de computers zo'n Dell dock gebruiken: YouTube: KVM Switch Dual Monitor Setup – 2 Laptops to 2 Monitors – Mac & PC +...
Dan zou ik verwachten, dat je redelijk gaat inboeten aan kwaliteit puur door zo'n dock te gebruiken.

Ik denk dat ik toch voor die Startech ga. Ik kan wel piepen, dat ik ook wil kunnen gamen, maar dat zijn dingen die ik typisch eens in de 20 jaar doe en dan eigenlijk nooit meer. Als ik nu game dan is het streaming vanaf mijn X Box in de woonkamer. En dat moet gewoon kunnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Plantje1978 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:02:
Apart dat er blijkbaar geen markt is voor een combinatie van dock en KVM switch :)
Een goed dock voor een laptop werkt via Thunderbolt, ineens 2x native Displayport output en Usb voor Usb en netwerk.

Een desktop heeft bijna nooit Thunderbolt, dat is echt uitzonderlijk (of een Nuc). En in die klasse wordt je dan weer beperkt door de Displayport 1.2 versie, terwijl er al 1.4 is. Bovendien heb je vaak genoeg video- en Usbaansluitingen op een desktop en kabels ieder keer inpluggen gaat ook niet op.

Dus een dock met kvm-switch is alleen nuttig als je 2 laptops hebt met allebei Thunderbolt en je ze om en om gebruikt. Bovendien is het maar 1 kabeltje dat je hoeft om te prikken, dus een duur schakelaars is dan niet echt nuttig.

Dus is het logisch dat er geen/nauwelijks markt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Ik vind dat niet zo logisch. Ik wil mijn randapparatuur delen tussen desktop en laptop. Dan is zoiets toch juist precies wat je moet hebben? En dat is ook precies het scenario dat TS schetst....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:06

Santford

FP PowerMod
Plantje1978 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:39:
[...]
Waarom zou je PC thunderbolt moeten hebben voor de framerate? Ligt dat aan de beperking van USB 3.0? Alles gaat dan toch over die USB kabel? Video (voor twee schermen, audio, netwerk enz enz)
Met USB Type-c (connector type) is het mogelijk om ook niet USB (3.1)-signalen over de verbinding te sturen. Dit kun je gebruiken als het apparaat alternate mode ondersteund. Er zijn verschillende alternating modes, DisplayPort en Thunderbolt zijn de meest voorkomende. Alle Thunderbolt poorten ondersteunen DisplayPort alternate mode. Dit betekend dat er een native signaal vanaf de gpu via het dock naar de monitor gestuurd kan worden, zonder dat dit eerst door software verwerkt hoeft te worden. Bij USB 3/3.1 moet het signaal eerst verwerkt worden om het over USB te versturen, wat al een hogere CPU belasting geeft, en het dock moet het vervolgens terug omzetten naar een signaal voor de monitor. Beide omzettingen veroorzaken een kleine vertraging.

Mijn persoonlijke ervaring met een Lenovo USB Ultra dock (USB 3) is dat de vertraging bij kantoorwerk nog te doen is, met snel scrollen over bijvoorbeeld website is het merkbaar. Maar het grootste nadeel vond ik dat door de aanzienlijke toename van CPU belasting de laptop constant stond te blazen en het ventilator toerental afhankelijk was van hoeveel er op het beeld veranderd. Daarom heb ik naast het dock mijn scherm toch apart aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Dank voor de heldere toelichting!

Zoals ik het dus begrijp betekent dit dat het grote verschil is tussen een USB C en een USB 3 dock is dat je bij USB C het video signaal gewoon doorgestuurd wordt en het bij USB 3 omgezet moet worden. Klopt?
Of geldt dat alleen voor Thunderbolt?
Als dat zo is, is het ook niet zo gek dat ze in dat filmpje dat ik eerder plaatste een dock gebruiken. Want dat is immers een USB C dock en dus gaat er niets aan kwaliteit verloren.

Dus even voor de zekerheid:
Dit docking station geeft kwaliteitsverlies: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bbot/pc-accessoires
Dit docking station geeft geen kwaliteitsverlies: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires (zolang je hem met USB C aansluit uiteraard)

Anyway, ik heb dit Startech dock nu besteld en ik ga het testen. Als ik het niet fijn vind werken kan hij weer terug of de verkoop in. En stel dat ik het echt idioot slecht vind werken, dan doe ik er wel goed aan om te weten of dit met een USB C dock beter zou werken.

Iemand nog tips van wat ik het beste kan testen? En hoe ik het beste kan testen?

[ Voor 18% gewijzigd door Plantje1978 op 23-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
Plantje1978 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:44:
Ik vind dat niet zo logisch. Ik wil mijn randapparatuur delen tussen desktop en laptop. Dan is zoiets toch juist precies wat je moet hebben? En dat is ook precies het scenario dat TS schetst....
Heeft jouw pc dan Thunderbolt?

Dikke kans van niet.

Dus je kunt dan dus ook niet gebruik maken van een Thunderbolt-dock.

De vraag is er misschien wel, maar de techniek op de pc niet.

Volgens deze site kun je tussen Thunderbolt-devices schakelen met een Displayport-KVM-switch: https://www.kvm-switches-...underbolt-kvm-switch.html

Maar zolang je desktop geen Thunderbolt heeft gaat dat niet werken.
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:10:

Zoals ik het dus begrijp betekent dit dat het grote verschil is tussen een USB C en een USB 3 dock is dat je bij USB C het video signaal gewoon doorgestuurd wordt en het bij USB 3 omgezet moet worden. Klopt?
Dit geldt voor Thunderbolt én USB-C, waarbij USB-C Alternate Mode aan moet kunnen (dan kan de poort een Displayport-videosignaal uitsturen.)
Een Thunderbolt-aansluiting heeft ook nog eens een hogere snelheid en kan daardoor 2 Displayport-signalen tegelijk uitsturen.
Dus even voor de zekerheid:
Dit docking station geeft kwaliteitsverlies: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bbot/pc-accessoires
Dit docking station geeft geen kwaliteitsverlies: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires (zolang je hem met USB C aansluit uiteraard)
USB-C met Alternate mode dus, maar ja, dan klopt het inderdaad.
Anyway, ik heb dit Startech dock nu besteld en ik ga het testen. Als ik het niet fijn vind werken kan hij weer terug of de verkoop in. En stel dat ik het echt idioot slecht vind werken, dan doe ik er wel goed aan om te weten of dit met een USB C dock beter zou werken.

Iemand nog tips van wat ik het beste kan testen? En hoe ik het beste kan testen?
Zo’n ding werkt het beste met beelden die weinig bewegen. Het is voor Office dus over het algemeen prima. Met games en video is het een ander verhaal. Die zou ik dus vooral testen. En scrollen in Office als je dat veel gebruikt.

Dus even video kijken via de uitgang van de pc zelf en dan via de dock. Je kunt ze zelf tegelijkertijd aan hebben en dan vergelijken.

Je kunt ook gelijk zien wat de impact op je cpu is bij de dock. Je cpu moet de data voor de dock namelijk omzetten naar iets waar de dock iets mee kan.

[ Voor 57% gewijzigd door White Feather op 23-01-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:10:

Als dat zo is, is het ook niet zo gek dat ze in dat filmpje dat ik eerder plaatste een dock gebruiken. Want dat is immers een USB C dock en dus gaat er niets aan kwaliteit verloren.
Dat klopt bijna. Bij USB 3 kan het niet anders dat het over te brengen signaal moet worden omgezet naar het USB protocol. USB type C-poort biedt naast ondersteuning voor het USB protocol ook opties voor andere protocollen voor data overdracht, maar het is afhankelijk van de implementatie van de leverancier welke ondersteund worden. Thunderbolt biedt ondersteuning voor gegevensoverdracht en video-uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Heeft jouw pc dan Thunderbolt?

Dikke kans van niet.

Dus je kunt dan dus ook niet gebruik maken van een Thunderbolt-dock.

De vraag is er misschien wel, maar de techniek op de pc niet.

Volgens deze site kun je tussen Thunderbolt-devices schakelen met een Displayport-KVM-switch: https://www.kvm-switches-...underbolt-kvm-switch.html

Maar zolang je desktop geen Thunderbolt heeft gaat dat niet werken.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen :) Ik ben ook best lomp dit topic aan het "kapen" maar ik heb niet het idee, dat TS dat erg vindt :)

Goed....
Nee, mijn PC heeft denk ik geen Thunderbolt. Ik ga het straks even nakijken. Maar dit zijn van die gevalletjes: als de USB C poort thunderbolt is, dan adverteren ze daar echt wel mee en hoef je niet al te ver te zoeken! ;)

Wat ik bedoelde is, dat er volgens mij in deze tijd best vraag is naar een systeem waarmee je gemakkelijk kunt wisselen tussen of je je schermen en overige randapparatuur aan je desktop gekoppeld wil hebben of aan je laptop. Die mogelijkheden zijn er: een KVM switch.
Het vervelende aan een KVM switch is, dat als je dan je laptop even mee wil nemen weg van je werkplek, je meerdere kabels los moet trekken. Daarvoor is een dock dan weer handiger.
Vandaar, dat ik op zoek ben naar een KVM switch en dock in één (en die heb ik ook gevonden in dat Startech apparaat).

Ik verbaasde me erover, dat dit de enige is die te vinden is. En volgens mij heeft @Santford dat opgehelderd: een KVM switch levert goede kwaliteit zolang je maar bereid bent meerdere video kabels en USB kabel aan sluiten en een dock levert waarschijnlijk alleen die goede kwaliteit als je USB C gebruikt (of alleen als je thunderbolt hebt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Santford schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Dat klopt bijna. Bij USB 3 kan het niet anders dat het over te brengen signaal moet worden omgezet naar het USB protocol. USB type C-poort biedt naast ondersteuning voor het USB protocol ook opties voor andere protocollen voor data overdracht, maar het is afhankelijk van de implementatie van de leverancier welke ondersteund worden. Thunderbolt biedt ondersteuning voor gegevensoverdracht en video-uitvoer.
We komen er wel :)
Met Thunderbolt zit je altijd goed en kun je een dock zomaar ompluggen en boet je niets in aan kwaliteit noch CPU kracht.
Bij USB C is het maar net afhankelijk van de implementatie? Maar het zou wel kunnen?
Waar moet ik op letten als ik dat wil uitzoeken voor de systemen die ik hier heb staan? Hoe herken ik wat de mogelijkheden zijn?

Want de laptops en de desktop die ik heb staan hebben allemaal USB C. Ik zou dan altijd kunnen overwegen om een dock als deze: https://www.startech.com/en-us/cards-adapters/dk30c2dpep of als deze https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires te nemen. Het enige dat ik er dan even bij moet hebben is een verleng/verloop zodat ik die USB C connector op mijn bureau kan hebben liggen en daar kan ompluggen of de desktop danwel de laptop verbonden is met het dock. Ik heb natuurlijk geen zin om telkens onder het bureau te moeten duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Bij USB C is het maar net afhankelijk van de implementatie? Maar het zou wel kunnen?
Waar moet ik op letten als ik dat wil uitzoeken voor de systemen die ik hier heb staan? Hoe herken ik wat de mogelijkheden zijn?

[...]
@White Feather noemde het hierboven, USB C met alternate mode voor DisplayPort.
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Het enige dat ik er dan even bij moet hebben is een verleng/verloop zodat ik die USB C connector op mijn bureau kan hebben liggen en daar kan ompluggen of de desktop danwel de laptop verbonden is met het dock. Ik heb natuurlijk geen zin om telkens onder het bureau te moeten duiken.
Kabels voor USB C zijn actief en bevatten een chip, ze mogen ook niet te lang zijn. Het is belangrijk om een kabel te kopen die aan de specificatie voldoet, dat is bij goedkope kabels niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Even het één en ander opgezocht...
Ik heb
  • Dell Latitude 7400 - Daarvan heb ik gevonden dat ie Thunderbolt™ 3 met voeding en DisplayPort heeft
  • HP Probook 650 G4 HSN-I14C-5 - Die heeft volgens mij USB Type-C™ charging port (PD+DP 1.2, Gen1)
    (als ik de juiste specificaties gevonden heb)
  • Desktop met moederbord Gigabyte GA-B250-HD3P - 1.0 - Die heeft 1 x USB-C Gen2
Daarnaast heb ik nog een Surface Pro, maar die heeft geen USB C. Dan zullen we die ook maar even achterwege laten.
Santford schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:38:
@White Feather noemde het hierboven, USB C met alternate mode voor DisplayPort.
Ik ben even lui geweest en heb de merk en type nummers even opgesomd. Naar mijn idee heeft dus enkel die Dell Latitude wat nodig is om te zorgen, dat ik een dock zonder kwaliteitsverlies noch extra CPU belasting kan aansluiten. Voor de andere laptop en de desktop geldt dat het eigenlijk niet uitmaakt of ik een dock aansluit op USB A of USB C. Goed begrepen?
Kabels voor USB C zijn actief en bevatten een chip, ze mogen ook niet te lang zijn. Het is belangrijk om een kabel te kopen die aan de specificatie voldoet, dat is bij goedkope kabels niet altijd het geval.
Dank voor de tip! Ik zal er op letten. Zou jammer zijn als een redelijk prijzige setup de nek wordt omgedraaid door één te goedkoop kabeltje!

[ Voor 45% gewijzigd door Plantje1978 op 23-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen :) Ik ben ook best lomp dit topic aan het "kapen" maar ik heb niet het idee, dat TS dat erg vindt :)

Goed....
Nee, mijn PC heeft denk ik geen Thunderbolt. Ik ga het straks even nakijken. Maar dit zijn van die gevalletjes: als de USB C poort thunderbolt is, dan adverteren ze daar echt wel mee en hoef je niet al te ver te zoeken! ;)

Wat ik bedoelde is, dat er volgens mij in deze tijd best vraag is naar een systeem waarmee je gemakkelijk kunt wisselen tussen of je je schermen en overige randapparatuur aan je desktop gekoppeld wil hebben of aan je laptop. Die mogelijkheden zijn er: een KVM switch.
Het vervelende aan een KVM switch is, dat als je dan je laptop even mee wil nemen weg van je werkplek, je meerdere kabels los moet trekken. Daarvoor is een dock dan weer handiger.
Vandaar, dat ik op zoek ben naar een KVM switch en dock in één (en die heb ik ook gevonden in dat Startech apparaat).

Ik verbaasde me erover, dat dit de enige is die te vinden is. En volgens mij heeft @Santford dat opgehelderd: een KVM switch levert goede kwaliteit zolang je maar bereid bent meerdere video kabels en USB kabel aan sluiten en een dock levert waarschijnlijk alleen die goede kwaliteit als je USB C gebruikt (of alleen als je thunderbolt hebt?)
Je kunt in principe ook gewoon een laptop aansluiten aan een dock hangen (van best naar minder: Thunderbolt, USB-C met Alternate Mode of USB-C) en de uitgangen daarvan (video en Usb aan een KVM-switch hangen?

Dan heb je maar 1 kabel van laptop naar dock.

En aan die KVM-switch hangt dan gelijk je desktop.
Dan heb je de native video uit de desktop en ook uit je laptop (mits via Thunderbolt of USB-C met Alternate mode).

Het voordeel daarvan is dat je zelf kunt bepalen wat voor KVM-switch (1 of meerder monitoren)

Het nadeel is dat je misschien met allerlei (actieve) adapters moet gaan werken als je monitoren geen Displayport zijn.

Ik heb een laptop en desktop en die zijn zo aangesloten:
Desktop Usb naar Usb-switch voor muis, toetsenbord en headset. Video:1x DP en 1x HDMI naar de beide monitoren.

Laptop idem. (USB-C naar Displayport en de andere monitor via HDMI)

Video-uitgangen schakel ik op de monitoren.

Ik zit regelmatig op mijn desktop met 1 scherm en mijn laptop ook.

Voordeel is dat je flexibel bent in het gebruik van de monitoren.
Nadeel is de kabeltrui bij de laptop (2x video, 1x Usb en 1x stroom. Maar hij staat er nu altijd omdat ik thuis werk.
Nadeel is dat je als je volledig van de een naar de ander schakelt je 3x moet switchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
Plantje1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:43:
Even het één en ander opgezocht...
Ik heb
  • Dell Latitude 7400 - Daarvan heb ik gevonden dat ie Thunderbolt™ 3 met voeding en DisplayPort heeft
  • HP Probook 650 G4 HSN-I14C-5 - Die heeft volgens mij USB Type-C™ charging port (PD+DP 1.2, Gen1)
    (als ik de juiste specificaties gevonden heb)
  • Desktop met moederbord Gigabyte GA-B250-HD3P - 1.0 - Die heeft 1 x USB-C Gen2
Daarnaast heb ik nog een Surface Pro, maar die heeft geen USB C. Dan zullen we die ook maar even achterwege laten.

[...]

Ik ben even lui geweest en heb de merk en type nummers even opgesomd. Naar mijn idee heeft dus enkel die Dell Latitude wat nodig is om te zorgen, dat ik een dock zonder kwaliteitsverlies noch extra CPU belasting kan aansluiten. Voor de andere laptop en de desktop geldt dat het eigenlijk niet uitmaakt of ik een dock aansluit op USB A of USB C.
De HP heeft dus Alternate mode (die DP 1.2 is dus Displayport 1.2 :)

Dus die werkt ook goed, net als de dell.

Voor de andere laptop Surface Pro en de desktop geldt dat het eigenlijk niet uitmaakt of ik een dock aansluit op USB A of USB C. (I fixed it for you :) )
Alleen kabels die output leveren die niet door de USB-poort zelf wordt geleverd moeten actief zijn en verleng je dus liever niet.

Dus een USB-C-kabel naar Displayport is in principe niet actief omdat de USB-poort bij Alternate Mode een Displayport-signaal kan versturen. Heb je er eentje die ook werkt op USB-poorten zonder Alternate Mode, dan moet hij actief zijn. (Dis is ook veel duurder.)

Hetzelfde geldt voor USB-C naar HDMI: USB-C kan (indien er Alternate Mode ondersteunt wordt) HDMI uitsturen, maar dat is maximaal versie 1.4. Wil je versie 2.0, dan is de kabel per definitie actief, omdat dat het Alternate Mode Displayport-signaal in de kabel (adapter dus eigenlijk) omgezet wordt naar HDMI 2.0.

[ Voor 27% gewijzigd door White Feather op 23-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
Je kunt in principe ook gewoon een laptop aansluiten aan een dock hangen (van best naar minder: Thunderbolt, USB-C met Alternate Mode of USB-C) en de uitgangen daarvan (video en Usb aan een KVM-switch hangen?

Dan heb je maar 1 kabel van laptop naar dock.

En aan die KVM-switch hangt dan gelijk je desktop.
Dan heb je de native video uit de desktop en ook uit je laptop (mits via Thunderbolt of USB-C met Alternate mode).
Ja, dat is dus ook wat ze hier laten zien: YouTube: KVM Switch Dual Monitor Setup – 2 Laptops to 2 Monitors – Mac & PC +... Ik snap dan nu ook waarom ze het zo aansluiten met een dock én een KVM switch...aangezien je voor de verbinding met het dock een USB C (met alternate mode) of Thunderbolt gebruikt gaat dat geen probleem zijn.

Die USB C docks hebben meestal een dongle naar USB A vastzitten aan de USB C connector. Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt bij deze setup als ik die dongle gebruik en de Surface Pro middels USB A aansluit op het dock. Maar dat is vooral nieuwsgierigheid, absoluut geen must dat dat zo kan!
Het voordeel daarvan is dat je zelf kunt bepalen wat voor KVM-switch (1 of meerder monitoren)
Uitgangspunt is sowieso meerdere monitoren. Ik wil juist dat voordeel van twee grote schermen en een fatsoenlijk keyboard met muis ook gebruiken voor mijn werk situatie.
Het nadeel is dat je misschien met allerlei (actieve) adapters moet gaan werken als je monitoren geen Displayport zijn.
De monitoren hebben DVI en VGA in. Toch ga ik voor docking enz wel uit van HDMI of DP. Want als ik deze schermen ooit wil vervangen ga ik niet voor iets wat alleen DVI en VGA heeft. Het gaat op het moment om één Samsung syncmaster 2443 en één Samsung syncmaster 2443BW (beide 24" met een resolutie van 1920x1200) Geen technisch hoogstandje dus ;)
Ik heb een laptop en desktop en die zijn zo aangesloten:
Desktop Usb naar Usb-switch voor muis, toetsenbord en headset. Video:1x DP en 1x HDMI naar de beide monitoren.

Laptop idem. (USB-C naar Displayport en de andere monitor via HDMI)

Video-uitgangen schakel ik op de monitoren.

Ik zit regelmatig op mijn desktop met 1 scherm en mijn laptop ook.

Voordeel is dat je flexibel bent in het gebruik van de monitoren.
Nadeel is de kabeltrui bij de laptop (2x video, 1x Usb en 1x stroom. Maar hij staat er nu altijd omdat ik thuis werk.
Nadeel is dat je als je volledig van de een naar de ander schakelt je 3x moet switchen.
Zoiets zo'n setup heeft een collega van me ook, maar ik vind het persoonlijk wat te veel gedoe. Ik werk nu ook sinds 16 maart 2020 full time thuis en vandaar ook dat ik hier naar op zoek ben.
Maaaaaaar, met twee kinderen en een hond in huis wil het best regelmatig voorkomen dat ik lekker aan het werk ben en even snel beneden verder wil werken. Nu plug ik dan stroom van de laptop los en neem het ding mee naar beneden. In de setup die jij omschrijft gaat dat minder gemakkelijk. En dat gemak is eigenlijk ook zeker wel een vereiste!
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:58:
De HP heeft dus Alternate mode (die DP 1.2 is dus Displayport 1.2 :)
Dus die werkt ook goed, net als de dell.
Mooi zo!
Voor de andere laptop Surface Pro en de desktop geldt dat het eigenlijk niet uitmaakt of ik een dock aansluit op USB A of USB C. (I fixed it for you :) )
Haha! Dank! Met "andere laptop" doelde ik op de HP, maar die gaat dus ook werken. Die Surface Pro is echt van ondergeschikt belang. Zelden tot nooit dat ik die wil kunnen docken.
Maar het feit blijft dus, dat voor de desktop het niet uitmaakt of ik een dock met USB-C of USB-A aansluit? Zoals ik het begrijp: in beide gevallen gaat de CPU van de desktop aan de slag moeten om video aan het USB signaal toe te voegen en dat gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit van de video.
Alleen kabels die output leveren die niet door de USB-poort zelf wordt geleverd moeten actief zijn en verleng je dus liever niet.

Dus een USB-C-kabel naar Displayport is in principe niet actief omdat de USB-poort bij Alternate Mode een Displayport-signaal kan versturen. Heb je er eentje die ook werkt op USB-poorten zonder Alternate Mode, dan moet hij actief zijn. (Dis is ook veel duurder.)

Hetzelfde geldt voor USB-C naar HDMI: USB-C kan (indien er Alternate Mode ondersteunt wordt) HDMI uitsturen, maar dat is maximaal versie 1.4. Wil je versie 2.0, dan is de kabel per definitie actief, omdat dat het Alternate Mode Displayport-signaal in de kabel (adapter dus eigenlijk) omgezet wordt naar HDMI 2.0.
Volgens mij zijn dit allemaal punten waar ik geen last van heb...

Ik waardeer het ontzettend, dat iedereen hier meedenkt en mee helpt! Ook de uitleg is heel fijn. Ik leer er veel van en tegen de tijd dat ik alles ingericht heb, snap ik het wellicht :)

Ik zie dat berichten wat ge-edit zijn en/of ik dingen gemist heb. Sommige dingen zijn inmiddels al (3x ;) ) beantwoord...
USB-C met Alternate mode dus, maar ja, dan klopt het inderdaad.
Dit was jouw reactie op mijn vraag of ik bij een dock met USB geen last heb van kwaliteitsverlies. Uiteraard is hier wat het systeem kan leveren bepalend, niet zozeer het dock, toch? Dus: bij mijn desktop "weet" de desktop door drivers oid dat ie ook video op de USB-C moet gaan zetten en bij de laptops doet ie dat sowieso al.
Zo’n ding werkt het beste met beelden die weinig bewegen. Het is voor Office dus over het algemeen prima. Met games en video is het een ander verhaal. Die zou ik dus vooral testen. En scrollen in Office als je dat veel gebruikt.

Dus even video kijken via de uitgang van de pc zelf en dan via de dock. Je kunt ze zelf tegelijkertijd aan hebben en dan vergelijken.

Je kunt ook gelijk zien wat de impact op je cpu is bij de dock. Je cpu moet de data voor de dock namelijk omzetten naar iets waar de dock iets mee kan.
Dank.... als ik hem al aansluit en test, ga ik dat even als eerste testen. Maar zie hieronder.... wellicht ingehaald door de tijd :D

Samenvattend en concluderend
Volgens mij doe ik er sowieso goed aan om het dock/KVM switch apparaat dat nu naar me onderweg is wel weer terug te sturen. Want de systemen gaan harder moeten werken en het gaat ten koste van de kwaliteit.

En dan koop ik bijvoorbeeld zoiets van Dell https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires of zoiets van Startech https://www.startech.com/...-peripherals/dk30c2dpepue.
Met de beide laptops zit het dan sowieso goed. (En met goed bedoel ik dan: de CPU van de laptop is niet druk doende met het omzetten van video naar USB en er is geen kwaliteitsverlies)

Dan koop ik 2 van zulke kabels: https://www.allekabels.nl.../usb-31-verlengkabel.html. Eén gaat in de laptop en de ander in de desktop. De female kanten van die kabels leg ik op mijn bureau en daar kan ik dan kiezen aan welke van de twee ik het dock koppel.
Het mooiste zou het zijn als er een USB-C variant hiervan beschikbaar is: https://www.allekabels.nl...-schakelaar-2-poorts.html

Enige nadeel gaat dan zijn, dat mijn desktop wél moet werken om het videosignaal op USB te zetten en dat ik daar wel mogelijk wat kwaliteitsverlies krijg. Als dat me te gortig wordt kan ik altijd nog kiezen om er een KVM switch bij te zetten, de desktop native aan te sluiten en de laptops via het dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Dank voor al het meedenken! Vandaag nog even met Startech gechat. Blijkbaar kan ik er niet van uitgaan, dat ik ieder dock met USB-C aansluiting die ik op een Thunderbolt of USB-C DP alternate mode aansluit, ook gebruik maakt van die extra functionaliteit.
Dus dit dock: https://www.startech.com/...-peripherals/dk30c2dpepue zou wezenlijk niet veel anders doen dan deze: https://www.startech.com/...n-peripherals/usb3ddockft. Ze hebben allebei die "displaylink" technologie.
Als ik er echt gebruik van wil maken zal ik zoiets als dit moeten hebben: https://www.startech.com/...n-peripherals/tb3cdk2dpue

En als ik die man van de chat mag begrijpen doet mijn PC via USB C niets met zo'n dock. Uit wat reviews en hun video begreep ik, dat ie met USB C maar één monitor kan aansturen. Dat zou op zich niet zo'n probleem zijn...
Ik zou dan de laptops kunnen aansluiten en middels twee DP --> DVI kabels het dock op de schermen aan kunnen sluiten.
Dan kan ik de desktop ook via USB aansluiten en als daar dan maar één scherm werkt sluit ik het andere scherm (net als ik nu heb) enkel op de VGA van de PC aan. En dan hoef ik op zo'n moment alleen maar de input te wijzigen.

Dan wordt de handeling voor wisselen en volledig over gaan van het ene systeem naar het andere: USB ompluggen en één monitor van input veranderen. Als dat nog te veel werk is weet ik het ook niet meer :)

• Plantje1978
Hier ook nog even op terugkomen...
Uiteindelijk heb ik een Pway HDMI KVM switch gekocht. Vreemd genoeg gebruikte ik van mijn pc enkel vga en dvi. Nu gaat dvi van de pc naar monitor 2 en monitor 1 zit op de uitgang van de kvm switch aangesloten.

Ik kan wisselen tussen 4 systemen (waarvan ik er nu 3 aangesloten heb) en ik moet zeggen dat het perfect is!
Er is ook een Pway KVM switch waar 2 schermen op aan te sluiten zijn, maar dat is eigenlijk (nu) niet nodig. Op het tweede scherm zet ik een YouTube video, Spotify of wat dan ook. En dan werk ik met één van de laptops en het eerste scherm. Enige nadeel is, dat ik dit een jaar geleden had moeten doen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Nu 2 maandjes die PWay KVM switch in gebruik en ik moet zeggen: wat een genot! Dit had ik veel eerder moeten doen!

Ergens twijfel ik nog of ik niet een KVM switch voor twee schermen had moeten nemen, maar dan wordt het een heleboel kabelwerk en die was toen van PWay niet voorradig.
Nu heb ik meestal op de privé desktop een filmpje of iets afspelen op het rechter scherm en dan kan ik het linkerscherm en het scherm van de laptop die ik op dat moment gebruik, gebruiken om te werken.

Enige puntje van aandacht is nog wanneer ik op de meest linker laptop ingebeld ben in een Teams call zitten mensen wat vreemd tegen mijn achterhoofd aan te kijken. Maar ja... als dat alles is!
Pagina: 1