White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
Je kunt in principe ook gewoon een laptop aansluiten aan een dock hangen (van best naar minder: Thunderbolt, USB-C met Alternate Mode of USB-C) en de uitgangen daarvan (video en Usb aan een KVM-switch hangen?
Dan heb je maar 1 kabel van laptop naar dock.
En aan die KVM-switch hangt dan gelijk je desktop.
Dan heb je de native video uit de desktop en ook uit je laptop (mits via Thunderbolt of USB-C met Alternate mode).
Ja, dat is dus ook wat ze hier laten zien:
YouTube: KVM Switch Dual Monitor Setup – 2 Laptops to 2 Monitors – Mac & PC +... Ik snap dan nu ook waarom ze het zo aansluiten met een dock én een KVM switch...aangezien je voor de verbinding met het dock een USB C (met alternate mode) of Thunderbolt gebruikt gaat dat geen probleem zijn.
Die USB C docks hebben meestal een dongle naar USB A vastzitten aan de USB C connector. Ik ben wel benieuwd naar wat er gebeurt bij deze setup als ik die dongle gebruik en de Surface Pro middels USB A aansluit op het dock. Maar dat is vooral nieuwsgierigheid, absoluut geen must dat dat zo kan!
Uitgangspunt is sowieso meerdere monitoren. Ik wil juist dat voordeel van twee grote schermen en een fatsoenlijk keyboard met muis ook gebruiken voor mijn werk situatie.
De monitoren hebben DVI en VGA in. Toch ga ik voor docking enz wel uit van HDMI of DP. Want als ik deze schermen ooit wil vervangen ga ik niet voor iets wat alleen DVI en VGA heeft. Het gaat op het moment om één Samsung syncmaster 2443 en één Samsung syncmaster 2443BW (beide 24" met een resolutie van 1920x1200) Geen technisch hoogstandje dus

White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
Ik heb een laptop en desktop en die zijn zo aangesloten:
Desktop Usb naar Usb-switch voor muis, toetsenbord en headset. Video:1x DP en 1x HDMI naar de beide monitoren.
Laptop idem. (USB-C naar Displayport en de andere monitor via HDMI)
Video-uitgangen schakel ik op de monitoren.
Ik zit regelmatig op mijn desktop met 1 scherm en mijn laptop ook.
Voordeel is dat je flexibel bent in het gebruik van de monitoren.
Nadeel is de kabeltrui bij de laptop (2x video, 1x Usb en 1x stroom. Maar hij staat er nu altijd omdat ik thuis werk.
Nadeel is dat je als je volledig van de een naar de ander schakelt je 3x moet switchen.
Zoiets zo'n setup heeft een collega van me ook, maar ik vind het persoonlijk wat te veel gedoe. Ik werk nu ook sinds 16 maart 2020 full time thuis en vandaar ook dat ik hier naar op zoek ben.
Maaaaaaar, met twee kinderen en een hond in huis wil het best regelmatig voorkomen dat ik lekker aan het werk ben en even snel beneden verder wil werken. Nu plug ik dan stroom van de laptop los en neem het ding mee naar beneden. In de setup die jij omschrijft gaat dat minder gemakkelijk. En dat gemak is eigenlijk ook zeker wel een vereiste!
Mooi zo!
Haha! Dank! Met "andere laptop" doelde ik op de HP, maar die gaat dus ook werken. Die Surface Pro is echt van ondergeschikt belang. Zelden tot nooit dat ik die wil kunnen docken.
Maar het feit blijft dus, dat voor de desktop het niet uitmaakt of ik een dock met USB-C of USB-A aansluit? Zoals ik het begrijp: in beide gevallen gaat de CPU van de desktop aan de slag moeten om video aan het USB signaal toe te voegen en dat gaat ook nog eens ten koste van de kwaliteit van de video.
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:58:
Alleen kabels die output leveren die niet door de USB-poort zelf wordt geleverd moeten actief zijn en verleng je dus liever niet.
Dus een USB-C-kabel naar Displayport is in principe niet actief omdat de USB-poort bij Alternate Mode een Displayport-signaal kan versturen. Heb je er eentje die ook werkt op USB-poorten zonder Alternate Mode, dan moet hij actief zijn. (Dis is ook veel duurder.)
Hetzelfde geldt voor USB-C naar HDMI: USB-C kan (indien er Alternate Mode ondersteunt wordt) HDMI uitsturen, maar dat is maximaal versie 1.4. Wil je versie 2.0, dan is de kabel per definitie actief, omdat dat het Alternate Mode Displayport-signaal in de kabel (adapter dus eigenlijk) omgezet wordt naar HDMI 2.0.
Volgens mij zijn dit allemaal punten waar ik geen last van heb...
Ik waardeer het ontzettend, dat iedereen hier meedenkt en mee helpt! Ook de uitleg is heel fijn. Ik leer er veel van en tegen de tijd dat ik alles ingericht heb, snap ik het wellicht
Ik zie dat berichten wat ge-edit zijn en/of ik dingen gemist heb. Sommige dingen zijn inmiddels al (3x

) beantwoord...
Dit was jouw reactie op mijn vraag of ik bij een dock met USB geen last heb van kwaliteitsverlies. Uiteraard is hier wat het systeem kan leveren bepalend, niet zozeer het dock, toch? Dus: bij mijn desktop "weet" de desktop door drivers oid dat ie ook video op de USB-C moet gaan zetten en bij de laptops doet ie dat sowieso al.
White Feather schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:35:
Zo’n ding werkt het beste met beelden die weinig bewegen. Het is voor Office dus over het algemeen prima. Met games en video is het een ander verhaal. Die zou ik dus vooral testen. En scrollen in Office als je dat veel gebruikt.
Dus even video kijken via de uitgang van de pc zelf en dan via de dock. Je kunt ze zelf tegelijkertijd aan hebben en dan vergelijken.
Je kunt ook gelijk zien wat de impact op je cpu is bij de dock. Je cpu moet de data voor de dock namelijk omzetten naar iets waar de dock iets mee kan.
Dank.... als ik hem al aansluit en test, ga ik dat even als eerste testen. Maar zie hieronder.... wellicht ingehaald door de tijd
Samenvattend en concluderend
Volgens mij doe ik er sowieso goed aan om het dock/KVM switch apparaat dat nu naar me onderweg is wel weer terug te sturen. Want de systemen gaan harder moeten werken en het gaat ten koste van de kwaliteit.
En dan koop ik bijvoorbeeld zoiets van Dell
https://www.dell.com/nl-n...d/452-bcyh/pc-accessoires of zoiets van Startech
https://www.startech.com/...-peripherals/dk30c2dpepue.
Met de beide laptops zit het dan sowieso goed. (En met goed bedoel ik dan: de CPU van de laptop is niet druk doende met het omzetten van video naar USB en er is geen kwaliteitsverlies)
Dan koop ik 2 van zulke kabels:
https://www.allekabels.nl.../usb-31-verlengkabel.html. Eén gaat in de laptop en de ander in de desktop. De female kanten van die kabels leg ik op mijn bureau en daar kan ik dan kiezen aan welke van de twee ik het dock koppel.
Het mooiste zou het zijn als er een USB-C variant hiervan beschikbaar is:
https://www.allekabels.nl...-schakelaar-2-poorts.html
Enige nadeel gaat dan zijn, dat mijn desktop wél moet werken om het videosignaal op USB te zetten en dat ik daar wel mogelijk wat kwaliteitsverlies krijg. Als dat me te gortig wordt kan ik altijd nog kiezen om er een KVM switch bij te zetten, de desktop native aan te sluiten en de laptops via het dock.