Jankend geluid bij afname koud water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Een week geleden heb ik 1 van onze wc's (die constant water lekte door het spoelmechanisme) onder handen genomen. Het kraantje aan de wc zelf is heel oud en sluit niet goed meer af, dus ik heb de hoofdkraan van onze waterleiding dichtgedraaid tijdens de werkzaamheden.

Sindsdien kampen we met een vervelend jankend, zingend geluid telkens wanneer we koud water afnemen (enkel koud, niet bij warm). Na openen van de kraan maakt hij een paar seconden jankend geluid (soms iets langer als de kraan maar deels openstaat), dan verdwijnt het weer. Ik heb het kunnen herleiden tot aan onze boilers, de (koudwater)aanvoerleiding trilt merkbaar bij het openen van een koudwaterkraan - die lijkt dus te resoneren bij doorstroming. Het openen van een warmwaterkraan geeft geen geluid of trilling.

We wonen hier pas een maand, dus heel lang ervaring hebben we ook niet, maar in de eerdere 3 weken hebben we geen last gehad van dit geluid.

Kan dit veroorzaakt worden door lucht in een leiding? Of is de veiligheidsgroep misschien 'toevallig' kapotgegaan door het afsluiten van de hoofdleiding? Iemand tips hoe ik dit kan oplossen, of hoe ik de oorsprong beter kan localiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien de kraan er verkeerd opgezet (in/uitstroom) ? (al maakt ik uit je verhaal niet op of deze nu vervangen is)

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 04-11-2020 15:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Wat je soms hebt is een braampje in de leiding.
Dus bij het snijden zagen van de nieuwe leiding koppeling is er iets achter gebleven, water loopt hier langs en dit maakt een raar geluid

Je hebt daar bij mesjes vaak een mesje bij om rond om de leiding netjes te maken.
Of een V/puntig mesje in de handgreep om de boel leiding op te schonen, zou ook kunnen dat er wat teflon of andere meuk is achtergebleven in de koppeling
Afbeeldingslocatie: https://www.hedestoker.dk/1016-roerskaerer-6-35-mm-til-kobberroer.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door enriqueeeee op 04-11-2020 15:12 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:42

Releases

Ja maar!

Draai de hoofd waterleiding eens een klein stukje dicht, en kijk dan of het geluid weg is.
Mogelijk stond die in eerste instantie ook niet helemaal open, omdat allicht de druk en op de leiding dit in het verleden al liet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Er werden geen nieuwe leidingen/kranen aangebracht, ik heb enkel de spoelbak en het jachtmechanisme van de wc ontkalkt, schoongemaakt, en de rubbers/o-ringen vervangen. De hoofdkraan iets dichtdraaien las ik ook al. Ik had ze al iets meer dichtgedraaid, maar wellicht niet genoeg. Ik probeer zo even om nog wat met de positie van de kraan te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Gisteren en zonet nog even gespeeld met de kranen op de hoofdaanvroer wat meer open en dicht te zetten, maar dat heeft helaas geen verschil gemaakt. Het geluid blijft voortkomen uit de leidingen aan de boilers.

Zijn er misschien nog zaken die ik kan testen of controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:24
Aangezien je er nog maar een maand woont: weet je zeker dat het geluid er niet al was? Het kan zijn dat het je nu pas is gaan opvallen (tenzij het echt heel hard is natuurlijk) en dat je het koppelt aan die keer dat je het kraantje hebt vervangen, maar misschien is het gewoon toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44
Is je boiler wel in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je de leiding vasthoud, is het geluid dan weg, of verminderd? Dan zou wellicht de leiding met wat klemmen beter vast kunnen zetten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Citroentjuh schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:35:
Aangezien je er nog maar een maand woont: weet je zeker dat het geluid er niet al was? Het kan zijn dat het je nu pas is gaan opvallen (tenzij het echt heel hard is natuurlijk) en dat je het koppelt aan die keer dat je het kraantje hebt vervangen, maar misschien is het gewoon toeval.
Ik ben redelijk zeker dat het er niet was; het is erg opvallend.
Voor zover ik weet wel! Er is gewoon warm water, geen storingen.
breinonline schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:08:
Als je de leiding vasthoud, is het geluid dan weg, of verminderd? Dan zou wellicht de leiding met wat klemmen beter vast kunnen zetten.
Licht minder, maar niet veel minder. Zelfs met stevig vasthouden blijft het relatief hard. De leiding 'slaat' ook niet echt uit. Ik weet dus niet of het geluid door de trilling komt, of dat de trilling gewoon een neveneffect is van iets anders wat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44
Zit er een kraan op de leiding bij je boiler? Kun je die eens dichtdraaien.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de boiler meeresoneert en als klankkast fungeert op een trilling elders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
welke hoofdkraan heb je dichtgedraaidt ? de rooije of de andere ?
soms blijft een rubber etc hangen en heb je je kraan gemoldt.
dit geldt voor je kraan na de watermeter. hier moet een nieuw element in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Zwartoog schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:58:
Zit er een kraan op de leiding bij je boiler? Kun je die eens dichtdraaien.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de boiler meeresoneert en als klankkast fungeert op een trilling elders...
Heb zowel de veiligheidsgroep als de (warmwater)kraan aan de boiler zelf al eens dichtgedraaid.
Kraan aan de boiler dicht: geen verschil.
Kraan veiligheidsgroep dicht: geluid weg.
miciel schreef op zondag 8 november 2020 @ 03:11:
welke hoofdkraan heb je dichtgedraaidt ? de rooije of de andere ?
soms blijft een rubber etc hangen en heb je je kraan gemoldt.
dit geldt voor je kraan na de watermeter. hier moet een nieuw element in.
De blauwe, voor de meter (BE).
Pagina: 1