Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 13-06 15:29
Ik heb sinds 2019 een nieuwbouwhuis die op alle verdiepingen is voorzien van vloerverwarming.
Het betreft een vloerverwarming zonder eigen pomp, dus er word gebruik gemaakt van de pomp van de CV ketel. In alle kamers behalve in de zolder en de badkamer zit er een zoneregeling met thermostaat.

Maar zodra de temperatuur te laag word en de ketel aanslaat worden de thermische motoren op de vv verdeler niet snel genoeg geopend waardoor de ketel gelijk weer afslaat omdat die zijn warmte niet kwijt kan. En als de ketel dan afgeslagen is en daarna weer aan gaat zijn de thermische motoren weer helemaal dicht, dus begint het weer opnieuw. Daardoor zakt de temperatuur in huis ook onder de ingestelde temperatuur.
Zodra alle groepen van de woonkamer voldoende open zijn werkt het wel goed..

Hoe kan ik dit oplossen?

...

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:22

JdM

Gas?Gas!

Door contact te leggen met de installateur en garantie op de werking te claimen?

N54 powered

• BadEendTerror
Het word nogal snel onder het mom van dat het normaal is geschoven, als anderen hiermee bekend zijn en ook de oplossing hebben sta ik sterker..

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:50
Misschien is het handig dat je dan iets meer informatie over je systeem vermeld. Merk en type naregeling, motoren etc.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:47

Exigence

dnkroz

De eerste twee groepen zijn niet voorzien van een motor maar een dop. Draai die er eens af zodat ze continu openstaan (krijg je een bypass). Probeer dan nog eens

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Waar horen die twee slangen met oranje dopjes erop bij? Die lijken nu (door de oranje dopjes die erop geschroefd zitten) helemaal dicht te zitten.

Je zou van een groep waar je altijd wel warmte kunt gebruiken, de thermische motor eraf halen (=kraan volledig open) om het probleem tijdelijk te omzeilen. Maar voor een installatie uit 2019 zou ik de installateur erbij halen idd.

Tikje naar 'Wonen & Verbouwen' trouwens, daar past het beter.

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2020 14:40]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:29

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

ThinkPad schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:37:
Waar horen die twee slangen met oranje dopjes erop bij? Die lijken nu (door de oranje dopjes die erop geschroefd zitten) helemaal dicht te zitten.

Je zou van een groep waar je altijd wel warmte kunt begrijpen de thermische motor kunnen gebruiken om het probleem tijdelijk te omzeilen. Maar voor een installatie uit 2019 zou ik de installateur erbij halen idd.
Volgens de stickertjes badkamer en zolder. Dat de badkamer aan staat snap ik nog, maar waarom de zolder zonder aansturing snap ik niet, of is dat geen verbljfsruimte.

Maar er lijkt dus onvoldoende flow te zijn of te weinig volume in de leidingen waardoor de ketel te snel terug schakel, maar gewoon claimen idd.

Als ze je met een kluitje het riet in sturen, kan het het altijd nog hoger op zoeken in je waarborg (of hoe dat ook heet van nieuwbouw)

• BadEendTerror
De groepen met de oranje dopjes zijn van de badkamer en zolder. Die van de badkamer staat altijd volledig open omdat er anders te weinig doorstroming is volgens de installateur. Als ik die van de zolder ook open zet word het loeiheet in de zolder maar dat lost het probleem niet op. Omdat als niet alle thermische motoren van de begane grond (snel) genoeg open zijn er nog steeds te weinig flow is.

Het zoneregelingssysteem is van Alpha Direct (24v), de thermische motoren zijn van Jurgen Schlosser.

[Voor 12% gewijzigd door BadEendTerror op 04-11-2020 14:49]

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Wat voor CVketel heb je, op welke temperatuur staat deze ingesteld voor CV en is de CV pomp te schakelen (meestal kan deze in 3 standen gezet worden) ?

Ik vraag me ook af waarom de groep 'dichtgezet' wordt als de temperatuur nog niet bereikt wordt, waarom gaat het systeem deze dichtzetten ?

[Voor 32% gewijzigd door ZeRoC00L op 04-11-2020 14:52]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• BadEendTerror
Intergas HREco 36, 42 graden is de aanbevolen temperatuur voor VV., pompstand is gekoppeld aan het vermogen van de ketel.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
BadEendTerror schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:46:
[...]
Die van de badkamer staat altijd volledig open omdat er anders te weinig doorstroming is volgens de installateur.
[...]
Dat is er nu dus ook. Kun je eens proberen wat er gebeurt als je 2 of meer thermische motoren eraf haalt? Als de ketel dan niet in storing gaat heb je dus je antwoord.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• T_knoop
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:18
Als ik de (nogal beknopte) installatiehandleiding van de Alpha Direct lees dan zijn er modellen die geleverd worden met een inschakelvertraging. Als het probleem veroorzaakt wordt doordat je ketel sneller reageert dan de ventielregelmotoren dan heb je zoiets nodig lijkt me?

Daarnaast inderdaad lekker onder garantie op laten lossen door de installateur. Een nieuwe installatie moet goed werken. Punt.

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe zit dit bij de buren, hebben die dezelfde installatie en dezelfde problemen? Zo niet, zie je een verschil in afstelling?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• BadEendTerror
De buren hebben ook problemen om de boel op temperatuur te houden. Is allemaal op dezelfde manier ingeregeld omdat het allemaal nieuwbouw is met dezelfde installatie.

[Voor 4% gewijzigd door BadEendTerror op 04-11-2020 16:54]

• BadEendTerror
Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de installateur.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

BadEendTerror schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:59:
Heb inmiddels een afspraak gemaakt met de installateur.
(y)
Het moet toch ook wel gek lopen wil je ze niet kunnen overtuigen wanneer je kunt aantonen dat de temperatuur in huis onder de ingestelde waarde zakt als je het systeem gebruikt? Dat kan men niet als "normaal" bestempelen.
Je verwarming moet op gebruiksniveau gewoon doen wat het moet doen, 1 graad op je thermostatische regeling erbij zetten= in X tijd loopt de temperatuur daar naartoe.
Als dat niet het geval is lijkt het me niet meer dan logisch dat hier eerst naar gekeken wordt. Eventuele tweaks om de zaak ook qua rendement etc. te verbeteren lijken me op je eigen conto te komen (alhoewel dat ook discutabel is).

N54 powered

• Onno_Devine
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14-06 19:59
Ik snap niet de relatie tussen de cv en de kleppen. Het systeem dat ik heb; elke thermostaat van een zone regelt de bijbehorende klep op de vloerverwarming. En geeft daarnaast een stook signaal af naar de ketel.
Oftewel als het 3 min duurt om het thermische ventiel volledig open te sturen zal de cv desnoods gaan pendelen (omdat hij nog niet alle warmte kwijt kan) maar het stook signaal blijft hoog omdat de kamer nog niet op temperatuur is.

• BadEendTerror
De aanvoer van de vloerverwarming verdeler bleek niet voldoende open te staan, dit vonden ze na bijna 45 minuten zoeken. Maar als er maar 0.1 of 0.2 graden extra warmte nodig is gaat de ketel wel heel snel weer uit.

[Voor 21% gewijzigd door BadEendTerror op 26-01-2021 12:48]

• BadEendTerror
Ik heb inmiddels toch nog het een ander kunnen verbeteren. Vloerverwarming verdeler ingeregeld met de retour i.p.v. de aanvoer, wachttijd CV vraag ingesteld op 2 minuten. Dan zijn de zonemotoren al open als de CV aan gaat. En ik heb nu een Tado thermostaat, die stookt eerst 1 of 2 keer korter (minuut of 10 per keer) Als de temperatuur dan nog niet bereikt is blijft hij stoken tot de temperatuur bereikt is.
De thermostaat die ik eerst had kon niet langer stoken als 15 minuten per keer, om overshoot te voorkomen volgens de fabrikant.

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15:31
BadEendTerror schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:33:
...
Maar zodra de temperatuur te laag word en de ketel aanslaat worden de thermische motoren op de vv verdeler niet snel genoeg geopend waardoor de ketel gelijk weer afslaat omdat die zijn warmte niet kwijt kan....

[Afbeelding]
...
Vergelijkbare verdeler + zoneregeling hier die hetzelfde gerag vertoont. Ik heb de ketel zo ingesteld dat de pomp in principe 24/7 draait. Met de optie 'stroombesparing aan' gaat de pomp na een x aantal tijd van geen warmtevraag alsnog uit.

Dit lijkt het iets beter te maken, maar ik heb het idee dat het nog niet optimaal werkt. (in theorie zou de zone regeling 2min inschakel vertraging aanhouden; warmtevraag van een thermostaat > juiste groepen worden geopend (wat tergend langzaam gaat) > 2minuten later word cv-ketel pas gestart.)

Die vertraging lijkt iet lang genoeg te werken (is ook niet instelbaar op mijn regelaar) waardoor de ketel direct door de bypass gaat pompen en in wachtstand schiet omdat z'n retourwater te warm is.

Dit gedrag levert ook heel veel start-stops op van de ketel wat het gasverbruik niet echt ten goede komet.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Dat is toch vrij simpel op te lossen door het plaatsen van een buffervat lijkt me.

N54 powered

• BadEendTerror
@warhamstr
De wachttijd CV vraag kan ik op mijn CV ketel zelf instellen, ik weet niet of dat bij alle CV ketels kan.
De wachttijd staat inderdaad standaard ingesteld op 2 minuten bij de sturing van de VV, deze zorgt ervoor dat de pomp pas na 2 minuten aan gaat. Maar de brander gaat al wel meteen aan!
Ik heb een pomploze verdeler, ik gebruik dus gewoon de pomp van de CV ketel.

[Voor 54% gewijzigd door BadEendTerror op 26-01-2021 13:38]

• warhamstr
BadEendTerror schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:35:
@warhamstr
De wachttijd CV vraag kan ik op mijn CV ketel zelf instellen, ik weet niet of dat bij alle CV ketels kan.
De wachttijd staat inderdaad standaard ingesteld op 2 minuten bij de sturing van de VV, deze zorgt ervoor dat de pomp pas na 2 minuten aan gaat. Maar de brander gaat al wel meteen aan!
Ik heb een pomploze verdeler, ik gebruik dus gewoon de pomp van de CV ketel.
Ik gebruik zo goed als hetzelfde systeem (alleen mijn regelblok heeft niet die groene ledlampjes.) Ook zonder losse vvw pomp.

• BadEendTerror
Welke cv ketel heb je en welke thermostaat?
Pomp 24/7 aan heeft geen zin omdat die alleen aan hoeft te zijn als de CV ketel ook aan is. De pomp laten nalopen heeft ook geen nut omdat als de zonemotoren dicht zijn er geen water meer in de vloer kan komen.

• warhamstr
BadEendTerror schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:59:
Welke cv ketel heb je en welke thermostaat?
Pomp 24/7 aan heeft geen zin omdat die alleen aan hoeft te zijn als de CV ketel ook aan is. De pomp laten nalopen heeft ook geen nut omdat als de zonemotoren dicht zijn er geen water meer in de vloer kan komen.
Een Nefit trendline. En 3 thermostaten die bij het zoneregelsysteem horen.

En de pomp gaat uit bij langere tijd geen warmtevraag.

maar dit voorkomt wel dat de ketel stop met stoken vóór de stelmotor geopend is...

[Voor 4% gewijzigd door warhamstr op 26-01-2021 19:56]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True