Onvoldoende warm water

Pagina: 1
Acties:
  • 9.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-03-2021
Hoi Tweakers,

Ik zit al een jaar te denken en te doen en wordt er een beetje gek van, installateurs gebeld en ideeën gevraagd en die hebben er dan of geen ervaring mee of zeggen dingen die dan weer anders op het internet staan. Dus hierbij zou ik graag wat ideeën of ervaringen van jullie willen horen mochten jullie dit willen lezen.

Wij hebben vorige jaar onze eerste appartement gekocht en flink verbouwd, alleen door wat enige haast (privé omstandigheden) hebben we een aantal dingen niet helemaal kunnen uitdenken zoals we wilden en moesten we de verbouwing snel afronden.

Nu is het zo dat dus het warm water wat we hebben, gewoon niet voldoende is voor ons huishouden. En we willen ons huishouden graag uitbreiden ook.

Huidige situatie: Water is na een gierige douchebeurt gelijk op, 7 a 8 min ongeveer op een lage straaltje. Handdouche en regendouche van Handsgrohe, (Regendouche is 2x gebruikt ongeveer en niet noodzakelijk). Waterdruk is goed. Wanneer de keukenkraan met warm water opengedraaid wordt, heeft de doucher nog minder warm water. Appartement op top etage met niet al te veel bruikbare ruimte, horizontale elektrische boiler 80L van Eldom 3200W, welke de hele dag aanstaat op 80 graden. VVE welke geen toestemming geeft om door het dak naar buiten te boren voor eventuele luchtafvoer. Er is gas aanwezig in de woning, maar niet makkelijk uit te breiden voor eventueel een ketel of iets dergelijke. 1x 25A aanwezig, uitbreiding naar 3x25A is al aangevraagd alleen door Corona uitgesteld. Meterkast is wel al voor 3 fasen gedeeltelijk gereedgemaakt (extra groepen zijn erbij gezet). We koken op gas en de verwarming gaat via Blokverwarming. Er was een aparte boilergroep in de meterkast, alleen uit onwetendheid deze laten verwijderen, maar blijkbaar zit de boilergroep niet op de 1x25A aangesloten maar op een algemene groep van de VVE/ Appartementencomplex, dus de boiler staat nu op een eigen groep achter de 1 x25A (dit zou ik graag weer terugdraaien naar aparte groep op de VVE). Alle zware gebruikers (wasmachine/droger/oven/boiler/vaatwasser) hebben een eigen groep.

Wensen: Zonder al te veel hak en breekwerk (liever helemaal niet). Wij (op dit moment nog 2, met een verbruik van 4 denk ik :P) willen graag normaal kunnen douchen, elk ongeveer 10 min, vlak achterelkaar op ongeveer 34 a 38 graden. En in de rest van de woning gewoon stroom en water kunnen gebruiken. Op dit moment gaat het op het gebied van stroom gewoon goed met wassen, drogen en vaatwasser bijvoorbeeld tegelijkertijd goed.

Ideeën die ik kan bedenken:

Meterkast verzwaren: Is in progress.
Waterbesparende douchekop: Dit zal vast voor een deel helpen, maar is niet de oplossing. Ik zal vanavond even de L van huidige douchekop meten.
Grotere elektrische boiler: Er is weinig tot geen ruimte hiervoor en kans dat wat er überhaupt bij zou kunnen, met gezinsuitbreiding dit ook niet meer voldoende is.
2de boiler paralel of serie: Is een optie, maar zie opmerking hierboven.
Warmtepompboiler/zonneboiler: geen luchtkanalen waar deze op aangesloten kan worden en geen plaatst voor de buitenunit.
Welke vorm van een ketel dan ook: Gas is niet makkelijk op de plek te krijgen waar dit zou kunnen en hier is dus ook geen luchtkanaal in de buurt aanwezig en ook niet echt te doen zonder al te veel hakken en breken en kanalen aan te leggen.
Doorstromer: Heeft veel stroom nodig voor een normale werking en zonder een duurdere abonnement van de netbeheerder is dit volgens mij niet te doen, als je normaal van de rest van je groepen gebruik wilt kunnen maken.
Prioriteitsschakelaar of iets in die trant: Wellicht op de boiler deze aansluiten met een doorstromer serie of paralel met huidige boiler en dan tijdens gebruik een schakeling, boiler is dan altijd aan zoals nu ook het geval is en dan valt tie uit tijdens warm water gebruik en kickt de doorstromer in etc.

Maar volgens mij beperkte kennis en uitleg van een ander over elektra, mag ik met de verzwaring meegerekend, als ik de rest normaal wil kunnen gebruiken max een doorstromer van 8.8 kw ( dus commercieel 9 kw) plaatsen. Dit is niet voldoende om ermee te douchen, maar misschien wel voldoende voor naast de huidige boiler. En wellicht als ik de boilergroep er weer bij kan laten zetten heb ik weer 3200w van me eigen meterkast eraf en kan dan dus 8.8 + 3.2 = 12 kw of werkt dit niet zo? Dit zou al weer een stuk beter zijn in combi met de huidige boiler.

Ik wordt van al dat gedenk etc gek, dus zou graag jullie hulp willen vragen voor ideeën, ervaringen etc.

Wens iedereen veel sterkte en gezondheid toe in deze rot periode!

Afz. Sero_t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je de meterkast laat uitbreiden naar 3 x 25A (3 fase) zou je daar natuurlijk een 3 x 16A 3-fase doorstroomverwarmer op kunnen aansluiten (ongeveer 11kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
ik222 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:06:
Als je de meterkast laat uitbreiden naar 3 x 25A (3 fase) zou je daar natuurlijk een 3 x 16A 3-fase doorstroomverwarmer op kunnen aansluiten (ongeveer 11kW).
Maar kan ik dan de rest van de grote gebruikers tegelijkertijd gebruiker zoals ik nu ook doe? Want daar stopt mijn kennis dus over amperes en kw etc.

[ Voor 7% gewijzigd door sero_t op 04-11-2020 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb jarenlang een 80 liter boiler gehad en daar kon ik echt wel langer dan 8 minuten mee douchen. Ding warmde alleen in de nacht op en overdag dus niet. Voor de hele dag genoeg warm water.

Op wat voor temperatuur staat de boiler? Want als jij na 8 minuten geen warm water meer hebt pomp je er dus 10 liter per minuut uit, lijkt mij erg sterk. Dan staat de boiler op 40 graden ipv 80 of zo.

Dat je tegelijk op twee plekken warm water gebruikt en dan druk van het warm water mist ligt niet aan de boiler maar aan de diameter van de leidingen, al zul je altijd wel verlies ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastien op 04-11-2020 13:26 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Bastien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:24:
Ik heb jarenlang een 80 liter boiler gehad en daar kon ik echt wel langer dan 8 minuten mee douchen. Ding warmde alleen in de nacht op en overdag dus niet. Voor de hele dag genoeg warm water.

Op wat voor temperatuur staat de boiler? Want als jij na 8 minuten geen warm water meer hebt pomp je er dus 10 liter per minuut uit, lijkt mij erg sterk. Dan staat de boiler op 40 graden ipv 80 of zo.

Dat je tegelijk op twee plekken warm water gebruikt en dan druk van het warm water mist ligt niet aan de boiler maar aan de diameter van de leidingen, al zul je altijd wel verlies ervaren.
Verlies van druk valt mee, maar verlies van warmte is er zeker. Boiler staat altijd aan op 80 graden en slaat ook gelijk aan bij enige gebruik van warm water. Want heb ook nog een bidet aangesloten met warm water.

We douchen met een volle boiler ongeveer 8 min op 36 a 38 graden zonder ergens anders water te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je hebt speciale douchekoppen :9

Afbeeldingslocatie: https://www.travelgirls.nl/wp-content/uploads/2017/01/hoe-overleef-je-een-suicide-shower.jpg

Er zijn ook wel veilige modellen te koop. Ik denk in combinatie met je huidige boiler genoeg warm water.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:10
Extra idee: een douche WTW. Hiermee zul je langer kunnen douchen met je 80L boiler, omdat er minder aanvoer van warm water nodig zal zijn. Vereist helaas wel wat hak- en breekwerk om het te (laten) installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Ik heb in Denemarken in een vakantiehuis gezeten met 30 liter boiler, daar konden 2 personen achterelkaar douchen voordat die boiler koud was. Douchekop was niet eens echt waterbesparend, kwam behoorlijk wat water uit. Alleen afwassen moest je mee oppassen, 30 liter was zo door de gootsteen gespoeld.

Maargoed, dan ben ik gewend om te douchen met een waterbesparende douchekop met thermostatische kraan tot de waterbesparende stand gedraaid en douchen op 35 graden, mijn CV ketel met minimaal 6,1KW afgifte krijgt dat vermogen niet eens weg in het water dat erdoor stroomt.

Ik zou in jouw geval de 80 liter boiler mooi terug aansluiten op de VVE aansluiting, vervolgens voor de keuken een kleiner keukenkastmodel gebruiken zodat je daar geen last van hebt met douchen. Kost je wel het keukenkastje onder de wasbak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:33:

We douchen met een volle boiler ongeveer 8 min op 36 a 38 graden zonder ergens anders water te gebruiken.
Dit kun je nameten.

Bij een normale douchekop schijnt 6 liter per minuut normaal te zijn.
Stel dat het koud water 8 graden is.
Stel dat het boiler water 80 graden is (en geen leidingverlies).
Voor elke liter water op 37 graden gebruik je:
• 0.6 liter koud water
• 0.4 liter warm water
(0.6*8+0.4*80=36.8)

Dan kun je dus 80/0.4=200 liter water gebruiken, oftewel 200/6=33 minuten.

Vul eens een emmer en meet het na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
LauPro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:38:

[Afbeelding]

Er zijn ook wel veilige modellen te koop. Ik denk in combinatie met je huidige boiler genoeg warm water.
Die killers ken ik inderdaad, weet niet of dit echt wat is als je pas nog een leuke badkamer heb laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
kings54 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:40:
Extra idee: een douche WTW. Hiermee zul je langer kunnen douchen met je 80L boiler, omdat er minder aanvoer van warm water nodig zal zijn. Vereist helaas wel wat hak- en breekwerk om het te (laten) installeren.
Dit is inderdaad niet echt haalbaar zonder weinig te hakken en te breken. Hiervoor zou er te veel aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eens nadenken over een inductieplaat. Dan kan je van het gas af en ben je al die kosten daarvoor ook direct kwijt. Enkel gas afnemen voor koken is vrij prijzig.

Daarnaast zou je naar een aparte boiler in de keuken kunnen kijken, dan is het warmwater gebruik daar onafhankelijk van het gebruik in de badkamer. Bijvoorbeeld een quooker.

Daarnaast blijft het gek dat je zo snel al koud water krijgt. Het lijkt me haast dat er of iets verkeerd is afgesteld of dat je ergens enorm veel warmte verliest. Kan je eens meten hoe veel water je douchekop verbruikt? Als dat een onzuinig model is waar 12 liter per minuut uit komt dan heb je waarschijnlijk de boosdoener wel gevonden.
Als dat niet het geval is kan het ook zijn dat je boiler niet snel genoeg het water opwarmt, Dan gaat hij dus direct koud water toevoegen zodra er warm water gebruikt wordt waardoor de temperatuur in je boiler enorm snel daalt. Weet je zeker dat die wel het inkomende water goed verwarmd en de temperatuur constant blijft?

En heel snel die boiler terug op de VVE aansluiting. Jij betaald nu een deel van het warm water verbruik van alle andere bewoners plus je volledige eigen gebruik. Dat kan echt hard gaan qua kosten.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 04-11-2020 13:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
_JGC_ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:40:
Ik heb in Denemarken in een vakantiehuis gezeten met 30 liter boiler, daar konden 2 personen achterelkaar douchen voordat die boiler koud was. Douchekop was niet eens echt waterbesparend, kwam behoorlijk wat water uit. Alleen afwassen moest je mee oppassen, 30 liter was zo door de gootsteen gespoeld.

Maargoed, dan ben ik gewend om te douchen met een waterbesparende douchekop met thermostatische kraan tot de waterbesparende stand gedraaid en douchen op 35 graden, mijn CV ketel met minimaal 6,1KW afgifte krijgt dat vermogen niet eens weg in het water dat erdoor stroomt.

Ik zou in jouw geval de 80 liter boiler mooi terug aansluiten op de VVE aansluiting, vervolgens voor de keuken een kleiner keukenkastmodel gebruiken zodat je daar geen last van hebt met douchen. Kost je wel het keukenkastje onder de wasbak.
Ik had eerst een vermoeden dat de boiler defect was en heb ook een paar keer contact gehad met de webshop, maar die gaven aan dat dit normaal was en heb er verder niks mee gedaan.

Inderdaad die boiler terug op de VVE aansluiting en dan een doorstromer zoals @ik222 ook aangaf en dan zou ik voor de keuken altijd nog een keukenplint boiler kunnen nemen. Maar dan vraag ik me af 3x16a afzekeren, van de 3x25a, blijft er dan als ik het goed begrijp ongv 5 kw over voor de rest van de woning? (dus eigenlijk hetzelfde als wat ik nu heb, plus dan de doorstromer natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Rukapul schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:44:
[...]

Dit kun je nameten.

Bij een normale douchekop schijnt 6 liter per minuut normaal te zijn.
Stel dat het koud water 8 graden is.
Stel dat het boiler water 80 graden is (en geen leidingverlies).
Voor elke liter water op 37 graden gebruik je:
• 0.6 liter koud water
• 0.4 liter warm water
(0.6*8+0.4*80=36.8)

Dan kun je dus 80/0.4=200 liter water gebruiken, oftewel 200/6=33 minuten.

Vul eens een emmer en meet het na.
Dankjewel voor de berekening, zoals aangegeven ga ik dat vanavond even doen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Boiler is horizontaal geplaatst... dan blijft van de effectiviteit vaak minder over dan bij verticale modellen.

Bij vullen met koud water kan dan in sommige gevallen nl. voor vermenging zorgen in de boiler. (Koud water wil naar beneden en warm water naar boven)

Of dit ook bij dit type boiler het geval is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Gewoon een elektrische doorstroomverwarmer in je badkamer ophangen, bijvoorbeeld zo eentje:

Afbeeldingslocatie: http://www.yswelectric.com/wp-content/uploads/2017/09/8e92e290-c61f-4af0-ae30-3bf60c623830-original.jpeg

In veel landen waar ze niet zo panisch doen over elektrisch verwarmen hangen deze al jaren en dat gaat goed. Je hoeft dan geen koud water meer meer bij te mengen maar kan kan de temperatuur tot op de graad nauwkeurig instellen (soms zelfs met een afstandsbediening, zoals bij deze van Clage (die ik heb).

Verder uiteraard combineren een waterbesparende douchekop.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38

SeatRider

Hips don't lie

Ze doen in die landen ook niet zo panisch over het monteren van een stopcontact in de douche, soms zelf met kroonstenen of andere open verbindingen. Heerlijk, die zorgeloosheid.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38

SeatRider

Hips don't lie

Maar iets meer ontopic, een 80L boiler moet gewoon voldoen. Hadden wij thuis vroeger ook, gezien van 4 kan daar prima mee douchen (4x 10 minuten) en daarna nog afwassen. Of een compleet bad mee laten vollopen. Ik verdenk dus ook de boiler van kapot zijn.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:50:
Inderdaad die boiler terug op de VVE aansluiting en dan een doorstromer zoals @ik222 ook aangaf en dan zou ik voor de keuken altijd nog een keukenplint boiler kunnen nemen. Maar dan vraag ik me af 3x16a afzekeren, van de 3x25a, blijft er dan als ik het goed begrijp ongv 5 kw over voor de rest van de woning? (dus eigenlijk hetzelfde als wat ik nu heb, plus dan de doorstromer natuurlijk)
Je hebt een 3x25A aanslutiing, per fase heb je meerdere 16A groepen. Je kan dus de volle 3x25A gebruiken, wat uit komt op 17kW, als je de groepen correct over de fasen verdeeld. Zelfs al jou je een fase volledig reserveren voor je warmwater voorziening heb je alsnog twee keer ~5kW over voor de rest van de woning.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik heb weinig verstand van boilers, dus wellicht praat ik onzin, maar zit de aan en afvoer van die boiler niet per abuis omgewisseld aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
AllesKan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:55:
Ik heb weinig verstand van boilers, dus wellicht praat ik onzin, maar zit de aan en afvoer van die boiler niet per abuis omgewisseld aangesloten?
Denk dat dat bij een horizontale boiler niet eens zoveel verschil maakt. Bij een verticale des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Tsurany schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:49:
Ik zou eens nadenken over een inductieplaat. Dan kan je van het gas af en ben je al die kosten daarvoor ook direct kwijt. Enkel gas afnemen voor koken is vrij prijzig.

Daarnaast zou je naar een aparte boiler in de keuken kunnen kijken, dan is het warmwater gebruik daar onafhankelijk van het gebruik in de badkamer. Bijvoorbeeld een quooker.

Daarnaast blijft het gek dat je zo snel al koud water krijgt. Het lijkt me haast dat er of iets verkeerd is afgesteld of dat je ergens enorm veel warmte verliest. Kan je eens meten hoe veel water je douchekop verbruikt? Als dat een onzuinig model is waar 12 liter per minuut uit komt dan heb je waarschijnlijk de boosdoener wel gevonden.
Als dat niet het geval is kan het ook zijn dat je boiler niet snel genoeg het water opwarmt, Dan gaat hij dus direct koud water toevoegen zodra er warm water gebruikt wordt waardoor de temperatuur in je boiler enorm snel daalt. Weet je zeker dat die wel het inkomende water goed verwarmd en de temperatuur constant blijft?

En heel snel die boiler terug op de VVE aansluiting. Jij betaald nu een deel van het warm water verbruik van alle andere bewoners plus je volledige eigen gebruik. Dat kan echt hard gaan qua kosten.
Koken op stroom zorgt in mijn geval alleen maar meer problemen, omdat ik dan nog minder kw kan gebruiken en het gasgebruik is minimaal, eten vaak bij me ma en vind de kosten daarvoor opzich niet erg.

Quooker etc zelfde verhaal gaat van je totale stroom af, dus ook niet wenselijk, wellicht met een prioschakelaar een plintboiler nog te doen.

Boiler opzich warmt snel op binnen een uur en met zomer hadden we binnen een half uur weer warm water.

En wat je zegt indd. wij betalen nu dubbel voor warr water eigenlijk, dus dit wil ik indd snel weer omgezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Delakhan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:
Boiler is horizontaal geplaatst... dan blijft van de effectiviteit vaak minder over dan bij verticale modellen.

Bij vullen met koud water kan dan in sommige gevallen nl. voor vermenging zorgen in de boiler. (Koud water wil naar beneden en warm water naar boven)

Of dit ook bij dit type boiler het geval is durf ik niet te zeggen.
Inderdaad horizontale zijn inefficiënter dan een verticale boiler. Maar voor een verticale heb ik geen genoeg ruimte in de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:57:
[...]

Koken op stroom zorgt in mijn geval alleen maar meer problemen, omdat ik dan nog minder kw kan gebruiken en het gasgebruik is minimaal, eten vaak bij me ma en vind de kosten daarvoor opzich niet erg.

Quooker etc zelfde verhaal gaat van je totale stroom af, dus ook niet wenselijk, wellicht met een prioschakelaar een plintboiler nog te doen.

Boiler opzich warmt snel op binnen een uur en met zomer hadden we binnen een half uur weer warm water.

En wat je zegt indd. wij betalen nu dubbel voor warr water eigenlijk, dus dit wil ik indd snel weer omgezet hebben.
Je totale stroom? Hoe bedoel je dat? Er zit geen limiet op stroom die je kunt gebruiken. Je kunt enkel groepen en fases hooguit tot een bepaald maximum gelijktijdig gebruiken voor het eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Ramon schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:
Gewoon een elektrische doorstroomverwarmer in je badkamer ophangen, bijvoorbeeld zo eentje:

[Afbeelding]

In veel landen waar ze niet zo panisch doen over elektrisch verwarmen hangen deze al jaren en dat gaat goed. Je hoeft dan geen koud water meer meer bij te mengen maar kan kan de temperatuur tot op de graad nauwkeurig instellen (soms zelfs met een afstandsbediening, zoals bij deze van Clage (die ik heb).

Dit ziet er net zo gevaarlijk uit als de doucekop van @LauPro

Maar het gaat me er verder ook om of de stroom verdeling in de woning verder goed gaat. Ik wil niet dat als er gedoucht wordt, ineens geen was etc gedraaid kan worden. Hoe is jouw ervaring met die clage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:00:
[...]

Je totale stroom? Hoe bedoel je dat? Er zit geen limiet op stroom die je kunt gebruiken. Je kunt enkel groepen en fases hooguit tot een bepaald maximum gelijktijdig gebruiken voor het eruit klapt.
Inderdaad, hoe denkt TS dat andere huishoudens dit doen? Dat die met een Quooker en inductie om 8 uur 's avonds opeens de "stroom ophebben"?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
SeatRider schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:55:
Maar iets meer ontopic, een 80L boiler moet gewoon voldoen. Hadden wij thuis vroeger ook, gezien van 4 kan daar prima mee douchen (4x 10 minuten) en daarna nog afwassen. Of een compleet bad mee laten vollopen. Ik verdenk dus ook de boiler van kapot zijn.
Maar was dit 4 x 10 min achterelkaar of met tijd er tussen, want na ongeveer 3 kwartier kan er bij ons ook weer gedoucht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:57:
[...]

Zelfs met 1x25A is dat niet snel een probleem maar als je straks een 3x25A aansluiting hebt is dat echt geen probleem meer. Gas zelf kost niet veel puur voor het koken maar als je kijkt naar de vaste kosten die bij een gasaansluiting horen dan is de overstap naar inductie snel terugverdiend, juist als je amper gas gebruikt.

Dan zou een simpele doorstromer kunnen helpen, gaat wel aardig wat elektriciteit kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:03:
[...]

Maar het gaat me er verder ook om of de stroom verdeling in de woning verder goed gaat. Ik wil niet dat als er gedoucht wordt, ineens geen was etc gedraaid kan worden. Hoe is jouw ervaring met die clage?
Als er 3 fases komen dan heb je al minder problemen, maar huishoudens kunnen toch al aardig lang uit de voeten met 1 fase. En stel je kunt niet wassen en douchen tegelijk.....dat is prima te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:49
Als je bang bent dat je boiler en kookplaat tegelijk teveel vermogen afnemen kun je altijd een prioriteitsschakelaar gebruiken.
Je hebt 17kW, dat is zat. Je komt waarschijnlijk pas echt in de knel als je auto er ook bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Tsurany schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:55:
[...]

Je hebt een 3x25A aanslutiing, per fase heb je meerdere 16A groepen. Je kan dus de volle 3x25A gebruiken, wat uit komt op 17kW, als je de groepen correct over de fasen verdeeld. Zelfs al jou je een fase volledig reserveren voor je warmwater voorziening heb je alsnog twee keer ~5kW over voor de rest van de woning.
Dus even kort samengevat voor mezelf om het te begrijpen:

3x25A = 17 kW.

Ik heb nu nog 1x25A= 5,5 kW

Dus als ik dan 3x25A krijg over een aantal weken, dan kan ik 1x25A = 5,5 kW gebruiken zoals ik nu ook doe en een doorstromer van ongv. 11 kW aansluiten op 3x16A, zonder de hoofdstop eruit te laten knallen en op een veilige manier alles laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
AllesKan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:55:
Ik denk niet dat dit het geval is. Als mijn douchekop 10L/min gebruikt dan klopt die 8 min wel zo grof gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Zoals @Rukapul al voorrekent kan het nooit kloppen wat jij aangeeft. Is die boiler dan wel helemaal gevuld met water? 80 Liter moet gewoon ruim voldoende zijn, al die afleiding die sommigen hierboven noemen moeten niet nodig zijn. Dus ik zou mijn energie steken in het oplossen van het probleem met de boiler.

Hing dat ding er al of heb je die zelf aangeschaft? Als ik erop zoek zie ik bijna enkel Russische gegevens langskomen. Is deze door een NL installateur opgehangen en/of verkocht?
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:12:
[...]

Ik denk niet dat dit het geval is. Als mijn douchekop 10L/min gebruikt dan klopt die 8 min wel zo grof gezegd.
Nee, dat klopt niet. Zie wederom de post van @Rukapul . Je doucht niet op 80 graden en dat zit als het goed is wel in de boiler.

[ Voor 27% gewijzigd door Bastien op 04-11-2020 14:14 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:00:
[...]

Ja sorry, dat bedoel ik inderdaad. Het maximale wat ik aan stroom kan gebruiken zonder zorgen en uitklappende hoofdzekering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
jeroen3 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:07:
Als je bang bent dat je boiler en kookplaat tegelijk teveel vermogen afnemen kun je altijd een prioriteitsschakelaar gebruiken.
Je hebt 17kW, dat is zat. Je komt waarschijnlijk pas echt in de knel als je auto er ook bij moet.
Elektrische auto erbij gaat hem toch niet worden, dus dan is dat de zorg niet inderdaad. Mij gaat het meer om de conform en veiligheid in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:12:
[...]

Een douche gebruikt 10l/min bij 38 tot 40 °C. Het boilervat heeft 80 °C water. Er wordt dus gemengd. Je zou voor minimaal 15-20 minuten moeten kunnen douchen.

Je zou de douchekop kunnen vervangen door bijv. een Niebla (5 liter/min).

Als je echter met een 80 liter boilervat slechts 8 minuten kunt douchen, dan is er iets mis met het boilervat of de aansluiting, of je douchekop gebruikt heel veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Jeroenneman schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:04:
[...]

Inderdaad, hoe denkt TS dat andere huishoudens dit doen? Dat die met een Quooker en inductie om 8 uur 's avonds opeens de "stroom ophebben"?
TS'er heeft eerder al aangegeven dat tie er niet veel verstand van heeft en heeft daar een verkeerde benaming voor gebruikt. Ik bedoelde meer de totale KW wat je kunt gebruiken zonder dat je stoppen doorslaan etc. ivm brandveiligheid en al die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Tsurany schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:05:
[...]

Zelfs met 1x25A is dat niet snel een probleem maar als je straks een 3x25A aansluiting hebt is dat echt geen probleem meer. Gas zelf kost niet veel puur voor het koken maar als je kijkt naar de vaste kosten die bij een gasaansluiting horen dan is de overstap naar inductie snel terugverdiend, juist als je amper gas gebruikt.

[...]

Dan zou een simpele doorstromer kunnen helpen, gaat wel aardig wat elektriciteit kosten.
De kosten zijn wel belangrijk natuurlijk, maar mijn minste zorg eerlijk gezegd, betalen doen we toch wel, dan maar een tientje meer als minder als dat voor meer conform zorgt.

me vrouw vind koken op gas ook fijner, daarom dat we een gasplaat hebben genomen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
hier kloppen inderdaad dingen niet. Ik ben heel benieuwd naar je meting van hoeveel liter water per min er uit je douche komt.

Je schrijft ook dat je boiler wel snel weer warm is, al na 30-45 min. Dat is op zichzelf ook vreemd, want je hebt een 3200W elektrisch element erin zitten schijf je. Die kan in 30 min dus ~1,6 kWh aan warmte in je vat drukken. Bij 80L buffer kun je daar dus je hele vat ongeveer 17C mee opwarmen.

ik heb heel sterk het idee dat de temp. sensor in je vat stuk is en dat hij stiekem maar op 50C staat ofzo. Heb je ergens een kraan waar echt alleen maar heet water uit komt (bijv. in de keuken)? daar zou je kunnen meten wat de temperatuur is van het water rechtstreeks uit de boiler zonder thermostaatkraan die er koud water bijmengt oid.

edit: over die vermogens. het klopt dat je nu inderdaad 5,5 kW kan gebruiken en straks ~17kW. Maar het is echt niet zo dat als je 5 seconden daaroverheen schiet dat alles op zwart gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 04-11-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Bastien schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:13:
Zoals @Rukapul al voorrekent kan het nooit kloppen wat jij aangeeft. Is die boiler dan wel helemaal gevuld met water? 80 Liter moet gewoon ruim voldoende zijn, al die afleiding die sommigen hierboven noemen moeten niet nodig zijn. Dus ik zou mijn energie steken in het oplossen van het probleem met de boiler.

Hing dat ding er al of heb je die zelf aangeschaft? Als ik erop zoek zie ik bijna enkel Russische gegevens langskomen. Is deze door een NL installateur opgehangen en/of verkocht?

[...]
Nee, dat klopt niet. Zie wederom de post van @Rukapul . Je doucht niet op 80 graden en dat zit als het goed is wel in de boiler.
Ja indd, verkeerde berekening van mij, maar is bij een NL webshop gekocht en door een loodgieter laten plaatsen, https://www.bol.com/nl/p/...-boiler/9200000069987868/ Dit is hem.

Maar omdat het een horizontale boiler is, zodra die rond de 20 a 30 zit, is het eigenlijk al soort van te koud. Dit ding is of heel erg in efficient of niet goed indd dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:11:
[...]

3x25A = 17 kW.

Dus als ik dan 3x25A krijg over een aantal weken, dan kan ik 1x25A = 5,5 kW gebruiken zoals ik nu ook doe en een doorstromer van ongv. 11 kW aansluiten op 3x16A, zonder de hoofdstop eruit te laten knallen en op een veilige manier alles laten werken?
Een doorstromer die 11kW verbruikt is een drie fasen doorstromer. Die gebruikt dus meerdere fasen om zijn belasting te verdelen. Per fase zal hij maximaal 16A pakken waardoor je nog 9A over hebt om te verdelen over de rest van de groepen achter die fasen. In totaal zal je bij een 11kW doorstromer dus nog 6kW over hebben voor de rest van de woning.
En dat is enkel als hij aan staat en zijn volle vermogen pakt. Een doorstromer verwarmt tot de gewenste temperatuur dus als de boiler nog warm water aflevert hoeft hij niet z'n maximale vermogen te pakken.

Bedenkt wel dat 11kW betekent dat een douchebeurt van 10 minuten je ongeveer 40 cent aan elektriciteit gaat kosten.
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:20:
De kosten zijn wel belangrijk natuurlijk, maar mijn minste zorg eerlijk gezegd, betalen doen we toch wel, dan maar een tientje meer als minder als dat voor meer conform zorgt.

me vrouw vind koken op gas ook fijner, daarom dat we een gasplaat hebben genomen...
Ok :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 04-11-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:53
Kan je ergens 100% uit die boiler tappen? Krijg je dan wel echt 80 graden? Kan je bijv met een vleesthermometer redelijk beoordelen.

Wel eerst even laten doorlopen om eventuele leidingen op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Fr33z schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:25:
hier kloppen inderdaad dingen niet. Ik ben heel benieuwd naar je meting van hoeveel liter water per min er uit je douche komt.

Je schrijft ook dat je boiler wel snel weer warm is, al na 30-45 min. Dat is op zichzelf ook vreemd, want je hebt een 3200W elektrisch element erin zitten schijf je. Die kan in 30 min dus ~1,6 kWh aan warmte in je vat drukken. Bij 80L buffer kun je daar dus je hele vat ongeveer 17C mee opwarmen.

ik heb heel sterk het idee dat de temp. sensor in je vat stuk is en dat hij stiekem maar op 50C staat ofzo. Heb je ergens een kraan waar echt alleen maar heet water uit komt (bijv. in de keuken)? daar zou je kunnen meten wat de temperatuur is van het water rechtstreeks uit de boiler zonder thermostaatkraan die er koud water bijmengt oid.

edit: over die vermogens. het klopt dat je nu inderdaad 5,5 kW kan gebruiken en straks ~17kW. Maar het is echt niet zo dat als je 5 seconden daaroverheen schiet dat alles op zwart gaat.
Ja het zou best kunnen wat je zegt, Ik moet wel zeggen in de zomer was het tussen de 30 a 45 min en nu in deze wat koudere periode is het eerder 45 a 60 min. Maar ik heb in de keuken een ingebouwde begrenzer als ik me niet vergis, maar wat er uitkomt kun je ook al aardig aan branden. Het vreemde is wel ook met deze boiler, de ophanging was al niet goed gefabriceerd, was een foute batch, waarbij we zelf de ophanging moesten aanpassen. Ik had de boiler al 2 maanden voor het ophangen gekocht, dus kon ook al niet meer terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

JanB

Het ken rotter !!!

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:30:
[...]

... Het vreemde is wel ook met deze boiler, de ophanging was al niet goed gefabriceerd, was een foute batch, waarbij we zelf de ophanging moesten aanpassen. Ik had de boiler al 2 maanden voor het ophangen gekocht, dus kon ook al niet meer terug sturen.
Het lijkt mij dat bij productiefouten dit gewoon binnen de garantieperiode opgelost dient te worden door de leverancier.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:11:

3x25A = 17 kW.

Als je je zorgen maakt zou ik naar 1x35A gaan, stuk goedkoper dan 3 fasen. Verder is inductiekoken zelden op vol vermogen, als jij water kookt en iets bakt zit je middeld gemiddeld op 1000W.

Bij kortstondige stromen ligt het aan de factor hoeveel je er overheen gaat. Dit kan alleen gebeuren als je bijvoorbeeld alle apparatuur tegelijk aan zet die allemaal tegelijk gaan verwarmen. Bijv. wasmachine, droger, strijkbout, waterkoker etc.

Stel hebt een een zekering van 25A maar er loopt een stroom van 40A. Op basis van de onderstaande grafiek zie je dan dat deze er uit gaat na ongeveer 100 seconden, anderhalve minuut dus.

Heb je een zekering van 25A en een stroom van 30A dan zit je al op een kwartier.

Eigenlijk moet je alleen zaken die continue verwarmen rekenen voor je basisverbruik. Dus jouw boiler gebruikt 14A en dan heb je nog 11A 'marge' voor andere zaken.

Afbeeldingslocatie: https://www.sitecsolutions.be/images/prtscr%202014-04-03%2019%2022%2024.png

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 04-11-2020 14:41 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Tsurany schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:29:
[...]

Een doorstromer die 11kW verbruikt is een drie fasen doorstromer. Die gebruikt dus meerdere fasen om zijn belasting te verdelen. Per fase zal hij maximaal 16A pakken waardoor je nog 9A over hebt om te verdelen over de rest van de groepen achter die fasen. In totaal zal je bij een 11kW doorstromer dus nog 6kW over hebben voor de rest van de woning.
En dat is enkel als hij aan staat en zijn volle vermogen pakt. Een doorstromer verwarmt tot de gewenste temperatuur dus als de boiler nog warm water aflevert hoeft hij niet z'n maximale vermogen te pakken.

Bedenkt wel dat 11kW betekent dat een douchebeurt van 10 minuten je ongeveer 40 cent aan elektriciteit gaat kosten.

[...]

Ok :)
Dankjewel voor de bevestiging over de berekening. Maar de 9A die dan overblijft ( bij volle vermogen ) is dan 6 kW, maar is dan toch niet het zelfde als 1x25A met 5,5 kw die ik dan nu heb of vergis ik me daarin? Dus is dit dan wel veilig en even sterk in stroom even in lekentaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
JanB schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:37:
[...]

Het lijkt mij dat bij productiefouten dit gewoon binnen de garantieperiode opgelost dient te worden door de leverancier.
Ja dat leek mij inderdaad ook, alleen doordat we ook haast hadden om de verbouwing af te ronden en het te lang zou duren voordat ik een ander kon krijgen (3 maanden zeiden van wat ik mij herinner) , dus dit was geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
LauPro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:38:
[...]
Als je je zorgen maakt zou ik naar 1x35A gaan, stuk goedkoper dan 3 fasen. Verder is inductiekoken zelden op vol vermogen, als jij water kookt en iets bakt zit je middeld gemiddeld op 1000W.

Bij kortstondige stromen ligt het aan de factor hoeveel je er overheen gaat. Dit kan alleen gebeuren als je bijvoorbeeld alle apparatuur tegelijk aan zet die allemaal tegelijk gaan verwarmen. Bijv. wasmachine, droger, strijkbout, waterkoker etc.

Stel hebt een een zekering van 25A maar er loopt een stroom van 40A. Op basis van de onderstaande grafiek zie je dan dat deze er uit gaat na ongeveer 100 seconden, anderhalve minuut dus.

Heb je een zekering van 25A en een stroom van 30A dan zit je al op een kwartier.

Eigenlijk moet je alleen zaken die continue verwarmen rekenen voor je basisverbruik. Dus jouw boiler gebruikt 14A en dan heb je nog 11A 'marge' voor andere zaken.

[Afbeelding]
De reden dat ik me zo'n zorgen maak om dit is, omdat er nu al 2 keer de hoofdzekering eruit geknald is, zonder dat de groepen zijn uitgevallen. Hiervoor 2 keer de netbeheerder langs gehad ook om die zekering te vervangen. Het was dat er teveel aan stond op dat moment, mevrouw was met grote schoonmaak bezig dus alles stond aan, maar dan zouden toch eerst de groepen eruit moeten knallen of aardlek of iets dergelijke of niet soms?

En wat zijn de voordelen van 1x 35 ten opzichte van 3x 25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:48:
[...]

De reden dat ik me zo'n zorgen maak om dit is, omdat er nu al 2 keer de hoofdzekering eruit geknald is, zonder dat de groepen zijn uitgevallen. Hiervoor 2 keer de netbeheerder langs gehad ook om die zekering te vervangen. Het was dat er teveel aan stond op dat moment, mevrouw was met grote schoonmaak bezig dus alles stond aan, maar dan zouden toch eerst de groepen eruit moeten knallen of aardlek of iets dergelijke of niet soms?

En wat zijn de voordelen van 1x 35 ten opzichte van 3x 25?
Een groep mag 16A. Een hoofdzekering 25 of 35A. Als jij nu 1x25A hebt, daar een 3500W boiler op hebt aangesloten en dan nog vanalles aanzet, zit je per groep mooi onder die 16A, maar in totaal ver boven de 25A.

Verder heeft 1x35 geen voordeel tov 3x25A, de maandelijkse kosten zijn ook gelijk. Netbeheerder heeft liever 3x25A dan 1x35 ivm belasting van fasen. Enige waar je kosten voor maakt is de ombouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als je die boiler terug op de VVE aansluiting zet en dan een 3 x 16A doorstroom verwarmer erachter komt het echt wel goed.

Je hebt met 3 x 16A sowieso altijd nog 9A per fase over en ook al ga je daar even een beetje overheen dan nog vliegt niet meteen die zekering eruit zoals @LauPro mooi uitlegt met een grafiek.

Zou dat wel zo zijn dan zou de kookgroep die we hier in Nederland meestal hebben ook geen succes zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
ik222 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:19:
Als je die boiler terug op de VVE aansluiting zet en dan een 3 x 16A doorstroom verwarmer erachter komt het echt wel goed.

Je hebt met 3 x 16A sowieso altijd nog 9A per fase over en ook al ga je daar even een beetje overheen dan nog vliegt niet meteen die zekering eruit zoals @LauPro mooi uitlegt met een grafiek.

Zou dat wel zo zijn dan zou de kookgroep die we hier in Nederland meestal hebben ook geen succes zijn :)

Maar de 9A die dan overblijft ( bij volle vermogen ) is dan 6 kW, maar is dan toch niet het zelfde als 1x25A met 5,5 kw die ik dan nu heb of vergis ik me daarin? Dus is dit dan wel veilig en even sterk in stroom even in lekentaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
LauPro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:38:
Als je je zorgen maakt zou ik naar 1x35A gaan, stuk goedkoper dan 3 fasen.
1 x 35A kost net zoveel als 3 x 25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:27:
[...]

Dat hoeft niet, als je bijvoorbeeld 3 x 16A groepen voor elk 15A belast dan blijven die groepen erin. Echter gaat er dan wel 45A door je 25A hoofdzekering, die klapt er dan redelijk snel uit.
Maar de 9A die dan overblijft ( bij volle vermogen ) is dan 6 kW, maar is dan toch niet het zelfde als 1x25A met 5,5 kw die ik dan nu heb of vergis ik me daarin? Dus is dit dan wel veilig en even sterk in stroom even in lekentaal?
9A is 9 * 230V = 2070W per fase, per fase kun je dat dus nog extra belasten voordat je over de 25A van de hoofdzekering voor die fase gaat. In totaal is dat inderdaad wel 6kW maar dan dus wel verdeelt over je 3 fases. Een normale verbruikersgroep groep zit echter altijd aangesloten op 1 fase. Enkel specifieke apparatuur zoals bijvoorbeeld een inductiekookplaat en een doorstroomverwarmer kan de last verdelen over de 3 fases, die apparatuur wordt dan ook op een eigen 3 fase aardlekautomaat aangesloten in de meterkast.

Maar nogmaals dat er even 30 of 32A door een 25A hoofdzekering gaat is ook nog niet zo heel erg, dat moet je al vrij lang doen voordat die eruit klapt (hoofdzekeringen zijn trage zekeringen). Bovendien zijn moderne 3 fase aansluitingen vrijwel altijd voorzien van hoofdautomaten, die kun je dus ook zelf gewoon weer aanzetten als ze eruit klappen. Ik weet alleen even niet in hoeverre men die ook altijd plaatst als je van 1 x 25A of 1 x 35A naar 3x25A gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Voor de geïnteresseerden, ik krijg dus met de hand-douchekop per minuut 12,5 Liter op 40 graden, op zijn hardste stand. Ik heb ook even nog op de stand gemeten waar ik meestal op douche, dit is een zachte straal die net genoeg voor mij is om beetje normaal te douchen. Hiermee haal ik 8 Liter per minuut op 40 graden. En ik douche al niet op 40 graden. En heb even het water gemeten, maar zover ik me herinner heb ik kranen genomen met begrenzers erop en ik haal dan ook maar 70 graden op de thermometer. Dus die 80 graden geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ramon schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:

[Afbeelding]

Hoe ben jij nog niet geëlektrocuteerd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
hallom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:54:
[...]

Hoe ben jij nog niet geëlektrocuteerd :o
Is niet mijn foto. De mijne is een Clage en zit netjes in een keukenkastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:03:
[...]

Ik ben er heel tevreden mee. Ik heb in mijn appartement een oude geiser vervangen door de Clage. Ik kan de temp. tot op een graad nauwkeurig instellen en hoef niet meer bij te mengen. Met de oude gasgeiser wilde het water nog wel eens te warm worden om daarna - als ik dan weer koud water bij mengde - helemaal uit te vallen... van dat soort ellende heb ik allemaal geen last en voor een prijs van 300 euro vind ik het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 22:44
80 liter kon ik altijd 15 min mee douchen met een waterzuinige douchekop van de LIDL of zoiets denk ik dat ik had gekocht.
met een waterverslindende kop was die er daarvoor op zat was die in inderdaad 8 minuten leeg of zoiets.
Mijn elektrische boiler warmde in de nacht op, en als ik dan overdag nog weer nieuw heet water wilde dan kon ik aan een timerknop draaien om de boiler weer te verwarmen wat een uur of 1 1/2 duurde met 3 kw.
Een regendouche gaat niet werken met dit ding (niet zo lang in ieder geval).
Ik had 1 x 40A in dat huis en 3 of 4 x 16A stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Drie pagina's en niemand heeft zich nog afgevraagd of de stijgbuis niet gewoon verrot is? Mmmokay

Nefit heeft bijvoorbeeld een tijdje boilers geleverd met stijgbuizen die helemaal verpulveren. Wat je dan krijgt is dat je boilercapaciteit afneemt naar rato van hoever die stijgbuis is weggerot.

Boiler laat namelijk onder koud water er in en tapt -via een stijgbuis- bovenin het warmte water. Als die buis is weggerot tap je dus warm water veel lager weg en krijg je dus heel snel dat je gewoon koud water aan het tappen bent.

Maar @sero_t , jij hebt zo te lezen de constructie van 'drievoudig genaaid' > Stadsverwarming (blokverwarming) voor het verwarmen (duurder kan niet), resistief elektrische boiler voor SWW (duurder kan niet) en gasaansluiting om alleen te koken (nogmaals duuder kan niet).

Als je daar van plan bent langer dan een paar jaar te gaan wonen zou ik beginnen met het opzeggen van je gascontract en op inductie gaan koken.
sero_t schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:00:blijkbaar zit de boilergroep niet op de 1x25A aangesloten maar op een algemene groep van de VVE/ Appartementencomplex, dus de boiler staat nu op een eigen groep achter de 1 x25A (dit zou ik graag weer terugdraaien naar aparte groep op de VVE).
Vaag verhaal. Foto? Die boiler in die aftandse appartementen zitten meestal achter zo'n dag/nacht schakelkastje zodat je je boiler op nachtstroom opwarmt.

[ Voor 123% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 19:36
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:48:
Drie pagina's en niemand heeft zich nog afgevraagd of de stijgbuis niet gewoon verrot is? Mmmokay

Nefit heeft bijvoorbeeld een tijdje boilers geleverd met stijgbuizen die helemaal verpulveren. Wat je dan krijgt is dat je boilercapaciteit afnaamt naar rato van hoever die stijgbuis is weggerot.

Boiler laat namelijk onder koud water er in en tapt -via een stijgbuis- bovenin het warmte water. Als die buis is weggerot tap je dus warm water veel lager weg en krijg je dus heel snel dat je gewoon koud water aan het tappen bent.

Maar @sero_t , jij hebt zo te lezen de constructie van 'drievoudig genaaid' > Stadsverwarming (blokverwarming) voor het verwarmen (duurder kan niet), resistief elektrische boiler voor SWW (duurder kan niet) en gasaansluiting om alleen te koken (nogmaals duuder kan niet).

Als je daar van plan bent langer dan een paar jaar te gaan wonen zou ik beginnen met het opzeggen van je gascontract en op inductie gaan koken.

[...]

Vaag verhaal. Foto? Die boiler in die aftandse appartementen zitten meestal achter zo'n dag/nacht schakelkastje zodat je je boiler op nachtstroom opwarmt.
Volgens topic starter is het een nieuwe boiler. Maar klinkt inderdaad als verkeerd aangesloten en of niet volledig gebruik van warmte in het vat. Een boiler wordt normaal gesproken vanaf onderen gevuld met koud water. Het temperatuur verschil van warm en koud zorgt ervoor dat deze niet met elkaar mengen. Bovenaf in de boiler wordt het warme water afgevoerd. Wanneer je doucht stijgt het koude water niveau langzaam totdat dit in de uitflow opening komt. Ergens heb ik het gevoel dat je boiler verkeerd is aangesloten en of een distributie plaat op de inflow buis mist. Heb je een fototje van de boiler zoals deze in je huis is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:31

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb een 100L boiler en geen speciale douchekop. Als ik mijn boiler op 80 graden zou zetten, zou ik er zeker 40 minuten mee kunnen douchen. Maar boilers zijn stroomslurpers weet ik inmiddels. In een tweepersoonshuishouden vind ik 60 graden hoog genoeg, nu ik alleen woon heb ik de boiler zelfs terug gezet naar 45 graden. Voor de criticasters: mijn boiler gaat automatisch eens per twee weken automatisch even een tijdje op 70 graden en vanzelf weer terug naar wat ik heb ingesteld (tegen legionella)

Ik ken de terminologie niet van de onderdelen, maar toen mijn boiler kapot ging heb ik hem gerepareerd met onderdelen van de leverancier. Zowel de electronica heb ik vervangen als het onderdeel wat ik zag als verwarmingselement (mogelijk waar @kabeltjekabel het over heeft maar ik denk dat het het twee dingen zijn die direct naast elkaar zitten). Ik schrok me een hoedje toen hij open ging!

Aan het oude element was zoveel rotzooi aangekoekt (ik denk kalk maar het was geen schone kalk) dat het lastig was om te geloven dat hij uberhaupt nog warmte zou kunnen geven. Het element had een U vorm dus twee buizen en de ruimte er tussenin was zelfs helemaal dicht. De boiler was maar anderhalf jaar operationeel. Voor ik het zag vond ik buitensporig dat de leverancier aanraadde dat onderdeel eens per anderhalf jaar ofzo te vervangen. Daarna vond ik het ineens niet meer zo gek. Bij een waterkoker moet je ook af en toe de kalk weghalen toch?

Ik kon het zelf af en heb het zelf gedaan en hij zit weer netjes dicht. Als je een beetje handig bent, zou je het ook zelf kunnen doen maar anders kun je dat natuurlijk laten doen. Eerst water afsluiten en leeg laten lopen, dan open maken en dan zou je het element er door een opening uit moeten kunnen trekken. Dan zou je het element kunnen vervangen of schoon kunnen maken, met een krabbertje of azijn. Dan het geheel weer in elkaar kunnen zetten. Als hij net zo aangekoekt is als de mijne, zou dat een wereld van verschil kunnen geven zonder dat je hoge kosten moet maken.

Misschien dat je dan ineens makkelijk 30 minuten kunt douchen bij 80 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:48:

Nefit heeft bijvoorbeeld een tijdje boilers geleverd met stijgbuizen die helemaal verpulveren. Wat je dan krijgt is dat je boilercapaciteit afnaamt naar rato van hoever die stijgbuis is weggerot.

[...]

Het was toen een nieuw ding die ik kocht, dus ik mag hopen dat dat het niet is.

maar zoals ook aangegeven die boilergroep/ dag nacht schakelkast is dus verwijderd door netbeheerder en ik zal er achteraan gaan om deze terug te plaatsen.

Verder beschikt de boiler over 2 anodes voor bescherming tegen hard water en een anode tester en een geëmailleerde tank voor extra lange levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door sero_t op 05-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Met mijn 50 liter Daalderop aan de badkamerwand, ingesteld op 80 graden, konden twee personen met gemak achter elkaar douchen. Met de temperatuur op 60 graden ingesteld had ik voor mij alleen ruim voldoende warm water om te douchen en af te wassen.

Als het goed is levert een 80 liter boiler die is ingesteld op 80 graden zo'n 200 liter douchewater van ca. 40 graden. Met een gemiddelde moderne douchekop (7Liter/min) kun je daarmee bijna een half uur douchen. Dat zijn 3 tot 4 normale douchebeurten. Maar met een regendouche (15L/min) haal je er nog geen kwartier lekker warm water uit en wordt het water bij twee douchebeurten achter elkaar tijdens de tweede douchebeurt koud.

Dat dag/nacht relais komt niet meer terug. In steeds meer regio's wordt de schakelfrequentie van die dag/nacht relais namelijk niet meer 'meegestuurd' over het net, omdat die schakelfrequentie moderne elektronica kan storen. Om te zorgen dat je toch nog warm water hebt, is dat relais dus weggehaald. Wil je alsnog een dag/nacht schakeling, dan moet je er zelf een tijdschakelaar tussen plaatsen.

Voor wat betreft de boiler capaciteit: Meet eens mbv een 10-liter emmer hoeveel water van 70-80 graden er nu echt uit je boiler komt, wanneer de boiler volledig is opgewarmd. Je zou zo'n 7 emmers van 10 liter direct na elkaar moeten kunnen vullen, voordat het water kouder wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
Ivow85 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:13:
Met mijn 50 liter Daalderop aan de badkamerwand, ingesteld op 80 graden, konden twee personen met gemak achter elkaar douchen. Met de temperatuur op 60 graden ingesteld had ik voor mij alleen ruim voldoende warm water om te douchen en af te wassen.

Als het goed is levert een 80 liter boiler die is ingesteld op 80 graden zo'n 200 liter douchewater van ca. 40 graden. Met een gemiddelde moderne douchekop (7Liter/min) kun je daarmee bijna een half uur douchen. Dat zijn 3 tot 4 normale douchebeurten. Maar met een regendouche (15L/min) haal je er nog geen kwartier lekker warm water uit en wordt het water bij twee douchebeurten achter elkaar tijdens de tweede douchebeurt koud.

Dat dag/nacht relais komt niet meer terug. In steeds meer regio's wordt de schakelfrequentie van die dag/nacht relais namelijk niet meer 'meegestuurd' over het net, omdat die schakelfrequentie moderne elektronica kan storen. Om te zorgen dat je toch nog warm water hebt, is dat relais dus weggehaald. Wil je alsnog een dag/nacht schakeling, dan moet je er zelf een tijdschakelaar tussen plaatsen.

Voor wat betreft de boiler capaciteit: Meet eens mbv een 10-liter emmer hoeveel water van 70-80 graden er nu echt uit je boiler komt, wanneer de boiler volledig is opgewarmd. Je zou zo'n 7 emmers van 10 liter direct na elkaar moeten kunnen vullen, voordat het water kouder wordt.
De douchekop die spuit ook gewoon aardig wat liters eruit, als het goed is ligt er ergens nog een eco ringetje die erbij hoorde. De dag/nachttarief etc interesseren mij niet, het gaat me erom dat ik dubbel betaal omdat het via de VVE verloopt en niet via onze eigen 1x25A aansluiting. Dus na verzwaren naar 3x25A en dan ook die relais weer erbij, dan kan ik wat extra stroom/A/kw gebruiken en dan kan ik zoals al een aantal voorgesteld hadden een doorstromer paralel aansluiten op de boiler. Dan pak ik wat extra warm water etc.

Ik zal kijken of ik vanavond die 80L eruit kan pushen en even bellen misschien dat die boiler elektra gereset kan worden of iets dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 19:36
Nogmaals wellicht, hoe is de boiler opgehangen? Als deze onder een hoek zit en of scheef kan dat invloed hebben op de hoeveelheid warmte die je er uit kan krigen. Ook omdat je ergens melde dat de verkeerde beugels waren meegeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door HanM op 05-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet niet of het gerelateerd is, maar vanwaar de aanpassing naar 3x25A?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
HanM schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:52:
Nogmaals wellicht, hoe is de boiler opgehangen? Als deze onder een hoek zit en of scheef kan dat invloed hebben op de hoeveelheid warmte die je er uit kan krigen. Ook omdat je ergens melde dat de verkeerde beugels waren meegeleverd.
Boiler is helemaal waterpas etc opgehangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
bartvl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:00:
Ik weet niet of het gerelateerd is, maar vanwaar de aanpassing naar 3x25A?
Omdat we in de toekomst wel van het gas af moeten en ook omdat we dus een doorstromer dan der bij willen hebben om niet zonder warm water te zitten, want wij waren hiervoor gewoon een ketel gewend dus altijd warm water en boiler is nieuw voor ons en vind het maar niks om zo maar af te wachten of het ooit warm wordt enzo en een ketel is dus niet echt haalbaar voor ons wegens regeltjes van de vve en te veel hak en breekwerk

[ Voor 9% gewijzigd door sero_t op 05-11-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah zo, wellicht is verzwaren van de hoofdaansluting al voldoende? Of kost dit niks extra?

In principe zou je met 80l echt niet zo'n probleem moeten hebben, dus ergens gaat iets mis. Dit 'oplossen' met een doorstromer is allicht niet de beste optie.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sero_t schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:06:
[...]

Het was toen een nieuw ding die ik kocht, dus ik mag hopen dat dat het niet is.

maar zoals ook aangegeven die boilergroep/ dag nacht schakelkast is dus verwijderd door netbeheerder en ik zal er achteraan gaan om deze terug te plaatsen.

Verder beschikt de boiler over 2 anodes voor bescherming tegen hard water en een anode tester en een geëmailleerde tank voor extra lange levensduur.
Dat TF signaal waarop die kastjes werkten komt te vervallen. Afgelopen september is men daarmee begonnen en na juli 2012 of zoiets is de aanwezigheid nergens meer gegarandeerd. Dat kastje gaat dus niet terugkomen.

Heb je een foto van je groepenkast?

En nieuw of niet; test inderdaad die capaciteit eens.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-11-2020 23:06 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SeatRider schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:53:
Ze doen in die landen ook niet zo panisch over het monteren van een stopcontact in de douche, soms zelf met kroonstenen of andere open verbindingen. Heerlijk, die zorgeloosheid.
In Duitsland heeft men vaker een doorstroom boiler welke gewoon de koudwarerleiding aftakt en een warm waterleiding terug de muur in stopt. Die hangt dan buiten de badkamer of gewoon op knappe afstand (hangt er hier ook eentje, ergens tussen de 18 en 27kW, douched comfortabeler dan menig CV ketel, en zit 3.5 meter van m'n douce af aan de andere van m'n badkamer). Beter dan die Engelse meuk onder je douche zelf.

Overigens blijft 80liter op 80 graden in 8 minuten weg bizar/daar zit iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GoldenSample schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:04:
[...]

In Duitsland heeft men vaker een doorstroom boiler welke gewoon de koudwarerleiding aftakt en een warm waterleiding terug de muur in stopt. Die hangt dan buiten de badkamer of gewoon op knappe afstand (hangt er hier ook eentje, ergens tussen de 18 en 27kW, douched comfortabeler dan menig CV ketel, en zit 3.5 meter van m'n douce af aan de andere van m'n badkamer). Beter dan die Engelse meuk onder je douche zelf.

Overigens blijft 80liter op 80 graden in 8 minuten weg bizar/daar zit iets fout.
Tja, in Nederland zijn de bijbehorende elektra aansluitingen erg duur, dus kun je beter kijken naar iets met buffervat en / of dWTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sero_t
Even korte samenvatting, ben even stil geweest.

Stedin gaat komend jaar beginnen met boilergroepen verwijderen, dus alleen maar goed dat het bij mij al weg is.

Stedin is mij gewoon vergeten in de planning dus loopt een heel klachten procedure, want ik zou ergens in maart al aan de beurt geweest zijn, toen kwam corona werd het iets uitgesteld, maar zijn ze dit gewoon vergeten.

Boiler is niks mis mee, maar met mijn biologische klok en geheugen. Ik heb het even goed getimed dit keer met timer en al en ik haal ongeveer een kwartier. Excuses voor de misinformatie. Maar ik kon toch bijna zweren dat het 8 min waren ongv.

Ik heb besloten om de verzwaring door te laten gaan naar 3x25. En pas de doorstromer te nemen als de aansluiting in orde is.

Weet alleen nog niet of ik de doorstromer na de boiler hang of paralel of dat de ene aanslaat als de boiler leeg is. Hier nog ideeen of ervaringen over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sero_t
Update,

Stedin heeft eindelijk de verzwaring uitgevoerd. Ze waren me gewoon 4 keer vergeten in de planning.

Ik wacht nu op reactie van de monteur voor het aansluiten van een doorstroomverwarmer. Hij heeft het druk komende periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 22:20
vergeet de waterbesparende douchekop niet! De niebla zag ik eerder al voorbij komen en die bevalt mij heel goed. Als je maar 5l/min gebruikt kan je al snel 1,5-2x zo lang douchen zonder extra stroomkosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sero_t
@bazzzzzz ik zit inderdaad naar de waterbesparende douchekoppen te kijken, maar twijfel heel erg nog tussen 9 of 11 kw, omdat we gewoon veel tegelijkertijd willen blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenKn
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-03 13:35
sero_t schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:44:
Ik wacht nu op reactie van de monteur voor het aansluiten van een doorstroomverwarmer. Hij heeft het druk komende periode.
Met plezier heb ik dit oude topic doorgelezen omdat het enigszins aansluit bij iets wat ik wil maken. Helaas zie ik in dit topic niet hoe het uiteindelijk is goed gekomen. Is het gelukt met de doorstroomverwarmer?
sero_t schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:48:
Weet alleen nog niet of ik de doorstromer na de boiler hang of paralel of dat de ene aanslaat als de boiler leeg is. Hier nog ideeen of ervaringen over?
Dit is precies hetgeen ik benieuwd naar ben omdat ik ook een doorstromer wil combineren met een boiler. Ik dacht hem er voor te hangen omdat de CV ketel inkomend warm water geen probleem vindt. Als ik hem er na zou hangen zal ik een temperatuur begrenzer moeten plaatsen tussen de boiler en de doorstromer. Ben benieuwd hoe jij dit hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Is een fatsoenlijk douchekop installeren een optie ?
Er zit verschil tussen regendouche en regendouche.

Je zou 12 minuten kunnen douchen met een label Z regendouche met een 80L boiler, daarbij lever je niet in op comfort en behoudt je een prima straal.

Je hebt ook boilers met dubbel spiraal waardoor ze zeer snel weer warm zijn.

Staat de boiler temperatuur wel hoog?

[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2023 16:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

LauPro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:38:

[Afbeelding]

ot:
In brazilie met regelmaat onder zo'n ding gedouched. Achteraf heb ik mij echt verbaasd hoe zoiets mag en kan. Water en elektra is echt not done (helemaal niet als je de staat van die dingen zag)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
*knip*
V&A is op het forum niet toegestaan.

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01

Freakie1NL

Grote Baas

Best kans dat inderdaad de boiler na 3 jaar van het starten van het topic defect is..... :-)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze oude koe laten we nu maar rusten

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.