2 aparte (batterij+omvormer) systemen vanuit 1 laadregelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie9
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik wil dus proberen om een tweede (kleine 14ah) batterij aansluiten op mijn solar charger om een tweede aparte batterij te hebben, enkel voor verlichting. Het probleem is dus dat ik niet weet of dit kan, ik gebruik een 12-24v laadregelaar ( https://www.bol.com/nl/p/...errer=socialshare_pdp_www ) maar ik weet dus niet of ik hieruit dan 2 kabels naar de gewone batterij (een 12v agm batterij van 75ah) en dan 2 kabels naar de kleine batterij voor de verlichting (ook een 12v agm batterij maar van 14a). De laadregelaar zou dan voor zover ik weet ong 24 volt moeten geven als ze allebei leeg zijn maar maar 12v als de kleine al vol is, kan dit? De normale en kleine batterij zouden dan ook 2 aparte omvormers krijgen (eentje van 1000w en eentje van 150w) zodat het echt volledig apart is en zodat hopelijk de 1000w omvormer geen elektriciteit kan gebruiken van de kleine 14ah batterij.
De zonnepaneel die de energie voorziet is denk ik 24v volt maar als dit 12v zou zijn, zou dit dan een probleem zijn?

Ik heb zelf nog niet echt iets geprobeerd aangezien ik al eens een laadregelaar kapot heb gemaakt en dit wou ik niet weer doen.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Ernie9 op 06-12-2020 11:58)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36
Nee dit gaat niet.
Je kan alleen accu's parallel zetten van exact hetzelfde type en het liefst ook nog van hetzelfde bouwjaar. Als je het echt wilt beunen kun je ze parallel zetten met een scheidingsrelais/diode maar je kan dat geld beter steken in een extra laadregelaar en een extra paneel hiervoor. Als je een goede omvormer hebt (pure sine wave) zou je er ook voor kunnen kiezen een 230V-12V acculader 4A ofzo te kopen en deze in je omvormer te prikken en hiermee de 14Ah lichtaccu op te laden. Zo doe ik het ook met een koelkastaccu namelijk. De lichtaccu is dan als eerste vol, daarna wordt de grote 75Ah accu geladen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Ik denk dat je even moet tekenen wat je wilt aansluiten en hoe.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernie9
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
No Hands schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:14:
Ik denk dat je even moet tekenen wat je wilt aansluiten en hoe.
Ah wow bedankt voor de tip, hierdoor zie ik ineens dat dit op hetzelfde neerkomt als de batterijen in paralel zetten, maar dit zorgt ervoor dat de 1000w omvormer ook energie van de kleine batterij kan gebruiken. Kan er op 1 of andere manier gezorgd worden dat de 1000w omvormer geen energie van de kleine batterij kan gebruiken? Of kan dit enkel door een extra laadregelaar te kopen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Nee dit gaat niet.
Je kan alleen accu's parallel zetten van exact hetzelfde type en het liefst ook nog van hetzelfde bouwjaar. Als je het echt wilt beunen kun je ze parallel zetten met een scheidingsrelais/diode maar je kan dat geld beter steken in een extra laadregelaar en een extra paneel hiervoor. Als je een goede omvormer hebt (pure sine wave) zou je er ook voor kunnen kiezen een 230V-12V acculader 4A ofzo te kopen en deze in je omvormer te prikken en hiermee de 14Ah lichtaccu op te laden. Zo doe ik het ook met een koelkastaccu namelijk. De lichtaccu is dan als eerste vol, daarna wordt de grote 75Ah accu geladen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:43:
Nee dit gaat niet.
12v naar 230v en weer naar 12v opladen is bijzonder in-efficient. Je bent beter af met een solar charge controller die 2 laadcircuits heeft zodat je 2 batterijen kan opladen - of nog een klein paneeltje met charge controller voor die kleine accu.

Beide oplossingen kosten niet bar veel minder dan gewoon een 2e 75ah accu kopen natuurlijk... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bijzonder in-efficiënt valt wel mee. Mijn omvormer is gewoon koud (ventilator draait niet eens) en de passief gekoelde 4ampere lader is handwarm. Gezien de energie die dagelijks geleverd moet worden (8Ah) zul je maar zo'n halve Ah verliezen (per dag). Aangezien zo'n (5traps)lader maar 20 euro is zal dat een stuk goedkoper zijn dan een compleet nieuwe laadregelaar met MPPT en 2 (5traps)laadcircuits. 20 of 30 euro voor een nieuwe 75Ah AGM accu daar houd ik me trouwens zeker voor aanbevolen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 04-11-2020 22:31 ]

Pagina: 1