Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Makkelijke mixsoftware voor een cliënt

Pagina: 1
Acties:

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45
Beste tweakers,

Ik hoop heel erg dat iemand mij hier verder kan helpen (of eigenlijk een cliënt van mij).

Ik begeleid een jongen met autisme, en hij is helemaal fan van muziek en mixes die online staan.
Nou heeft hij geregeld zelf nummers, die hij heel graag aan elkaar wilt knopen, en dat de overgangen dus enigzins mooi klinken.

Ik heb wel eens naar Audacity gekeken, want las er veel over. Echter is dat al te overweldigend en net wat te complex voor hem.

Kan hier iemand nog iets anders aanraden?
Ik zie ook wel eens wat dingen voorbij komen zoals virtual DJ en Mixxx, echter ben ik helemaal niet thuis in de DAW software (Digital Audio Workstation).

Ik hoop dat iemand mij (hem) kan helpen. Ik ga dan vervolgens de software wel leren, zodat ik het hem weer kan gaan leren. We zouden hem er enorm blij mee maken :)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Virtual DJ Home is gratis, kan je live mixen met je muis. Mixxx is ook gratis, en heeft wel ondersteuning voor een dj controller.

Een DAW is meer voor de producer en niet voor DJ'en.

Ey!! Macarena \o/

• Wachten...
RaZ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:31:
Virtual DJ Home is gratis, kan je live mixen met je muis. Mixxx is ook gratis, en heeft wel ondersteuning voor een dj controller.

Een DAW is meer voor de producer en niet voor DJ'en.
Ja hij heeft meestal een nummer of 10 a 20 die hij aan elkaar wil knopen. Is dat dan makkelijker te doen met bijvoorbeeld Mixxx of met virtual DJ (of totaal wat anders)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wachten... schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:34:
[...]

Ja hij heeft meestal een nummer of 10 a 20 die hij aan elkaar wil knopen. Is dat dan makkelijker te doen met bijvoorbeeld Mixxx of met virtual DJ (of totaal wat anders)
Alles heeft een leercurve. Of je client dat makkelijk onder de knie krijgt, dat weet jij beter dan ik ;)

DJ'en is zorgen dat het ene nummer in het anderen overloopt, en niet domweg met een programma als audacity gewoon 10 nummers achter elkaar plakken, want dat beatmatch je niet, want je zit met verschillende bpm's in elk nummer.

Als je client gewoon 10 nummers achterelkaar wil horen kan je misschien beter kijken naar een audioplayer die met cue-files overwegkan, dan heb je gewoon een playlist van 10 a 20 nummers.

Ey!! Macarena \o/

• Wachten...
RaZ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:40:
[...]

Alles heeft een leercurve. Of je client dat makkelijk onder de knie krijgt, dat weet jij beter dan ik ;)

DJ'en is zorgen dat het ene nummer in het anderen overloopt, en niet domweg met een programma als audacity gewoon 10 nummers achter elkaar plakken, want dat beatmatch je niet, want je zit met verschillende bpm's in elk nummer.

Als je client gewoon 10 nummers achterelkaar wil horen kan je misschien beter kijken naar een audioplayer die met cue-files overwegkan, dan heb je gewoon een playlist van 10 a 20 nummers.
Dat snap ik, vandaar ook mijn vraag, welke is dan het makkelijkst en overzichtelijk. Ik wil dus wel even wat dingen leren over BPM e.d. en dit weer aan hem leren.

We zullen dus beginnen met 2 nummers over laten gaan in elkaar, en dat verder uitbreiden. Dat we een klein beetje moeten leren en YouTube moet kijken, dat begrijp ik ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan moet je ze beide maar even proberen en kan je je eigen conclusie trekken;) Qua gemak zou ik gelijk richting Mixxx gaan vanwege de standaard support voor een dj-controller, want bij virtualdj heeft de gratis versie dat niet.

Ey!! Macarena \o/

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:48
Je zit hier op een lastig kruispunt die je op twee manieren kunt aanvliegen.
1. Met een DAW mixen: Dit kan bijvoorbeeld met Ableton. Trucje is de BPM tijdens het einde van het nummer omlaag te krijgen en tijdens de 'overgang' te matchen met het volgende nummer. Probleem hierbij is dat ik geen gratis programma's ken die dit makkelijk kunnen doen. Key is hierbij is een 'deel' van het nummer aanpassen in key/pitch voor de overgang. Audacity zou het kunnen maar dat wordt al een stuk priegelen / lastig gedoe.
Over het algemeen de mooiste resultaten, maar wel erg saai.

2. 'Live' mixen met een DJ programma. (Virtual DJ, Rekordbox, Serato, Mixxx zoals hierboven aangegeven). Hierbij moet je 'live' de overgang verzorgen wat een stuk simpeler uit te leggen is maar moeilijker wordt omdat er een timing aspect aan vast zit. Hierbij is het extra moeilijk op een PC te doen zonder extra hardware. Een instap controller maakt dit makkelijker en veel leuker dan een software only solution. Je resultaat zal slecht zijn in het begin, maar de fun is er al direct.
Een alternatief is een iPad gebruiken met DJay. Vrij goedkoop, makkelijk en ook goede fun factor.

[ Voor 14% gewijzigd door KirovAir op 04-11-2020 11:57 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Wachten...
KirovAir schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:53:
Je zit hier op een lastig kruispunt die je op twee manieren kunt aanvliegen.
1. Met een DAW mixen: Dit kan bijvoorbeeld met Ableton. Trucje is de BPM tijdens het einde van het nummer omlaag te krijgen en tijdens de 'overgang' te matchen met het volgende nummer. Probleem hierbij is dat ik geen gratis programma's ken die dit makkelijk kunnen doen. Key is hierbij is een 'deel' van het nummer aanpassen in key/pitch voor de overgang. Audacity zou het kunnen maar dat wordt al een stuk priegelen / lastig gedoe.
Over het algemeen de mooiste resultaten, maar wel erg saai.

2. 'Live' mixen met een DJ programma. (Virtual DJ, Rekordbox, Serato, Mixxx zoals hierboven aangegeven). Hierbij moet je 'live' de overgang verzorgen wat een stuk simpeler uit te leggen is maar moeilijker wordt omdat er een timing aspect aan vast zit. Hierbij is het extra moeilijk op een PC te doen zonder extra hardware. Een instap controller maakt dit makkelijker en veel leuker dan een software only solution. Je resultaat zal slecht zijn in het begin, maar de fun is er al direct.
Een alternatief is een iPad gebruiken met DJay. Vrij goedkoop, makkelijk en ook goede fun factor.
Ja top dat je het zo uitlegd, ik was inderdaad net even aan het kijken naar Mixxx, maar het nadeel is wel dat je het live moet doen. Dit zijn veel teveel opties en handelingen en dus niet handig voor hem.

Wat ik dan wel weer handig vindt is dat je met 1 druk op de knop de BPM kan syncen. Als ik zoiets kan doen in een programma als audacity (maar t liefst dus wel een overzichtelijker programma), dan zijn er al een heel eind.... Dan kan hij nummers aan elkaar knopen, een beetje BPMs laten syncen en daarmee in ieder geval een begin maken.

Het live mixen valt dus wel af.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 14:55
Hoe professioneel wil je het maken? In plaats van twee nummers echt een heel eind te overlappen, kun je ook alleen de laatste en eerste beat opzoeken en over elkaar leggen. Verder kun je het tempo dan met rust laten. Dit werkt natuurlijk vooral met nummers in hetzelfde genre met ongeveer hetzelfde tempo.

Vanuit hier kun je verder naar vermogen en wens de moeilijkheidsgraad verhogen met fade-in/fade-out, echte beat matching dmv tempo/time-stretching en lastly pitch matching.

Simpele 1-beat overlay (is haast geen beat matching te noemen, maar toch):
YouTube: Audacity Tutorial How to Match Beats for Mashup Remix Mix Tape | Edi...

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 16:22
Ik denk dat je met MixMeister Studio kunt doen wat je wilt! Hiermee kun je net als in Audicity een DJ mix vooraf op een tijdlijn maken, maar kun je BPM etc. automatisch laten matchen. Ook zijn er veel mogelijkheden om de overgang aan te passen.

Onderstaande video geeft wel een goed beeld:

• Wachten...
niels132 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:09:
Ik denk dat je met MixMeister Studio kunt doen wat je wilt! Hiermee kun je net als in Audicity een DJ mix vooraf op een tijdlijn maken, maar kun je BPM etc. automatisch laten matchen. Ook zijn er veel mogelijkheden om de overgang aan te passen.

Onderstaande video geeft wel een goed beeld:

[YouTube: Creating a DJ Set Using MixMeister]
Dit ziet er inderdaad best wel goed uit.
Het toont in ieder geval wat rustiger en overzichtelijker dan audacity en heel fijn dat je iets kan doen met BPM etc. Dat is wel echt iets wat mist in audacity

Ik zie alleen dat het bijna 200 euro kost. Dat gaat m niet worden helaas. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 04-11-2020 14:26 ]

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 16:22
De prijs is stevig inderdaad. Er is eventueel ook een Express versie voor $69.99. Ik denk dat je daarmee ook al behoorlijk uit de voeten kunt.

Je kunt van beide versies in ieder geval een gratis demo downloaden om 15 dagen te kijken of dit inderdaad is wat je zoekt.

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 18:55
Geweldig programma, dat MixMeister. Zelf veel gebruik van gemaakt in het verleden.
Houd er alleen wel rekening mee dat al jaren de ontwikkeling uit dit programma is (lees: instabiel).

Reacties op o.a. de facebook pagina van MixMeister zegt helaas genoeg.

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wachten... schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:26:
Beste tweakers,

Ik hoop heel erg dat iemand mij hier verder kan helpen (of eigenlijk een cliënt van mij).

Ik begeleid een jongen met autisme, en hij is helemaal fan van muziek en mixes die online staan.
Nou heeft hij geregeld zelf nummers, die hij heel graag aan elkaar wilt knopen, en dat de overgangen dus enigzins mooi klinken.

Ik heb wel eens naar Audacity gekeken, want las er veel over. Echter is dat al te overweldigend en net wat te complex voor hem.

Kan hier iemand nog iets anders aanraden?
Ik zie ook wel eens wat dingen voorbij komen zoals virtual DJ en Mixxx, echter ben ik helemaal niet thuis in de DAW software (Digital Audio Workstation).

Ik hoop dat iemand mij (hem) kan helpen. Ik ga dan vervolgens de software wel leren, zodat ik het hem weer kan gaan leren. We zouden hem er enorm blij mee maken :)
Niet vervelend bedoeld, want hartstikke goed dat je zo'n jongen wilt helpen :) , maar je doet je naam bij elk 'vraag maar raak'-topic weer eer aan. ;)
Want is een Google-rondje en aansluitende inventarisatie van mogelijke opties die je zelf hebt gevonden met Pro's en Con's echt zo'n hoge verwachting van een OT? :+

OT: Ik heb zelf eens een mixje gemaakt met Audicity (of wat ervoor doorging, maar de aanwezigen van de openingsdans op de bruiloft vonden 'm top). Kan je wellicht die interface Tweaken? :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Wachten...
Goudvis schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:25:
[...]

Niet vervelend bedoeld, want hartstikke goed dat je zo'n jongen wilt helpen :) , maar je doet je naam bij elk 'vraag maar raak'-topic weer eer aan. ;)
Want is een Google-rondje en aansluitende inventarisatie van mogelijke opties die je zelf hebt gevonden met Pro's en Con's echt zo'n hoge verwachting van een OT? :+
Vat onderstaande niet te hard op, maar wil het toch even kwijt!

En toch is het vervelend....
Ik snap nooit zo goed wat er erg aan is dat iemand een vraag stelt.
Ik open niet een Topic met alleen maar:

"Ik zoek een programma waarmee ik nummers kan mixen"

Ik leg netjes uit dat:
  • Het voor een cliënt voor mij is
  • Ik wel eens met hem naar Audacity heb gekeken, maar dat dit eigenlijk net iets te complex was.
  • Ik kaart wat andere software aan waar ik het een en ander over opgezocht heb.
  • Ik geef aan dat ik hier verder niet echt in thuis ben, dus graag deze vraag wil delen met mensen die er wel meer in zitten.
Ik verdiep me al in zoveel andere dingen, als ik dan ook voor ieder topic dat ik open een week onderzoek moet gaan doen, dan is het idee van een forum voor mij een beetje weg.

Ik snap echt wel dat je in sommige situaties en topics, niet zomaar kort door de bocht een vraag neer kunt planten. Je hebt soms meer info nodig over de software wat je gebruikt, welke versie, bij troubleshooting wil je wellicht nog wat logs e.d. maar daar gaat het hier toch helemaal niet over? Ik zal echt altijd mijn best doen om mijn vragen zo goed mogelijk te stellen. Nu was mijn vraag relatief simpel, en was het fijn dat ik mijn cliënt direct vandaag wat verder kon helpen, (hij was helemaal blij :) )

Helaas zie ik het best vaak, dat een topic uiteindelijk offtopic wordt door dit soort opmerkingen. Je doet mij geen plezier met z`n opmerking, je helpt me er niet mee en het helpt meestal niet met de sfeer van een topic.

Ik krijg prima reacties van @RaZ @KirovAir @Propheticus @niels132 en @Steeldunes en ben hierdoor verder geholpen en heb nu met hem naar wat andere programma`s kunnen kijken, Mijn dank daarvoor!

Nogmaals, vat het niet te hard op, maar ik wilde het toch even kwijt. Ik zie dit helaas heel vaak in topics voorbij komen en naar mijn inziens verdrijf je hiermee alleen maar mensen van een forum, dit terwijl ik voor 99,9 procent van de gevallen altijd netjes geholpen wordt en zelf ook altijd met hulpzame insteek op een forum zit.
OT: Ik heb zelf eens een mixje gemaakt met Audicity (of wat ervoor doorging, maar de aanwezigen van de openingsdans op de bruiloft vonden 'm top). Kan je wellicht die interface Tweaken?
Dit is inderdaad waar ik naar aan het kijken ben. Ik blijf even zoeken en zal ook toch eens een keer MixMeister gaan proberen, aangezien die interface er wel wat netter en overzichtelijker uit ziet.

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-10 17:54
Is dit iets? Dit zit er niet al te moeilijk uit, is ook gratis en kan ook op een Ipad.
https://www.native-instru...dj-software/traktor-dj-2/

• Goudvis

Goudvis

Wachten... schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:35:
[...]

Vat onderstaande niet te hard op, maar wil het toch even kwijt!

En toch is het vervelend....
Ik snap nooit zo goed wat er erg aan is dat iemand een vraag stelt.
Ik open niet een Topic met alleen maar:

"Ik zoek een programma waarmee ik nummers kan mixen"

Ik leg netjes uit dat:
  • Het voor een cliënt voor mij is
  • Ik wel eens met hem naar Audacity heb gekeken, maar dat dit eigenlijk net iets te complex was.
  • Ik kaart wat andere software aan waar ik het een en ander over opgezocht heb.
  • Ik geef aan dat ik hier verder niet echt in thuis ben, dus graag deze vraag wil delen met mensen die er wel meer in zitten.
Ik verdiep me al in zoveel andere dingen, als ik dan ook voor ieder topic dat ik open een week onderzoek moet gaan doen, dan is het idee van een forum voor mij een beetje weg.

Ik snap echt wel dat je in sommige situaties en topics, niet zomaar kort door de bocht een vraag neer kunt planten. Je hebt soms meer info nodig over de software wat je gebruikt, welke versie, bij troubleshooting wil je wellicht nog wat logs e.d. maar daar gaat het hier toch helemaal niet over? Ik zal echt altijd mijn best doen om mijn vragen zo goed mogelijk te stellen. Nu was mijn vraag relatief simpel, en was het fijn dat ik mijn cliënt direct vandaag wat verder kon helpen, (hij was helemaal blij :) )

Helaas zie ik het best vaak, dat een topic uiteindelijk offtopic wordt door dit soort opmerkingen. Je doet mij geen plezier met z`n opmerking, je helpt me er niet mee en het helpt meestal niet met de sfeer van een topic.

Ik krijg prima reacties van @RaZ @KirovAir @Propheticus @niels132 en @Steeldunes en ben hierdoor verder geholpen en heb nu met hem naar wat andere programma`s kunnen kijken, Mijn dank daarvoor!

Nogmaals, vat het niet te hard op, maar ik wilde het toch even kwijt. Ik zie dit helaas heel vaak in topics voorbij komen en naar mijn inziens verdrijf je hiermee alleen maar mensen van een forum, dit terwijl ik voor 99,9 procent van de gevallen altijd netjes geholpen wordt en zelf ook altijd met hulpzame insteek op een forum zit.

[...]

Dit is inderdaad waar ik naar aan het kijken ben. Ik blijf even zoeken en zal ook toch eens een keer MixMeister gaan proberen, aangezien die interface er wel wat netter en overzichtelijker uit ziet.
Allereerst, fijn dat je cliënt hiermee geholpen is. d:)b Gaaf om te zien dat muziek mensen kan bereiken die zich op andere manieren afsluiten.

En je kunt het vervelend vinden, maar mijn punt is dat iets meer eigen inzet je topic juist vooruithelpt. En je daarmee mede-Tweakers vooruit helpt.
Remember: Feedback via tekst komt altijd wat ruwer over. ;)

En er is geen gebrek aan behulpzame Tweakers, dat moge duidelijk zijn. Maar we verschillen blijkbaar over de drempel waarbij het 'fair' is om hulp te vragen.

Mijn drempel: Ik heb zelf onderzoek gedaan, 2-3 pagina's zoekresultaten doorgeklikt en ben daardoor redelijk op de hoogte. Maar ik kom er echt niet uit. Volgende stap: wisdom of the Tweakers crowd. Waarbij ik alle gevonden opties benoem.
De drempel die ik uit de TS haal is: Ik ken één pakket, noem twee pakketten die veel te geavanceerd zijn en that's it.

Onderaan de streep is de vraag: Is Tweakers een vraagbaak, of een community die je verder helpt als je er zelf niet uitkomt? Die lijn is vaag, niet te definiëren en dat is prima.

• Goudvis

Goudvis

mekonghigh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:28:
Is dit iets? Dit zit er niet al te moeilijk uit, is ook gratis en kan ook op een Ipad.
https://www.native-instru...dj-software/traktor-dj-2/
Goede vraag voor @Wachten..., helpt het in deze situatie als de software (ook) voor bv. iPad of Android beschikbaar is?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het het echt leuk wilt maken: haal voor weinig een Ion Discover DJ van MP. Behoorlijk aanbod, zie ze al voor 15 euro staan. Zit Virtual DJ bij en anders is het er mee te koppelen, net als met andere programma's; het is gewoon een USB controller. Dan heeft ie echte knoppen, kan ie live mixen :)

Ion is een ondermerk van Numark, die maken wel meer DJ spul. Het is budget en plastic fantastic, maar het werkt wel :)

Overigens zal bij gebruik van een deck naar verwachting vrij snel de vraag naar een tweede geluidskaart komen. Dan kan ie ook afluisteren terwijl er iets anders draiit namelijk. Maar een USB geluidskaart kost ook de wereld niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1