Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 21:32

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Een hele tijd terug heb ik van iemand een Apple Macbook Pro 13" early 2015 (model A1502 EMC2835) overgenomen. Nu heb ik het probleem dat de mousepad en het toetsenbord niet werken binnen MacOS. Het vreemde is dat ik wel een PRAM reset kan doen en een SMC reset uitvoeren is ook mogelijk met het toetsenbord van de laptop zelf wat eigenlijk raar is.

Een ander probleem is dat de laptop ook niet werkt als de externe voeding niet is aangesloten. Zodra deze los komt valt hij direct uit en start ook niet op zonder voeding. Toch benoem ik het omdat het extra informatie is wat relevant zou kunnen zijn.

De MacBook heeft de laatste update.
Een draadloos bluetooth toetsenbord en muis koppelen werkt wel.
Dit heb ik onder andere al geprobeerd: https://macpaw.com/how-to/keyboard-trackpad-not-working

Hopelijk kan iemand me helpen om dit probleem op te lossen. :)

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Heb je een berichtje gestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Begin een beetje in herhaling te vervallen, maar doe het graag :)

Waarschijnlijk is je accu gaar, waardoor deze tegen het trackpad aan duwt. Het keyboard zit niet direct op het logic board aangesloten, maar op de trackpad welke op zijn/haar beurt weer aan het logic board zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Oke ik heb hem even open geschroefd, de kabel tussen de trackpad die over de accu naar het moederboord loopt lijkt intact te zijn. Alleen is het onderdeel rechts wel behoorlijk aangetast door corrosie. (Ja de waterschade is bekend, lang verhaal.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAgGHNNeVShjYvQgHndXyDzBwww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TddcG56nidrch2j4Ixt94doi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66rg9icm-jg6Njxwr1p8lJsHg0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK452MYYbyZ9Eb8cTjfewHGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:01
Gezien dat de vocht verklikkers overal rood zijn denk ik dat dit een verloren zaak is.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SMC werkt niet meer goed, I2C en of SPI bussen zijn ook niet meer allemaal lekker, 1-wire vast ook niet.
Resultaat:

- Geen functionele DC-DC
- Geen in-OS toegang tot sommige embedded devices

Ik zou die laptop niet in m'n huis willen hebben gezien de isolatie van de BMS ook compleet weg is en de behuizing geleidend is (Zeker na waterschade), beetje verkeerd deukje maken en je batterij sluit kort (en als er genoeg lading in zit dus brand). Normaal beschermt je BMS daar dan tegen, maar die is in dit geval juist blootgesteld.

[ Voor 46% gewijzigd door johnkeates op 04-11-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hmm oke bedankt voor de reacties. De persoon waarvan ik hem overgenomen heb gaf inderdaad al dat er waterschade aanwezig was.

Omdat de laptop wel nog prima functioneert met een extern toetsenbord/muis is hij wel bruikbaar. Maar dit is dus niet zo'n goed idee om nog te doen lees ik zo. Ik denk ook niet dat het nog de moeite waard is om hier tijd/geld in te steken, of heb ik het bij het verkeerde eind?
Het idee was om hem 'werkbaar' te maken zodat het gewoon als basic 'office' laptopje gebruikt kan worden.

Edit: @johnkeates bedoel je met de BMS een zwart, plastieken 'label' wat rechts bover dat 'dochterbordje' hoort te zitten? Dat had ik er enkel voor de foto even afgehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Boost9898 op 05-11-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterloedeman
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:22
Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt, maar wellicht is het nog wat om in delen te verkopen? Scherm assemblies zijn bijv. vrij prijzig bij die Retina Macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
ziet er er risico vol uit !

Ik adviseer hem door een reparateur aan te bieden voor reparatie, board level repair is nodig lijkt me.
En een goede chemische schoonmaak.

Voor zover ik weet zijn 2015 15" modellen wel berucht om stuk gaande trackpad kabel.
dus deze eerst vervangen kan je kijken of het wellicht een oplossing bied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
FlorisVN schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:45:
ziet er er risico vol uit !

Ik adviseer hem door een reparateur aan te bieden voor reparatie, board level repair is nodig lijkt me.
En een goede chemische schoonmaak.

Voor zover ik weet zijn 2015 15" modellen wel berucht om stuk gaande trackpad kabel.
dus deze eerst vervangen kan je kijken of het wellicht een oplossing bied..
Het is een 13.3" he ;-) Bij dat model is er een stuk minder 'flex' in the behuizing, kabel nog nooit stuk zien gaan. Voornamelijk mensen met waterschade aan de achterkant die dan roepen 'nee hoor, da kan niet' terwijl de corrosie zowat uit de laptop kruipt. Ik snap het wel hoor dat Apple overal vochtsensoren in plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Boost9898 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:16:

Edit: @johnkeates bedoel je met de BMS een zwart, plastieken 'label' wat rechts bover dat 'dochterbordje' hoort te zitten? Dat had ik er enkel voor de foto even afgehaald.
Ja, dat stukje plastic hoort er wel op te zitten.

Wat je even zou moeten doen is diagnostics draaien, dat doe je door D in te houden tijdens het opstarten.
Als je de schijf leeg gemaakt hebt en niet met een Internet Recovery hersteld hebt werkt dat misschien niet, dan is Option(alt)+D een mogelijkheid, dan haalt de laptop de diagnostics online binnen (is een tiental MB dus niet heel veel).

Als de diagnostics klaar zijn verschijnt er een code in beeld, of meerdere codes, post die even hier.
Wat je ook kan doen is een System Report exporteren en ergens posten, daar kunnen we aan zien welke devices wel/niet werken vanuit het OS gezien. Als de batterij bijvoorbeeld werkt maar geen communicatie kan doen zie je dat daar ook. Dat staat overigens ook in de menubalk boven in als je de batterij indicator aanklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@johnkeates

De diagnostics uitvoeren vanuit het booten werkt niet zoals het hoort. Zodra ik (Option) D indruk krijg ik wel een laadbalk te zien maar de laptop start gewoon door naar het OS. (De verlichting en het toetsenbord werken dus nog wel buiten het OS om.)

Wat ook vreemd was dat ik het 'accu icoon' niet zichtbaar kreeg. Zodra ik deze vast wilde zetten in de balk boven in beeld verdween deze meteen en vinkte de checkbox zichzelf uit.

Het exporteren van het System Report is wel gelukt.
Deze heb ik hier geüpload: https://1drv.ms/u/s!AvF7ZG0sBsNWqu0JVMlMq2UYqfWjuQ?e=WYn3Zw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 21:10
Als de trackpad kabel kapot is (de kabel die over de accu loopt), dan doet het probleem zich voor als een niet werkend toetsenbord én trackpad.

Wat dan wel werkt, is de Mac aanzetten met de POWER BUTTON, die werkt dan altijd nog. Maar verder krijg je een SMC of PRAM reset of elk andere toetscombinatie bij opstarten niet voor elkaar. Kortom. de trackpad en toetsenbord zijn compleet dood dan.

Ik vermoed - vrijwel zeker - dat de trackpad/keyboard kabel kapot is. Als je deze vervangt (kost 2 tientjes), heb je grote kans dat het weer werkt. Overigens een zeer veel voorkomend probleem bij de 2015 modellen 13"/15" Pro.

Nu is er duidelijk (flinke) vocht geweest, gezien de rode markers (bij batterij board en over logicboard zelf), maar dat wil niet zeggen dat de kabel vervangen het niet oplost.

Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Idutchman op 05-11-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
@Boost9898

Zou in principe ook met een extern toetsenbord moeten kunnen. Anyhow, zoals verwacht in het rapport:

- Geen SPI devices (dus geen toetsenbord/muis bereikbaar vanaf het OS)

Normaal moet daar in elk geval iets als dit staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Apple Internal Keyboard/Trackpad:

Product ID:   0x0273
  Vendor ID:    0x05ac (Apple Inc.)
  ST Version:   6.22
  MT Version:   4.10
  Serial Number:    D3H91360000F
  Manufacturer: Apple Inc.
  Location ID:  0x01000000

Er is wel een oud record van Apple Diagnostics te vinden:
code:
1
2
3
4
5
Apple Diagnostics:

Last Run: 31/10/2018, 21:17
  Version:  1.0.31r4
  Reference Code(s):    PPT006

Dat gaat voornamelijk over de batterij die toen al kapot was. Komt ook wel overeen met wat er met de BMS en SMC te communiceren is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Battery Information:

Charge Information:
  Charge Remaining (mAh):   0
  Fully Charged:    No
  Charging: No
  Full Charge Capacity (mAh):   0
  Health Information:
  Cycle Count:  0
  Battery Installed:    No
  Amperage (mA):    0
  Voltage (mV): 0

De POST gaat nog steeds goed, maar dat is onafhankelijk van veel van de embedded systemen in laptops zoals de EC (SMC in Apple's geval) en 1-Wire voor MagSafe (die overigens ook niet goed werkt).

code:
1
2
3
4
Power On Self-Test:

Last Run: 05/11/2020, 15:19
  Result:   Passed

code:
1
2
3
4
AC Charger Information:

Connected:    Yes
  Charging: No

De missende velden ID, Wattage, Family, Serial Number duiden er op dat de SMC niet echt aangesproken kan worden, of de SMC wel, maar de 1-wire niet (maar dan zou het laden eigenlijk ook niet zomaar door moeten gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Idutchman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:28:
Als de trackpad kabel kapot is (de kabel die over de accu loopt), dan doet het probleem zich voor als een niet werkend toetsenbord én trackpad.

Wat dan wel werkt, is de Mac aanzetten met de POWER BUTTON, die werkt dan altijd nog. Maar verder krijg je een SMC of PRAM reset of elk andere toetscombinatie bij opstarten niet voor elkaar. Kortom. de trackpad en toetsenbord zijn compleet dood dan.

Ik vermoed - vrijwel zeker - dat de trackpad/keyboard kabel kapot is. Als je deze vervangt (kost 2 tientjes), heb je grote kans dat het weer werkt. Overigens een zeer veel voorkomend probleem bij de 2015 modellen 13"/15" Pro.

Nu is er duidelijk vocht geweest, gezien de rode markers, maar dat wil niet zeggen dat de kabel vervangen het niet oplost.

Succes.
De kabel is prima. De linker kant van het toetsenbord qua modifiers en de power knop gaan allemaal over die kabel. Die kabel gaat naar de SMC, en kan je dus gebruiken voor SMC resets, PRAM resets, boot opties enzo. De SMC kan wel met het toetsenbord praten, maar het OS dus niet. Het OS ziet zelfs geen SPI controller of devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
@Boost9898

Je kan nog twee dingen testen trouwens, vooral om dat het interessant kan zijn:

1. Zet je Mac uit
2. Houd alt in op het interne toetsenbord en zet hem aan

Als je dan de opstart keuze krijgt met de schijf enz werkt het toetsenbord dus (deels) wel. Als je niks krijgt en hij gewoon start is er wel van alles stuk (maar in elk geval niet de hele kabel want daar gaat ook de power on lijn langs).

In de opstart keuze kan je ook je muis testen. Als het trackpad daar werkt, weet je haast zeker dat alles wel gewoon werkt, je kan ook de enter toets gebruiken om te kiezen. De pijltjes doen het ook wel als je meerdere opstart opties hebt (meer dan 1 partitie of schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Een hoop halve waarheden hierboven :X

Wat er wel/niet werkt is eigenlijk niet zo relevant, deze MacBook heeft duidelijk wat aandacht nodig van een reparateur en is waarschijnlijk prima te herstellen.

NB. Vermelden van de waterschade was handig geweest, dat verandert alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@johnkeates

Bedankt voor de uitgebreide hulp!
Ik heb het allemaal even rustig bekeken en heb zo veel mogelijk van wat je zegt uitgevoerd, dit zal ik hieronder beschrijven.

Als eerst heb ik een nieuw Systeemrapport gemaakt, misschien dat hier extra/nieuwe informatie in staat.
Download: https://1drv.ms/u/s!AvF7ZG0sBsNWqu0KHqdneiNNmJeddg

Het opstarten met de D toets werkte met het externe toetsenbord. Het menu waarin ik een taal moest selecteren werkte niet met de trackpad van de laptop zelf, dit heb ik met een externe trackpad uitgevoerd.
Melding: "Battery was not detected. Reference Code: PPT001"
In dit menu is het niet mogelijk om gebruik te maken met de interne trackpad/toetsenbord, via het externe toetsenbord en trackpad werkt het wel.

Vervolgens heb ik de SMC/PRAM nogmaals proberen te resetten maar dit lukte niet.

Het opstarten met ALT ingedrukt op het interne toetsenbord deed niets. Wel via het externe toetsenbord maar ik kon niets doen met het toetsenbord en de trackpad van de MacBook zelf.

Wel heb ik een nieuwe kabel binnengekregen voor de trackpad/toetsenbord. Is het denk je de moeite waard om deze te vervangen of is deze laptop gewoon afgeschreven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Boost9898 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:19:
@johnkeates

Bedankt voor de uitgebreide hulp!
Ik heb het allemaal even rustig bekeken en heb zo veel mogelijk van wat je zegt uitgevoerd, dit zal ik hieronder beschrijven.

Als eerst heb ik een nieuw Systeemrapport gemaakt, misschien dat hier extra/nieuwe informatie in staat.
Download: https://1drv.ms/u/s!AvF7ZG0sBsNWqu0KHqdneiNNmJeddg

Het opstarten met de D toets werkte met het externe toetsenbord. Het menu waarin ik een taal moest selecteren werkte niet met de trackpad van de laptop zelf, dit heb ik met een externe trackpad uitgevoerd.
Melding: "Battery was not detected. Reference Code: PPT001"
In dit menu is het niet mogelijk om gebruik te maken met de interne trackpad/toetsenbord, via het externe toetsenbord en trackpad werkt het wel.

Vervolgens heb ik de SMC/PRAM nogmaals proberen te resetten maar dit lukte niet.

Het opstarten met ALT ingedrukt op het interne toetsenbord deed niets. Wel via het externe toetsenbord maar ik kon niets doen met het toetsenbord en de trackpad van de MacBook zelf.

Wel heb ik een nieuwe kabel binnengekregen voor de trackpad/toetsenbord. Is het denk je de moeite waard om deze te vervangen of is deze laptop gewoon afgeschreven? ;)
Als je de kabel al hebt is het de moeite waard om hem even te wisselen. Meestal heb je bij kabelschade dat er een stukje helemaal afgeschaard is, dan zou Aan/Uit ook niet meer moeten werken (zelfde kabel). Als het paar een paar koperbaantjes is dan is dat makkelijk te zien (haarscheurjes zijn lastiger). Als het de stekker is, dan helpt een nieuwe kabel niet, net als dat het bij on-board schade niet helpt. Maar dat weet je dus zodra je de kabel vervangt. Zou wel de mooiste 'schade' zijn om dat die ook het makkelijkste te 'repareren' is.

Dat de batterij niet gedetecteerd wordt: Als je PPT001 had (en verder geen andere) dan is er in elk geval geen I2C communicatie met de batterij meer, PPT006 die er in het rapport staat gaat er over dat de batterij nog wel communiceert maar dat de BMS zegt dat de batterij niet meer goed is. PPT001 kan in theorie ook zijn dat current sensing vanuit de SMC niet werkt, maar volgens mij is er dan een andere code voor die sensor storing aangeeft.

In theorie zou het puur een kapotte kabel en een kapotte BMS kunnen zijn, maar aan de schade te zien (tot zo ver) lijkt het meer iets wat op 't MLB gerepareerd moet worden. In elk geval kan de SMC versie uitgelezen worden, dus dat zou een indicatie moeten zijn dat die gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@johnkeates Het is gelukt, deels!
Door de kabel te vervangen werkt de laptop weer goed. Het toetsenbord en de mousepad werken beide.
Alleen de accu is nog een dingetje. Maar ik ga even kijken of het voordeliger is om zelf een accu aan te schaffen en te vervangen, of door een reparateur te laten doen.
Denk je trouwens dat dat het probleem met de accu oplost of zou het een verbinding zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Boost9898 schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:48:
@johnkeates Het is gelukt, deels!
Door de kabel te vervangen werkt de laptop weer goed. Het toetsenbord en de mousepad werken beide.
Alleen de accu is nog een dingetje. Maar ik ga even kijken of het voordeliger is om zelf een accu aan te schaffen en te vervangen, of door een reparateur te laten doen.
Denk je trouwens dat dat het probleem met de accu oplost of zou het een verbinding zijn?
Of het de verbinding of alleen de accu is, is nu moeilijk te zeggen. Op dit moment is er geen verbinding (en dat kan prima aan de BMS kant liggen), eerdere loggegevens omschreven wel dat de accu sowieso kapot was, en het kan prima dat een BMS compleet afkoppelt zodra de cellen te diep ontladen zijn. In theorie zou die in Intel's klassieke smart battery architectuur alsnog over I2C (SMBus) benaderbaar moeten zijn, maar eigenlijk weten we het nu gewoon niet.

Batterij vervangen is niet heel ingewikkeld, je kan bijv. bij iFixit een setje krijgen met oplosmiddel voor de lijm er bij zodat hij er makkelijk uit komt en weer in gaat (hoewel de 2015 MBP dacht ik het op het randje zat waar nog gebruik gemaakt werd van schroeven en een plastic frame in plaats van lijm). Het iFixit setje zal wel duidelijkheid geven ;)

In elk geval al leuk dat het de 'simpelste' reparatie was (kabel) om de interne invoer te laten werken, scheelt weer enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:18
Het is goed te doen maar vraagt wel om een secure aanpak:
https://nl.ifixit.com/Gui...ing+van+de+batterij/45137

Heb zelf een batterij vervangen voor een macbook maar die zijn een stuk gemakkelijker te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:18
Oja wil er nog wel aan toevoegen dat goed gereedschap wel echt raadzaam is. Gebruik geen goedkope bitjes om je macbook open te maken. Resultaat is anders dat schroefjes dol kunnen geraken. Ifixit heeft een heel goed setje. Ik ging toen meer apparaten repareren heb geen spijt gekregen:
https://www.amazon.nl/iFi...id=pla-628365906912&psc=1
Pagina: 1