Glas in lood met low E glas coating

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ChugginViking
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-12 08:40
Goedendag,

Wij hebben een jaren '50 huis gekocht waar glas in lood in zit. Dit willen wij natuurlijk behouden maar ook willen wij de isolatie verbeteren. Er komen nieuwe kozijnen in met HR++ ramen, echter zijn we er nog niet helemaal uit wat we met het glas in lood gaan doen.

In eerste instantie dachten we voor een voorzetraam te gaan (Glas in lood aan de binnenkant en dan een standaard HR++ raam) Echter hebben we nu een offerte gekregen om: het glas in lood uit elkaar te halen, nieuw lood, patineren en te isoleren met low E glas.

Heeft iemand hier ervaring met low E glas? Het is uitgelegd dat er een coating aan beide kanten komt. Ik vraag mij af wat de isolatie waarde hiervan is.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-12 18:10
Ik heb destijds ook offertes opgevraagd met behoud van het glas in lood. Bij mij werd aangeraden het glas in lood tussen het dubbelglas te plaatsen. Bedoelen ze dat niet gewoon?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:15
Ertussen is lang niet zo mooi, aangezien je dan tegen de reflectie van het HR vlakglas aankijkt.
Omdat glas in lood vaak ouder glas is en onregelmatig is ook omdat de ruitjes niet allemaal gelijk liggen en je matte loodstroken hebt geeft dit een heel ander aanzicht.

Wanneer je het qua kozijndiepte kwijt kunt ik daarom altijd voor gewoon dubbel HR aan de buitenkant gaan met het glas in lood aan de binnenzijde.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35
Low E glas is even snel googlen een extra coating die UV en IR licht tegen houdt. Dat werkt in de zomer tegen opwarmen en in de winter tegen verliezen van binnenuit. Tot zover de marketing.

Het zegt verder dus niks over de isolatiewaarde, maar draagt er wel aan bij.
HR++ is een label dat in de gehele branche gebruikt wordt.
Low E is een fabricage proces in eigendom van een fabrikant en daarmee meer een merk of productnaam.

Meer relevant is wat @ASW1 zegt. Wil je de mooie authentieke uitstraling aan de binnen of buitenkant?
(meer voor jezelf, of meer voor een ander?)

De beste oplossing (wederom even googlen en inlezen) lijkt mij niet 't bestaande behouden, maar HR++/isolatieglas laten maken met figuurglas er in opgenomen. (met dezelfde tekening als je nu hebt)
Dat zal ongetwijfeld duurder zijn, maar levert wel één geheel op met isolatie en tekening in 't glas.

Misschien even goed navragen of ze niet exact dat resultaat bedoelen met "uit elkaar halen"

[ Voor 39% gewijzigd door PROnline op 04-11-2020 11:00 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 10:36
Ben me ook hierop aan het oriënteren geweest, en elke vorm heeft z'n voors- en tegens.

Glas-in-lood tussen dubbelglas is overigens ook enorm duur, en blijkbaar ook niet ieders smaak.

Het best is om het met eigen ogen te gaan zien. Rondje maken door de buurt, kijken hoe anderen het glas-in-lood hebben opgelost, en hoe dat staat. Een voorzetraam klinkt niet chique, maar ik vond het er ziet prima uit zien (het valt niet op als je er niet op let).

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-12 09:01
Ik heb een aantal jaar geleden gekeken om twee ramen met te renoveren door het glas-in-lood tussen HR glas te laten plaatsen in een houten kozijn. Hierbij werd mij door alle leveranciers gezegd dat het goedkoper was om het glas-in-lood helemaal opnieuw te maken. Nieuw glas en nieuw lood. Bij mij is het dan ook een simpel ontwerp (ruitenvorm met diverse kleuren glas), maar dit zou sneller (en dus goedkoper) zijn dan alles voorzichtig uit elkaar halen en te restaureren.

Helaas waren de offertes voor ons nog stevig aan de prijs dat we hebben besloten om één raam te vervangen door een normaal raam (was in een vrij donkere ruimte). Daar zijn wij zéér blij mee. Het andere raam bevindt zich in de hal en aangezien we dat toch charmant vinden hebben we daarom besloten om het raam te behouden en het geld ergens anders in te steken. Ook vonden wij het tussen twee glaslagen toch een stukje minder charmant..

In de nabije toekomst denk ik wel dat ik aan de buitenzijde een voorzetraam ga maken, gezien we het raam in de hal toch nooit open doen. Dan is het iets beter geïsoleerd en is het glas-in-lood ook beter beschermd (bij ons bolt het een beetje naar binnen.. is wat uitgezakt door de wind een jaar of 65 lang). Van buiten let je niet zo snel op voorzetraampjes en van binnen zie je het niet zo goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Krijnemans op 04-11-2020 12:39 ]

• ChugginViking
endness schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:44:
Ik heb destijds ook offertes opgevraagd met behoud van het glas in lood. Bij mij werd aangeraden het glas in lood tussen het dubbelglas te plaatsen. Bedoelen ze dat niet gewoon?
`
Het blijkt inderdaad dat ze bedoelen het tussen dubbelglas te plaatsen. Dan blijft voor ons 'slechts' nog de keuze om te kiezen voor de dubbelglas variant of het voorzetraam.
PROnline schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:54:
Misschien even goed navragen of ze niet exact dat resultaat bedoelen met "uit elkaar halen"
Hiermee wordt het restaureren van het huidige glas in lood bedoeld (en vervolgens tussen dubbelglas). Het alternatief is om niet te restaureren, maar geheel nieuw glas in lood te plaatsen zoals jij en @Krijnemans aangeven. Er zit momenteel geen lastig patroon in (rechthoekig), dus dit zou een mogelijkheid zijn.

Door twee glas in lood bedrijven wordt nu aangeraden om het direct tussen dubbelglas te plaatsen omdat we de kozijnen al moeten vervangen. Enkel het glas in lood in nieuwe kozijnen plaatsen zie ik zelf als geen optie.

Tussen de volgende drie opties zal ik gaan kiezen, afhankelijk van de prijs en isolatiewaarde.

1. HR++ glas met aan de binnenzijde het glas in lood (voorzetraam).
2. Nieuw glas in lood in dubbelglas plaatsen.
3. Huidige glas in lood restaureren en in dubbelglas plaatsen.

Voor alle drie de varianten zal het 'esthetisch' iets minder zijn omdat het glas in lood niet aan de buitenzijde zit. Zodra ik een prijsopgave heb zal ik een keuze maken.

Bedankt voor het meedenken dusver, mijn initiële vraag wat low E glas coating inhoudt is beantwoord.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:42
@ChugginViking welke keuze heb je gemaakt? Blij met je keuze? Ik sta voor een gelijkaardige keuze...

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 16:44
Ik heb destijds gekozen om het oude glas in lood te laten restaureren. En daarna tussen dubbelglas te laten zetten . Ziet er netjes uit, en ben er nog steeds blij mee. Voorzetraampje vind(en vond :P ) ik maar niks . Kijk even bij fok en zoek op casa pequena en dan deel 1 of 2 ofzo . Alle foto's zijn nog zo goed als levend. (met dank aan t t.net fotoalbum :+ )

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• ChugginViking
marvel27 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:49:
@ChugginViking welke keuze heb je gemaakt? Blij met je keuze? Ik sta voor een gelijkaardige keuze...
Hoi Marvel, wij hebben gekozen om het glas in lood te laten restaureren zonder het in isolatie glas te zetten. We hebben nu enkel het glas in lood, maar genoeg ruimte in de sponning mochten we er ooit nog een voorzet raam nodig zijn.

Reden is uitstraling en het is zo'n klein oppervlakte dat we warmte verlies accepteren met de voorwaarde dat er altijd nog een voorzetraam mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlEIvVtnlqB7isrdGzaB263cjsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQGJH6jRsqgqk68DMjK48qsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtp6IOPKGHi8WTdFnz0kF147B00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqxCHrZje28RB6TySNCFsqQW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1