Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHanoi83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-04 12:46
Mijn vraag
Ik zoek naar een andere kleine case, met betere koeling. Ik wil de case neerzetten rechts onder mijn bureau, en zit met een aantal wensen vanwege de beperkte ruimte.

Relevante software en hardware die ik gebruik
1) Ik heb een HP Pavilion 595-p0350nd computer.
2) linksvoor of boven voor aansluitingen voor USB, aan/uit knop en eventuele andere opties
3) Kabels bij voorkeur aan de achterkant (muur kant)
4) luchtstroom zoveel mogelijk van/naar links en rechts. Achterkant zit de muur, voor de desktop een kastje, en erboven op een plank met subwoofer, dus die richtingen kan de lucht minder goed
5) Max hoogte en diepte 45x45 ongeveer.
6) Stoffilters waar mogelijk.
7) Mag een simpele case zijn, ik heb geen behoefde aan leds, bling bling en dergelijke. Een zwarte dichte bak of iets met plexiglas of wat dan ook mag. Als de computer werkt en niet te lawaaierig is (en niet te duur) dan ben ik gelukkig :P

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1) Bij het rondzoeken op Tweakers kwam ik als een van de betere kandidaten op deze case, maar ik zie meldingen dat sommige moederborden en onderdelen net niet passen. Hoe kan ik vaststellen, of het binnenwerk van mijn HP gaat passen in deze case (zonder het eerst te kopen en proberen). Of heeft iemand misschien een beter alternatief?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:14
Welk moederbord heb je exact?

Soms hebben prebuild systemen eigen bord maten en aansluitingen, zoek dat eerst even uit.

Desnoods door bord er even uit te halen, op 1 a 2 a4tjes te leggen en bij de gaten voor de standoffs met pen een punt zetten. Dan kan je kijken welke maat je hebt en of de standoffs op de juiste plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Moederbord kun je sowieso opmeten. Als de afmetingen afwijkend zijn, weet je al genoeg. Ik vind het een geweldig idee om daarna even de schroefgaten over te nemen op een stuk papier. Dan kun je die ook op je gemak controleren. Bij ATX, micro-ATX, mini-ITX, zijn dit altijd vaste locaties. Als de locaties afwijken, weet je ook genoeg.

Volgens mij heb je ook vaak BTX-formfactor moederborden. Dat is geloof ik ATX, maar dan omgedraaid. Ik weet alleen niet zo snel hoe je er achter komt of het BTX is. Dat gaat sowieso niet passen in een retailkast namelijk.

Voeding kun je gewoon op het oog doen. Als je ziet dat het een kleinere voeding is dan normaal, weet je ook voldoende. Daarna gewoon even de voeding nameten. Als de afmetingen niet overeenkomen met ATX, dan is de voeding waarschijnlijk niet compatibel met een retailkast.

Als het moederbord en/of de voeding niet compatibel is, is dit op te lossen. Je kunt namelijk een nieuw moederbord kopen. Belangrijk is dan dat de voeding een 24pin-ATX-connector heeft. Dus de breedste kabel die naar het moederbord loopt vanaf de voeding moet 24pin zijn. Is deze dit niet, kun je missschien nog een converter kopen. Is de voeding niet compatibel, moet je even opletten hoeveel pinnen de ATX-connector moet hebben. Mogelijk gaat 24pins niet op het moederbord passen.

Als het niet compatibel is, zou ik overigens overwegen om de computer te verkopen. En een zelfbouw te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 04-11-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
Er zit sowieso geen ATX voeding in zo'n kastje. Ik denk ook niet dat het moederbord er makkelijk uit kan. Waarschijnlijk met Torx schroeven.

Wat je kunt doen voor koeling is een betere CPU koeler en betere casefan kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Djarune op 04-11-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Djarune schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:02:
Er zit sowieso geen ATX voeding in zo'n kastje. Ik denk ook niet dat het moederbord er makkelijk uit kan. Waarschijnlijk met Torx schroeven.

Wat je kunt doen voor koeling is een betere CPU koeler en betere casefan kopen.
Ik heb nog nooit gezien dat men in een desktop torx-schroeven gebruikt. Overigens zijn ze met een schroevensetje van een 10-tje los te schroeven.

De kast lijkt gewoon een tower te zijn, dus een ATX-voeding evenals een ATX-moederbord kan passen. Overigens is betere koeling aanschaffen niet wat @MarkHanoi83 nodig heeft volgens mij. Hij geeft juist aan op zoek naar een kleine kast te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 04-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 10:10
hoi1234 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:15:
[...]

Ik heb nog nooit gezien dat men in een desktop torx-schroeven gebruikt. Overigens zijn ze met een schroevensetje van een 10-tje los te schroeven.
Ik zie duidelijk Torx in deze video: YouTube: hp pavilion 595-p0039c disassembly and ssd upgrade
De kast lijkt gewoon een tower te zijn, dus een ATX-voeding evenals een ATX-moederbord kan passen. Overigens is betere koeling aanschaffen niet wat @MarkHanoi83 nodig heeft volgens mij. Hij geeft juist aan op zoek naar een kleine kast te zijn.
Volgens de specs van HP gaat het om een 400W Platinum voeding.
Dit is de voeding die er waarschijnlijk in zit. Het lijkt geen standaard ATX te zijn. Op Tom's Hardware forum staat ook het één en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gaat niet passen. Moederbord heeft het front I/O vast op het moederbord dus heb je een passende behuizing voor nodig anders zijn deze aansluitingen onbruikbaar. Daarbij betwijfel ik of de schroefgaten overeen komen met de ATX standaard.
De voeding wijkt af van het ATX formaat dus niet te monteren in een ATX behuizing. De voeding voor het moederbord is 4 pins 12VO dus niet met een gewone ATX voeding aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Uszka schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:34:
Gaat niet passen. Moederbord heeft het front I/O vast op het moederbord dus heb je een passende behuizing voor nodig anders zijn deze aansluitingen onbruikbaar. Daarbij betwijfel ik of de schroefgaten overeen komen met de ATX standaard.
De voeding wijkt af van het ATX formaat dus niet te monteren in een ATX behuizing. De voeding voor het moederbord is 4 pins 12VO dus niet met een gewone ATX voeding aan te sluiten.
Moederbord wijkt sowieso af. Er zit een rare hoek in. Een retailbord is altijd rechthoekig namelijk.

Kwam ik ook pas achter, nadat ik foto's opzocht.
Pagina: 1