Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabyte Aorus Z390 Realtek werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-11 13:45
Ik heb een heel vaag probleem met mijn nieuwe build:

De geluidschipset wordt niet herkend in Windows 10. Hij staat niet in de devicemanager; komt niet omhoog bij geluiden. Nergens.

Specs:
Mobo: Gigabyte Aorus Z390 Wifi Pro M-ITX
Windows 10 rev. 2004

Verschillende google searches gedaan; schijnt wel een wat bekender probleem te zijn. Heb driver wipe geprobeerd; maar bij sommige troubleshooters komt hij wel in Device manager en willen ze daar driverupdate laten doen; maar ook daar is hij niet vindbaar.

Wie heeft enig idee wat dit kan zijn? gevalletje RMA? hoe gebruikelijk is het, dat Realtek niet herkend wordt?

Old school gamer

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een CMOS/UEFI reset had je denk ik al gedaan, ook al komt je bord nieuw uit de doos?

Even je systeem van de stroom, en de knoopcel er een minuutje uit.

Heb je wel iets ingeplugd in de audio-jack? Anders herkend hij ook geen headphone/luidsprekers.

Kun je hier een ander device selecteren?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hECEorWU2KUyKKI9qgq00UO7tvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eyFIpOJoI6ShayaVMRdG9RDV.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door PD2JK op 04-11-2020 09:08 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Baiko
  • Laatst online: 17-11 13:34
Ik heb dit ook wel eens gezien met laptops die spontaan geen audio meer hebben. Staat een rood kruis door de volume knop rechtsonder bij de datum en de tijd. Device Manager vind verder ook geen audio device of laat zien dat die een driver mist. Wat als je de laatste RealTek audio driver installeerd?

Even voor je opgezocht:

https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver

[ Voor 4% gewijzigd door Baiko op 04-11-2020 10:07 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• Dirk IJntema
  • Laatst online: 23-11 13:45
@PD2JK Dat was het niet; helaas.
@Baiko Deze drivers heb ik ook geprobeerd.

Uiteindelijk was het een probleem dat de stuurprogrammas niet herkend werden. Rollback werkte ook niet. Dus laten updaten met generieke stuurprogrammas en nu werkt hij wel.

En ze stonden wel in de lijst van device manager maar als HD audio device met zo'n oranje gevarendriehoek foutmelding/error teken erbij.

Old school gamer