Modus operandi oplichting autokoper (Paypal)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.102 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:10
Dit topic is niet zozeer een vraag om hulp, maar meer een waarschuwing over een bij mij tot voor kort onbekende oplichtingsmethode. Door zijn e-mailadres en tekst hier te plaatsen, hoop ik anderen te weerhouden met deze persoon in zee te gaan en alert te maken op deze methode. Ik heb stukken van zijn tekst gegoogeld, maar dat gaf geen resultaat. Ik ga er niet van uit dat hij iedere mail een nieuwe tekst schrijft.

De casus
Ik verkoop mijn auto op diverse websites. Via één van de sites werd ik benaderd met het volgende bericht:
Hello,Do you still have this for sale? I would like you to send me full details about the present condition of the engine and general working conditions of the vehicle and more pictures if possible, am a private dealer based in Stockholm (Sweden) but I can make pick up plans, contact me directly at this g- mail address for quick response ( *knip* )

*knip*
Dat gaf al wat signalen:
- Iemand die niet in Nederland is
- E-mailadres in tekst dat afwijkt van zijn contactadres

Hoewel ik het dus niet vertrouwde, wilde ik toch mijn auto verkopen. Ik heb op het e-mailadres *knip* gereageerd met een nieuw gemaakt e-mailadres. Ik kreeg de volgende reactie van Kevin Landry:
Thanks for the response, I am happy to know the car is still available, I can see from what was already said on the advert and from your response that the vehicle is in good condition, I asked for details and pictures again after seeing the advert as am sure I will not be able to come see in person to inspect and so will need to know everything about the vehicle before agreeing to buying and I want to be sure there is no more to know about the car?.

What is the final price???I will need you to consider the fact that I will be responsible for the collection/pick up(through a shipper)and I will be covering the expenses and so I will need a fair price, Once we agree a deal on the vehicle, I will arrange for the payment to be sent to you and then the pick up is arranged after you have received the full payment.

When we are able to reach an agreement on the price, then I will make arrangements for the payment to be sent to you first and wait for you to receive the payment and when the payment is received and the funds are cleared then the pick up arrangements can be confirmed for the collection to happen. Payment will be sent to you via PayPal.

Ik moet zeggen, hij komt redelijk betrouwbaar over. Hij wacht tot het geld bij mij is gecleared, welk risico loop ik dan zou je zeggen. Hij probeert zelfs nog te onderhandelen over te prijs en is geïnteresseerd in de staat van het voertuig.

MO
Een transactie via paypal kan teruggedraaid worden als de koper claimt dat hij het goed niet ontvangen heeft. Als verkopende partij moet ik dan bewijzen dat hij de auto heeft ontvangen. Daarnaast is Paypal niet bestemd voor een transactie waarbij een goed fysiek is overgedragen en niet voor de verkoop van auto's. Ik zou dus geen rechten gehad hebben.

Toen ik hem zei dat Paypal voor mij niet voldeed en vroeg naar een andere betaalmethode werd hij boos.

Eigenlijk zijn er twee bruikbare signalen te onderscheiden:
- Iemand wil jouw goed hebben, maar heeft een goede reden om nu in het buitenland te zitten. Van militair tot schipper.
- Je krijgt betaald via Paypal. Heb je dat niet dat wordt je overgehaald het aan te maken.

Ik heb bovenstaande casus ook gedeeld met de fraudehelpdesk en de betreffende autosite.

(Omdat het bij mij ging om een auto heb ik hem in de categorie verkeer en vervoer geplaatst. De methode wordt echter ook gebruikt bij andere goederen.)

[ Voor 1% gewijzigd door Standeman op 04-11-2020 09:18 . Reden: We gaan hier niet met persoongegevens strooien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplichtingstruc zo oud als de weg naar Rome.

Auto's verkoop je particulier face to face

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paypal... dan haak ik direct al af. Veel te onzeker als verkoper en als er iets is zijn ze niet thuis. Als iemand hamert op het gebruik van Paypal, dan is daar maar 1 reden voor: de tekst voor de claim staat al klaar in notepad waarschijnlijk. Dat geld ga je voorlopig zeker niet zien, als je het ooit al gaat zien.

Heel jammer, maar hij zal op zoek moeten naar een ander slachtoffer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik zou de e-mailadressen even anonimiseren. Ook al is het een oplichter, dan nog is het op Tweakers niet toegestaan om contactgegevens te vermelden

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14

-tom-562

Oliesjeik

No offence, maar als je hier nog in trapt verdien je het bijna om opgelicht te worden. Deze scams zijn al zo oud als het internet zelf, en het is ook niet zo alsof hier niet voor gewaarschuwd wordt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zeker vanuit Zweden kunnen mensen zonder extra kosten gewoon geld overmaken, dus als je daar nog op in gaat als je PayPal ziet staan ben je heel dom.

Dat doen ze overigens bewust, want bij PayPal hebben ze zo'n 6 maanden om hun geld terug te krijgen, met 99% kans van slagen. Zoals jij ook al aangeeft heeft PayPal 0 bescherming voor de verkoper van een auto, maar de tijd die ze hiervoor hebben is ook echt heel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Zoals eerder geopperd is deze scam al zo oud als de weg naar Rome. Niet heel anders dan de Nigeriaanse prins die miljoenen te veel heeft.

Ik zie hier ook geen levensvatbare discussie uit voort komen en sluit dus het topic.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.