• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een veilige smartphone die custom roms ondersteunt

500€ ongeveer
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om veilig en zorgeloos te surfen en te texten zonder angst om op 1 of ander manier gevolgd of afgeluisterd te worden door de smartphone fabrikant
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Texten, surfen,mooie kiekjes maken en misschien zo nu en dan eens een simpele game om de tijd te doden

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben al vrij snel gekomen op de fairphone 3+ maar die zou volgens sommige schaarse reviews een beetje traag zijn en de camera zou wat issues hebben. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van andere mensen. Het is een Nederlandse telefoon dus daarom ben ik hier. Het feit dat hij Nederlands is vind ik op zich al een groot pluspunt. Tegenover bv de Chinese fabrikanten zoals Huawei.
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zoals eerder gezegd ben ik sterk geïnteresseerd in de FP3+ omdat 1 hij in Nederland word gebouwd, 2 omdat hij duurzaam is, en 3 je er custom roms kan op installeren

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Is de camera goed? Misschien een foto of 2 of 3 genomen met het toestel, zou wel leuk zijn
Hoe traag is hij precies?
Andere problemen, doet de bluetooth het?

Zijn bv Koreanen te vertrouwen wat betreft hun smartphones? Kan ik gerust ook een Samsung nemen zonder te vrezen voor mijn online veiligheid? Ik ben al een paar jaar me bewust dat we allemaal kunnen worden gevolgd door Google en wil daar dan ook afstand van doen door een custom Rom er op te zetten en alle Google services en alle andere Data hongerige bedrijven te verbannen. De gedachte dat onbekende mensen mijn gesprekken zouden kunnen horen of mijn berichtjes kan lezen en zelfs wil verkopen, ik wil van dat gevoel af. Ik wil zonder angst, zonder te zeggen oei dat kan ik beter niet aan de telefoon zeggen, met mijn naasten bellen.
Natuurlijk wil je dan direct afstand doen van de normale standaard sms & bel app en ga je over naar telegram of signal. Dat weet ik ondertussen.

Wie wil mij helpen om uiteindelijk de knop door te hakken en een juiste keuze te maken om mijn Huawei te wisselen met een betrouwbare(dere) smartphone?
Wie is er hier ook erg bezig met zijn of haar privacy?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Cyberdemon schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:45:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een veilige smartphone die custom roms ondersteunt

500€ ongeveer
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om veilig en zorgeloos te surfen en te texten zonder angst om op 1 of ander manier gevolgd of afgeluisterd te worden door de smartphone fabrikant
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Texten, surfen,mooie kiekjes maken en misschien zo nu en dan eens een simpele game om de tijd te doden

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben al vrij snel gekomen op de fairphone 3+ maar die zou volgens sommige schaarse reviews een beetje traag zijn en de camera zou wat issues hebben. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van andere mensen. Het is een Nederlandse telefoon dus daarom ben ik hier. Het feit dat hij Nederlands is vind ik op zich al een groot pluspunt. Tegenover bv de Chinese fabrikanten zoals Huawei.
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zoals eerder gezegd ben ik sterk geïnteresseerd in de FP3+ omdat 1 hij in Nederland word gebouwd, 2 omdat hij duurzaam is, en 3 je er custom roms kan op installeren

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Is de camera goed? Misschien een foto of 2 of 3 genomen met het toestel, zou wel leuk zijn
Hoe traag is hij precies?
Andere problemen, doet de bluetooth het?

Zijn bv Koreanen te vertrouwen wat betreft hun smartphones? Kan ik gerust ook een Samsung nemen zonder te vrezen voor mijn online veiligheid? Ik ben al een paar jaar me bewust dat we allemaal kunnen worden gevolgd door Google en wil daar dan ook afstand van doen door een custom Rom er op te zetten en alle Google services en alle andere Data hongerige bedrijven te verbannen. De gedachte dat onbekende mensen mijn gesprekken zouden kunnen horen of mijn berichtjes kan lezen en zelfs wil verkopen, ik wil van dat gevoel af. Ik wil zonder angst, zonder te zeggen oei dat kan ik beter niet aan de telefoon zeggen, met mijn naasten bellen.
Natuurlijk wil je dan direct afstand doen van de normale standaard sms & bel app en ga je over naar telegram of signal. Dat weet ik ondertussen.

Wie wil mij helpen om uiteindelijk de knop door te hakken en een juiste keuze te maken om mijn Huawei te wisselen met een betrouwbare(dere) smartphone?
Wie is er hier ook erg bezig met zijn of haar privacy?
Zo werkt het niet helemaal..

Het is niet zo dat een telefoon een custom rom moet ondersteunen
hoewel dit misschien wel opgaat voor telefoons met een mediatek chipset (chinees)

die zou ik vermijden,

Maar er moeten simpelweg custom roms worden gemaakt voor de telefoon die je uitzoekt.

En de zoektocht zou dan andersom moeten zijn.

Of je moet iemand een custom rom laten maken daar zijn genoeg ontwikkelaars voor beschikbaar.

Beter zou je eerst eens kijken welke custom rom je interessant vindt en voor welke toestellen deze eventueel beschikbaar is.

dit bijv.

https://www.lineageos.org/

• Cyberdemon
Ik vind de /e/os wel interessant en de lineage. Dat zijn voor mij de 2 interessantste roms. Zolang ik die 2 kan draaien zou ik al heel tevreden zijn. Vandaar dat ik spreek over een toestel dat compatible is met vele custom roms. Ik zal het dan zo zeggen.
Ik denk ondertussen ook aan de galaxy s8+, maar zijn de Koreanen wel te vertrouwen?
Deze kost ook minder dan de fairphone en is een stuk beter.
Ik zie dat de s8 en s8+ de exynos chipset gebruikt dus das wel goed. Ik wil China zoveel mogelijk mijden.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyberdemon op 04-11-2020 01:36 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Cyberdemon schreef op woensdag 4 november 2020 @ 01:26:
Ik vind de /e/os wel interessant en de lineage. Dat zijn voor mij de 2 interessantste roms. Zolang ik die 2 kan draaien zou ik al heel tevreden zijn. Vandaar dat ik spreek over een toestel dat compatible is met vele custom roms. Ik zal het dan zo zeggen.
Ik denk ondertussen ook aan de galaxy s8+, maar zijn de Koreanen wel te vertrouwen?
Deze kost ook minder dan de fairphone en is een stuk beter.
Ik zie dat de s8 en s8+ de exynos chipset gebruikt dus das wel goed. Ik wil China zoveel mogelijk mijden.
Samsung stelt de drivers voor de exynos chips niet beschikbaar, bootloader moet je inbreken bij hun. beste custom rom support zit je bij Sony (Japans), of OnePlus en Xiaomi (Chinees), en dan specifiek met Qualcomm soc. Kijk bij XDA hoe populair een toestel is voor je het koopt. Er was ooit een rom genaamd Paranoid OS, wat is daarvan geworden, die was gericht op privacy.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
swhnld schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:15:
[...]

Samsung stelt de drivers voor de exynos chips niet beschikbaar, bootloader moet je inbreken bij hun. beste custom rom support zit je bij Sony (Japans), of OnePlus en Xiaomi (Chinees), en dan specifiek met Qualcomm soc. Kijk bij XDA hoe populair een toestel is voor je het koopt. Er was ooit een rom genaamd Paranoid OS, wat is daarvan geworden, die was gericht op privacy.
Samsung lijkt me idd een van de meest onverstandige keuzes

hoe kom je hierbij @ ts ?

• Cyberdemon
Wat is er mis met Samsung?
Ik heb het meeste interesse in /e/os.
Omdat hier alles van Google uit is gehaald.
@swhnld
Kan het zijn dat je je vergist en de snapdragons bedoelt?
Want Samsungs met deze chipset worden niet ondersteunt door /e/os.
Exynos zeker wel.

[ Voor 65% gewijzigd door Cyberdemon op 05-11-2020 09:57 ]

• Cyberdemon
Ik heb een zo goed als nieuwe Samsung s9+ tweedehands gekocht en die is met een exynos chip.
Die word zeker ondersteunt door /e/os.
Staat ook in het lijstje van supported devices.
Ook lineage heeft een build voor deze telefoon. Ik weet niet hoe het zit met andere roms maar ik denk dat het wel goed zit.
Als ik intype 'best galaxy s9+ roms' zijn er interessante roms die er zijn voor deze telefoon

[ Voor 37% gewijzigd door Cyberdemon op 05-11-2020 09:49 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Cyberdemon schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:43:
Wat is er mis met Samsung?
Ik heb het meeste interesse in /e/os.
Omdat hier alles van Google uit is gehaald.
@swhnld
Kan het zijn dat je je vergist en de snapdragons bedoelt?
Want Samsungs met deze chipset worden niet ondersteunt door /e/os.
Exynos zeker wel.
Het kan heel goed zijn dat /e/os wel werkt op Samsung Exynos chipsets. Er is veel reverse engineered om dat mogelijk te maken, maar dat is niet hetzelfde als ondersteund of vrij beschikbare drivers. Wat ook helpt is dat de Exynos chips technisch wat achter lopen op de Snapdragons.

Daarbij, om de bootloader te unlocken op Samsung moet je hem 'hacken' waarbij je Knox activeert, voor privé is dat prima, maar wil je het ooit koppelen aan een bedrijf via MDM kun je in de problemen komen en verkooptechnisch kun je de telefoon niet meer netjes kwijt want bij opstarten staat gelijk een foutmelding in beeld, dit apparaat is niet te vertrouwen.
Pagina: 1