Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-08 10:21
De kaart in kwestie:
Een R9 290X Gaming van MSI. Overgekocht voor een (gelukkig) klein bedrag. De vorige eigenaar had hetzelfde probleem. Hij was alleen niet verder gekomen dan een paar driver installatie pogingen, dus ik was bereid een gokje te wagen.

Het probleem:
Draait prima met standaard VGA drivers. Zodra er drivers worden geinstalleerd springt het beeld op zwart (signaal op de monitor blijft aan) en gebeurt er niets meer. Het systeem lijkt op de achtergrond gewoon te blijven draaien. Na een harde restart krijg ik gewoon weer beeld in windows via de VGA driver.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gebruikte systeem (bij gebrek aan beter, vanwege een verhuizing werk ik voornamelijk op een laptop):
ASUS z68 vpro
3770K
16 GB 1600 DDR3
850 watt Adata 80+Bronze
Windows 8 (i know)

GPUZ geeft aan dat inderdaad een HAWAII kaart is en voor zover ik kon zien kloppen alle waardes met wat het zou moeten zijn. De naam r9 290X wordt niet gemeld, hij wordt gezien als een standaard VGA adapter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De koeler is verwijderd en alle thermal pads zijn indien nodig vervangen. Vreemd ontwerp trouwens, de helft van de memory chips worden gekoeld door het blok van de chip, de andere helft word bedekt door een soort 'frontplate'. Uiteraard ook nieuwe koelpasta op de chip gedaan.
De visuele inspectie bracht geen duidelijke orrzaak naar boven. Ik zag geen doorgebrande dingen, alleen sommige thermal pads die wat hadden 'gezweet'

In AMDflash heb ik de laatste bios geflashed, maar dit mocht niet baten. Ook heb ik de BIOS switch overgehaald, maar dat mocht ook niet baten. Het tweede BIOS flashen lijkt me nutteloos.

Kortom: Ik ben bang dat ik een mooie paperweight heb gekocht.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Ik hoor het graag

David

Beste antwoord (via davidvsgideon op 03-11-2020 23:03)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Het enige wat je nog kan proberen is een BIOS van een 290X opsnorren die qua specificaties redelijk overeen komt maar bijv. lagere kloksnelheden heeft. Die flash je er dan op en dan kijk je of-ie weer wil.

Zo niet, dan heb je in het ergste geval een baksteen, maar dat is-ie nu toch al soort van.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Het fenomeen dat een kaart het wel doet als je de driver nog iet hebt geladen en daarna niet meer is nu net de grootste aanwijzing dat de kaart op omvallen staat.

Want als er geen driver is geladen draait de kaart bijna onbelast, dus met nauwelijks chip en geheugengebruik. Rot Ramgeheugen en een half rotte chip werkt dan meestal net.

290X-en staan er om bekend dat ze zeer heet werden en na een jaar of 3-4 vaak sneuvelden.

Ik denk dat jij de ongelukkige bezitter van zo’n ding bent.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Het enige wat je nog kan proberen is een BIOS van een 290X opsnorren die qua specificaties redelijk overeen komt maar bijv. lagere kloksnelheden heeft. Die flash je er dan op en dan kijk je of-ie weer wil.

Zo niet, dan heb je in het ergste geval een baksteen, maar dat is-ie nu toch al soort van.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvsgideon
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-08 10:21
Bedankt heren, dan is dat in ieder geval duidelijk. Ik ga nog een keer een lager geklokte BIOS proberen.

Zou een 290 (nonX) BIOS ook kunnen werken? Of is dat sowieso een no-go?