Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dikke pech HDD weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-11 13:01
Hallo ik heb een probleem met een van mijn HDD's het is een 3TB Seagate barracuda die sinds begin deze week niet meer in mijn pc staat ook niet bij schijfbeheer.

ik heb de stekkers gecontroleerd en windows heeft een schijfreparatie gedaan tijdens het opstarten maar geen geluk.
Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat de schijf gewoon defect is gegaan al is hij maar 2 jaar oud.
Er stond niets belangrijks op alleen steam spellen. maar het blijft zonde is er nog iets wat ik kan proberen?. Ik hoor geen vreemde geluiden bij de schijf weg (tikken o.i.d).

Ik heb momenteel de ruimte niet nodig ik kan een groot deel van de spellen overzetten op mijn andere 3 TB WD schijf. en mocht hij niet te redden zijn denk ik dat ik voor een SSD ga voor mijn spellenopslag.

Steam: Evert

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Andere sata datakabel geprobeerd?
Andere satapoort op het moederbord?

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 03-11-2020 19:05 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Spint hij wel op?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nu zijn de 3TB disks van Seagate (en eigenlijk Seagate in het algemeen) vaak wel minder goede drives. Je kunt even checken met een tool zoals bijvoorbeeld HD Tune (https://www.hdtune.com/) voor Windows of Smatmontools voor Linux (https://www.smartmontools.org/) wat de SMART status is van de harde schijf. Het zou mij niet verbazen als de schijf gewoon dood is inderdaad, ik heb zelf ooit ook een 3TB Seagate gehad die uiteindelijk de geest gaf, helaas, maar op tijd heb ik die weten te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 03-11-2020 19:13 ]

• Evert134
@Uszka klopt ook geprobeerd dit hielp helaas niet

@Juup hij spint wel op en blijft ook spinnen maar leest verder niet

@CH4OS ik zal het nog met de programma's proberen en anders weer een les geleerd. Ik hoorde (na aankoop natuurlijk :+ ) wel vaker dat Seagate niet een erg kwalitatief goed merk is. Ik sla alle belangrijke dingen vaak meerdere keren op. En op deze schijf stond alleen een deel van mijn steam library dus het is zonde van de schijf maar ook niet echt een probleem verder.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
De belangrijkste vraag is: is de harddisk nog zichtbaar in de BIOS?
(Als het antwoord "Nee" is, en je hebt de kabels gecontroleerd / verwisseld met een wel werkende disk, houdt het op.)

• Evert134
Bedankt voor de antwoorden een beetje laat maat ik had het net even druk. ik heb in de BIOS opgezocht en de schijf staat er niet bij. Jammer maar helaas ik zou eerst voor een SSD gaan maar mijn videokaart begint ook steeds vaker vast te lopen dus die zal eerst op het programma staan.

In ieder geval bedankt voor de hulp!

• Renault
Ik zou die Barracuda eens op een andere PC aansluiten via een USB3 poort en kijken wat daar gebeurt ...

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:43
Eens met Renault,
Heb je al eens een ander moederbord / schijfcontroller gebruikt?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En staat ie ook niet meer in diskmanager ? Kan best dat ie daar nog staat, maar de partitie/driveletter weg is.

• Evert134
Ik heb nog een laptop maar dan moet ik eerst ook zon docking station kopen. Wat dat aangaat kan ik dan beter direct een andere schijf kopen
Het moet ook niet zo zijn dat hij telkens af en toe uitvalt.

Ik heb schijfbeheer en BIOS gecontroleerd de sxhijf staat er niet meer in.

Toevallig starte ik laatst mijn pc op en stond de schijf er weer even in maar een paar minuten later niet meer.

Er stond ook alleen maar Steam spellen op geen belangrijke data o.i.d.

• Renault
Let op, dit kan ook worden veroorzaakt door iets anders dan de harddisk zelf, bv. een brakke voeding(-skabel) ...
Pagina: 1