Philips hue bedienen met domme schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Js99
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-10 22:36
Hallo allemaal,

Ik ben het huis van mijn ouders iets aan het aanpassen m.b.t. smart light.

In de gang wilt ik graag voor mijn vader een philips hue lamp installeren, die instellen op de juiste scene en die dan met een 'domme' schakelaar bedienen. Ik vroeg mij af of dit mogelijk is met een philips hue smart lamp. Hij wilt graag een hue lamp zodat hij eventueel, als dat nodig is, de lamp van een gezellig gang licht op fel wit licht kan zetten zodat hij iets kan zoeken in de gang.

Oftewel is het mogelijk om een philips hue lamp in te stellen op een scene. Die dan te bedienen met een 'domme aan-uit' schakelaar. En dat de scene wel onthouden wordt. Ik merk nu bij een bluetooth lamp die ik heb geïnstalleerd van philips hue. Dat de functie van het startgedrag niet onthouden wordt en de lamp dus automatisch teruggaat naar de standaard scene zoals deze uit de doos komt.

Er is (nog) geen hue bridge geïnstalleerd, zou dit ervoor kunnen zorgen dat de scenes worden onthouden per lamp?

Ik hoor graag van jullie..

Groet

Beste antwoord (via Js99 op 03-11-2020 23:21)

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-10 21:18
Ik heb geen ervaring met Hue en bluetooth. Ik heb hier gewoon een Hue bridge met verschillende lampen in verschillende ruimtes en daarbij komen deze allemaal terug in hun laatste setting, na stroomonderbreking, sinds de ‘Power On Behavior’ feature is geintroduceerd.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 12:11
Afbeeldingslocatie: https://scale.coolshop-cdn.com/product-media.coolshop-cdn.com/AM437S/1a4afa72e37e47818713cb45ed816f35.jpg/f/philips-hue-dim-schakelaar.jpg?width=580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt dan sowieso een bridge nodig. Maar er zijn best wel wat “Friends of Hue” schakelaars te vinden tegenwoordig

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Als het maar voor 1 lamp is, en je wilt alleen met de 'normale' wandschakelaar schakelen en niet met apps en routines gaan klooien kan je ook een Philips Sceneswitch lamp nemen, dat is een domme lamp, maar die je door snel aan en uit te zetten harder en zachter kan zetten. Hij onthoudt de laatste stand.

Afbeeldingslocatie: https://www.lighting.philips.nl/b-dam/b2c/Philips-consumer-lighting/topic_pages/global/sceneswitch/3_steps_warm_glow_dimming_icons.png

Dat is misschien wat praktischer als je ouders niet zo tech-savvy zijn en geen complexe scenes willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Js99
Dank voor alle reacties,

Ik heb dus een artikel gelezen dat de je hue lamp in kan stellen om bij aanzetten (ik neem aan dat dit het aanzetten van stroom is) automatisch een bepaalde scene aan kan zetten. Mijn ouders willen gerust de telefoon gebruik voor die ene keer dat er een sleutel moet worden gezocht. Het betreft dit artikel:
https://www.onemorething....cht-philips-hue-opgelost/

Hieronder de quote:
Nieuwe mogelijkheden
Deze functie lost niet alleen een ergernis op, maar opent ook nieuwe mogelijkheden voor Philips Hue-lampen. Als ze eenmaal geprogrammeerd zijn om altijd met een bepaalde kleur en helderheid op te starten, kunnen ze ingezet worden als ‘domme’ sfeerlampen. Je kunt een Hue-lamp eenmalig programmeren om altijd groen licht te geven en deze in een omgeving zonder Bridge gebruiken als groene lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Klopt, dat is de 'Power on Behavior': https://huehomelighting.c...olor-when-turned-back-on/

Zit er al een tijdje in en daarmee kan de lamp inderdaad terugkomen in de laatste setting na onderbreking van de stroomtoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Js99
@Bart Deze instelling werkt alleen niet goed op de bluetooth hue lampen. Nadat ik de 'domme' schakelaar uit zet, dus de stroomtoevoer afzet, en ik de schakelaar weer omzet, stroomtoevoer aanzet, gaat de lamp inderdaad in de ingestelde scene. doe ik dit nog een keer, dus weer aan en uit via de 'domme' schakelaar gaat de lamp naar de standaard scene uit de doos. Is dit omdat de bluetooth lamp de standaard ingestelde scene alleen kan opslaan als er verbinding is met de bluetooth hue app.

Zou dit probleem dus verholpen kunnen worden met een bridge, omdat deze een wifi signaal stuurt en hierop de instellingen bewaard?

Gr

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bart
Ik heb geen ervaring met Hue en bluetooth. Ik heb hier gewoon een Hue bridge met verschillende lampen in verschillende ruimtes en daarbij komen deze allemaal terug in hun laatste setting, na stroomonderbreking, sinds de ‘Power On Behavior’ feature is geintroduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Sabbi schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:01:
Als het maar voor 1 lamp is, en je wilt alleen met de 'normale' wandschakelaar schakelen en niet met apps en routines gaan klooien kan je ook een Philips Sceneswitch lamp nemen, dat is een domme lamp, maar die je door snel aan en uit te zetten harder en zachter kan zetten. Hij onthoudt de laatste stand.

[Afbeelding]

Dat is misschien wat praktischer als je ouders niet zo tech-savvy zijn en geen complexe scenes willen.
Dit is mogelijk toch het beste, simpele advies. Ik heb een paar van die lampen hier en dat werkt best goed zo. Heb daarnaast ook een berg Hue lampen, maar op sommige plekken werkt zoiets wat hierboven wordt aangehaald toch net wat gemakkelijker.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27
Ik krijg het ook met een bridge niet voor elkaar dat het onthoudt wat de laatste instelling was. De lampen gaan naar vol vermogen. Iemand intussen een idee.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barendv
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-10 20:02
JJmac schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:40:
Ik krijg het ook met een bridge niet voor elkaar dat het onthoudt wat de laatste instelling was. De lampen gaan naar vol vermogen. Iemand intussen een idee.
In de app bij de lamp instellingen kun je instellen wat hij moet doen na stroom onderbreking (of storing of uitgeschakeld met normale schakelaar). Je kan kiezen voor standaard, laatste aan-status, of aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik ga het nog een keer proberen, misschien is er iets niet goed gegaan. Bedankt.

• JJmac
Gaat een paar dagen goed en dan branden ze weer vol op.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:54
Praten we nog over dezelfde situatie als bij de start van dit topic van twee jaar terug of is dit een nieuw probleem bij iemand anders? Geef aub duidelijk aan om wat voor spullen het gaat, hoe dit aangesloten zit en wat je ermee probeert te doen wanneer het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Zelfde situatie, nu 2 jaar verder hopelijk een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:54
Zit er nog steeds een 'domme' schakelaar tussen waarmee je steeds de lampen van de stroom af haalt? Het zou mij niet verbazen wanneer dit het probleem is. Het is maar een vermoeden, maar wellicht probeert de bridge de lampen te updaten wanneer deze de kans krijgt en levert dit een gekke situatie op als de update onderbroken wordt door de schakelaar of zoiets. Wat je zou kunnen proberen is om de lampen permanent aan de stroom te hangen en een Wall Switch Module achter de schakelaar te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja nog steeds een gewone (domme) lichtschakelaar in de hal, vindt het jammer om daar een dure wall Switch tussen te zetten, ik hoopte dat het de laatste stand zou bewaren, schijnbaar lukt het maar een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:24
Ik zat ook met een klassieke schakelaar die een hue-lamp bediende.
Ik heb toen de klassieke schakelaar verwijderd en de draden in de muur doorverbonden. Zo zit er eigenlijk altijd spanning op de lamp. Klassieke schakelaar vervangen door een slimme schakelaar.
Ik had wel enkel de keuzes nodig voor aan/uit, dus die hue-schakelaar heb ik gesloopt, en het slimme gedeelte paste in een andere slimme schakelaar (die toen niet hue-compatible was). Wil ik toch een andere sfeer, moet ik wel rond via de app. Heb trouwens ook een bridge staan.
Die info heb ik toen verkregen in het hue-topic.
https://gathering.tweaker...message/53749003#53749003

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1