Issue met tplink Deco mesh-set achter Experiabox V10a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Hi, ik loop tegen een issue aan waar ik niet helemaal uitkom.

Situatie:
Telfort/KPN glasvezel met een experiabox V10a
Later aangevuld met TP-Link Deco M4 3-pack mesh met bekabelde backhaul

Vrijwel alles werkt wireless, behalve printer, TV-settop box en Raspberry Pi.
Experiabox had DHCP-server en gastennetwerk, telefonie hebben we niet.
De Deco-set op 3 verdiepingen draait als accesspoint en dat werkt al geruime tijd prima.

De Deco-set heeft ook een gastennetwerkfunctie en heeft handigere parental controls dan de EB. Daar wilde ik gebruik van maken.
2 AP's naast elkaar in de meterkast vind ik ook overbodig, dus eigenlijk kan de EB-box wat mij betreft ook helemaal weg. Dat lukt me niet.

Poging 1
EB losgekoppeld.
De deco-set wordt volledig via de cloud beheerd, als ik die rechtstreeks op de glasvezel-netwerk aansluiting aansluit krijg ik geen internetverbinding. Dood spoor dus.

Poging 2
Daarna geprobeerd de Deco-set achter de experiabox te zetten. DHCP van de experiabox uit en die van de Deco-set aan: ik krijg geen internet-connectie via de Deco-set.

Poging 3
DHCP-server op de EB weer aan, Deco-set toch in routermode dus ook met DHCP-server in een andere IP-
reeks.
De DHCP-server in de EB lijkt alleen gebruikt te worden voor settopbox en Deco. Die zitten bekabeld aangesloten op de EB.
Dat werkt dus wel, maar het is me niet helemaal duidelijk of hier nadelen aan zitten.
Dubbele NAT voor de Pi zal wel nodig zijn, maar dat is eenmalig instellen.

Wie heeft er een idee waarom poging 1 en 2 niet lukten, of probeer ik iets wat helemaal niet kan?

Beste antwoord (via Henkiejoo op 04-11-2020 13:47)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Als toevoeging van hier boven.

Poging 1: op je glasvezel kabel komt alles binnen via vlans en dit ondersteund de deco niet ...(correctie doen ze dus wel alleen moet je dit wel instellen)

Poging 2: je hebt de dhcp uitgezet van je EB dat betekend dus dat de deco geen ip adres krijgt= kan niet communiceren meer met de EB.

Poging 3: werkt prima maar is vaak niet wenselijk.

Mesh systemen zijn leuk maar totaal niet zo geschikt voor de Nederlandse markt in mijn ogen door de beperkte instel mogelijkheden.

1. Nederlandse woningen zijn veelal gebouwd met beton en mesh= draadloze verbindingen tussen de nodes wat erg vervelend werkt met o.a. betonnen vloeren/muren.

2. Mesh system hebbben vaak weinig instel mogelijkheden aan de wanzijde met het gevolg dat je weer een router van je isp voor het mesh systeem moet zetten. Dubbele NAT kan je soms oplossen door de router van je isp in bridge te zetten maar dit ondersteunen vele routers van de isp's net weer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Arthion-nl op 04-11-2020 16:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Nee zo simpel Is het niet. Allereerst moet je je deco in router modus zetten en moet je vlan configuraties gaan doen voor internet. Voor tv ook vlan icm igmp proxy
Vergeet het maar met een deco

Nat achter nat is prima, wel ervoor zorgen dat al je apparaten op een switch achter de hoofd deco staan, behalve je iptv decoders die wil je direct in de experiabox.?
Veel gedoe dus en het geeft je alleen parental controls, ik zou hem in ap modus laten

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 03-11-2020 18:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
Als toevoeging van hier boven.

Poging 1: op je glasvezel kabel komt alles binnen via vlans en dit ondersteund de deco niet ...(correctie doen ze dus wel alleen moet je dit wel instellen)

Poging 2: je hebt de dhcp uitgezet van je EB dat betekend dus dat de deco geen ip adres krijgt= kan niet communiceren meer met de EB.

Poging 3: werkt prima maar is vaak niet wenselijk.

Mesh systemen zijn leuk maar totaal niet zo geschikt voor de Nederlandse markt in mijn ogen door de beperkte instel mogelijkheden.

1. Nederlandse woningen zijn veelal gebouwd met beton en mesh= draadloze verbindingen tussen de nodes wat erg vervelend werkt met o.a. betonnen vloeren/muren.

2. Mesh system hebbben vaak weinig instel mogelijkheden aan de wanzijde met het gevolg dat je weer een router van je isp voor het mesh systeem moet zetten. Dubbele NAT kan je soms oplossen door de router van je isp in bridge te zetten maar dit ondersteunen vele routers van de isp's net weer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Arthion-nl op 04-11-2020 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
In de praktijk werken die mesh setjes best goed. Daarbij heeft de ts hem bedraad aangesloten dus zijn het eigenkijk accesspoints (met centrale config en roaming)

Multi ap setjes (zoals de deco m4) zijn juist perfect voor de nederlandse markt. Met 1 ap red je het niet en vaak zijn er loze leidingen beschikbaar voor backhaul. Zo niet, dan werkt een mesh setup nog best aardig (vooral met tri band).

En een deco kan gewoon een vlan instellen voor internet/iptv. Het probleem in nederland is alleen dat iptv routed is en dat in de praktijk alleen stabiel werkt op de provider van de router. Zelfs met een edgerouter is het niet stabiel te krijgen :(

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 04-11-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@laurens0619 @Arthion-nl
Bedankt voor de input!

Parental Controls, QoS zijn inderdaad de voornaamste redenen om router-mode te willen gebruiken, maar ook:
Eerder had ik het gastennetwerk van de Deco-set al eens aangezet, maar het lijkt erop dat de DHCP-server van de EB dan geen IP-adres uitdeelt.
Als oplossing heb ik toen het gastennetwerk van de EB maar weer aangezet voor het gastennetwerk. Dat zijn dan weer 2 wifi-AP's naast elkaar in de meterkast. Is ook niet optimaal lijkt me.

Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
QoS maakt vaak meer kapot dan het goed maakt. Tenzij je echt low latency gaming / voip gebruikt dan kan het zin hebben. Maar dan moet je wel andere hardware hebben. Mijn advies: uitzetten

Parental controls: Kan leuk zijn maar heeft ook weer impact op je verbinding. Daarbij zijn kinderen vaak inventief genoeg om anders online te gaan (wifi van buren, 4g etc..).

Guest mode: Ik heb hier de deco in AP modus staan achter de experiabox. Ik krijg gewoon netjes een ip van de EB en internet werkt. Werkt het niet voor jou dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Als je parental control en QoS perse wilt gebruiken moet je die deco set in router mode zetten.
Dan moet je uiteraard de DHCP van die Experiabox niet uitzetten anders krijgt de "Wan" kant van die Deco router geen ipadres.
En die Experiabox er tussen uit kan niet zoals al opgemerkt werd.

Het gevolg hiervan is dat je voor je wifi een ander subnet krijgt die uitgegeven wordt door de dhcp server van die main Deco.
De apparatuur die rechtstreeks aan de Experiabox hangt krijgt een ipadres uit het subnet dat de DHCP server van de experiabox uitgeeft.
Zorg ervoor dat die twee DHC servers twee verschillende subnets uitgeven anders doet niets het meer.

Nadeel van twee subnets is dat ze elkaar niet zien, je kunt dus niet meer printen vanaf de devices die via Deco connecten.

Zoals door meerdere aangegeven, zou ik persoonlijk die Deco in AP mode zetten om dit te voorkomen.
Parental control is toch een illusie en QoS is tamelijk onzinnig en werkt erg slecht met dit soort apparatuur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
laurens0619 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:38:
In de praktijk werken die mesh setjes best goed. Daarbij heeft de ts hem bedraad aangesloten dus zijn het eigenkijk accesspoints (met centrale config en roaming)

Multi ap setjes (zoals de deco m4) zijn juist perfect voor de nederlandse markt. Met 1 ap red je het niet en vaak zijn er loze leidingen beschikbaar voor backhaul. Zo niet, dan werkt een mesh setup nog best aardig (vooral met tri band).
Mesh = draadloze verbinding tussen de nodes... Leuk dat je ze bedraad kunt aansluiten maar dan kun je beter naar andere opties kijken zoals bijv de Unifi lijn.
En een deco kan gewoon een vlan instellen voor internet/iptv. Het probleem in nederland is alleen dat iptv routed is en dat in de praktijk alleen stabiel werkt op de provider van de router. Zelfs met een edgerouter is het niet stabiel te krijgen :(
Dit is juist 1 van de redenen waarom dit product juist zo ongeschikt is voor de Nederlandse markt omdat veel mensen een alles in 1 abonnement hebben waarbij de TV vaak ook via de router moet gaan. Ga maar eens multicast verkeer over een mesh set regelen dat is vragen om problemen.
Mesh sets zijn vooral bedoeld als een plug en play netwerk met beperkte opties dus ik persoonlijk zou dit nooit aanraden.

Overigens ik was idd vergeten dat vele mesh wel vlan aan de wan zijde support ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat we hetzelfde zeggen :)

De TS heeft het bedraad aangesloten dus ik noem het geen Mesh systeem maar een multi ap systeem. Dat marketing het mesh noemt.. tja

Het enige waar ik afwijk van mening is dat je zegt dat je bij bekabelde aansluiting beter kunt kijken naar accesspoint als unifi. Als je de extra features van een unifi niet nodig hebt (kanaalkeuze, meerdere ssid) maar genoeg hebt aan een basic netwerk met goede stabiliteit, snelheid en guest Wifi dan is de deco m4 een prima keuze. Het is qua chipset exact hetzelfde apparaat :)

De extra feautures van een unifi lijn kosten je namelijk wel omgerekend wel 225 euro voor 3 accesspoints itt de 100 euro voor 3 deco m4 nodes.

Sterker nog, ik heb mijn unifi eruit gedaan voor een deco vanwege de prijs , de aanwezigheid van een extra lan poort en dat ik de extra features van unifi niet (meer) gebruik. Ik realiseer mij wel goed dat ik met deze actie tweaker af ben :+ Ik kan mij overigens ook heel goed voorstellen dat voor sommige mensen het wel de extra 125 euro waard is. Maar een unifi kocht je vroeger niet alleen voor de features maar ook omdat er geen andere accesspoints in die prijs bestonden die net zo stabiel waren. Dat onderscheid is minder geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 04-11-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
Bedankt allemaal.
Ik ga binnenkort nog wel eens proberen om de AP mode werkend met de DHCP server van de EB.

Ben het met @laurens0619 eens dat die M4 voor het geld een prima oplossing zijn en op deze manier erg stabiel en snel zijn.

Niet bekabeld is waarschijnlijk een heel ander verhaal.

[ Voor 46% gewijzigd door Henkiejoo op 05-11-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Niet bekabelt (dus een mesh systeem) moet je als het enigszins kan vermijden, dat zijn in de grond gewoon repeaters met alle daarbij horende problemen en beperkingen.

Overigens is het prijs aspect naar mijn mening niet helemaal valide.
Ik zou wel willen stellen dat drie accesspoint in 98% van de gevallen overkill is en meer kwaad dan goed doet.
Daar krijg je veel te veel overlap van en potentiele roaming problemen en veel meer kans op storingen.
Op de 2,4Ghz band moet je dan al alle drie de bruikbare kanalen gaan gebruiken ( 3, 6 en 9) met veel meer kans op storing van buiten.

Mijn mening is dat het gebruik van de wifi van je ISP router plus een extra accesspoint op je in 90% van de gevallen meer dan voldoende dekking in een huis kunt realiseren.
Dus dan hoeft je enkel een goed accesspoint te kopen en geen set van 3 Deoc's.
Dat lijkt me prijstechnisch gezien een stuk aantrekkelijker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1