Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04-2023
Mijn vraag
Ik heb een 3080 besteld en aangezien het waarschijnlijk nog een maand gaat duren voordat die binnen is, overweeg ik andere onderdelen van mijn PC te upgraden.
De vraag is of dit ook echt nodig is, of meer een extra.

Ik ben niet op zoek naar het beste van het beste, maar ik wil wel mijn 3080 goed kunnen benutten. Het zou zonde zijn als ik zo'n mooie kaart heb en vervolgens een enorme bottleneck heb ergens anders.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: X470 AORUS ULTRA GAMING
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
RAM: 16gb
PSU: Corsair CX750
Tower formaat behuizing van CoolerMaster (geen idee welk model, kan ik nergens meer vinden online)
LG UltraGear 27GL850

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou even wachten op de nieuwe Zen 3 processoren, dat zal snel je eerste bottleneck zijn. Je PSU zal ook niet veel ruimte meer over hebben met een 3080.

Welke kloksnelheid draait je RAM op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor 750W PSU. Als dat een crappy goedkoop geval is zou ik er geen 3080 aanknopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
TERW_DAN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:55:
Wat voor 750W PSU. Als dat een crappy goedkoop geval is zou ik er geen 3080 aanknopen.
Even geupdate in mijn originele post. Heb een Corsair CX750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nee. :P
Heel flauw maar we moeten nog wat dingen weten. Welke voeding is het precies?
Maar belangrijker is dat je op 1440p zit en de RTX3080 benut je daar niet volledig. Vervolgens heb je een 2700X en ik vermoed dat deze een extra bottleneck gaat opwerpen op 1440p met zo'n krachtige videokaart. Ook zijn er genoeg games die op 1440p over de 144 frames kunnen gaan met de RTX3080 en een snelle CPU. Dan heb je niks aan de extra frames van de RTX3080. De som is denk ik niet positief.

Ik zou eerder kijken naar een RTX3070 of een RX6800(XT). De RTX3070 omdat dit meer toepasselijk is vanuit het Nvidia kamp voor 1440p. Ik denk dat de 2700X die ook wat tegen zal houden, maar minder erg. De RX6800 series omdat RDNA2 relatief beter lijkt te gaan presteren op 1440p dan Ampere en iets goedkoper zou moeten uitvallen dan de RTX3080.

Moet het toch echt die RTX3080 worden, tja kijk naar de Ryzen 5600X en een goed B550 moederbord. Moet het iets goedkoper maar alsnog beter, 3700X in het moederbord dat je nu hebt stoppen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-11-2020 18:09 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
Oon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:54:
Ik zou even wachten op de nieuwe Zen 3 processoren, dat zal snel je eerste bottleneck zijn. Je PSU zal ook niet veel ruimte meer over hebben met een 3080.

Welke kloksnelheid draait je RAM op?
Goede tip!

RAM speed is 2133Mhz volgens task manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:02:
[...]

Goede tip!

RAM speed is 2133Mhz volgens task manager
Dat is wel laag, voor Ryzen is het wel raadzaam om rond/boven de 3000MHz te zitten. Heb je het juiste DOCP profiel aan staan in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:01:
Nee. :P
Heel flauw maar we moeten nog wat dingen weten. Welke voeding is het precies?
Maar belangrijker is dat je op 1440p zit en de RTX3080 benut je daar niet volledig. Vervolgens heb je een 2700X en ik vermoed dat deze een extra bottleneck gaat opwerpen op 1440p met zo'n krachtige videokaart. Ook zijn er genoeg games die op 1440p over de 144 frames kunnen gaan met de RTX3080 en een snelle CPU. Dan heb je niks aan de extra frames van de RTX3080. De som is denk ik niet positief.

Ik zou eerder kijken naar een RTX3070 of een RX6800(XT). De RTX3070 omdat dit meer toepasselijk is vanuit het Nvidia kamp voor 1440p. Ik denk dat de 2700X die ook wat tegen zal houden, maar minder erg. De RX6800 series omdat RDNA2 relatief beter lijkt te gaan presteren op 1440p dan Ampere en iets goedkoper zou moeten uitvallen dan de RTX3080.

Moet het toch echt die RTX3080 worden, tja kijk naar de Ryzen 5600X en een goed B550 moederbord. Moet het iets goedkoper maar alsnog beter, 3700X in het moederbord dat je nu hebt stoppen. :)
Goede punten. Ik vrees dat ik uiteindelijk wel de duurdere overstap zal maken naar de nieuwe Ryzen met een nieuw moederbord, maar hoop dat dit niet per se nodig is om de kaart goed te laten draaien.

Een 3070 is een goed alternatief, maar ik heb mezelf nu al zo lang lekker zitten maken met die 3080, dat ik het niet meer over mijn hart kan verkrijgen om een stapje terug te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
Oon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:04:
[...]

Dat is wel laag, voor Ryzen is het wel raadzaam om rond/boven de 3000MHz te zitten. Heb je het juiste DOCP profiel aan staan in je BIOS?
Om eerlijk te zijn weet ik niet of dit zo is en hoe ik dat zou moeten checken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 20:37
Ben je van plan om in de tijd te reizen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:13:
[...]

Goede punten. Ik vrees dat ik uiteindelijk wel de duurdere overstap zal maken naar de nieuwe Ryzen met een nieuw moederbord, maar hoop dat dit niet per se nodig is om de kaart goed te laten draaien.

Een 3070 is een goed alternatief, maar ik heb mezelf nu al zo lang lekker zitten maken met die 3080, dat ik het niet meer over mijn hart kan verkrijgen om een stapje terug te doen :P
Goed draaien zal wel lukken in de meeste games, maar zeker niet optimaal. Het is geen slechte CPU, maar je koopt nu wel echt een heel krachtige videokaart. Die 5600X gaat ook echt heel wat sneller zijn dan de 2700X. Maar ik ken het probleem van mezelf omhoog praten ook maar al te goed. Ik zou toch proberen de verleiding te weerstaan. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:14:
[...]

Om eerlijk te zijn weet ik niet of dit zo is en hoe ik dat zou moeten checken 8)7
Hoewel ik niet zou aanraden om zomaar in je BIOS te gaan wroeten als je niet goed weet waar je mee bezig bent is het tegenwoordig vaak zo dat je standaard een simpele pagina ziet met daarop een dropdown met profielen, maar dat ligt aan je moederbord en aan welke profielen je RAM heeft. Er kan in principe weinig fout gaan; als het niet werkt zal je PC misschien een paar keer rebooten tot hij vanzelf deze instelling reset en/of een errormelding geeft, waarna je een lager profiel kan kiezen.

Met een 2700X zul je het verschil waarschijnlijk niet zo heel veel merken tenzij je je RAM echt naar 3200MHz of hoger kan krijgen, maar als je echt het meeste uit je PC wil krijgen is dat wel iets om een keer te controleren. Zolang je binnen de DOCP profielen blijft en niet zelf de voltages aanpast kun je altijd de CMOS batterij even loshalen om je BIOS helemaal te resetten als het allemaal stopt met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexangel
synx6 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:17:
Ben je van plan om in de tijd te reizen? :)
Als het even kan.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:17:
[...]

Goed draaien zal wel lukken in de meeste games, maar zeker niet optimaal. Het is geen slechte CPU, maar je koopt nu wel echt een heel krachtige videokaart. Die 5600X gaat ook echt heel wat sneller zijn dan de 2700X. Maar ik ken het probleem van mezelf omhoog praten ook maar al te goed. Ik zou toch proberen de verleiding te weerstaan. :P
Als de CPU's een beetje redelijk leverbaar zijn twijfel ik aan mijn weerbaarheid haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
Oon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:22:
[...]

Hoewel ik niet zou aanraden om zomaar in je BIOS te gaan wroeten als je niet goed weet waar je mee bezig bent is het tegenwoordig vaak zo dat je standaard een simpele pagina ziet met daarop een dropdown met profielen, maar dat ligt aan je moederbord en aan welke profielen je RAM heeft. Er kan in principe weinig fout gaan; als het niet werkt zal je PC misschien een paar keer rebooten tot hij vanzelf deze instelling reset en/of een errormelding geeft, waarna je een lager profiel kan kiezen.

Met een 2700X zul je het verschil waarschijnlijk niet zo heel veel merken tenzij je je RAM echt naar 3200MHz of hoger kan krijgen, maar als je echt het meeste uit je PC wil krijgen is dat wel iets om een keer te controleren. Zolang je binnen de DOCP profielen blijft en niet zelf de voltages aanpast kun je altijd de CMOS batterij even loshalen om je BIOS helemaal te resetten als het allemaal stopt met werken.
Misschien een dezer dagen eens in duiken dan..

Maar als ik het goed begrijp raad je dus RAM aan met hogere clock speed vanwege mijn CPU? En dit zou dus extra gelden mocht ik de stap naar Zen 3 maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:37
CX750 zeg je zonder M, dus alle kabels zitten aan de voeding vast? Welke heb je uit dit rijtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
Uszka schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:52:
CX750 zeg je zonder M, dus alle kabels zitten aan de voeding vast? Welke heb je uit dit rijtje?
pricewatch: Corsair Builder CX750 Bronze

Die heb ik. Inderdaad veel kabels (lelijk :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Die moet je gaan vervangen want is een budgetvoeding van jaren geleden van matige kwaliteit met double forward topologie. Die is niet geschikt voor de meest recente videokaarten.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt en
pricewatch: Corsair HX750 V2 zijn goede vervangers. Andere, iets minder interessante opties vanwege het singlerail design zijn pricewatch: Thermaltake Toughpower GF1 750 watt, pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum en pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexangel
Uszka schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:37:
Die moet je gaan vervangen want is een budgetvoeding van jaren geleden van matige kwaliteit met double forward topologie. Die is niet geschikt voor de meest recente videokaarten.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 750 watt en
pricewatch: Corsair HX750 V2 zijn goede vervangers. Andere, iets minder interessante opties vanwege het singlerail design zijn pricewatch: Thermaltake Toughpower GF1 750 watt, pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum en pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart
Nooit echt bij stil gestaan dat de kwaliteit van de voeding ook zo kan verschillen.. Bedankt man! _/-\o_

Is het niet beter om gelijk voor een 850W te gaan of is dat zelfs voor de 3080 overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:10
Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:51:
Mijn vraag
Ik heb een 3080 besteld en aangezien het waarschijnlijk nog een maand gaat duren voordat die binnen is, overweeg ik andere onderdelen van mijn PC te upgraden.
De vraag is of dit ook echt nodig is, of meer een extra.

Ik ben niet op zoek naar het beste van het beste, maar ik wil wel mijn 3080 goed kunnen benutten. Het zou zonde zijn als ik zo'n mooie kaart heb en vervolgens een enorme bottleneck heb ergens anders.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: X470 AORUS ULTRA GAMING
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
RAM: 16gb
PSU: Corsair CX750
Tower formaat behuizing van CoolerMaster (geen idee welk model, kan ik nergens meer vinden online)
LG UltraGear 27GL850
Ik lees hier dat je 8% bottleneck hebt in sommige games, dus er is mee te leven, kijk je later naar een andere cpu.
Ryzen 7 2700 has less than 8% bottleneck in many games and is perfect match to avoid FPS loss.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 03-11-2020 19:48 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
850w is alleen nodig als je een 3080 hebt icm een Intel i9-10900K waarbij je de hele boel gaat overklokken. AMD is een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:13:
[...]

Of een 3070 of 3080 beter bij je past hangt ook af van het soort games dat je speelt. Speel je ook AAA titles en wil je alle eye candy aanzetten, dan zou ik lekker voor de 3080 gaan. Er zijn nu al genoeg games waarmee je met een 3080 op 1440p geen 100 fps haalt, laat staan wat je haalt in games die de komende jaren nog moeten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 23:37
Ik zou de CPU nog even laten zitten, maar eerst eens je voeding upgraden en wellicht je RAM snelheid aanpassen, of als je langzaam RAM hebt een sneller setje halen. De 2700X is erg gevoelig voor sneller geheugen.

Mocht je in de toekomst toch een snellere CPU willen, dan kun je waarschijnlijk makkelijk een Ryzen 5000 er in stoppen na een bios update en heb je de betere voeding en snellere RAM er al in zitten.

Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn 2700X. Ik ga eerst een 6800XT/3080 halen en later nog eens kijken of ik er een Ryzen 5000 in ga gooien.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexangel
Thanks voor de reacties allemaal! _/-\o_

Ziet er naar uit dat ik vooral mijn voeding en RAM moet upgraden en dan kom ik de eerste maanden wel door.

Dan in de toekomst een keer upgraden naar Zen3 met bijpassend moederbord :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Hexangel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:54:
Thanks voor de reacties allemaal! _/-\o_

Ziet er naar uit dat ik vooral mijn voeding en RAM moet upgraden en dan kom ik de eerste maanden wel door.

Dan in de toekomst een keer upgraden naar Zen3 met bijpassend moederbord :*)
Vanaf het nieuwe jaar komen ook BIOS updates voor je huidige bord voor Zen3, dus dat kan altijd volgend jaar nog een keer :)

Maar minimaal DDR4-3200 is wel aan te raden. Liefst CL15 of beter. Zelf draai ik een 3600X met DDR4-3600 op CL15 en dat gaat als de brandweer :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

The Chosen One

Zie signature!

En met de nieuwe is zelfs 4000 aan te raden toch? Al zal de price/value wel eerder bij 3200/3600 liggen lijkt me.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Pagina: 1