Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan2024
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06 14:18
Hallo

Onlangs heb ik tweedehands een 4k monitor (BenQ EL2870UE) kunnen kopen waardoor ik nu 2 schermen heb. Deze staat voor Windows ingesteld in 4k maar voor sommige spellen is dat te zwaar, daar staat het dan in 1440p of 1080p. Maar als ik dan spellen (zoals CSGO, Rocket League) speel in een lagere resolutie als 4k, verwisselen verschillende apps (zoals discord) steeds van scherm. Elke keer ik even uit het spel wil en in Discord gaan of het spel afsluit, wisselt Discord van scherm waardoor ik het altijd terug moet verplaatsen.
Als het spel windowed staat dan gebeurt het niet maar dan valt het hele nut van een groter schem weg natuurlijk. Ik kan er geen informatie over vinden hoe ik dit kan oplossen.

mvg
Daan

Beste antwoord (via daan2024 op 03-11-2020 18:17)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kan dit oplossen door spellen windowed borderless te spelen, met wel het nodige verlies van performance (omdat fullscreen prioriteit krijgt, en borderless windowed niet).

Hier zijn veel tools voor om dit automatisch te doen, zoals Windowed Borderless Gaming, en veel spellen hebben dit tegenwoordig gewoon als optie in de instellingen. Spellen die geen resolutie schaaloptie hebben zullen dan overigens wel gewoon om 4K werken.

Verder is er helaas niet echt een optie om alleen tijdens het spelen van spellen je scherm naar een andere resolutie te laten wisselen zonder dat Windows alle vensters gaat verplaatsen/indelen. Hetzelfde gebeurt namelijk ook als je gewoon je resolutie aanpast, en dat is wat het spel ook doet (een lagere resolutie afdwingen). Je zou dan je 4k scherm altijd in 1440p resolutie moeten gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kan dit oplossen door spellen windowed borderless te spelen, met wel het nodige verlies van performance (omdat fullscreen prioriteit krijgt, en borderless windowed niet).

Hier zijn veel tools voor om dit automatisch te doen, zoals Windowed Borderless Gaming, en veel spellen hebben dit tegenwoordig gewoon als optie in de instellingen. Spellen die geen resolutie schaaloptie hebben zullen dan overigens wel gewoon om 4K werken.

Verder is er helaas niet echt een optie om alleen tijdens het spelen van spellen je scherm naar een andere resolutie te laten wisselen zonder dat Windows alle vensters gaat verplaatsen/indelen. Hetzelfde gebeurt namelijk ook als je gewoon je resolutie aanpast, en dat is wat het spel ook doet (een lagere resolutie afdwingen). Je zou dan je 4k scherm altijd in 1440p resolutie moeten gebruiken.