Toon posts:

Printplaat gekocht, Wat is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net printplaat gekocht om op te solderen.
Alleen er zitten geen gaatjes in, die moet ik zelf boren. En aan de ene kant is hij koper kleurig en de andere geel met rode vierkantjes ofzo.

Welke kant moet ik nou gebruiken om te solderen???

En waar moet ik om vragen de volgende keer. Want hij vroeg allemaal dingen die ik neit wist. Zoals iets van een fotolaag ofzo.

Ik wil gewoon saai groenplaat met gaatjes erin en solderen klaar.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Zo te zien heb je een verkeerd soort printplaat aangeschaft. Bij deze moet je het zelf koper wegetsen met een blacklight en wat chemische rommel zodat je een eigen ontwerp er op kan toveren...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
:D
met een fotolaag kan je met een speciale stift, dan met UV belichten, en dan in een bak met ijzer III chloride ofzo :? leggen, dan lost het koper op waar je niet met die stift bent geweest, dus dan kan je zelf een printplaat maken zeg maar

en nu heb je denk ik gewoon een plaat gekocht met een laag koper erop, je moet het board vragen met koper-eilandjes, dat is wat jij zoekt
als je er nog nix aan verandert hebt kan je bij een beetje winkel wel ruilen

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:38 schreef hielko het volgende:
Zo te zien heb je een verkeerd soort printplaat aangeschaft. Bij deze moet je het zelf koper wegetsen met een blacklight en wat chemische rommel zodat je een eigen ontwerp er op kan toveren...
Dat word dus de schuurmachine op mijn werk,
5000rpm/seconden en korrels van 1-1,5 mm dik.
>:)

Nee ik neem de wat fijnere wel.

Wel handig zo een schoenmakerij.

Maar waar moet ik voortaan om vragen??

Verwijderd

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar had wel even een vraagje :

Ik las in een topic dat je een orb op je Videokaart had ? Dat heb ik ook, maar ik wil hem er graag vanaf hebben, heb jij daar al ervaringen mee ?

Trouwens, bij Conrad verkopen ze ook een berg van die Printplaatjes enz. , en er staan van die hulpkaders in de hoofdcatalogus, misschien staat daat wat voor je in ?

BTW, fijne vak gehad ? Pas je sig ff aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:38 schreef ikbenveldmuis het volgende:
en nu heb je denk ik gewoon een plaat gekocht met een laag koper erop, je moet het board vragen met koper-eilandjes, dat is wat jij zoekt
als je er nog nix aan verandert hebt kan je bij een beetje winkel wel ruilen
Ik ga niet weer terug. Hij begint me al te herkennen.
En het is 30 minuten met de bus, en geen zin om weer 10 strippen te verspillen daarvoor.
Koste 14,95

Maar de koper laag eraf halen kan makkelijk lijkt mij.
Gaatjes boren. En solderen maar

Verwijderd

Experimenteer printplaat.

Die kun je herkennen aan dat ie volzit met gaatjes (op een matrix verrdeeld) en aan de onderkant kleine kopereilandjes om een of iets meer dan een gaatjes heen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:41 schreef -polle- het volgende:
Ik kan je helaas niet verder helpen, maar had wel even een vraagje :

Ik las in een topic dat je een orb op je Videokaart had ? Dat heb ik ook, maar ik wil hem er graag vanaf hebben, heb jij daar al ervaringen mee ?

Trouwens, bij Conrad verkopen ze ook een berg van die Printplaatjes enz. , en er staan van die hulpkaders in de hoofdcatalogus, misschien staat daat wat voor je in ?

BTW, fijne vak gehad ? Pas je sig ff aan :)
Ik heb een Blue Orb erop zitten. Die haal je erzo af. Omdat die met pinnetjes vast zit.
Die GoldenOrb heb ik er nog nooit afgehaald. En dat ben ik ook niet van plan. Want ik hoorde dat veel mensen hun core dan vernaggelen.

Ik heb een bloedhekel aan die website van Conrad, omdat hij te onoverzichtelijk voor mij is. Ik ken al die elektro namen niet, zoals potmeters enz.

Mijn vak was echt gaaf! Alleen maar in 3,5 week 3 PC winkels tegen gekomen :r

Ik zoek alleen nog schakelaars met 3 standen met een blauw ledje erin.
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:42 schreef Masta-T het volgende:
Experimenteer printplaat.
En dan zou die vent bij Display moeten weten wat het is??
Want ik vroeg om 2 potmeters van 10K en 100 en ging hij ook weer rare deingen vragen.
Dus ik heb maar ja gezegt en wel gezien.

• veldmuis
  • Niet online
Maar de koper laag eraf halen kan makkelijk lijkt mij.
dat gaat tegenvallen ;)

je kan met een mes trouwens ook gewoon die lijnen maken, tis wel een werk hoor
of uiteraard met dremel ;)

let wel op dat je dan niet er doorheen gaat :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:48 schreef ikbenveldmuis het volgende:
Tip van Jotti: Koop je schoenen altijd in de middag, dan zijn je voeten opgezet.
Tip van JordyB de schoenmakerij hulp op zaterdag. Koopt NOOIT schoenspullen bij de schoenenwinkel, zoals schoensmeer.
Ze zetten je af daar zeg je U tegen. En de kwaliteit van hun rommel is kots.

Met een schuurmachine moet het wel lukken denk ik dat koper eraf halen.

Verwijderd

Want ik vroeg om 2 potmeters van 10K en 100 en ging hij ook weer rare deingen vragen.
Ehm hallo? Die gast bij Display is waarschijnlijk een elektrotechnicus. En jij duidelijk niet.

"Ja ik ging naar de garage, want ik moest een koppakking hebben (hier op GoT had ik gehorod dat die super waren) gaat die gast me allemaal rare dingen vragen zoals: wat voor auto ik heb"

Dus Die rare dingen zoals: schakebaar; wattage, hoeveel lopers, koolstof of metaal en zo verder zijn hele legitieme vragen. JIJ bent degene die het neit begrijpt.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:47 schreef jordyb het volgende:

[..]

Ik heb een Blue Orb erop zitten. Die haal je erzo af. Omdat die met pinnetjes vast zit.
Die GoldenOrb heb ik er nog nooit afgehaald. En dat ben ik ook niet van plan. Want ik hoorde dat veel mensen hun core dan vernaggelen.

Ik heb een bloedhekel aan die website van Conrad, omdat hij te onoverzichtelijk voor mij is. Ik ken al die elektro namen niet, zoals potmeters enz.

Mijn vak was echt gaaf! Alleen maar in 3,5 week 3 PC winkels tegen gekomen :r

Ik zoek alleen nog schakelaars met 3 standen met een blauw ledje erin.
[..]

waar ben je geweest in de USA?

ik ben in NY geweest, waar er best wel veel zitten.
De meeste daar zijn echter video/camera/electro winkels. :(

maar ik heb wel 2-3 gewone computerwinkels gevonden, en die waren ERRUG goedkoop :)
voorbeeldje:
100mbit NIC --> $4.99
150cdr's 16X --> $35
17" LCD samsung --> $799

errug goedkoop dus :9

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 13:56 schreef Masta-T het volgende:

[..]

Ehm hallo? Die gast bij Display is waarschijnlijk een elektrotechnicus. En jij duidelijk niet.

"Ja ik ging naar de garage, want ik moest een koppakking hebben (hier op GoT had ik gehorod dat die super waren) gaat die gast me allemaal rare dingen vragen zoals: wat voor auto ik heb"

Dus Die rare dingen zoals: schakebaar; wattage, hoeveel lopers, koolstof of metaal en zo verder zijn hele legitieme vragen. JIJ bent degene die het neit begrijpt.
Ja dat weet ik hoor dat ik er niks van begrijpt en hij wel.
Maar als hij er dingen over gaat vragen weet ik er geen antwoord op. Dat snap ik heus wel hoor.

Maar ik wist neit dat er nog verschil in zat in die kleine dingen.
Ik weet het verschil tussen Voltage en Ampere niet eens.
Snap je nou hoeveel ik er verstand van heb??

Vind ik niet erg hoor. Ik wil het graag leren, maar meeste mensen willen helemaal 0,0 uitleggen.
Ik vroeg laatst wat een potmeter nou deed.
Daar had diegene geen antwoord op. Want dat was een te lang verhaal.
Tja dan leer ik eht nooit

• Xandrios
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:00 schreef jordyb het volgende:

[..]

Ja dat weet ik hoor dat ik er niks van begrijpt en hij wel.
Maar als hij er dingen over gaat vragen weet ik er geen antwoord op. Dat snap ik heus wel hoor.

Maar ik wist neit dat er nog verschil in zat in die kleine dingen.
Ik weet het verschil tussen Voltage en Ampere niet eens.
Snap je nou hoeveel ik er verstand van heb??

Vind ik niet erg hoor. Ik wil het graag leren, maar meeste mensen willen helemaal 0,0 uitleggen.
Ik vroeg laatst wat een potmeter nou deed.
Daar had diegene geen antwoord op. Want dat was een te lang verhaal.
Tja dan leer ik eht nooit
een potmeter is een regelbare weerstand.
hij kan dus veel en weinig doorlaten...

that's all ...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:02 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

een potmeter is een regelbare weerstand.
hij kan dus veel en weinig doorlaten...

that's all ...
En een transistor.
Maar een potmeter heeft 2 uitgangen. :?

Ik ben in CA geweest, bv Las Vegas, San Diego, San Fransisco, LA, Grand Canion, Bryce Canyon, Yosemite Forest, Seqoja, Zion enz.

Verwijderd

Stroom (amperes) zijn elektronen die lopen door de draad heen
Spanning (Volt) is de druk waarme ze door de draad heen gaan.

(Ik ga je geen opleiding van 4 jaar geven, dat doe je maar lekker zelf)
Zie elektriciteit als een watertje. druk en hoeveelheid.

Potmeter is een regelbare weerstand. Een weerstand is een dingetje wat als een smalle buis in een stroming, de druk na de buis is lager net als de hoeveelheid.

enzo verder. Maar als je neit weet wat je doet, vraag het dan eerst een adenr

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

Op zaterdag 11 augustus 2001 14:05 schreef jordyb het volgende:
Een potmeter heeft er zowiezo 3 :)

My Discogs

• Xandrios
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:05 schreef jordyb het volgende:

[..]

En een transistor.

Ik ben in CA geweest, bv Las Vegas, San Diego, San Fransisco, LA, Grand Canion, Bryce Canyon, Yosemite Forest, Seqoja, Zion enz.
nou, dat was idd een mooi vakantie ja, kan ik me voorstellen :9~

maar volgensmij was het zo dat een potmeter 1 moedercontact heeft, en 2 uitgangen.

als hij helemaal naar 1 kant is gedraait, geeft 1 uitgang helemaal nix door, en de andere juist alles.
draai je hem totaal de andere kant op, dan is de andere uitgang hoog, en de andere laag.
zet je hem in het midden, zijn ze alle2 even sterk..

zoeits was het dacht ik :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:06 schreef Masta-T het volgende:
Stroom (amperes) zijn elektronen die lopen door de draad heen
Spanning (Volt) is de druk waarme ze door de draad heen gaan.

(Ik ga je geen opleiding van 4 jaar geven, dat doe je maar lekker zelf)
Zie elektriciteit als een watertje. druk en hoeveelheid.

Potmeter is een regelbare weerstand. Een weerstand is een dingetje wat als een smalle buis in een stroming, de druk na de buis is lager net als de hoeveelheid.

enzo verder. Maar als je neit weet wat je doet, vraag het dan eerst een adenr
Hmm ik denk even dat jij me niet helemaal volkomen begrijpt.
Ik snap heus wel dat ik eigenlijk een opleiding moet (meer wil) doen. Maar ja ik ben tweede jaars Netwerk beheerder en dat krijg je dan niet. En 2 opleidingen tegelijk kon gewoon niet.
Ik vraag heel veel dingen op ICQ, aan ThriliThium en nog een paar.
Maar dan geef ik een schemaatje aan thri dan vraag ik welke onderdelen ik moet halen.
Dan geeft hij een lijstje en ja dan weet ik het neit bij Display.
Want Thri zegt een 10K potmeter.
Ik weet niet dat daar verschil in zit.

Dus ik probeer me heus wel dingen te weten te komen. Ik ben geen newbie namelijk die geen search gebruikt.

Bedankt voor de uitleg!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:12 schreef Eraser127 het volgende:

[..]

Een potmeter heeft er zowiezo 3 :)
Dan is dat van mij geen potmeter terwijl dat wel in het schema staat.
Want hij heeft 1 ingang en 2 uitgangen.
Op zaterdag 11 augustus 2001 14:13 schreef Cutebritney het volgende:

[..]
maar volgensmij was het zo dat een potmeter 1 moedercontact heeft, en 2 uitgangen.

als hij helemaal naar 1 kant is gedraait, geeft 1 uitgang helemaal nix door, en de andere juist alles.
draai je hem totaal de andere kant op, dan is de andere uitgang hoog, en de andere laag.
zet je hem in het midden, zijn ze alle2 even sterk..

zoeits was het dacht ik :P
Kijk nu snap ik tenminste wat meer. Ik weet wat het doet onthoud ik het ook makkelijker.
Thanx

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Potmeter:

<----- ----->
|-----|-----|
v     l     v
a     o     a
s     s     s
t        t

My Discogs

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/480/G1/480851G1.JPG
Gewone printplaat (koperzijde)
Hier moet je eerst de sporen erop tekenen met een watervaste inkt-stift (bijv. Edding), dan de overtollige koper wegetsen met Ijzerchloride, dan de gaatjes boren, dan de inkt eraf halen met peut, dan oneffenheden wegschuren, dan het koper bespuiten met soldeerlak: veel werk en veel gesmeer (vooral met dat etsmiddel).
Voordeel: strakke layout.

Je hebt ook nog fotoprint waar je de layout op projecteert (met bijv. een hoogtezon), inplaats van het zelf te tekenen met Edding. Voordeel: perfecte layout met haarfijne sporen; serieproductie mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/527/G1/527726G1.JPG
Gaatjesprint met koperstroken. Voordeel: je hoeft NIET te boren en NIET te etsen. Nadeel: veel gepuzzel om alles er netjes op te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/527/T1/527769T1.GIF
Je hebt ze ook met enkel eilandjes rond elk gaatje. Dan moet je met draadjes tussen de onderdelen gaan werken (lastig).

Verwijderd

Topicstarter
Sow,

5 minutenwerk dat koper eraf halen hoor.
Was een plaat van 20x30cm

Gewoon ff naar mijn werk gelopen.

Verwijderd

dubbelpost

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:02 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]
Gewone printplaat (koperzijde)
Hier moet je eerst de sporen erop tekenen met een watervaste inkt-stift (bijv. Edding), dan de overtollige koper wegetsen met Ijzerchloride, dan de gaatjes boren, dan de inkt eraf halen met peut, dan oneffenheden wegschuren, dan de koper bespuiten met soldeerlak: veel werk en veel gesmeer (vooral met dat etsmiddel).
Voordeel: strakke layout.

Je hebt ook nog fotoprint waar je de layout op projecteert (met bijv. een hoogtezon), inplaats van het zelf te tekenen met Edding. Voordeel: perfecte layout met haarfijne sporen; serieproductie mogelijk.

[afbeelding]
Gaatjesprint met koperstroken. Voordeel: je hoeft NIET te boren en NIET te etsen. Nadeel: veel gepuzzel om alles er netjes op te krijgen.
Je hebt ze ook met enkel eilandjes rond elk gaatje. Dan moet je met draadjes tussen de onderdelen gaan werken (lastig).
Wow vet thanx.

Alleen die gaatjesprint met koper. Koper geleid toch elektrisiteid? Dan moet je toch nog steeds alles rond je tin weghalen of mis ik iets?

Want wat ik een keer gezien was, was een groene plaat met alleen gaatjes waar je makkelijk met je tin overheen kon gaan en dus helemaal geen koper erop

• veldmuis
  • Niet online
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:05 schreef jordyb het volgende:

[..]

Wow vet thanx.

Alleen die gaatjesprint met koper. Koper geleid toch elektrisiteid? Dan moet je toch nog steeds alles rond je tin weghalen of mis ik iets?

Want wat ik een keer gezien was, was een groene plaat met alleen gaatjes waar je makkelijk met je tin overheen kon gaan en dus helemaal geen koper erop
koper geleid inderdaad elektriciteit ;)

Verwijderd

Het idee is dit:
je koopt een printplaat met aan de ene kant koper. Je maakt sporen in het koper met etsmiddel. Je boort gaatjes door de plaat. Je steekt de pootjes en draadjes van de onderdelen vanaf de niet-koperzijde door de gaatjes en soldeert die pootjes vast aan de kopersporen.

Jij hebt het koper weggehaald (?) en kan dus niet meer zo solderen. Eigenlijk heb je iets stoms gedaan! >:)
Je moet nu de onderdelen door de gaatjes steken en met draadjes gaan verbinden. Dat is lastig en foutgevoelig. (Maar zo deden ze het 40 jaar geleden altijd: draadjes tussen de onderdelen).

Je kunt trouwens ook de sporen in de koperzijde frezen of slijpen (heb je zo'n dremel-ding?).

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zaterdag 11 augustus 2001 15:05 schreef jordyb het volgende:

[..]

Wow vet thanx.

Je hebt ook experimenteer plaatjes waar steeds 3 gaatjes op een rij met koper verbonden zijn. En printplaten met alleen een klein stukje koper rond het gaatje bestaat ook, maar da's wel irritant...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Hier vind je een hele collectie experimenteerprintplaten. (Hopende dat de link werkt! Anders even zoeken bij www.conrad.nl )
Kun je ook bij de lokale elektrowinkel kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:27 schreef augustus het volgende:
Hier vind je een hele collectie experimenteerprintplaten. (Hopende dat de link werkt! Anders even zoeken bij www.conrad.nl )
Kun je ook bij de lokale elektrowinkel kopen.
Hartelijk bedankt voor alle info.
Gelukkig hoefde ik deze keer maar 1 keer een onderdeel aan mekaar te zetten. De rest gaat allemaal anders en niet op het plaatje te solderen.
(tenminste op mijn manier)

Maar als ik de volgende keer weer een plaat haal, moet ik dus om euro-printplaat met strookraster vragen.

Dan meot hij wel weten wat ik bedoel?
Of krijg ik dan vragen terug waar ik geen antwoorden of weet?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Printplaat met strookraster komen geen moeilijke vragen over denk ik...
En als ie wel iets moeilijks vraagt zeg je toch gewoon dat je er geen bal verstand van hebt... :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Sommige mensen zijn natuurlijk off topic geboren. Verkopers bijvoorbeeld, die verkoper kan je wel de temperatuur van de achterkant van de maan vragen.. ;)

Maar je kunt anders een plaatje uitprinten er van en meenemen ?
Pagina: 1