Dag mede Tweakers,
Ik ondervind de laatste tijd problemen met mijn thuisnetwerk. Ik hoop dat dat iemand hier nog tips heeft waarmee ik kan testen waar het probleem kan liggen.
Mijn vraag
Met bijvoorbeeld videobellen (Zoom, MS Teams, Google Meet) merk ik dat de verbinding na verloop van tijd wegvalt of dat het signaal van de overkant verstoord raakt (kwaliteit beeld en geluid hapert). Het verbinden gaat probleemloos, maar naar mate de tijd vordert onstaan er dus haperingen. Google Meet geeft dan aan dat er problemen zijn met mijn netwerk. Websites kan ik probleemloos benaderen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkapparatuur:
PINGTEST
Netwerkdiagnose via Ziggo Connect Box geeft geen issues.
Via geavanceerde instellingen Connect BOX een ping check gedaan naar google.com
1e poging: 99x 64 Bytes = 0% packet loss
2e poging: 99x 64 Bytes = 3% packet loss
3e poging: 99x 64 Bytes = 1% packet loss
Netwerkdiagnose via Asus Router
Ping check naar google.nl
1e poging: 99x = 1% packet loss
2e poging: 99x = 2% packet loss
3e poging: 99x = 0% packet loss
SPEEDTEST
Wisselende resultaten via speedtest.net en ziggo speedtest afhankelijk van server.
Bepaalde servers halen max snelheid niet van 500 MBits.
Andere tikken deze wel aan, maar zakken vervolgens weer naar 300 MBits.
Ik heb momenteel geen andere laptop liggen om te testen, maar aangezien bij de test van Ziggo al sprake is van packet loss vraag ik me af of het bij de modem al fout gaat (of is 1-3% een acceptabele range)?
Ik kan de laptop rechtstreeks in de Ziggo modem pluggen, maar omdat het probleem soms pas na een tijd opkomt is het ivm thuiswerken een beetje onhandig. Op mijn werk laptop kan ik ook geen tools installeren om meer testen uit te voeren. Ervaring met Ziggo en netwerkproblemen is dat het probleem weer terug wordt gelegd bij de klant.
Mocht iemand een tip/oplossing weten waar ik verder kan zoeken, dan lees ik dat graag!
Ik ondervind de laatste tijd problemen met mijn thuisnetwerk. Ik hoop dat dat iemand hier nog tips heeft waarmee ik kan testen waar het probleem kan liggen.
Mijn vraag
Met bijvoorbeeld videobellen (Zoom, MS Teams, Google Meet) merk ik dat de verbinding na verloop van tijd wegvalt of dat het signaal van de overkant verstoord raakt (kwaliteit beeld en geluid hapert). Het verbinden gaat probleemloos, maar naar mate de tijd vordert onstaan er dus haperingen. Google Meet geeft dan aan dat er problemen zijn met mijn netwerk. Websites kan ik probleemloos benaderen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkapparatuur:
- Provider: Ziggo
- Abonnement: MAX 500 Mbit/s down & 40 Mbit/s up
- Modem/Router : Connect box (voorbeeld: https://www.consumentenbo...r/ziggo-connect-box-arris)
- Router werkkamer: Asus RT-AC3200, laatste firmware geïnstalleerd
- Laptop: Lenovo Thinkpad Yoga X1
- Ziggo Router ->utp cat5a -> Asus Router
- Asus Router -> utp cat5a -> Lenovo Dockingstation (usbc) -> Lenovo laptop
- Verbinding laptop loopt via VPN verbinding werk
PINGTEST
Netwerkdiagnose via Ziggo Connect Box geeft geen issues.
Via geavanceerde instellingen Connect BOX een ping check gedaan naar google.com
1e poging: 99x 64 Bytes = 0% packet loss
2e poging: 99x 64 Bytes = 3% packet loss
3e poging: 99x 64 Bytes = 1% packet loss
Netwerkdiagnose via Asus Router
Ping check naar google.nl
1e poging: 99x = 1% packet loss
2e poging: 99x = 2% packet loss
3e poging: 99x = 0% packet loss
SPEEDTEST
Wisselende resultaten via speedtest.net en ziggo speedtest afhankelijk van server.
Bepaalde servers halen max snelheid niet van 500 MBits.
Andere tikken deze wel aan, maar zakken vervolgens weer naar 300 MBits.
Ik heb momenteel geen andere laptop liggen om te testen, maar aangezien bij de test van Ziggo al sprake is van packet loss vraag ik me af of het bij de modem al fout gaat (of is 1-3% een acceptabele range)?
Ik kan de laptop rechtstreeks in de Ziggo modem pluggen, maar omdat het probleem soms pas na een tijd opkomt is het ivm thuiswerken een beetje onhandig. Op mijn werk laptop kan ik ook geen tools installeren om meer testen uit te voeren. Ervaring met Ziggo en netwerkproblemen is dat het probleem weer terug wordt gelegd bij de klant.
Mocht iemand een tip/oplossing weten waar ik verder kan zoeken, dan lees ik dat graag!
Stadia / PSN : whenheco