Instabiel thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 22:54
Dag mede Tweakers,
Ik ondervind de laatste tijd problemen met mijn thuisnetwerk. Ik hoop dat dat iemand hier nog tips heeft waarmee ik kan testen waar het probleem kan liggen.

Mijn vraag
Met bijvoorbeeld videobellen (Zoom, MS Teams, Google Meet) merk ik dat de verbinding na verloop van tijd wegvalt of dat het signaal van de overkant verstoord raakt (kwaliteit beeld en geluid hapert). Het verbinden gaat probleemloos, maar naar mate de tijd vordert onstaan er dus haperingen. Google Meet geeft dan aan dat er problemen zijn met mijn netwerk. Websites kan ik probleemloos benaderen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkapparatuur:Verbinding:
  • Ziggo Router ->utp cat5a -> Asus Router
  • Asus Router -> utp cat5a -> Lenovo Dockingstation (usbc) -> Lenovo laptop
  • Verbinding laptop loopt via VPN verbinding werk
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PINGTEST
Netwerkdiagnose via Ziggo Connect Box geeft geen issues.
Via geavanceerde instellingen Connect BOX een ping check gedaan naar google.com
1e poging: 99x 64 Bytes = 0% packet loss
2e poging: 99x 64 Bytes = 3% packet loss
3e poging: 99x 64 Bytes = 1% packet loss

Netwerkdiagnose via Asus Router
Ping check naar google.nl
1e poging: 99x = 1% packet loss
2e poging: 99x = 2% packet loss
3e poging: 99x = 0% packet loss

SPEEDTEST
Wisselende resultaten via speedtest.net en ziggo speedtest afhankelijk van server.
Bepaalde servers halen max snelheid niet van 500 MBits.
Andere tikken deze wel aan, maar zakken vervolgens weer naar 300 MBits.

Ik heb momenteel geen andere laptop liggen om te testen, maar aangezien bij de test van Ziggo al sprake is van packet loss vraag ik me af of het bij de modem al fout gaat (of is 1-3% een acceptabele range)?

Ik kan de laptop rechtstreeks in de Ziggo modem pluggen, maar omdat het probleem soms pas na een tijd opkomt is het ivm thuiswerken een beetje onhandig. Op mijn werk laptop kan ik ook geen tools installeren om meer testen uit te voeren. Ervaring met Ziggo en netwerkproblemen is dat het probleem weer terug wordt gelegd bij de klant.

Mocht iemand een tip/oplossing weten waar ik verder kan zoeken, dan lees ik dat graag!

Stadia / PSN : whenheco

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:36

lier

MikroTik nerd

Eerste dat me opvalt is dat je twee routers gebruikt. Staat de Asus als router of als accesspoint ingesteld? In het eerste geval zou ik in jouw situatie deze als accesspoint configureren.

Welke netwerksnelheden heb je tussen de verschillende devices (Ziggo - Asus en Asus - laptop)?
Wat zijn de uitkomsten van een ping naar de Ziggo router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

madcon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:18:
... maar aangezien bij de test van Ziggo al sprake is van packet loss vraag ik me af of het bij de modem al fout gaat (of is 1-3% een acceptabele range)?
...
Voor een ping naar google.com is 3% een acceptabele waarde, idd
Het beantwoorden van pingetjes is niet het hoofddoel van google.com, so to say

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
lier schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:43:
Eerste dat me opvalt is dat je twee routers gebruikt. Staat de Asus als router of als accesspoint ingesteld? In het eerste geval zou ik in jouw situatie deze als accesspoint configureren.

Welke netwerksnelheden heb je tussen de verschillende devices (Ziggo - Asus en Asus - laptop)?
Wat zijn de uitkomsten van een ping naar de Ziggo router?
Vergeten te vermelden, maar de Asus router staat ingesteld als accespoint.

Netwerk snelheid en ping van interne netwerk nog niet geprobeerd omdat ik rechtstreeks vanuit modem/router een test heb uitgevoerd. Zal dit nog proberen om thuisinstalatie uit te sluiten. Kabelverbinding worden herkend als 1gbps door laptop/routers.

Een kleine packetloss zou dus geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
3% packetloss acceptabel naar google? Daar heb ik nog nooit van gehoord

Probeer anders vanuit de connectbox een ping naar de gateway van je internet aansluiting te doen. Ik denk echter dat je ziggo moet bellen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:26
Zit er dik in dat de VPN verbinding via je werk de bottleneck is.
Ik zie hier iets soortgelijks. Als ik mijn werklaptop zonder VPN en bekabeld aan het internet hang dan haal ik zonder problemen de 250 Mbps van mijn abonnement. Ondanks dat er vijf (!) verschillende security programma's op de achtergrond meedraaien en alle verkeer monitoren.

Maak ik via VPN verbinding, dan loopt het internetverkeer dus via de soms erg drukke servers van het werk en dan varieert de snelheid enorm. Valt op bepaalde momenten zelfs terug tot onder de 20 Mbps. Als je op zo'n moment dus in een videoconferentie zit, dan hakkelt het wel eens. En dat lijkt me ook niet vreemd als je wereldwijd met > 20.000 collega's internetgateways met een beperkte bandbreedte deelt. Verschillende interne systemen op het werk, zoals bijvoorbeeld SAP of web-based applicaties, zijn op zo'n moment ook retetraag.
Hier zie ik het met name 's ochtends als de collega's in Azië nog volop actief zijn, en vervolgens later op de dag als de Amerikanen online komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 03-11-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
Masimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:58:
Zit er dik in dat de VPN verbinding via je werk de bottleneck is.
Toevallig net besproken met een kennis en die kwam met dezelfde conclusie. Helaas kan ik de VPN niet uitschakelen, maar zal morgen even contact opnemen met de netwerk beheerder.

Ik zal bij de volgende meeting mijn Chromebook proberen zonder vpn. Als dit zonder problemen werkt dan is het probleem duidelijk en hoef ik niet alle kabels weer langs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
Het kan inderdaad aan de vpn liggen maar dan is het wel gek dat je ook al packetloss uit het modem hebt.

Veel bedrijven doen tegenwoordig ook wel Split tunnel VPN. Simpele test is om te kijken welk ip je ziet als je naar www.watismijnip.nl gaat. IS dat je thuis ip? dan doe ze vervoglens split tunnel

De vraag is vervolgens, wat schieten ze de tunnel in en wat niet.
Kom je eigenlijk alleen achter met wat tracert in dos naar de adressen van bv teams
https://docs.microsoft.co...nline-and-microsoft-teams

Ik ben hier bv ook verbonden met een VPN maar een tracert naar teams.microsoft.com gaat direct het internet op :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madcon
laurens0619 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:12:
Het kan inderdaad aan de vpn liggen maar dan is het wel gek dat je ook al packetloss uit het modem hebt.

Veel bedrijven doen tegenwoordig ook wel Split tunnel VPN. Simpele test is om te kijken welk ip je ziet als je naar www.watismijnip.nl gaat. IS dat je thuis ip? dan doe ze vervoglens split tunnel

De vraag is vervolgens, wat schieten ze de tunnel in en wat niet.
Kom je eigenlijk alleen achter met wat tracert in dos naar de adressen van bv teams
https://docs.microsoft.co...nline-and-microsoft-teams

Ik ben hier bv ook verbonden met een VPN maar een tracert naar teams.microsoft.com gaat direct het internet op :)
Ik heb de keuze tussen full tunnel en split tunnel. Met full tunnel treden de problemen op. Ik kan nog een poging doen met split tunnel, maar dan zijn bepaalde sites weer niet bereikbaar.

Morgen maar weer wat testen uitvoeren.

Edit: bedankt voor het meedenken allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:08
Je kunt toch ter vergelijking ook een pingtest doen zonder tunnel ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbn440
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-03-2021
madcon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:18:
Dag mede Tweakers,
Ik ondervind de laatste tijd problemen met mijn thuisnetwerk. Ik hoop dat dat iemand hier nog tips heeft waarmee ik kan testen waar het probleem kan liggen.

Mijn vraag
Met bijvoorbeeld videobellen (Zoom, MS Teams, Google Meet) merk ik dat de verbinding na verloop van tijd wegvalt of dat het signaal van de overkant verstoord raakt (kwaliteit beeld en geluid hapert). Het verbinden gaat probleemloos, maar naar mate de tijd vordert onstaan er dus haperingen. Google Meet geeft dan aan dat er problemen zijn met mijn netwerk. Websites kan ik probleemloos benaderen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerkapparatuur:Verbinding:
  • Ziggo Router ->utp cat5a -> Asus Router
  • Asus Router -> utp cat5a -> Lenovo Dockingstation (usbc) -> Lenovo laptop
  • Verbinding laptop loopt via VPN verbinding werk
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PINGTEST
Netwerkdiagnose via Ziggo Connect Box geeft geen issues.
Via geavanceerde instellingen Connect BOX een ping check gedaan naar google.com
1e poging: 99x 64 Bytes = 0% packet loss
2e poging: 99x 64 Bytes = 3% packet loss
3e poging: 99x 64 Bytes = 1% packet loss

Netwerkdiagnose via Asus Router
Ping check naar google.nl
1e poging: 99x = 1% packet loss
2e poging: 99x = 2% packet loss
3e poging: 99x = 0% packet loss

SPEEDTEST
Wisselende resultaten via speedtest.net en ziggo speedtest afhankelijk van server.
Bepaalde servers halen max snelheid niet van 500 MBits.
Andere tikken deze wel aan, maar zakken vervolgens weer naar 300 MBits.

Ik heb momenteel geen andere laptop liggen om te testen, maar aangezien bij de test van Ziggo al sprake is van packet loss vraag ik me af of het bij de modem al fout gaat (of is 1-3% een acceptabele range)?

Ik kan de laptop rechtstreeks in de Ziggo modem pluggen, maar omdat het probleem soms pas na een tijd opkomt is het ivm thuiswerken een beetje onhandig. Op mijn werk laptop kan ik ook geen tools installeren om meer testen uit te voeren. Ervaring met Ziggo en netwerkproblemen is dat het probleem weer terug wordt gelegd bij de klant.

Mocht iemand een tip/oplossing weten waar ik verder kan zoeken, dan lees ik dat graag!
Hi Madcon,

Ik heb vergelijkbare situatie. Bijna zelfde setup maar dan met een splitter ipv router. Ik heb hetzelfde probleem met teams. Maar ook als op lokaal via Plex stream naar mijn TV (utp) merk ik dat hij nu soms buffert. Als ik dan de connectbox en harde reset geef is dat verholpen.

Heb jij inmiddels al een oplossing ontdekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madcon
Dbn440 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Hi Madcon,

Ik heb vergelijkbare situatie. Bijna zelfde setup maar dan met een splitter ipv router. Ik heb hetzelfde probleem met teams. Maar ook als op lokaal via Plex stream naar mijn TV (utp) merk ik dat hij nu soms buffert. Als ik dan de connectbox en harde reset geef is dat verholpen.

Heb jij inmiddels al een oplossing ontdekt?
Ik heb het probleem opgelost door 2 dingen aan te passen in het netwerk:
1. Ik heb een nieuwe UTP kabel gekocht en deze rechtstreeks aangesloten op mijn router (i.p.v. eerst door te leiden naar een netwerkswitch)
2. De VPN instellingen gewijzigd van mijn laptop (switch van full tunnel naar split tunnel).

Ik heb het vermoeden dat de wijziging van de VPN verbinding het meeste effect heeft gehad. Sindsdien heb ik geen problemen meer met videobellen. Als er nu haperingen zijn stem ik dat altijd even af met mijn gesprekspartners Dan blijkt het aan de andere persoon te liggen :)

Ik hoop dat je hier enigzins mee geholpen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:31
Wijziging van full tunnel naar split tunnel hebben natuurlijk geen enkele invloed, tenzij je tijdens zo'n video gesprek ook een heleboel andere dingen op het internet aan het doen bent.

Het verschil zit erin dat bij een split tunnel de rest van het verkeer richting het internet niet via de VPN, naar je werk en vandaar weer het internet op gaat maar vanaf thuis rechtstreeks het internet op.

Overigens volkomen onbegrijpelijk dat jouw werk een split tunnel toelaat, effectief gezien overbrug je dan hun firewall richting het internet.
Met een splittunnel ben jij een connectie van je werk netwerk via jouw netwerk naar het internet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
Ben(V) schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:58:
Wijziging van full tunnel naar split tunnel hebben natuurlijk geen enkele invloed, tenzij je tijdens zo'n video gesprek ook een heleboel andere dingen op het internet aan het doen bent.

Het verschil zit erin dat bij een split tunnel de rest van het verkeer richting het internet niet via de VPN, naar je werk en vandaar weer het internet op gaat maar vanaf thuis rechtstreeks het internet op.

Overigens volkomen onbegrijpelijk dat jouw werk een split tunnel toelaat, effectief gezien overbrug je dan hun firewall richting het internet.
Met een splittunnel ben jij een connectie van je werk netwerk via jouw netwerk naar het internet.
Van wat ik heb begrepen was de VPN verbinding zwaar belast i.v.m. alle thuiswerkers. Als een deel van het netwerkverkeer niet over de VPN verbinding hoeft te gaan door gebruik van de split tunnel, omzeil ik zo de drukke VPN server. Maargoed het werkt voor mij. Ik ben geen ICT-er, slechts gebruiker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:31
Dat ligt dan toch gewoon aan jezelf.
Als je niets anders op het internet doet dan belast je die VPN ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1