Vraag

• Baaaaas
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 09:36
Hoeveel watt kan een 4 pin fan header van de gpu maximaal trekken?

Ik heb van 6 gpu's de fans afgehaald en wil ze direct koelen door zes 6000RPM fans boven en onder de rig te plaatsen. Deze kunnen per stuk tot 60W verbruiken op max.

Ik heb eigenlijk alleen maar wisselende antwoorden gevonden op deze vraag en ik hoop dat hier iemand een concreet antwoord op heeft.

En mocht dit lager zijn dan het verbruik van de fans, weet je daar dan ook een oplossing voor? Bijvoorbeeld het apart voeden van de fans via een bepaald verloopje. Stroomverbruik is hierin geen probleem.

Alvast bedankt!

Toevoeging: Het plan is om de 4 pin header te connecten via: https://www.highflow.nl/a...pin-fan-header.html?sl=nl'
Het enige probleem is dus dat ik niet weet hoeveel watt er maximaal over zo'n 4 pin gpu fan header kan.

Tweede toevoeging: De fans die ik wil gebruiken zijn 1.65, 2.7 en 5A. Allemaal 12V. De 1.65A is een Ultraflo. W12E12BS11B5-57. De andere twee heb ik zo niet bij handen.

[Voor 27% gewijzigd door Baaaaas op 03-11-2020 17:29]

Beste antwoord (via Baaaaas op 08-11-2020 13:13)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Geen idee wat je GPU is, maar de fan headers op een Strix doen 1A ieder (dus 12W) volgens https://rog.asus.com/foru...-my-1070-Strix#post627995.

Je zou eventueel meer vermogen kunnen pakken door de +12V en GND van de fans direct op een molex/voeding aan te sluiten, en de RPM en PWM pins wel aan de GPU aan te sluiten. Dan trek je de stroom niet door je fan header heen, maar kun je ze wel controllen.

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-09 08:39
60watt van een GPU fan????

Wat voor straaljager probeer je daar aan te sluiten?

Woont in Helsinki

• Baaaaas
Intelligo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:13:
60watt van een GPU fan????

Wat voor straaljager probeer je daar aan te sluiten?
Het gaat om normale casefans, niet om gpu fans. Dit was ik er vergeten bij te vermelden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Geen idee wat je GPU is, maar de fan headers op een Strix doen 1A ieder (dus 12W) volgens https://rog.asus.com/foru...-my-1070-Strix#post627995.

Je zou eventueel meer vermogen kunnen pakken door de +12V en GND van de fans direct op een molex/voeding aan te sluiten, en de RPM en PWM pins wel aan de GPU aan te sluiten. Dan trek je de stroom niet door je fan header heen, maar kun je ze wel controllen.

• Intelligo
Baaaaas schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:17:
[...]

Het gaat om normale casefans, niet om gpu fans. Dit was ik er vergeten bij te vermelden.
Ook een normale casefan trekt geen 60watt. Zelfs gedeeld door 10 niet. 1-3watt.

Dus nogmaals, wat voor straaljagers probeer je aan te sluiten?

[Voor 16% gewijzigd door Intelligo op 03-11-2020 17:21]

Woont in Helsinki

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
60 watt is idd belachelijk veel vermogen voor een fan.
Om welke fans(s) gaat het?

Zoekt parttime Front-end development ZZP opdracht

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:10

Fordox

00101010

Baaaaas schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:12:
Hoeveel watt kan een 4 pin fan header van de gpu maximaal trekken?

Ik heb van 6 gpu's de fans afgehaald en wil ze direct koelen door zes 6000RPM fans boven en onder de rig te plaatsen. Deze kunnen per stuk tot 60W verbruiken op max.
ZESDUIZEND rpm? Zeker weten dat je dit wil doen? Dat ding vliegt van je tafel af man.

Een pin van een standaard pitch header op je moederbord zijn berekend voor maximaal 1 Ampere. 1A bij 12V maakt 12Watt.
Dit kan geen 5ampere 12 volt fan van 6000 RPM aan.

[Voor 16% gewijzigd door Fordox op 03-11-2020 19:11]

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:25
Is het niet economischer en beter voor je oren om op waterkoeling over te schakelen?

• HanZie82
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-09 01:24
Ff googlen zo gevonden. Wel jammer TS dit niet even door wou geven. Maarjah was ook niet het punt van het topic.
https://www.amazon.com/60...or-Antminer/dp/B07V6KSSBD

• Intelligo
HanZie82 schreef op zondag 22 november 2020 @ 04:54:
Ff googlen zo gevonden. Wel jammer TS dit niet even door wou geven. Maarjah was ook niet het punt van het topic.
En wat denk je precies gevonden te hebben? Er zijn honderden 6000rpm fans. En deze zijn geen 60w, zoals TS aangeeft.

Woont in Helsinki

• HanZie82
Intelligo schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:07:
[...]

En wat denk je precies gevonden te hebben? Er zijn honderden 6000rpm fans. En deze zijn geen 60w, zoals TS aangeeft.
Als jij 10 verschillende kan vinden... 8)

Maar ik deelde dit omdat er vragen waren in het topic, en de TS gaf geen reactie. Dus dit is beter dan niets.
Wat is jou redenering voor je reactie? >:)

• Baaaaas
HanZie82 schreef op zondag 22 november 2020 @ 04:54:
Dat zijn inderdaad de juiste fans. Ik had op de dag van posten geen tijd het toe te voegen en was deze post vergeten :)

Toev: Enig idee hoe we dat kunnen aanpakken?

[Voor 4% gewijzigd door Baaaaas op 30-11-2020 16:18]

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:10

Fordox

00101010

Door middel van een powered fan hub zal je ze wel aan kunnen sturen. Dan trek je niet al het vermogen van 1 connector af.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• HanZie82
Baaaaas schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:15:
[...]

Dat zijn inderdaad de juiste fans. Ik had op de dag van posten geen tijd het toe te voegen en was deze post vergeten :)

Toev: Enig idee hoe we dat kunnen aanpakken?
Persoonlijk had ik een oude voeding gebruikt om die van de computer zelf niet teveel te storen.

En als die nieuw genoeg is kan je met een simpel relais die ook nog automagisch mee aan en uit laten gaan.

• Baaaaas
HanZie82 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:45:
[...]

Persoonlijk had ik een oude voeding gebruikt om die van de computer zelf niet teveel te storen.

En als die nieuw genoeg is kan je met een simpel relais die ook nog automagisch mee aan en uit laten gaan.
Dat is zeker geen slecht idee. Heb je de 4-pins gesplit of hoe heb je dat aangepakt? Het is voor ons cruciaal dat ze verbonden zijn aan de gpu's, zodat we ze kunnen controlen en zodat ze dit ook automatisch zouden kunnen doen.

• HanZie82
Baaaaas schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:45:
[...]

Dat is zeker geen slecht idee. Heb je de 4-pins gesplit of hoe heb je dat aangepakt? Het is voor ons cruciaal dat ze verbonden zijn aan de gpu's, zodat we ze kunnen controlen en zodat ze dit ook automatisch zouden kunnen doen.
Ik heb 12V van de bestaande voeding gebruikt om een relais te schakelen die dan de groene kabel van de 24pin kortsluit met de ground (dat is hoe voedingen aan en uit schakelen).
Als dat goed werkt gaat de 2de voeding automatisch aan. En kan je die gewoon als extra gebruiken.
Als je wat meer precieze informatie wenst laat maar weten gooi ik er ook wat plaatjes bij om het duidelijker te maken. :*)

(Excuus voor de late reactie, ik heb ondertussen notificaties aangezet 8)7 )

[Voor 5% gewijzigd door HanZie82 op 22-12-2020 15:56]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee