Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kingwin hdd power switch: stekkers veilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Voor uitleg zie tekst. Vraag: zijn de SATA-stekkers zoals op de foto te zien wel veilig?

In mijn Coolermaster Cosmos 2 case zitten aardig wat HDD's. Deze zijn gebackupped met Backblaze en ook op eSATA schijven die in een datasafe liggen. Backblaze ondersteunt geen UTP of USB-locaties dus wil ik al mijn schijven intern hebben aangesloten.

Omdat ik veel lang niet elke dag nodig heb en minder geluid, stroomverbruik en hdd-slijtage voordelen zijn heb ik deze HDD switch gekocht op Amazon.com. Deze is vandaag bezorgd en de foto laat een close-up van de SATA-voedingsstekers zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GmR172XK/sata-stekker.jpg

Hier staat een topic over een SATA-stekker die gegoten is en doorgebrand. Er staat dat geknepen SATA-connectoren veiliger zijn. Wat nu? Ik wil geen risico's nemen en hoe kom ik erachter of deze stekkers wel veilig zijn?

Toevoeging: Hier is nog een youtue video met uitleg

[ Voor 4% gewijzigd door nielsgeode op 03-11-2020 17:10 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien doormeten.
Of testen in je pc.
Of vervangen zodat je weet dat de stekkers okee zijn.

Controleer dan ook meteen de bedrading vanuit die knoppen doos

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• nielsgeode
jack zomer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:10:
Misschien doormeten.
Of testen in je pc.
Of vervangen zodat je weet dat de stekkers okee zijn.

Controleer dan ook meteen de bedrading vanuit die knoppen doos
Wat ik lees is dat de gesmolten stekkers lang werken, maar dat door 'electrical arcing' gedurende lange periode het plastic binnenin de stekker iedere keer kort smelt en de draden daarom langzaam steeds dichter naar elkaar toe komen. Het kan dus lang goed lijken te gaan, maar uiteindelijk toch onverwacht kortsluiting en brand geven. Ik denk dus dat testen / meten weinig zin heeft.

Het mooiste is denk ik als je niet zelf de stekkers hoeft te knijpen: ik heb even gekeken voor losse stekkers, maar zie ze zo snel niet.

De rest ziet er goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26K8tZ6M/bord.jpg

De voeding-in kabels komen uit in molex, dus dat is prima en daar kan ik de molex-voedingskabels van mijn PSU gebruiken. De kabels tussen het bord en hdd's hebben een connector die ik niet direct (her)ken. Het mooiste zou zijn als er wel-veilige sata kabels naar deze connector zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JnDGMq9M/connector.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bN38VnBT/port.jpg

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
nielsgeode schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:44:
Wat ik lees is dat de gesmolten stekkers lang werken, maar dat door 'electrical arcing'
Waarom zou juist binnen zo'n stekker 'vonkvorming' optreden dan?

De vorm van de stekker zegt niets, de wijze van inwendig aansluiten wel. En de diameter van de gebruikte draden ook.

Mijn inziens maak je je veel te druk.

• nielsgeode
AllesKan schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:53:
[...]

Waarom zou juist binnen zo'n stekker 'vonkvorming' optreden dan?

De vorm van de stekker zegt niets, de wijze van inwendig aansluiten wel. En de diameter van de gebruikte draden ook.

Mijn inziens maak je je veel te druk.
Wat ik aan info op internet kan vinden komt het erop neer dat de draden in gegoten stekkers nog wel eens kunnen verschuiven bij het gieten en dan na verloop van tijd steeds dichter naar elkaar toe komen doordat af en toe vonkjes intern ervoor zorgen dat het plastic smelt. Op het internet staan veel voorbeelden.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Nee hoor: dit is een verklaring van de categorie "Broodje aap".

Wat wel logisch is, is als de contacten vanaf het begin niet exact op de juiste plek zitten en/of dat de contactdruk knudde is. Eigenlijk heb je het dan gewoon over "k*t-kwaliteit" kabels.
Als de plek van de contacten niet correct is en/of de pasvorm/contactdruk niet correct is, zal slecht contact ontstaan met als gevolg overgangsweerstanden in de verbindingen. En bij die stromen (Ampères!) ontwikkelt dat warmte waardoor het plastic verder kan beschadigen/smelten. En daarna valt het contact (deels) helemaal weg, waardoor defecten en/of brand kan ontstaan.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Klippy

Still Game

Ik heb geen idee hoe groot het risico is, lijkt mij ook klein, maar als je het niet vertrouwd is het beter om te vervangen, dan slaap je beter :)

De connector lijkt mij in eerste instantie gewoon een floppy power connector, maar er staan geen afmetingen bij dus is een beetje een gok.
Bij jou zitten er twee uitsparingen (gleuven) in de bovenkant, normaal is dat er maar één, maar ik zou denken dat je een floppy connector daar gewoon in kan schuiven en hij kan er niet op de kop in. Ik zou verwachten dat ze voor die prijs gewoon standaard connectoren gebruiken.

Die kan je wel vinden naar SATA, maar als ik zo snel zoek zie ik daar ook alleen gegoten stekkers aan zitten, dus je moet even zelf zoeken denk ik.
Deze ziet er redelijk uit, maar als je er daar 6 van moet hebben is het niet te doen. En bij oom Ali staan er natuurlijk best wat, maar dan zien die van jou foto er kwalitatief beter uit.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• nielsgeode
Renault schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:23:
Nee hoor: dit is een verklaring van de categorie "Broodje aap".

Wat wel logisch is, is als de contacten vanaf het begin niet exact op de juiste plek zitten en/of dat de contactdruk knudde is. Eigenlijk heb je het dan gewoon over "k*t-kwaliteit" kabels.
Als de plek van de contacten niet correct is en/of de pasvorm/contactdruk niet correct is, zal slecht contact ontstaan met als gevolg overgangsweerstanden in de verbindingen. En bij die stromen (Ampères!) ontwikkelt dat warmte waardoor het plastic verder kan beschadigen/smelten. En daarna valt het contact (deels) helemaal weg, waardoor defecten en/of brand kan ontstaan.
Hier staat een reactie van iemand die zelf dit probleem heeft gehad met een SATA-connector van Amphenol, echt geen kleine of slechte speler.

Waar haal je de informatie vandaan dat dit probleem wel of niet bij crimped of molded connectors hier een broodje aap is?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Mijn kwalificatie slaat op de volgende tekst:
nielsgeode schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:07:
[...]
...
Wat ik aan info op internet kan vinden komt het erop neer dat de draden in gegoten stekkers nog wel eens kunnen verschuiven bij het gieten en dan na verloop van tijd steeds dichter naar elkaar toe komen doordat af en toe vonkjes intern ervoor zorgen dat het plastic smelt.
...
De onnauwkeurige positionering (en slechte kwaliteit) van de contacten hoort gewoon bij "slechte kwaliteit kabel" en het verschuiven van contacten bij warmteontwikkeling door contact-overgangsweerstanden.

Maar wellicht heb ik mij iets te krachtig uitgedrukt, sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 04-11-2020 11:50 ]

• nielsgeode
Klippy schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:54:
Ik heb geen idee hoe groot het risico is, lijkt mij ook klein, maar als je het nie
De connector lijkt mij in eerste instantie gewoon een floppy power connector
Sorry voor de late reactie. Heb even gekeken en de connectoren op de power switch zijn net iets kleiner dan floppy connectors, dus die zijn het niet.
Pagina: 1