75" of grotere TV voor games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Recent ben ik verhuisd naar een nieuwe woning. En ondanks dat het een grotere woning betreft heb ik mijn thuisbioscoop op moeten geven. Mijn 4k beamer etc. zijn ondertussen op V&A hier de deur uitgegaan. Wel heb ik in mijn werkkamer nog een plek weten te maken voor een hoek om rustig te gamen af en toe. Een 125" scherm + beamer kan ik niet kwijt, maar als alternatief lijkt een grote TV (75"+) mij ook wel werkbaar aangezien ik toch wat dichterbij zit.

In de woonkamer staat nu een LG Oled 55E9 waar ik erg tevreden over ben. Het liefst zou ik naar een nieuwe Oled gaan, bijvoorbeeld de LG 77CX, maar de goedkoopste in de price watch is EUR 3600 en dat vind ik echt even te veel. Betaalbaardere Oled's zie ik niet in dit formaat. En aangezien ik LCD/QLED etc. volkomen van het netvlies ben verloren in de afgelopen jaren weet ik eigenlijk niet meer wat hier nu de laatste staat van is, vandaar dit topic.

Ik zoek een?
Een nieuwe televisie, met minimaal de volgende eisen:

• 75" of groter
• 4k Resolutie
• HDMI 2.1 support voor 4k @120 FPS en VRR
• Dolby Vision support
• "lage" input lag

Wat is je budget?
Liefst onder de EUR 2500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het zal bijna uitsluitend worden gebruik voor gamen op de PS5 en Xbox Series X, welke ik beide in de komende weken geleverd krijg

Wat heb je zelf al gevonden?
Een snelle check in de pricewatch levert een korte lijst aan kanshebbers op:
• LG Nanocell 75NANO916NA
• LG Nanocell 75NANO906NA
• Sony KD-75XH9096

Een hele grote voorkeur heb ik niet, anders dan dat ik met de LC E9 al gewend ben aan de LG menustructuur dus dat mogelijk wat handiger is. Dan komen we echter bij een voor mij groot mysterie. Buiten een andere voet kan ik namelijk nergens vinden wat het verschil is tussen de Nano 91 en de Nano 90. Anders dan dat de 91 500 Euro goedkoper is in de price watch.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vraag is primair, zie ik nog opties over het hoofd. En zo niet, welke van deze opties is de beste keuze? Of anders gezegd wat zijn de afwegingen tussen de verschillende modellen die ik zou moeten weten en nemen.

Beste antwoord (via Don Quijote op 04-11-2020 16:29)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:34
Don Quijote schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:23:
@Verwijderd en @dmantione dank voor de inzichten. Ik heb er nog even goed naar gekeken en blijf toch bij de HDMI 2.1 eis. Er zijn namelijk nu al spellen die 4k 120FPS ondersteunen, en we weten dat in de tijd er steeds meer power uit de consoles wordt getrokken. Ik zou het zonde vinden als er over twee jaar wel meer games komen met een 4k 120FPS modus die ik dan niet kan gebruiken.

Op dit moment neig ik naar de Sony KD-75XH9096. Lijkt iets betere zwartwaarden te hebben dan de LG. En de Samsung vind ik te onhandig met maar 1 poort. De hele tijd HDMI kabels opprikken zie ik niet zitten.
Ik heb sinds begin Augustus de 75XH9096 hangen, na het lezen en zien van de reviews was ik er snel over uit, Het was wel even lastig om me over het hele OLED verhaal heen te zetten maar heb er geen spijt van gehad.

Ook ik wilde 75 inch voor gamen, Android TV was een vereiste, 120Hz en HDMI 2.1 met support voor de next-gen console en RTX3000 serie.

Inmiddels is de tv hier in huis ook vervangen door een nieuw exemplaar ivm niet verklaarbare zwarte lijnen.I Ik kan niets anders zeggen dat ik erg te spreken ben over de manier hoe Sony omgaat met defecten in tegenstelling tot Samsung en Phillips waar ik eerder mee te maken heb gehad.

Mijn Sony destijds besteld bij Apollo, aanrader. Zag ze niet terug in de pricewatch met deze televisie.

Mocht je specifieke dingen willen weten/zien let me know.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LCD's van LG zijn door de IPS panelen het verst verwijderd van hun oled's. Uit dat lijstje is de XH90 veruit de betere. Andere iets betere opties wat zwartwaarde en HDR impact zijn stapsgewijs de Q80T en Q90T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
@benbaba thanks. Ik duik ook nog even in de Q80T. Nadeel van de Q80T lijkt te zijn dat er maar 2.1 poort op zit. Dat betekent constant HDMI wisselen tussen PS5 en Xbox Series X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vergeet die HDMI 2.1, je moet echt met een PC en de nieuwste videokaart spelen wil je er wat aan hebben. De nieuwe spelcomputers zijn prima met HDMI 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:45
75 inch is ziekelijk groot voor gamen..

ik ben zelf onlangs overgestapt op de 65OLED854 en dat is geweldig zowel voor de xbox als ps4
ook prachtig met ambilight in een donkere kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
dmantione schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:31:
Vergeet die HDMI 2.1, je moet echt met een PC en de nieuwste videokaart spelen wil je er wat aan hebben. De nieuwe spelcomputers zijn prima met HDMI 2.0.
Kan je dit wat nader toelichten? Want dit staat haaks op wat ik eigenlijk overal (hoogover) heb gelezen. Dat je 2.1 nodig hebt als je ook in de toekomst het maximale uit de Ps5 en Xbox Series X wilt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
boyette schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:32:
75 inch is ziekelijk groot voor gamen..

ik ben zelf onlangs overgestapt op de 65OLED854 en dat is geweldig zowel voor de xbox als ps4
ook prachtig met ambilight in een donkere kamer
Ik speelde op 125" 4k. Dus ik ga al wat achteruit qua formaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Don Quijote schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:36:
Kan je dit wat nader toelichten? Want dit staat haaks op wat ik eigenlijk overal (hoogover) heb gelezen. Dat je 2.1 nodig hebt als je ook in de toekomst het maximale uit de Ps5 en Xbox Series X wilt halen.
Ja, de marketingafdelingen hebben hun werk goed gedaan, maar je weet dat marketing = propaganda. De nieuwe spelcomputers kunnen fysiek het scherm op 4K 120Hz aansturen, maar hebben niet de rekenkracht om een spel in 4K op 120Hz te kunnen weergeven; de spelontwerper zou een vrij laag detailniveau moeten gebruiken om te voorkomen dat de GPU niet overbelast raakt. Dat gaan spellen niet doen, de geluiden zijn vooralsnog dat 1440p/60Hz de gebruikelijke resolutie voor spellen gaat worden en dat kan prima met HDMI 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dmantione schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:56:
[...]

Ja, de marketingafdelingen hebben hun werk goed gedaan, maar je weet dat marketing = propaganda. De nieuwe spelcomputers kunnen fysiek het scherm op 4K 120Hz aansturen, maar hebben niet de rekenkracht om een spel in 4K op 120Hz te kunnen weergeven; de spelontwerper zou een vrij laag detailniveau moeten gebruiken om te voorkomen dat de GPU niet overbelast raakt. Dat gaan spellen niet doen, de geluiden zijn vooralsnog dat 1440p/60Hz de gebruikelijke resolutie voor spellen gaat worden en dat kan prima met HDMI 2.0.
Echter kunnen veel HDMI 2.0 tv's niet goed omgaan met 1080p120 en 1440p120 wat allemaal zeer goed mogelijk is op deze consoles. HDMI 2.1 garandeerd dat dit goed werkt en zorgt ervoor dat je ook je consoles gewoon op 4K/120 kan laten staan en je het voor de rest kan vergeten.

Verder mis je op 2.0 natuurlijk VRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Leuk verhaal, maar VRR is precies waarom je er een PC bij moet halen: Bij spelcomputers houdt men van vaste framerates, vaak is die vergrendeld op 30Hz of 60Hz. Ik denk niet dat dat opeens gaat veranderen. De televisies waar we het hier over hebben hebben hebben geen moeite met 1080p120 of 1440p120 en zoals gezegd, het ziet er naar uit dat spellen op de nieuwe spelcomputers vooral 1440p60 gaan gebruiken. 120Hz zal toch echt voor PC's weggelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
@Verwijderd en @dmantione dank voor de inzichten. Ik heb er nog even goed naar gekeken en blijf toch bij de HDMI 2.1 eis. Er zijn namelijk nu al spellen die 4k 120FPS ondersteunen, en we weten dat in de tijd er steeds meer power uit de consoles wordt getrokken. Ik zou het zonde vinden als er over twee jaar wel meer games komen met een 4k 120FPS modus die ik dan niet kan gebruiken.

Op dit moment neig ik naar de Sony KD-75XH9096. Lijkt iets betere zwartwaarden te hebben dan de LG. En de Samsung vind ik te onhandig met maar 1 poort. De hele tijd HDMI kabels opprikken zie ik niet zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Don Quijote schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:23:

Ik heb sinds begin Augustus de 75XH9096 hangen, na het lezen en zien van de reviews was ik er snel over uit, Het was wel even lastig om me over het hele OLED verhaal heen te zetten maar heb er geen spijt van gehad.

Ook ik wilde 75 inch voor gamen, Android TV was een vereiste, 120Hz en HDMI 2.1 met support voor de next-gen console en RTX3000 serie.

Inmiddels is de tv hier in huis ook vervangen door een nieuw exemplaar ivm niet verklaarbare zwarte lijnen.I Ik kan niets anders zeggen dat ik erg te spreken ben over de manier hoe Sony omgaat met defecten in tegenstelling tot Samsung en Phillips waar ik eerder mee te maken heb gehad.

Mijn Sony destijds besteld bij Apollo, aanrader. Zag ze niet terug in de pricewatch met deze televisie.

Mocht je specifieke dingen willen weten/zien let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank @mr.DJ95 heb hem nu ook maar gewoon besteld. Bij Apollo zag ik hem niet meer. Maar bij Smits voor EUR 1699. Volgens mij wel een eerlijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Don Quijote schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:31:
Dank @mr.DJ95 heb hem nu ook maar gewoon besteld. Bij Apollo zag ik hem niet meer. Maar bij Smits voor EUR 1699. Volgens mij wel een eerlijke prijs.
Auw, die prijs doet pijn. Meteen de laatste keer dat ik een TV koop op de dag van release. Haha

Veel plezier ermee, ga je zeker geen spijt van krijgen.
Pagina: 1