Budget mediaserver: ik twijfel hiertussen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Om een 10 jaar oude mediaserver bij mijn schoonouders te vervangen wil ik wat nieuwe hardware bij elkaar sprokkelen.

De computer zal vooral worden gebruikt voor:
- Netflix
- Browsen
- Dataopslag van telefoons etc
- Media spelen vanaf de bulk-harde schijf of DVD (muziek/film/foto) (BR drive wordt te duur)

Stroomverbruik is van ondergeschikt belang aan wat de computer moet kunnen. De computer gaat toch uit na gebruik.

Budget is ca. €200. Al wat het minder wordt is mooi meegenomen maar moet niet ten kosten gaan van de functionaliteit.

Ik heb 2 systemen virtueel samengesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G4920 Boxed€ 34,79€ 34,79
1MoederbordenGigabyte H310M-H 2.0€ 52,05€ 52,05
1BehuizingenAntec VSK2000-U3€ 41,75€ 41,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 28,90€ 28,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,48
(s1151 gebaseerd systeem dus)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,55€ 51,55
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 47,90€ 47,90
1BehuizingenAntec VSK2000-U3€ 41,75€ 41,75
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 28,90€ 28,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,09
(AM4 gebaseerd systeem dus)

Voor beide configuraties heb ik dezelfde kast op het oog. Formaat is belangrijk: maximaal 120mm hoog, 620mm breed en 360mm diep, wegens het TV-meubel.

Overige randzaken:
- TFX voeding: heb ik liggen
- DVD-drive: heb ik liggen
- bulk-hardeschijf: lepel ik over tussen de twee systemen.

Vragen:

- Welke zou langer mee gaan? Doel is minimaal 5 jaar, liever 10.

- Zou een andere CPU nog zin hebben in een dergelijk systeem? Een Pentium G5400 voor de 1151 of een Athlon 240 voor AM4?

- Zien jullie nog losse haken en ogen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

In jouw geval zou ik voor het amd systeem gaan.
De gpu is wat sterker en er is een kans dat tzt ook een krachtiger cpu/gpu in het systeem te vinden is (al dan niet 2de hands)
Dit geeft je meer adem ruimte als blijkt dat de wensen of software met de tijd zwaarder zijn geworden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Wordt dit nu een media server zoals de titel zegt of een HTPC zoals ik op maak uit hoe die gebruikt gaat worden?

Bij een server denk ik eerder aan een op afstand benaderbaar systeem, met een applicatie zoals Plex of Jellyfin. De reden dat ik het vraag, is dat een media server al eens video moet transcoderen (hangt van de client af), en de AMD hardware h264 encoder is helemaal niet goed, terwijl die van Intel veel beter is. In dat geval zou ik dus toch voor het Intel platform gaan. Maar ik heb het idee dat het alleen over lokaal afspelen gaat, dus alleen media decoden en niet encoden, dan is de AMD beter.

Het 3000MHz geheugen is in het Intel systeem overigens niet op die snelheid te gebruiken, de combinatie Celeron en H310 moederbord ondersteunt tot 2400MHz.

Niet echt een antwoord op je vraag, maar een console kan ook alles wat je wenst te doen behalve de data-opslag van telefoons en dat is iets dat ik aan de cloud zou toevertrouwen. Ik heb bij mijn eigen ouders daarom een Xbox One S staan, die heeft meteen een bluray speler, kostte 180 euro met Black Friday en heeft een interface die bedoeld is voor een televisie in tegenstelling tot Windows 10 Home, er zijn ook afstandsbedieningen voor te koop (die heb ik er dan ook bijgekocht, ze moeten de controller nooit gebruiken). De Netflix app ondersteunt ook gewoon een afstandsbediening, bij Windows ben ik daar niet zeker van, en een Xbox One heeft ook een browser. Een harde schijf kun je met USB koppelen (oké niet ideaal, daarom heb ik zelf een NAS/mediaserver bij mij thuis staan met een stuk dat voor hun gereserveerd is).

De voornaamste reden dat ik liever een kant-en-klaar systeem bij ouders/schoonouders zet, is dat ik hoop dat de kans dat iets niet werkt kleiner is en dat ze me dan niet om 11 uur 's avonds bellen. Helaas heb ik al wel gehad dat mijn vader op een laat uur toch totaal vergeten was hoe hij die Xbox moest bedienen :+ .

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Inderdaad: deze computer komt onder de TV te staan en zal 'gewoon' Windows 10 draaien. Bestandjes met USB en over wifi --> lan naar de harde schijf overzetten en lokaal media afspelen.
Van Plex of Jellyfin of wat voor remote software is geen sprake (geen enkele software waarvan ik niet verwacht dat ze er mee om kunnen gaan).

Het 3000MHz geheugen was bij samenstellen net zo duur als trager geheugen, dus zal het onder zijn snelheid draaien. Helemaal geen probleem.

Een console is mogelijk voor afspelen zo je zegt. Maar data-opslag is minstens zo belangrijk: ze maken nu geen enkele backup. Cloud=eng dus dat is geen optie. Net als het moeten aan en afkoppelen van allerlei meuk: gewoon een vaste schijf van 3TB er in, die vullen ze voorlopig nog niet :P
En af en toe neem ik een harde schijf mee om dààr weer een backup van te maken, zodat alles als extra kopie bij mij thuis ligt (in geval van brand en zo).

Mijn schoonouders kunnen Windows, Netflix, Spotify en Kodi bedienen, dus geen probleem op dat punt :) en als ze 's avonds hulp nodig hebben is dat maar even jammer: de wereld vergaat niet doordat de computer het niet doet. Dan maar SBS6 kijken en de backup even uitstellen.

wbt AMD vs Intel: ze zullen beiden de komende jaren zeker nog voldoen. Ook al zouden ze een 4k tv kopen, zien ze het verschil nog niet met de brakke HD resoluties :P En tegen die tijd kan er een tweedehands vlottere cpu op als dat nodig is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS