thinkcentre m73 fan draai soms heel hard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 10:35
Ik heb sinds een week of 2 een thinkcentre m73 overgekocht met i5-4570T en 256gb ssd en 8gb ram.

Het ding is heel stil en de fan speed draait op rond de 700rpm. Maar om de zoveel minuten gaat die heel hard draaien 5533rpm.
Dit is ontzettend storend. Heb alle stof al verwijderd voordat ik het echt ging gebruiken en staat op een plank met veel vrije ruimte er omheen.

Het lijkt alsof die een bepaalde temperatuur bereikt (40graden) hard gaat blazen en pas als dat laag genoeg stop met hard blazen.

Wat kan ik hieraan doen? Van mij mag die standaard wel op 1500rpm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Vandaag het probleem kunnen oplossen. In de bios kun je aangeven of het syteem moet gaan kijken naar hoe stil het is, termische goed presteerd of maximaal ventilator aan. Het het van stil naar termich goed presteren om gezet. Nu draait de ventilator op 2330 standaard en daardoor blijf het systeem goed gekoeld. De ventilator niet eens in de zoveel tijd heel hard draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Nu begint het probleem weer opnieuw. Als ik een tijdje mij computer niet gebruikte en dus weer moet inloggen gaat de ventilator niet standaard op 2330rpm draaien maar weer op rond de 700rpm. Dit zorgt er weer voor de ventilator eens in de zoveel tijd heel hard gaat draaien. In de bios staat staat het nog steeds op termisch goed presteren.

Iemand die hierbij kan helpen? Liefste softwarematig, maar andere ideeën zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Iemand die hier een oplossing voor weet?

Het probleem is nog steeds niet opgelost. De standby modus heb ik uitgeschakeld, want anders gaat deze computer weer naar de silent modus, waardoor om de x minuten de ventilator super hard gaat draaien om de computer te koelen.

Hierdoor moet ik ook elke avond de computer uit zetten aangezien de computer op mijn slaapkamer heb staan en ik hiervan ander last heb. De computer op een andere kamer zetten is in mijn huidige situatie niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Is er toch misschien iemand die een idee heeft of tips die ik kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welk OS gebruik je?
Kun je daar een fancontrol programma voor downloaden?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik gebruik Windows 10. Ik heb al eens een fancontrol programma gebruikt, maar dit hielp niet. Ook weet ik niet meer welk programma dit was.

Het zou kunnen dat het aan het programma lag. Ik weet namelijk niet wel programma's er zijn en welke goed werken.
Pagina: 1