Airbag ECU/computer vervangen door slooponderdeel

Pagina: 1
Acties:

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Toyota Corolla (E12) uit 2002. Het probleem is echter dat het airbag lampje blijft branden.
De dealer heeft de auto uitgelezen en gaf aan dat de airbag ECU (computer) vervangen moet worden omdat deze foutcode B1100 aangeeft. Kosten: 508 euro excl. btw excl. montage. Ik zie dat exact dezelfde airbag ECU wordt aangeboden voor 50-60 euro op 'de sloop' (onderdelenlijn). Zodoende overweeg ik om deze zelf te vervangen. Qua montage stelt het niets voor. De airbag ECU zit in de middenconsole vast met 3 boutjes en het zijn 3 stekkertjes.
Bij nieuwere type auto's moeten de serienummers van de airbag ECU en de airbags matchen, anders werken deze niet met elkaar samen. Dit schijnt niet het geval te zijn bij mijn Corolla uit 2002. Tevens kun je een airbag ECU van een auto die in een crash betrokken was niet (zomaar) hergebruiken. Deze moet eerst gereset worden, zodat er geen crash data meer aanwezig is.

Echter, het probleem waar ik mee zit is als volgt. Stel ik koop een airbag ECU van de sloop die, zonder dat ik dit weet, betrokken is geweest in een crash en sluit deze aan in mijn auto; ontploffen dan direct mijn airbags omdat er nog crash data opgeslagen staat in de ECU? Of worden airbags slechts 1x getriggerd door de ECU en dus niet keer op keer als de auto op contact wordt gezet?
Waarvoor ik dus bang ben is dat m'n airbags om de oren vliegen omdat ik een 'gebruikte' airbag ECU aansluit, dat wil ik natuurlijk voorkomen ;) En natuurlijk niet onder spanning werken

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46
Vaak staan er op die sloopauto-sites wel foto's bij van het voertuig waar het onderdeel uit gedemonteerd is. Als je dan ziet dat de airbags niet geploft zijn dan denk ik dat het wel losloopt.

Ik zou ook een OBD2-lezer halen, dan kun je voortaan zelf uitlezen. En je zult hem na je reparatie ook nodig hebben om het storingslampje te kunnen resetten denk ik. Ik weet niet of een OBD2-lezer (ELM327) ook de ECU van de airbag kan uitlezen, mogelijk lukt dat alleen bij de garage. Maar gezien zo'n dongle $7 uit China kost valt het iig te proberen. Motorstoringen kun je er sowieso wel mee uitlezen.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2020 13:58 ]

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
De airbag gaan niet af, alleen staat de ecu dan in crash en moet de dealer hem weer vrijgeven. Daar schiet je niets mee op.
Er zijn er ook wel te vinden die niet gecrasht zijn toch? Bel anders van deijne even op, is een sloop die alleen in Japanners doen.
Heb er geen aandelen hoor maar hebben goede service en schappelijke prijzen

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:55:
Vaak staan er op die sloopauto-sites wel foto's bij van het voertuig waar het onderdeel uit gedemonteerd is. Als je dan ziet dat de airbags niet geploft zijn dan denk ik dat het wel losloopt.

Ik zou ook een OBD2-lezer halen, dan kun je voortaan zelf uitlezen. En je zult hem na je reparatie ook nodig hebben om het storingslampje te kunnen resetten denk ik. Ik weet niet of een OBD2-lezer (ELM327) ook de ECU van de airbag kan uitlezen, mogelijk lukt dat alleen bij de garage. Maar gezien zo'n dongle $7 uit China kost valt het iig te proberen. Motorstoringen kun je er sowieso wel mee uitlezen.
Ik heb er eentje kunnen vinden waar inderdaad fotos van het sloopvoertuig bij staan vermeld. Die zag er nog 'prima' uit, in ieder geval geen geplofte airbags.

Het airbag storingslampje zou automatisch uit moeten gaan zodra de storing met het airbag systeem verholpen is lees ik.

Ik ben reeds in het bezit van zo'n Chineese OBD2-lezer maar het was mij niet gelukt om de Airbag ECU ermee uit te lezen. Ik weet niet of dat een beperking is van de app of dongle die ik gebruik of dat deze gewoonweg niet via de ODB2 uit te lezen is. Iig dank voor de tip :)
Mapro schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:30:
De airbag gaan niet af, alleen staat de ecu dan in crash en moet de dealer hem weer vrijgeven. Daar schiet je niets mee op.
Er zijn er ook wel te vinden die niet gecrasht zijn toch? Bel anders van deijne even op, is een sloop die alleen in Japanners doen.
Heb er geen aandelen hoor maar hebben goede service en schappelijke prijzen
Klopt, ik weet dat ik niets heb aan een airbag ECU die in een crash is geweest, omdat deze dan gereset moet worden. De vraag was meer 'wat als ik onverhoopt toch een airbag ECU geleverd krijg die in een crash was zonder dat ik dit weet; ontploffen dan m'n airbags zodra ik deze aansluit?'. Maar dat lijkt dus niet het geval te zijn :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp