Aansluiten 3 fase kookplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 1.914 views

Vraag

• Tijsvl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06-2025
In mijn huurwoning wil ik een kookplaat aansluiten, echter blijkt dit iets lastig om aan te sluiten. Zeker voor een leek als mij. Na rondvraag bij vrienden/kennissen krijg ik verschillende adviezen en dus zie ik door de bomen het bos niet meer. Dus voordat ik rare dingen ga doen zou ik graag advies willen van mensen die er wél verstand van hebben.

Mijn verhuurder heeft alles aangelegd voordat ik hier kwam wonen. Het boekje dat bij de groepenverdeler zit komt niet 100% overeen met wat ik daadwerkelijk zie. Dit is de fornuisgroep MBS 616E B16. Voor zover ik begrijp beschik ik dus over een 3-fase aansluiting, en is dit dus wat er uit mijn muur komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bcclSpgfyCIG6HOi6I3qri1R3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtdy4M4gqubZrrBpwCDd7MCf.jpg?f=user_large

Het schema op de onderzijde van de kookplaat (zie onderaan) is er niet heel duidelijk op aangebracht, waardoor het lastig te zien is wat ik precies moet doen.

De aansluiting op mijn kookplaat zijn als volgt:
Aarde
1
2
3

Dus,
Aarde op aarde
L1 op 1
L2 op 2
L3 op 3

Wat doe ik met de nuldraad die ik over hou?

Alle hulp is meer dan welkom en ik ben ontzettend dankbaar voor degene die mij kunnen helpen! Ik heb honger en wil weer eens warm eten :)

Schema op de onderzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv6CsMcKtCv4gmEgDWTXVbcHUCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5P10ghAtCatb4vgGnAK2RKWa.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting kookplaat, naar mijn idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFO5YKoiLA_h7FNQLyB3uhreaw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ql0GNleUAcEy9FFB6k3gjT3a.jpg?f=fotoalbum_large

Model etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji3lCNR9eEr6J7x2m9U19784GUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsduAd8ri6za70ceNxAfru87.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tijsvl op 03-11-2020 13:26)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Oef, zeker niet zo doen, dan knal je 400 volt over de kookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSb5KMNpMvxiQq1O8BnRUzlV6FQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODsrDXLqDoVBGClqPbGM39kH.png?f=user_large
Dit lijkt me vrij duidelijk toch? De kookplaat gebruikt maar 2 fasen, dus bij getal 3 moet de N.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Kun je ook een foto van de meterkast toevoegen?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Afgaande op de handleiding en je stans aan de onderkant.
https://whirlpool-cdn.thr...Bfilename%3D%22doc.pdf%22

Blauw = neutral aan de bovenste.(3)
nummer 1 en 2 fase

aarde onderaan.

• Tijsvl
Uiteraard, bij dezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCtxkY7mU4-27rpuUoSGe_uAUyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ywVnK1mdjXidkp0U6lq3d0I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dib4xDpNkQkwhAmWM4w4EaD9AKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NM7SwKQRMoXVvZOxL16cVzno.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • Beste antwoord

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSb5KMNpMvxiQq1O8BnRUzlV6FQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ODsrDXLqDoVBGClqPbGM39kH.png?f=user_large
Dit lijkt me vrij duidelijk toch? De kookplaat gebruikt maar 2 fasen, dus bij getal 3 moet de N.

• Tijsvl
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:14:
Afgaande op de handleiding en je stans aan de onderkant.
https://whirlpool-cdn.thr...Bfilename%3D%22doc.pdf%22

Blauw = neutral aan de bovenste.(3)
nummer 1 en 2 fase

aarde onderaan.
Dan houd ik dus L3 over, wat doe ik daarmee? Plak ik die af met isolatie tape?

• j-a-s-p-e-r
Tijsvl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:15:
[...]

Dan houd ik dus L3 over, wat doe ik daarmee? Plak ik die af met isolatie tape?
Nee zeker niet!! Haal ff een paar kleine wago's om af te doppen

• Tijsvl
PeeVv schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:15:
[Afbeelding]
Duidelijk, dus zoals j-a-s-p-e-r zegt, de L3 van 3 afhalen, en de N erop zetten.

• Tijsvl
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:16:
[...]

Nee zeker niet!! Haal ff een paar kleine wago's om af te doppen
Maar goed dat ik het navraag, begrijp ik dus. Dit is ver buiten mijn expertise. Even naar de Gamma dus. Dank!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tijsvl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:17:
[...]

Duidelijk, dus zoals j-a-s-p-e-r zegt, de L3 van 3 afhalen, en de N erop zetten.
Ja inderdaad, en die L3 die over is dan ook netjes afdoppen middels een lasklem (wago omdat het gevlochten draad is). Je wilt geen losse niet goed beschermde fase draad in je kookplaat hebben zitten.

Als je hem had aangezet zoals eerst aangesloten had je direct afscheid kunnen nemen van deze kookplaat :P

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 03-11-2020 13:20 ]

• j-a-s-p-e-r
Yes. Ik weet overigens niet 100% of de fase volgorde uitmaakt voor een kookplaat. Dus welke van de 3 fase op de 2 klemmen moeten. Bij grote elektromoteren bepaalt het de draairichting. Ik denk dat het niet uitmaakt maar wellicht nog even zoeken voor de zekerheid.

En doe jezelf een plezier en koop deze:
https://www.gamma.nl/asso...-grijs-10-stuks/p/B122889
Je hebt ze ook in 2-, 4-, 5- en meer aderige varianten.

Die werken een stuk beter dan die oude klemtroep imho :)

• ik222
  • Niet online
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:22:
Yes. Ik weet overigens niet 100% of de fase volgorde uitmaakt voor een kookplaat. Dus welke van de 3 fase op de 2 klemmen moeten. Bij grote elektromoteren bepaalt het de draairichting. Ik denk dat het niet uitmaakt maar wellicht nog even zoeken voor de zekerheid.

En doe jezelf een plezier en koop deze:
https://www.gamma.nl/asso...-grijs-10-stuks/p/B122889
Je hebt ze ook in 2-, 4-, 5- en meer aderige varianten.

Die werken een stuk beter dan die oude klemtroep imho :)
Nee welke je pakt maakt niet uit bij een kookplaat, je mag er willekeurig twee uitzoeken.

• Tijsvl
Bedankt! Ik sta er echt versteld van hoe duidelijk maar vooral ook hoe snel jullie reacties zijn! Super!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:19
ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:24:
Nee welke je pakt maakt niet uit bij een kookplaat, je mag er willekeurig twee uitzoeken.
Het kan wel handig zijn om dan de 2 te nemen die verder 'gelijk' (of het minst) belast zijn. Als je bijvoorbeeld ook een oven heb op een van de fases zou je de andere 2 kunnen nemen.

• ik222
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:26:
[...]

Het kan wel handig zijn om dan de 2 te nemen die verder 'gelijk' (of het minst) belast zijn. Als je bijvoorbeeld ook een oven heb op een van de fases zou je de andere 2 kunnen nemen.
Dat is altijd slim om over na te denken inderdaad. Al heb je het met deze aansluiting (3-fase) daar niet zo snel problemen mee omdat je sowieso de kookplaat al over 2 fases verdeeld hebt. Dat met die oven is wel heel relevant als je een kookgroep hebt, daarmee komt namelijk de volledig kookplaat op 1 fase. Zet je daar de oven nog bij dan gaat het vrijwel zeker fout op een 3 x25A hoofdaansluiting als je de kookplaat en oven gelijktijdig gebruikt.

Overigen @Tijsvl Zorg wel even dat je zeker weet dat volgorde op de perilex ook echt zo is als je denk dat hij is. Eigenlijk gebruik ik zelf altijd even een multimeter om dat te verifiëren maar als men het gedocumenteerd heeft zou het moeten kloppen natuurlijk...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer ook even of adereindhulzen niet verplicht zijn (ik ken de exacte regelgeving niet). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Tijsvl

Zijn dat foto's van jouw kookplaat?

Als dat zo is: je moet eindaderhulzen gebruiken. Wat je nu doet is niet okay.

En heb je de perilex aansluiting doorgemeten? Je kan een perilex namelijk op twee manieren aansluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 03-11-2020 13:36 ]

• Tijsvl
Question Mark schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:33:
Controleer ook even of adereindhulzen niet verplicht zijn (ik ken de exacte regelgeving niet). :)
Het kan geen kwaad om deze er sowieso op te zetten toch? Als ik dan toch langs de Gamma ga kan ik die net zo goed even mee pakken.

• Tijsvl
GioStyle schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:35:
@Tijsvl

Zijn dat foto's van jouw kookplaat?

Als dat zo is: je moet eindaderhulzen gebruiken. Wat je nu doet is niet okay.

En heb je de perilex aansluiting doorgemeten? Je kan een perilex namelijk op twee manieren aansluiten.
Ja de foto's zijn van mijn kookplaat. Ik ga die hulzen inderaad, slim.

Ik heb het niet doorgemeten, kan dat met zoiets?
https://www.gamma.nl/asso...-120-250v-75-mm/p/B401264

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:54
Tijsvl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:10:
Voor zover ik begrijp beschik ik dus over een 3-fase aansluiting, en is dit dus wat er uit mijn muur komt:

[Afbeelding]
Dat plaatje, is dat wat google je vertelt hoe het aangesloten zou moeten zitten, of weet je zeker dat het zo aangesloten zit in het Perilex stopcontact?
Er is namelijk geen officiële standaard aansluitwijze, dus de enige manier om zeker te weten wat er op welke pin zit is meten.

• GioStyle
  • Nu online
Tijsvl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:40:
[...]

Ja de foto's zijn van mijn kookplaat. Ik ga die hulzen inderaad, slim.

Ik heb het niet doorgemeten, kan dat met zoiets?
https://www.gamma.nl/asso...-120-250v-75-mm/p/B401264
Ja, dat kan.

Of je zou even de boel spanningsvrij maken, de perilex aansluiting losmaken en kijken wat je ziet:

Zie je 3x bruin, 1x blauw en 1x groen/geel, dan heb je een 3 aansluiting. Het kan ook zijn dat je 2x bruin + 2x blauw en 1x groen/geel ziet. Dan heb je een kookgroepaansluiting.

Het beste is even meten op welke pinnen er spanning op staat.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Question Mark schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:33:
Indien soepele kern direct onder een schoef komt -> adereindhuls verplicht (schroef kan kernvezels kapot draaien)
Indien soepele kern door een veer / drukcontact aangeduwt wordt (d.m.v. schroef) dan niet nodig.
GioStyle schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:44:
[...]

Ja, dat kan.

Of je zou even de boel spanningsvrij maken en de perilex aansluiting losmaken en kijken wat je ziet:

Zie je 3x bruin, 1x blauw en 1x groen/geel, dan heb je een 3 aansluiting. Het kan ook zijn dat je 2x bruin + 2x blauw en 1x groen/geel ziet. Dan heb je een kookgroepaansluiting.

Het beste is even meten op welke pinnen er spanning op staat.
Als dat zo zou zijn dan zou TS de verkeerde zekering hebben. Hij zou dan een fornuisgroep 2x16A (2xL + 2xN) moeten hebben. Hij heeft nu een krachtgroep. (3L + N)

[ Voor 42% gewijzigd door rdfeij op 03-11-2020 13:47 ]

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-01 13:40
Als je dit met 2fases aan gaat sluiten, moet je dan niet ook 2x een nuldraad gebruiken. Volgens mij komt er nu maximaal 2x 16A binnen op L1 en L2. Deze moeten samen weer retour over 1xN. Dat is 32A en volgens mij is dat veel te veel.

Verbeter mij alsjeblieft als ik onzin praat!

• Vloris
  • Laatst online: 26-01 15:54
lmno31 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:46:
Als je dit met 2fases aan gaat sluiten, moet je dan niet ook 2x een nuldraad gebruiken. Volgens mij komt er nu maximaal 2x 16A binnen op L1 en L2. Deze moeten samen weer retour over 1xN. Dat is 32A en volgens mij is dat veel te veel.

Dat is alleen 32A als dat twee keer dezelfde fase is.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Overigens mis ik nog de aanduiding op de groepenkast welke aardlek welke groepen beveiligd. Dat hoort erbij te staan.

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-01 13:40
Vloris schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:49:
[...]

Dat is alleen 32A als dat twee keer dezelfde fase is.
Ohja, kak. fase is natuurlijk 120gr. verschoven. Thanks.

• ik222
  • Niet online
lmno31 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:46:

De TS heeft een 3-fase aansluiting (te zien aan de foto van de meterkast). Dan heb je te maken met fase verschuiving waardoor je 2 x fase en een enkele nul kan gebruiken.

• GioStyle
  • Nu online
rdfeij schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:45:

Als dat zo zou zijn dan zou TS de verkeerde zekering hebben. Hij zou dan een fornuisgroep 2x16A (2xL + 2xN) moeten hebben. Hij heeft nu een krachtgroep. (3L + N)
Assumption is the mother of all fuck-ups.

TS heeft ook losse installatieautomaten achter een 4 polige aardlekschakelaar zitten. Hoort ook niet.

• Tijsvl
Gelukt! Het werkt! Tweakers-leden, super bedankt! Geen rauwe eieren meer, geen ongekookte spaghetti meer, vanavond is alles weer warm!

Ik heb een spanningszoekertje gehaald en daaruit blijkt dat deze inderdaad juist is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bcclSpgfyCIG6HOi6I3qri1R3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtdy4M4gqubZrrBpwCDd7MCf.jpg?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door Tijsvl op 03-11-2020 16:20 ]

• Nino .B
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-11-2021
Beste mensen,

Ben hier net lid geworden waarvoor mijn dank.
Ik woon in belgie.
Hier komt mijn vraag, ik heb een 3 fasen netwerk zonder 0 van 3x 220v.
Ik zou graag een inductiekookplaat aansluiten op een 25A 3 fasen automaat (zonder 0), ik meet tussen de fasen 220V .
Nu mijn vraag als ik 2 fasen aansluit en de 3 de gebruik als 0 mag dit ?

Alvast bedankt ☺️

• tweakduke
  • Laatst online: 21:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nino .B schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:43:
Beste mensen,

Ben hier net lid geworden waarvoor mijn dank.
Ik woon in belgie.
Hier komt mijn vraag, ik heb een 3 fasen netwerk zonder 0 van 3x 220v.
Ik zou graag een inductiekookplaat aansluiten op een 25A 3 fasen automaat (zonder 0), ik meet tussen de fasen 220V .
Nu mijn vraag als ik 2 fasen aansluit en de 3 de gebruik als 0 mag dit ?

Alvast bedankt ☺️
Welkom op Tweakers, aangezien je een eigen topic hebt gestart gaat deze op slot. Het is immers niet de bedoeling om een oud topic te hergebruiken voor je eigen vraag :)

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Is er ook nog waar veel informatie in staat.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.