Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:38
Waarom? Als je scherpere televisie wilt.

Onlangs van Telenet naar Scarlet overgestapt, maar snel terug van af gestapt vanwege de belabberde beeldkwaliteit. Ondertussen zitten we bij Orange, wat dezelfde kwaliteit (kabel) biedt als Telenet en een stuk goedkoper is voor ons.

Deze post is om mensen die dezelfde overstap overwegen te helpen bij hun keuze. Ik vermoedde zelf een kwaliteitsverschil, maar kon geen vergelijking vinden op internet. Bij deze deel ik mijn vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKGsMJD4tcYwNt0BBLe2zX6Pp3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfUjRl04CivoMaCh5zTUZaYd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j0EB9fZzmAzxw_OBURr-NLUOjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thOceqCHXhCiaBhQWBmrYFkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny5NlwWRG0uPpFJ3ofa75L0cQ-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEvaayoxj6sfkVDV1KKHINE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bic9VxhGko2F3LZQ4wF3VZPGoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIn8SM7iKjCcwNDn4RKXWXOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-08 10:30
Volgens mij zenden scarlet en proximus nog uit in 720p, terwijl je bij Orange 1080p hebt en bij telenet met de nieuwste decoder kan upscalen naar 4k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Schumi_wk schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
Volgens mij zenden scarlet en proximus nog uit in 720p, terwijl je bij Orange 1080p hebt en bij telenet met de nieuwste decoder kan upscalen naar 4k.
Bij zowel Telenet (AD2200 decoder) en Scarlet kan je kiezen tussen 720p/1080i, niet 1080p. Bij Orange staat gewoon 'automatisch', en is er geen expliciete keuze. Het verschil in kwaliteit zit niet in resolutie, maar in compressie/bitrate. Telenet/Orange komt via de kabel binnen, Scarlet haalt zijn tv-signaal via internet (UTP-kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-08 10:30
Bij proximus zit je nog met 720p, heb deze staan en ik kan geen 1080p kiezen, enkel 1080i.
Bij Orange is het 1080p heb ik ook staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Schumi_wk op 04-11-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Telenet en Orange zenden uit via DVB-C en reserveren wellicht meer bandbreedte voor de populaire kanalen. De compressie kan verschillen per kanaal en over het algemeen wordt er meer compressie toegepast op minder bekeken kanalen.

Proximus en Scarlet zenden uit via IPTV over xDSL. Er wordt wellicht meer compressie toegepast. Verder weet ik niet of er ook nog verschil is naargelang de snelheid van je verbinding.

Ik heb zelf al jaren Scarlet thuis en ik merk geen slechte kwaliteit op een full HD 40" scherm maar ik ben dan zeker ook geen veeleisende gebruiker. De kwaliteit is wel merkelijk beter dan wanneer je naar de SD versie van een kanaal kijkt.

Ben je overigens wel zeker dat je naar de HD variant van één aan het kijken was? Verder is het ook wel interessant om te zien dat Orange blijkbaar de kleuren wat meer verzadigt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Admiral Freebee schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:08:
Telenet en Orange zenden uit via DVB-C en reserveren wellicht meer bandbreedte voor de populaire kanalen. De compressie kan verschillen per kanaal en over het algemeen wordt er meer compressie toegepast op minder bekeken kanalen.

Proximus en Scarlet zenden uit via IPTV over xDSL. Er wordt wellicht meer compressie toegepast. Verder weet ik niet of er ook nog verschil is naargelang de snelheid van je verbinding.

Ik heb zelf al jaren Scarlet thuis en ik merk geen slechte kwaliteit op een full HD 40" scherm maar ik ben dan zeker ook geen veeleisende gebruiker. De kwaliteit is wel merkelijk beter dan wanneer je naar de SD versie van een kanaal kijkt.

Ben je overigens wel zeker dat je naar de HD variant van één aan het kijken was? Verder is het ook wel interessant om te zien dat Orange blijkbaar de kleuren wat meer verzadigt :)
De kwaliteit stond in de decoder maximaal (1080i/720p beide getest), en ik heb inderdaad de 'HD' kanalen bekeken. Ik vind het vreemd dat er kanalen gereserveerd worden voor dezelfde zender in non-HD.

Het kwaliteitsverschil is waarschijnlijk moeilijker op te merken als je maar één decoder hebt, maar door Telenet en Scarlet 1:1 te vergelijken wordt het snel duidelijk. Je hoeft daarvoor zeker niet te pixel peepen.

Er was inderdaad ook een verschil in kleur. Het Orange/Telenet signaal is koeler en meer waarheidsgetrouw mijn inziens, getuige bijvoorbeeld de huidskleur.
Pagina: 1