Vraag

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-11 19:17
Vriendin (32jr) van me heeft het volgende probleem:

iPhone 8 geeft haar direct migraineklachten, zodanig dat ze de telefoon niet meer wilt gebruiken (terwijl ze wel grote behoefte heeft). Samsung S10 en A51 uitgeprobeerd, hetzelfde probleem. Het probleem ontstaat direct en ze vermoed door het scherm / combinatie met ogen. Voorheen wel iPhone 8 maandenlang gebruikt zonder klachten, voorheen altijd iPhones gebruikt, geen klachten.

Voor werk gebruikt ze echter Samsung Galaxy S7 en daarbij heeft ze dit probleem niet.

Weet iemand waarmee dit te maken heeft (schermtype, etc.)?
Weet iemand een oplossing? (filter over scherm heen? Zo ja, welke?) (bepaald soort scherm? etc.)

Alle reacties

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:52
Heeft een van de telefoons een screen protector?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14
S7 heeft een oled scherm met hoge resolutie
iPhone 8 heeft een LCD scherm

Zou het daar aan kunnen liggen?
Ook heeft de iphone een lagere resolutie dan de S7 en mogelijk ook een andere refresh rate. Hoe zit het met andere schermen, als tablets, computers en tv's? Ook last van?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:41
anders wellicht een BT headset gebruiken voor het bellen, dan hoeft ze hem niet aan d'r hoofd te houden.

zoiets?
pricewatch: Jabra BT2015

[ Voor 34% gewijzigd door GarBaGe op 03-11-2020 11:49 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:25

killercow

eth0

Misschien eens langs de opticien?

Veel mensen krijgen migraine of hoofdpijn bij bepaalde manieren van kijken, vaak omdat ze niet doorhebben dat er een afwijking in de ogen zit en ze dus extra hun best moeten doen om scherp te kunnen zien.

openkat.nl al gezien?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heeft (je of een) altijd migraine klachten gehad?

Dat het eerst wel kon en nu niet, dat vind ik niet zo gek.
Ik heb periodes waarin in van pinda's en chocolade migraine krijg.
Om er 6 maanden later totaal geen last van te hebben na een reep chocolade.

Ik heb voor pc gebruik zoon pc bril met blauwe glazen, ik merk niet heel veel verschil, maar zit ook niet 8 uur achter een pc.

En tijdens het rijden overdag en snachts een goede zonnebril

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:01
Ik denk een dat je vriendin eens een bezoek aan de opticien moet brengen. Aangezien haar ogen blijkbaar niet aan sommige schermen kunnen wennen en dus niet kunnen stellen. Dit is een groot veroorzaker van migraine.

Naar andere toestellen kijken waarbij er geen klachten zijn is proberen het gevolg op te lossen. Ik zou eerder eens naar de oorzaak kijken.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:28
long shot, maar koop een "special anti-migraine hoesje met "afgeschermde" screenprotector" mogelijk houd dat de klachten voldoende weg.

offtopic:
Uiteraard volledig placebo natuurlijk, maar lijkt vaak genoeg te helpen tegen "telefoonziektes" anders helderheid vh scherm omlaag en nog eens proberen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:13
Ik wou zeggen dat het met PWM flickering te maken heeft, maar omdat ze er geen last van heeft bij de S7 (OLED) en wel bij de iPhone 8 (LCD) gaat dat helaas niet op.

Zucht...

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:32
Ik zou inderdaad ook eens bij de opticien langs gaan. Ik had zelf een jaar geleden soortgelijke klachten en kwam er toen bij de opticien achter dat ondanks dat ik niet bij- of verziend ben (en dus ook niet het idee had dat ik een bril nodig had), ik wel een cilinder in mijn ogen heb (astigmatisme) wat in combinatie met vermoeidheid zeker tot migraine enzo kan leiden. Je ogen kunnen dat deels compenseren, maar bij vermoeidheid en ouder worden wordt die capaciteit steeds minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 03-11-2020 11:56 ]

• rr7r
Thx voor de berichten. Laat t mn vriendin lezen, kan zelf helaas pas vanavond weer reageren. Opticien is wellicht goede tip. Echter, vergeten te vermelden: ze is er wel al voor bij de oogarts geweest. Die gaven aan dat ogen gezond waren. Verdere input is zeker welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 03-11-2020 12:04 ]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 23:32
Rood locht filter geprobeerd op de iphone?

who put a "stop payment" on my reality check

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:47
rr7r schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:04:
Thx voor de berichten. Laat t mn vriendin lezen, kan zelf helaas pas vanavond weer reageren. Opticien is wellicht goede tip. Echter, vergeten te vermelden: ze is er wel al voor bij de oogarts geweest. Die gaven aan dat ogen gezond waren. Verdere input is zeker welkom!
Hebben ze de sterkte ook gemeten? Geen idee of gezonde ogen ook een sterkte afwijking kunnen hebben :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:08:
Ik denk dat je het blauw licht filter bedoelt.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
(psycholoog hier)

Migraine en hoofdpijn worden vaak verkeerd gebruikt. Migraine heeft een specifieke oorzaak en is een andere diagnose dan hoofdpijn. Oorzaak migraine zit in de bloedvaten die van vorm veranderen en heeft een specifieke set symptomen: schitteringen, flitsen of golvende beelden zien.
Als deze er niet zijn is het hoofdpijn.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
tweakerharrie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:18:
(psycholoog hier)

. Migraine heeft een specifieke oorzaak en is een andere diagnose dan hoofdpijn. Oorzaak migraine zit in de bloedvaten die van vorm veranderen en heeft een specifieke set symptomen: schitteringen, flitsen of golvende beelden zien.
Klopt met als kanttekening dat de trigger (waardoor je de migraineaanval krijgt) niet voor elk persoon het zelfde is. En welke weer verschillen van periode tot periode.

Tevens zit er een verschil in hoe lang de aanval blijft. Ik kan het gelukkig redelijk makkelijk onderdrukken. Dus voor mij is het meestal een halve dag tot 1 dag. Maar anderen hebben er 3 dagen last van.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:23
(psycholoog hier)

Migraine en hoofdpijn worden vaak verkeerd gebruikt. Migraine heeft een specifieke oorzaak en is een andere diagnose dan hoofdpijn. Oorzaak migraine zit in de bloedvaten die van vorm veranderen en heeft een specifieke set symptomen: schitteringen, flitsen of golvende beelden zien.
Lang niet iedereen heeft een aura. De oorzaak ligt ook anders.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

(psycholoog hier)

Ik heb al heel lang af en toe last van hoofdpijn. Geen last van licht, geluid of aura's. Niets van de reguliere medicatie helpt hiertegen, behalve specifieke migraine medicatie namelijk Rizatriptan. Binnen een uur weg hoofdpijn.
Volgens mijn huisarts is dit gewoon migraine.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• rr7r
Freeaqingme schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:35:
Heeft een van de telefoons een screen protector?
De iphone had een screenprotector. Overig niet.
caspervc schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:45:
S7 heeft een oled scherm met hoge resolutie
iPhone 8 heeft een LCD scherm

Zou het daar aan kunnen liggen?
Ook heeft de iphone een lagere resolutie dan de S7 en mogelijk ook een andere refresh rate. Hoe zit het met andere schermen, als tablets, computers en tv's? Ook last van?
Bij ouderwetse schermen geen last, zoals Toshiba laptop en oudere tv's. Bij computers staat de helderheid wel op zn laagst.
Invisible_man schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:55:
Ik zou inderdaad ook eens bij de opticien langs gaan. Ik had zelf een jaar geleden soortgelijke klachten en kwam er toen bij de opticien achter dat ondanks dat ik niet bij- of verziend ben (en dus ook niet het idee had dat ik een bril nodig had), ik wel een cilinder in mijn ogen heb (astigmatisme) wat in combinatie met vermoeidheid zeker tot migraine enzo kan leiden. Je ogen kunnen dat deels compenseren, maar bij vermoeidheid en ouder worden wordt die capaciteit steeds minder.
Ook bij bepaalde beeldschermen wel en andere niet?
DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:08:
De iphone verkocht, maar op de samsung wel de blauwlicht filter aan. Zal kijken of ze bij andere iphone van iemand kan uitproberen.
vuurtjih schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:12:
[...]

Hebben ze de sterkte ook gemeten? Geen idee of gezonde ogen ook een sterkte afwijking kunnen hebben :+
Zij heeft een lichte sterkte afmeting.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:32
rr7r schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:43:
[...]
Ook bij bepaalde beeldschermen wel en andere niet?
Niet specifiek bij bepaalde soorten schermen, maar was vaak een combinatie van afstand, kijkhoek en lichtsterkte. Bij cilinder zie je des te verder je uit je blikveld komt steeds slechter (mijn brilglazen worden dan ook steeds een stukje dikker hoe verder je uit het midden zit), al heb je dat niet direct door omdat je natuurlijk vooral naar voren kijkt. Dat maakt echter wel dat hoe goed je voor je scherm zit uitmaakt voor hoeveel je ogen moeten compenseren (vooral door te knijpen) en als gevolg daarvan hoe snel je ogen vermoeid raken. Een hogere lichtsterkte maakt het ook makkelijker voor je ogen, maar ook vermoeiender gedurende de dag.

Voor wat betreft een telefoon heb je die vaak minder ideaal voor je dan bijvoorbeeld een computerscherm. Moeilijk voor mij te zeggen of cilinder het ook bij je vriendin is, maar bij de opticien kunnen ze een meting voor de rondheid van je ogen doen (door al het knijpen worden ze iets minder rond) en kunnen ze door je diverse lenssterktes voor te zetten bepalen hoe sterk je cilinder is. Dan kan je het in ieder geval uitsluiten of het cilinder is.

• Kimberley32
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-07-2021
nachtnet schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:49:
long shot, maar koop een "special anti-migraine hoesje met "afgeschermde" screenprotector" mogelijk houd dat de klachten voldoende weg.

offtopic:
Uiteraard volledig placebo natuurlijk, maar lijkt vaak genoeg te helpen tegen "telefoonziektes" anders helderheid vh scherm omlaag en nog eens proberen.
Dankjewel! Waar kun je deze kopen? heb je een voorbeeld?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
Onnodige kick, op slot.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.