Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Beste Tweakers,

Mijn ouders hebben een agrarisch bedrijf en waar mogelijk help ik ze wat met de ICT. Dit is allemaal zeer basaal. Afgelopen week zag ik dat zij hun back-ups niet op orde hebben en ze zouden dit graag wel goed regelen. Ik heb heel wat topics gelezen maar nog geen eenduidig antwoord gevonden. De meeste topics gaan over bedrijfjes met meerdere werknemers en grote files. Dit gaat echt alleen om het maken van veilige back-ups zodat in het geval van systeemfalen niet de hele administratie weg is.

Ik zoek een?
Een oplossing om de data van het bedrijf op een veilige manier op te slaan. Dit kan een lokale, cloud of lokale en cloud oplossing zijn.

De werkzaamheden.
Zij gebruiken hun PC's voor de volgende werkzaamheden:
  • Mailen
  • Office werkzaamheden, Word, PowerPoint, Excel
  • Boekhouding
  • Administratie
Ik zoek een?
ik ben zelf tot twee opties gekomen:
  1. Een NAS aanschaffen met een automatische back-up functie
  2. Een NAS aanschaffen met automatische back-ups en cloud back-ups
Optie 1
Na wat eigen onderzoek ben ik gekomen tot:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 92,90€ 92,90
1NetwerkopslagSynology DS120j€ 99,72€ 99,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,62

Deze Synology NAS moet volgens mij voldoende zijn voor de back-ups van mijn ouders. Omdat het belangrijk is dat de bestanden veilig zijn, zelfs in het geval van brand, wil ik op een andere locatie op een backup hebben. Het voorstel is dus dat de Synology NAS twee keer gekocht wordt, 1 voor op het bedrijf en 1 voor bij mij thuis. Ik zou de mijne gebruiken voor het opslaan van wat persoonlijke documenten en foto's, en zij die voor hun bedrijf. De twee NAS-en zouden we dan laten syncen voor back-ups bij elkaar.

Optie 2
Ook de aanschaf van bovenstaande NAS voor mijn ouders. Echter geen offsite backup bij mij, maar gebruik maken van de Synology C2 Cloud diensten. Voor €9,99 per jaar zou dat volgens mij al voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9ZKUy5eNX2EDmVN2mrzhVcckaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jRAxN2OKrFGHwb5IadzYX8Ab.png?f=user_large

Wat is je budget?
Wij zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteit oplossing. 200-400 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology. Ik lees hier veel positieve ervaringen over en voornamelijk ook de gebruiksvriendelijkheid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn ouders gebruiken 2 PC's waarop Windows 10 draait. Zij gebruiken geen speciale software anders dan Office applicaties. Een volledige back-up van beide systemen bedraagt hooguit 50Gb.

Bedankt voor het meedenken! :)

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik zou lekker een Microsoft 365 abonnement nemen. Kan je alles in de cloud zetten.
Vervolgens stel je in op de NAS dat hij een backup maakt van de OneDrive (cloud omgeving) in het geval je dat het ook nog in eigen beheer wilt hebben. Dit kan met "Cloud sync" van synology.

https://www.microsoft.com...siness-products?market=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 12:57
In mijn vorige functie heb ik ook voor een aantal kleinere agrarische bedrijven synology gebruikt als back-up.

Hiervoor heb ik dan twee synology's gebruikt.

NAS 1 zet ik op kantoor en hier maak ik een aantal shares aan waar de bedrijfszaken staan opgeslagen.
NAS 2 zet ik in het huis of andere locatie en met hyper back-up laat ik iedere nacht een back-up draaien zodat de bestanden op 2 locaties staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spierenburg
Zaratrass schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:19:
In mijn vorige functie heb ik ook voor een aantal kleinere agrarische bedrijven synology gebruikt als back-up.

NAS 1 zet ik op kantoor en hier maak ik een aantal shares aan waar de bedrijfszaken staan opgeslagen.
NAS 2 zet ik in het huis of andere locatie en met hyper back-up laat ik iedere nacht een back-up draaien zodat de bestanden op 2 locaties staan.
Zeker ook een goede oplossing mits je niks in de cloud bij microsoft wilt hebben. Enige probleem hierbij is dat TS verantwoordelijk is voor het onderhoud en controleren van de back-ups. Bij een cloud oplossing heb je meer zekerheid indien je weinig tot niet ermee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Spierenburg schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:18:
Ik zou lekker een Microsoft 365 abonnementen nemen. Kan je alles in de cloud zetten.
Vervolgens stel je in op de NAS dat hij een backup maakt van de OneDrive (cloud omgeving) in het geval je dat het ook nog in eigen beheer wilt hebben. Dit kan met "Cloud sync" van synology.

https://www.microsoft.com...siness-products?market=nl
Ik vind dit persoonlijk wel een dure oplossing. Voor twee PC's zit je al op €240 per jaar naast de aankoop van de NAS. Dit is echter zeker wel het overwegen waard omdat dit wel de eenvoudigste optie is. Ik denk echter dat de situatie niet heel complex is en eventueel een beetje eigen werk een hoop geld bespaard.
Zaratrass schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:19:

Ook bedankt voor de snelle reactie! Dit is dus eigenlijk bijna optie 1. Echter kiezen wij er dan voor om een NAS bij mijn ouders te plaatsen en een NAS bij mij thuis.

Is de Synology DS120j hiervoor geschikt? Ik realiseer mij dat dit echt een instapmodel is. Echter vragen wij volgens mij zo weinig van het apparaat dat een duurder model feitelijk niets toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
colvano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:25:
[...]

Ik vind dit persoonlijk wel een dure oplossing. Voor twee PC's zit je al op €240 per jaar naast de aankoop van de NAS. Dit is echter zeker wel het overwegen waard omdat dit wel de eenvoudigste optie is. Ik denk echter dat de situatie niet heel complex is en eventueel een beetje eigen werk een hoop geld bespaard.

[...]

Ook bedankt voor de snelle reactie! Dit is dus eigenlijk bijna optie 1. Echter kiezen wij er dan voor om een NAS bij mijn ouders te plaatsen en een NAS bij mij thuis.

Is de Synology DS120j hiervoor geschikt? Ik realiseer mij dat dit echt een instapmodel is. Echter vragen wij volgens mij zo weinig van het apparaat dat een duurder model feitelijk niets toevoegt.
toon volledige bericht
Voor office365 kan je de opslag online houden en hierbij je ook versie historie. Hiervoor heb je niet persee een Synology nodig.

Met een synology bij jou en je ouders thuis hou rekening met de upload van beide verbindingen. Ik weet dat in afgelegen gebieden het internet traag kan zijn. als je flinke GB's moet overzetten elke nacht kan dat lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
[...]

[...]

toon volledige bericht
Nee hoor je hebt slechts 1x 4,20 per maand nodig voor 1TB OneDrive. Al wil je gescheiden gebruikers zodat je goed samen kunt werken dan is het slechts 8,40 per maand. Dit is echt verwaarloosbaar voor data veiligheid van een bedrijf. Daarnaast krijg je ook Exchange (kan je de mail naar migreren kan je goed samenwerken met agenda en contactpersonen mocht dat een wens zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Zaratrass schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:30:
[...]

Voor office365 kan je de opslag online houden en hierbij je ook versie historie. Hiervoor heb je niet persee een Synology nodig.

Met een synology bij jou en je ouders thuis hou rekening met de upload van beide verbindingen. Ik weet dat in afgelegen gebieden het internet traag kan zijn. als je flinke GB's moet overzetten elke nacht kan dat lang duren.
Beiden hebben we gelukkig een goede glasverbinding, dus dat is geen probleem.
Spierenburg schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:30:
[...]

Nee hoor je hebt slechts 1x 4,20 per maand nodig voor 1TB OneDrive. Al wil je gescheiden gebruikers zodat je goed samen kunt werken dan is het slechts 8,40 per maand. Dit is echt verwaarloosbaar voor data veiligheid van een bedrijf. Daarnaast krijg je ook Exchange (kan je de mail naar migreren kan je goed samenwerken met agenda en contactpersonen mocht dat een wens zijn).
Ik ga mij hier eens verder in verdiepen. Dat valt in prijs inderdaad erg mee en zoals jullie het zeggen klinkt het zeker als een goede oplossing. Ik moet even gaan onderzoeken hoe het precies werkt en hoe het voor hen op een goede en eenvoudige manier in te richten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
Hoeveel data in GB's?

Hoe lang kan je zonder?
Nu heb je een NAS met één schijf uitgezocht. In het geval van een defecte schijf zal je alle data opnieuw moeten downloaden èn ben je alles kwijt wat nog niet geuploadt was.

Met een iets duurdere NAS met twee schijven kan je probleemloos doorwerken als er een schijf kapot gaat.

Met direct in de cloud werken ben je sterk afhankelijk van je internet snelheid (ok die heb je) en je verbinding. Bij een NAS met cloudbackup kan je doorwerken als je glas er een keertje uit ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door PROnline op 03-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Hoezo 240 euro? Ik heb me niet tot de letter verdiept in de voorwaarden van Microsoft Office, maar in principe heb je toch al voldoende aan Office 365 Family á 99/jaar?

Ik zou trouwens goed inventariseren wat voor een gevolgen het heeft als je online back-ups maakt. Microsoft of welk ander bedrijf je dan ook maar kiest, heeft wel je data. Als zij er morgen mee ophouden en ze je de vinger geven, heb jij wel een probleem. Wees je daar van bewust. Natuurlijk is het niet een heel waarschijnlijk scenario. maar houd er maar beter rekening mee dat het kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
PROnline schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:34:
Hoeveel data in GB's?

Hoe lang kan je zonder?
Nu heb je een NAS met één schijf uitgezocht. In het geval van een defecte schijf zal je alle data opnieuw moeten downloaden èn ben je alles kwijt wat nog niet geuploadt was.

Met een iets duurdere NAS met twee schijven kan je probleemloos doorwerken als er een schijf kapot gaat.

Met direct in de cloud werken ben je sterk afhankelijk van je internet snelheid.
Bij een NAS met cloudbackup mag ie er bij wijze van spreken de hele nacht er over doen.
50GB
Glasvezel
De back-up met bijvoorbeeld cloud sync duurt eerste keer misschien een paar uur. Vervolgens doet hij slechts enkel de wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
PROnline schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:34:
Hoeveel data in GB's?

Hoe lang kan je zonder?

Met direct in de cloud werken ben je sterk afhankelijk van je internet snelheid.
Bij een NAS met cloudbackup mag ie er bij wijze van spreken de hele nacht er over doen.
De totale backup is max 50Gb.

Als het systeem het een week niet doet, is dat geen groot probleem. Belangrijk is dat de data veilig is en dat het allemaal eenvoudig werkt.

De internetsnelheid is gelukkig geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
colvano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:33:
[...]

Beiden hebben we gelukkig een goede glasverbinding, dus dat is geen probleem.

[...]

Ik ga mij hier eens verder in verdiepen. Dat valt in prijs inderdaad erg mee en zoals jullie het zeggen klinkt het zeker als een goede oplossing. Ik moet even gaan onderzoeken hoe het precies werkt en hoe het voor hen op een goede en eenvoudige manier in te richten is.
Ik gebruik zelf google drive hiervoor.. ik betaal 20 euro per jaar volgens mij.
Zie voorbeeld van mijn afbeelding. je hebt in je verkenner een map en daarin kan je de administratie kwijt.

De google drive kan ik benaderen vanaf elke laptop/telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_oD5wyAxEvSkSwgSVHdrsJp1qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUyKAXizngBFLDAn276RPIhS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-07 17:10
Om hoeveel data hebben we het precies?

Want zoals @Spierenburg al zei. Je kan met een Synology syncen naar de cloud.

Zelf gebruik ik thuis Veeam Free Agent for Windows (gratis) die een backup maakt naar mijn NAS (Synology) die dan weer een backup copy maakt naar StackStorage toe.

Op die manier heb ik zowel een lokale backup als een offsite backup.

Maar waar slaan je ouders hun data op? Als dat nu nog lokaal is, dan zou ik zeker een Office365 abbo nemen icm met OneDrive.
Zet alles lekker in OneDrive gelijk en laat het lekker daarna toe syncen.
Verder kan je dan (afhankelijk van het model) deze data weer synchroniseren.
En een Rack Station heeft zelfs een GRATIS versie van Office365 backup. Dus dan heb je die ook gelijk meegenomen. https://www.synology.com/...es/ActiveBackup-Office365

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
Wylana schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:37:
Om hoeveel data hebben we het precies?

Want zoals @Spierenburg al zei. Je kan met een Synology syncen naar de cloud.

Zelf gebruik ik thuis Veeam Free Agent for Windows (gratis) die een backup maakt naar mijn NAS (Synology) die dan weer een backup copy maakt naar StackStorage toe.

Op die manier heb ik zowel een lokale backup als een offsite backup.

Maar waar slaan je ouders hun data op? Als dat nu nog lokaal is, dan zou ik zeker een Office365 abbo nemen icm met OneDrive.
Zet alles lekker in OneDrive gelijk en laat het lekker daarna toe syncen.
Verder kan je dan (afhankelijk van het model) deze data weer synchroniseren.
En een Rack Station heeft zelfs een GRATIS versie van Office365 backup. Dus dan heb je die ook gelijk meegenomen. https://www.synology.com/...es/ActiveBackup-Office365
Zet de "Back-up functie" van OneDrive aan en je bent eigenlijk klaar ;)
Back up your Documents, Pictures, and Desktop folders with OneDrive - Office ....

[ Voor 17% gewijzigd door Spierenburg op 03-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Bedankt voor alle snelle reacties. Het gaat echter zo snel dat het een beetje chaos wordt :P

De data staat momenteel lokaal op hun PC's en ze hebben een externe HDD waar af en toe handmatig belangrijke bestanden naar gekopieerd worden.

Het belangrijkste is dat het eenvoudig is. Dus een automatisch systeem dat back-ups maakt. Veiligheid is uiteraard belangrijk.

Ik heb nu aan aantal opties waarin ik mij verder ga verdiepen:
  1. Synology NAS (DS120j) + C2 Cloud
  2. Synology NAS (DS120j) + Onedrive
  3. Synology NAS (DS120j) bij ouders + Synology NAS (DS120j) bij mij
  4. Office 365
Suggesties zijn zeker nog welkom. Echter wel graag gericht op eenvoud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Ja en nee. Ja er wordt een offsite locatie gebruikt voor de data. Maar als er iets fout is, dan wordt dat ook doorgestuurd.

Daarom zie ik het (vanuit IT perspectief) niet als een backup en raad ik altijd nog een extra backup methode aan zoals https://www.veeam.com/nl/backup-microsoft-office-365.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Ik zou of optie 2 pakken of gewoon alleen backuppen naar de cloud. Mijn schoonouders hebben ook (al heel lang) een eigen onderneming (zonder personeel). Zij hebben slechts enkele 10tallen MBs aan data voor de boekhouding en contracten. Hun vorige computer was ingestort, daarna heb ik gewoon google drive geinstalleerd en het laten syncen naar het gmail account van de moeder (die doet de boekhouding). De gratis variant is voor hun meer dan voldoende. Bijkopen kan altijd.

Wanneer je gaat betalen, zou ik echter naar office365 gaan kijken, de personal edition is 69 euro per jaar voor 1 user, of 99 euro voor 5 users. 1 TB per user en je hebt de office pakketten er ook bij, dus Outlook, Word, Excel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Wylana schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:49:
[...]

Ja en nee. Ja er wordt een offsite locatie gebruikt voor de data. Maar als er iets fout is, dan wordt dat ook doorgestuurd.

Daarom zie ik het (vanuit IT perspectief) niet als een backup en raad ik altijd nog een extra backup methode aan zoals https://www.veeam.com/nl/backup-microsoft-office-365.html
Is C2 in jouw ogen wel een degelijke oplossing?

Synology C2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBjxZbwbJC9kY4sVpEZVhMubufY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XqPkiZ8kbe1I6ozPDXdEpkEO.png?f=user_large
PageFault schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:51:
Ik zou of optie 2 pakken of gewoon alleen backuppen naar de cloud. Mijn schoonouders hebben ook (al heel lang) een eigen onderneming (zonder personeel). Zij hebben slechts enkele 10tallen MBs aan data voor de boekhouding en contracten. Hun vorige computer was ingestort, daarna heb ik gewoon google drive geinstalleerd en het laten syncen naar het gmail account van de moeder (die doet de boekhouding). De gratis variant is voor hun meer dan voldoende. Bijkopen kan altijd.

Wanneer je gaat betalen, zou ik echter naar office365 gaan kijken, de personal edition is 69 euro per jaar voor 1 user, of 99 euro voor 5 users. 1 TB per user en je hebt de office pakketten er ook bij, dus Outlook, Word, Excel etc.
Ik merk dat ik zelf wat terughoudend ben in de opties zonder versleuteling. Ik vind Google en Microsoft allemaal mooie bedrijven hoor, maar zomaar onversleuteld op hun servers zetten voelt wel een beetje vreemd. Bedankt voor je tip, want de situatie klinkt wel vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
colvano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:57:
[...]

Synology C2:
[Afbeelding]

[...]

Ik merk dat ik zelf wat terughoudend ben in de opties zonder versleuteling. Ik vind Google en Microsoft allemaal mooie bedrijven hoor, maar zomaar onversleuteld op hun servers zetten voelt wel een beetje vreemd. Bedankt voor je tip, want de situatie klinkt wel vergelijkbaar.
Ja dat zie ik wel als een backup. Maar dat is meer lokale data en niet de data in Office365. Dus die mis je nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Wylana schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:58:
[...]

Ja dat zie ik wel als een backup. Maar dat is meer lokale data en niet de data in Office365. Dus die mis je nog steeds.
Ik zou er dan voor kiezen om de PC's al hun bestanden naar de lokale NAS (DS120j) te laten back-uppen. Dus de office bestanden en emails en wat persoonlijke foto's. Synology C2 gebruiken voor het maken van back-ups van de NAS. Dan zijn er altijd meerdere versies via de Cloud bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
colvano schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:57:
[...]

Synology C2:
[Afbeelding]

[...]

Voor google drive vond ik dit: https://spinbackup.com/bl...tion-all-you-should-know/

Maar kijk eerst waarom je encryptie wil. Als je bang bent dat andere mensen er bij komen, zou ik eerder Multi Factor Authentication overwegen. Voor Google Drive en Onedrive kun je prima gebruik maken van een authenticator app, die van Google of Microsoft zelf, of Authy of zo.

Mijn schoonouders zijn er super blij mee, want nu kunnen ze vanaf de computer thuis er bij, vanuit de telefoon als ze even buiten in de zon zitten of op het werk (duwboot) op de laptop. En omdat ze zo weinig data hebben: voor hun is het gratis, gmail account hadden ze al. En voor mij was het eenvoudig te installeren en heb er verder geen werk aan.

Wel vermeldingswaardig: hun data is betrekkelijk onbelangrijk. Ze hoeven de data niet tot sint jutemes te bewaren en vrijwel alles is in een eindige tijd opnieuw te maken of te herleiden. Dat kan afwijken van jouw situatie uiteraard. Daarom denk ik een NAS die zelf elke dag of week synct met google drive of onedrive een prima oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
PageFault schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:06:
[...]

Voor google drive vond ik dit: https://spinbackup.com/bl...tion-all-you-should-know/

Maar kijk eerst waarom je encryptie wil. Als je bang bent dat andere mensen er bij komen, zou ik eerder Multi Factor Authentication overwegen. Voor Google Drive en Onedrive kun je prima gebruik maken van een authenticator app, die van Google of Microsoft zelf, of Authy of zo.

Mijn schoonouders zijn er super blij mee, want nu kunnen ze vanaf de computer thuis er bij, vanuit de telefoon als ze even buiten in de zon zitten of op het werk (duwboot) op de laptop. En omdat ze zo weinig data hebben: voor hun is het gratis, gmail account hadden ze al. En voor mij was het eenvoudig te installeren en heb er verder geen werk aan.

Wel vermeldingswaardig: hun data is betrekkelijk onbelangrijk. Ze hoeven de data niet tot sint jutemes te bewaren en vrijwel alles is in een eindige tijd opnieuw te maken of te herleiden. Dat kan afwijken van jouw situatie uiteraard. Daarom denk ik een NAS die zelf elke dag of week synct met google drive of onedrive een prima oplossing is.
toon volledige bericht
Klinkt als een prima oplossing voor hun! Gezien de geringe kosten van C2 en de mogelijkheid voor versleuteling heeft dat mijn voorkeur. Mijn ouders hoeven er buiten huis niet bij te kunnen. De situatie is iets anders, maar de oplossing lijkt wel op elkaar. Bedankt voor het delen van dit idee.
Pagina: 1