Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-05 14:55
Goedemorgen, zoals de titel al zegt heb ik het volgende ervaren.

Toen ik bezig was in windows met wat office werk, kreeg ik ineens allemaal blokjes in mijn scherm waardoor vervolgens de pc uitviel.

Ik heb toen even gewacht met de pc opnieuw aanzetten. Toen ik dat deed starte de pc op. kwam in windows modus dat windows niet goed was afgesloten. heb gedrukt op opnieuw opstarten. Dit gaat goed tot aan het moment waarop windows opstart en het inlogscherm naar voren moet komen. Dan blijft alles grijs/zwart.
Geen inlogscherm.

In safemodus is ook niks raars te zien, de blokjes komen ook niet terug.

Ik heb het volgende geprobeerd.
- verschillende monitoren in verschillende poorten van de videokaart. allemaal zonder succes
- kaart eruit gehaald en opnieuw erin gezet
- connecteren opnieuw geplaatst
- safe modus opgestart (met succes)

Ik heb geen idee wat het kan zijn. ik vermoed de videokaart.

Dit zijn onderdelen van de pc. De pc is samengesteld in maart van dit jaar. De videokaart is een refurbished kaart die door de fabrikant is gemaakt.

- AMD ryzen 5 3600
- MSI B450 Gaming pro carbon AC
- Fractal design focus G blauw
- cruscial ballistix sport LT BLS2K16G4D32A
- Super Flower Leadex III Gold 550W
- Asus 8GB RTX2070Turbo
- Samsung EVo SSD uit 2014.

Alle onderdelen zijn nieuw aangeschaft voor deze build, op de SSD na die ik uit mijn vorige pc heb gehaald en de videokaart die door fabrikant ASUS is opgeknapt.

Wat zou ik kunnen doen? en waar zou het probleem kunnen liggen?
Ik vermoed of de videokaart of de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Je hebt beeld dus je videokaart werkt.
Hij krijgt dus een probleem zodra je op windows moet inloggen, lijkt me eerder een software probleem.
Heb je op "stoute" websites gezeten en daar per ongeluk iets binnen gehaald?
Als het videokaart / voeding / cpu / ram probleem was, dan verwacht je OF dat hij niet opstart OF probleem geeft tijdens zwaardere belasting.
opslag probleem zou probleem geven zodra windows start, maar dat is stuk voordat je inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
stoute websites niet. weleens een torrent gebruikt. maar dat is ook iets wat een paar maanden geleden is geweest. dus niet recent. Tenzij die nu pas die problemen geeft.

"opslag probleem zou probleem geven zodra windows start, maar dat is stuk voordat je inlogt."

Dan krijg je eerder melding dat die de opstartschijf niet ziet?

overigs kom ik niet in het inlogscherm. hij geeft beeld blauwe windows teken en daarna zou die overmoeten gaan naar inlogscherm en dat doet die niet. dus logo verdwijnt en that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
Probeer middels DDU in safe mode je drivers eens te verwijderen als beginpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:11
Verwijder GPU en sluit je Monitor aan op de video uitgang van je Moederbord, wat gebeurt er dan?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-05 17:28
De videokaart is toch niet uitgesloten, Wanneer de driver de kaart initialiseert wordt het render werk (dus ook windows vensters) door de kaart gedaan, in plaats van door de cpu.

Ik zou dus toch zeggen dat de kaart voor problemen zorgt.
Kan je aan een leen kaart komen om deze uit te sluiten (aangezien de Ryzen 3600 geen interne gpu heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04
bregweb schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:10:
Verwijder GPU en sluit je Monitor aan op de video uitgang van je Moederbord, wat gebeurt er dan?
helemaal niks, want hij heeft geen apu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 14:19
bregweb schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:10:
Niks want de Ryzen 3600 heeft geen iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Drivers net verwijderd, helaas zonder resultaat.

Ik heb nog een oude Rx560 liggen op mijn werk. Ik zal die donderdag eens meenemen. (thuiswerken)

Het aparte is dat in safemodus wel alles werkt. vind het dus raar. En als dat niet werk met de videokaart dan ga ik windows opnieuw installeren.

Thanks alvast voor het meedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-05 17:28
Bij safe modus wordt de videodriver niet ingeladen, dus dan hoeft de gpu ook niet zo veel te doen.

Waarschijnlijk zal hij het ook blijven doen als je je drivers verwijdert als je in safe mode zit (DDU is een handige tool daar voor).
Al denk ik dat Windows daarna zelf weer drivers gaat installeren, en dan zal het beeld er weer mee ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Ik zou zeggen: Windows opnieuw installeren.
Lijkt op een software probleem, zeker omdat safe modus wel werkt.

Na verse install, ff een paar test programma's draaien om evt hardware problemen uit te sluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door GarBaGe op 03-11-2020 11:46 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Ben toch bang dat het de videokaart is.

Windows opnieuw geïnstalleerd. Alles verwijderd van de SSD. Dus complete clean install middel USB.

Alles werkte, kwam weer in windows, bezig met updates, updates geïnstalleerd opnieuw opstarten en toen weer zwart. Aantekening hierbij, Ik had windows 10 versie 2004 voor het probleem, de usb install was de versie voor 2004. Dus dan kan het haast niet liggen aan de software.

Zoals ik eerder al zei, volgende stap is anderen videokaart. Even kijken wat die dan doet.

[ Voor 10% gewijzigd door redslow op 03-11-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:47
Ik denk ook videokaart. Groene blokjes strepen of vreemde letters in beeld is eigenlijk altijd de gpu. Ik heb het zeker 10 keer gezien afgelopen 10-15 jaar en conclusie was altijd gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Videokaart, anderen erin gedaan. Gelijk geen problemen.

Alternate al gecontact. Die willen niks doen want ze geven maar 6 maanden garantie, de kaart is 8 maanden oud. Ben het daar niet mee eens, aangezien de kaart gerepareerd is door de fabrikant zelf mag je verwachten dat zo een kaart toch wel minimaal 2 jaar meegaat. Dat word weer even mailen.

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 13:07
ik begrijp je post niet helemaal, maar heb je een refurbished GPU gekocht 8 maanden geleden?
Je zou nog kunnen proberen ASUS direct te contacten. Je hebt immers een aankoopfactuur van 8 maanden oud. Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met ASUS maar wie weet zijn ze de beroerdste niet.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• redslow
Asus ook al gecontact en zij doen niks met particulieren. De kaart moet aangeboden worden door de verkopende partij.

Helaas, ja de kaart is 8 maanden geleden gekocht.

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 21:56
redslow schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:56:
Videokaart, anderen erin gedaan. Gelijk geen problemen.

Alternate al gecontact. Die willen niks doen want ze geven maar 6 maanden garantie, de kaart is 8 maanden oud. Ben het daar niet mee eens, aangezien de kaart gerepareerd is door de fabrikant zelf mag je verwachten dat zo een kaart toch wel minimaal 2 jaar meegaat. Dat word weer even mailen.
Ik zou het hier niet bij laten. Als consument heb je rechten, en heeft Alternate in dit geval verplichtingen.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

• Uszka
  • Laatst online: 22:25
Gekocht in de outlet van Alternate zeker? Dan heb je minder lang garantie. Staat specifiek vermeld bij outletproducten hoe lang de garantie is.

• redslow
@Uszka

Je hebt ook nog zoiets als garantie buiten de periode. Je mag van een product verwachten dat die een x periode normaal meegaat.

In dit geval van de grafische kaart die gemaakt is door de fabrikant zelf. Oftewel het product is gemaakt door de producent en de eisen die de producent eraan stelt, geeft het vrij voor verkoop. Kan mag je ervan uitgaan dat het product langer dan 7/8maanden werkt. Natuurlijk niet de normale 5 jaar die voor een product als deze staat. Maar 1 tot 2 jaar toch echt wel.
Pagina: 1