Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splendidsplash
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 08:03
Beste tweakers community,

Al langere tijd heb ik last van BSODs waarvan ik de oorzaak niet kan herleiden.
Na de meest recente schone installatie ervaar ik nog steeds veel verschillende BSODs.

Mijn systeem heeft de volgende componenten:
  • CPU: Ryzen 5 3600
  • GPU: PowerColor Red Dragon RX 5700 XT
  • RAM: 2x G.skill Ripjaws V DDR4-3200 8 GB (f4-3200c16d-16gvkb)
  • MoBo: B450M MSI Mortar Titanium
  • SSD: Samsung 970 Evo Plus NVME M2 1TB
  • PSU: Corsair RM850x
De volgende BSODs ben ik tegengekomen in de laatste twee weken:
  • KERNEL_AUTO_BOOST_INVALID_LOCK_RELEASE (162)
  • KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE (139)
  • DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)
  • SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (3b)
  • PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50)
Ik heb al een een hoop verschillende dingen geprobeerd (en allemaal meerdere keren) om te troubleshooten:
  • Windows opnieuw installeren (met auto-driver download uitgeschakeld)
  • Drivers/chipsets opnieuw installeren (en verwijderen gebruikmakend van DDU)
  • Opnieuw seaten van al mijn componenten
  • RAM testen op corruptie (memory diagnostics tool, memtestx86) (0 errors)
  • Flashen en resetten van mijn BIOS
  • RAM underclocken naar non-xmp profiel, default na BIOS reset (2133 Mhz)
  • Bekijken van de minidumps d.m.v. Windbg
Ik heb de minidumps van de laatste 5 BSODs geupload via transfernow:
minidump files

Ik vroeg mij af of iemand mij hier verder mee kan helpen, ik weet niet goed hoe ik nu verder kan. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
En met 1 reep ram om en om getest?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• splendidsplash
Mel33 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:13:
En met 1 reep ram om en om getest?
Goede tip, heb meteen 1 van de 2 sticks eruit gehaald, even kijken of dit het probleem kan uitsluiten.
Zodra ik hier uitslag over heb zal ik mijn originele post aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
splendidsplash schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:30:
[...]

Goede tip, heb meteen 1 van de 2 sticks eruit gehaald, even kijken of dit het probleem kan uitsluiten.
Zodra ik hier uitslag over heb zal ik mijn originele post aanpassen.
Al een verbetering?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• splendidsplash
Vorige week direct na uw comment 1 van de 2 sticks eruit gehaald, nog geen uurtje later weer een BSOD.
De sticks omgewisseld (dinsdagmiddag 03-11-2020) en sindsdien nog geen blue screen gehad.
Omdat eerder de tijd tussen blue screens varieerde tussen 0-7 dagen, wacht ik nog even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
splendidsplash schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:50:
[...]

Vorige week direct na uw comment 1 van de 2 sticks eruit gehaald, nog geen uurtje later weer een BSOD.
De sticks omgewisseld (dinsdagmiddag 03-11-2020) en sindsdien nog geen blue screen gehad.
Omdat eerder de tijd tussen blue screens varieerde tussen 0-7 dagen, wacht ik nog even af.
Ja het reepje is dan de oorzaak evt , of de positie vd ram reepjes op je moederbord kan soms ook nog uitmaken, moet je even in je handleiding van het mbord kijken.
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• splendidsplash
Mel33 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:54:
[...]

Ja het reepje is dan de oorzaak evt , of de positie vd ram reepjes op je moederbord kan soms ook nog uitmaken, moet je even in je handleiding van het mbord kijken.
Succes
Thanks! Hopelijk einde deze week duidelijkheid. Positie van de ram sticks inderdaad gecheckt aan de hand van de MOBO manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splendidsplash
Tot mijn groot ongenoegen toch weer een BSOD net tijdens lage workload. Direct na het crashen was de BSOD ook maar een halve seconde in beeld en restartte mijn pc. Ik heb ook geen minidump van deze crash...
De computer blijkt dus een BSOD te krijgen met beide individuele RAM sticks.

[ Voor 15% gewijzigd door splendidsplash op 11-11-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De afstandhouders in je kast waar het moederbord op vastgeschroefd is zijn allemaal op de juiste plaats? Niet eentje per ongeluk op de verkeerde plek?
Geen lipje van het I/O shield wat ergens in de achterste poorten is gaan steken toen het moederbord in de kast werd geplaatst?

Jammer dat het zo onvoorspelbaar is wanneer de BSOD komt anders zou ik zeggen om buiten de kast nog eens alles aan te sluiten met minimale hardware.

Een kapotte processor komt nauwelijks voor. Ik gok dat het moederbord het probleem wel eens kon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
splendidsplash schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:51:
Tot mijn groot ongenoegen toch weer een BSOD net tijdens lage workload. Direct na het crashen was de BSOD ook maar een halve seconde in beeld en restartte mijn pc. Ik heb ook geen minidump van deze crash...
De computer blijkt dus een BSOD te krijgen met beide individuele RAM sticks.
1. Kan je een linux draaien of een oudere versie van windows om het echt op hardware te duiden

2. Ram reepje leek dus iets te veranderen
Zijn ze in de qvl opgenomen van je mbord
Kernel problemen duid wel in die richting (kan het mbord dus ook zijn)

3. Heb je een ram die je kan lenen? (Test)

4. Kan je een andere voeding lenen, kan ook kernel problemen veroorzaken

5. Ram en videokaart kan het ook zijn, heb je een oude videokaart om dat uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splendidsplash
bierschuit schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:02:
De afstandhouders in je kast waar het moederbord op vastgeschroefd is zijn allemaal op de juiste plaats? Niet eentje per ongeluk op de verkeerde plek?
Geen lipje van het I/O shield wat ergens in de achterste poorten is gaan steken toen het moederbord in de kast werd geplaatst?

Jammer dat het zo onvoorspelbaar is wanneer de BSOD komt anders zou ik zeggen om buiten de kast nog eens alles aan te sluiten met minimale hardware.

Een kapotte processor komt nauwelijks voor. Ik gok dat het moederbord het probleem wel eens kon zijn.
Net even snel gekeken en het moederbord opnieuw geplaatst, alle afstandhouders waren correct geplaatst, mede het I/O shield. Inderdaad erg jammer dat de BSODs zo onvoorspelbaar zijn.
Mel33 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:12:
[...]

1. Kan je een linux draaien of een oudere versie van windows om het echt op hardware te duiden

2. Ram reepje leek dus iets te veranderen
Zijn ze in de qvl opgenomen van je mbord
Kernel problemen duid wel in die richting (kan het mbord dus ook zijn)

3. Heb je een ram die je kan lenen? (Test)

4. Kan je een andere voeding lenen, kan ook kernel problemen veroorzaken

5. Ram en videokaart kan het ook zijn, heb je een oude videokaart om dat uit te sluiten?
  1. Andere Windows versie ben ik niet van in het bezit, Linux is ook lastig omdat ik de computer ook voor werk gebruik met software die niet op Linux werkt.
  2. De RAM staat inderdaad op de QVL van MSI: https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-MORTAR-TITANIUM#support-mem-19
  3. Helaas geen RAM om te lenen.
  4. Ik heb mijn voeding recent geupgrade van 650W naar 850W, ervoor en erna BSODs.
  5. Ik heb inderdaad een oudere videokaart, een MSI GTX 970 GAMING 4G. Ik dan deze dit weekend omruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Je kan linux live draaien, die gebruikt alleen ram cpu video en mbordchipset en geen hardeschijf opslag
Puur om te kijken of het windows niet is die het crashed.

Oh voeding vervangen, Is het geaard aangesloten?

Maar omdat de ram een verandering gaf... kzou het dan op een ander type ram proberen te gooien.

Btw hoe zijn je temperaturen bij dit alles?

Tja het blijft een troubleshoot
En dan zal je zien na alles vervangen te hebben dat het toch het mbord of de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splendidsplash
Inmiddels kunnen testen met andere RAM, helaas weer een crash. Ditmaal weer na ~7 dagen zonder problemen. De onderdelen die uitgesloten kunnen worden zijn nu:
- RAM
- PSU

Ik zal nu maar proberen een andere CPU en GPU te lenen om te testen of het hiermee nog steeds crashed.
Je kan linux live draaien, die gebruikt alleen ram cpu video en mbordchipset en geen hardeschijf opslag
Puur om te kijken of het windows niet is die het crashed.

Oh voeding vervangen, Is het geaard aangesloten?

Maar omdat de ram een verandering gaf... kzou het dan op een ander type ram proberen te gooien.

Btw hoe zijn je temperaturen bij dit alles?

Tja het blijft een troubleshoot
En dan zal je zien na alles vervangen te hebben dat het toch het mbord of de voeding is.
- temperaturen zijn allemaal laag
- geaard aangesloten
- linux live draaien lijkt me lastig, de computer crashed nu pas na 7 dagen

[ Voor 53% gewijzigd door splendidsplash op 25-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Zit er in de stroomkring in je huis wel alles oké?. 7dagen herhaaldelijk en is dat dan op dezelfde dag? Toch eens extern kijken, of een andere groep kiezen waar je de pc op aansluit.

Ja je kan je ook nog afvragen wat je veranderd hebt toen de storing begon.

• splendidsplash
Mel33 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:06:
Zit er in de stroomkring in je huis wel alles oké?. 7dagen herhaaldelijk en is dat dan op dezelfde dag? Toch eens extern kijken, of een andere groep kiezen waar je de pc op aansluit.

Ja je kan je ook nog afvragen wat je veranderd hebt toen de storing begon.
Stroomkring is in orde, denk toeval dat het interval tussen de blue screens ongeveer gelijk was.

Ik heb inmiddels een andere update, namelijk dat ik bij het runnen van Prime95 (versie 303b6) erros krijg.
Bij het runnen van small ffts(L1/L2 cache), of smallest ffts (L1/L2/L3 cache) krijg ik geen erros, maar bij het runnen van large ffts (memory controller + ram) of blend (alles) krijg ik rounding errors voor mijn workers 7,8,9,10, binnen 30 seconden (elke keer andere volgorde, maar elke keer deze workers).

Dit alles heb ik gerund met 4 verschillende ram configuraties [stick 1, stick 2, stick 1+2, stick 2+1] voor 2 verschillende sets RAM, 5x per setup. Telkens weer dezelfde workers, soms gevolgd/gepaard met een applicatie crash of een bsod. Natuurlijk de aangewezen DIMM slots gebruikt uit de MoBo manual.

Deze bevindingen doen mij vermoeden dat het niet aan mijn RAM ligt, maar of mijn CPU of mijn MoBo.
Ik heb meteen ook de CPU pins nagekeken en de RAM sloten, maar kon optisch niks zien. Als iemand nog tips heeft die ik kan proberen om het probleem verder uit te zoeken dan hoor ik het graag!

Ter verduidelijking de twee types RAM die ik gebruikt heb:
- G.skill Ripjaws V DDR4-3200 2x 8GB [f4-3200c16d-16gvkb]
- Corsair Vengeance RGB Pro DDR4-3600 2x 8GB [cmw16gx4m2c3600c18]

Edit: toevoegen van Prime95 versienummer, RAM specificaties
Edit 2: ook met en zonder XMP geprobeerd

[ Voor 9% gewijzigd door splendidsplash op 26-11-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
splendidsplash schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:31:
[...]

Ik heb inmiddels een andere update, namelijk dat ik bij het runnen van Prime95 (versie 303b6) erros krijg.
Bij het runnen van small ffts(L1/L2 cache), of smallest ffts (L1/L2/L3 cache) krijg ik geen erros, maar bij het runnen van large ffts (memory controller + ram) of blend (alles) krijg ik rounding errors voor mijn workers 7,8,9,10, binnen 30 seconden (elke keer andere volgorde, maar elke keer deze workers).
Dat duid wel op de CPU

Kijk eens of je dram timing 's goed zijn, en jouw voltages.
gpuz
cpuz
hwmonitor
maak daar eens wat screenschots van onder load.

Ja bord of cpu idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@splendidsplash mmm lastig allemaal.
Je zou items kunnen retourneren, maar je zou ook een 2e hands cpu kunnen aanschaffen om te testen. Bijv deze: V&A aangeboden: AMD Ryzen 3 3200G Met standaard amd koeling
Pagina: 1