Advies nieuwe laptop gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10 09:10
Hoi, ik wil een nieuwe laptop kopen maar ik zou graag wat adviezen willen inwinnen omdat ik niet erg op de hoogte ben van alle mogelijkheden... Hopelijk kunnen jullie mij helpen:

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik wil een dual-boot Linux + Windows installeren. Voornamelijk zal ik Linux gebruiken, maar Windows wordt geinstalleerd om programma's zoals Autocad en Matlab te gebruiken. Ik wil vooral webbrowsen, tekstverwerken en foto's bewerken. Maar soms dus ook een tekening maken in AutoCad of een (eenvoudige) simulatie in Matlab. Ik wil ook een film op DVD kunnen kijken.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximaal zo'n 1000 tot 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Hij moet af en toe mee kunnen. Bijvoorbeeld in de trein of bus. Ik reis vaak met OVV en dan is het fijn als ik er onderweg mee kan werken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Het zou dus fijn zijn als er een DVD en CD speler in zit. Ook USB en een SSD kaart lezer. Dus niet te veel bezuinigd op aansluitingen zoals bijv. Apple dat wel doet. Ook betaal ik liever iets meer voor een degelijk apparaat. Ik heb nu een MacBook Air voor mijn werk, maar i.t.t. de algemene ervaring is die van mij niet zo goed. (accuproblemen binnen 1,5 jaar). Het zou ook fijn zijn als er redelijk wat schijfcapaciteit is. > 120 GB. Het moet er wel degelijk uitzien en aanvoelen, dus niet heel buigbaar / plastic achtig.

Schermgrootte moet bij voorkeur 15 inch zijn, 13,3 is het minimum. Liever niet groter dan 15 inch. Qua scherm heb ik een lichte voorkeur voor mat scherm, omdat glanzend scherm denk ik vaker reflecties toont.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen!

[ Voor 8% gewijzigd door john7119 op 03-11-2020 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een DVD/CD speler is tegenwoordig een uitzondering waarmee je het aantal mogelijkheden fors beperkt.

Lenovo heeft goede Linux support, met jouw budget zou ik voor een T series met Ryzen CPU gaan.

Zoals deze:
pricewatch: Lenovo ThinkPad T14s (20UJ0015MH)

En dan een externe DVD speler kopen.

Edit: review

[ Voor 14% gewijzigd door Diederik op 03-11-2020 14:16 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, dank voor de tip! De specificaties zien er indrukwekkend uit, hij voldoet grotendeels aan de door mij gestelde eisen. Alleen ontbreekt er een SD-kaart lezer, maar is er wel een micro-sd kaart lezer. Lijkt me een serieuze kanditaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Ik typ momenteel met een oude tweedehand, gekregen laptop die met snoer aan het lichtnet verbonden is omdat de accu bij ontvangst al defect was. Mijn MacBook Air is naar de reparatie omdat de accu hiervan al na ongeveer 14 maanden defect was.

Nou vind ik die Lenovo laptop er fraai uitzien, maar hoe zit het met accu vervangbaarheid in het algemeen en van Lenovo specifiek? Zijn accu's van dit merk doorgaans goed verkrijgbaar en goed zelf te vervangen? Ik had zelf al even snel gezocht en kwam op deze pagina uit:

https://www.opladersonlin...jmwC22tuBx4RoCRJcQAvD_BwE

Het lijkt er dus op dat ze wel te vervangen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Over het algemeen zijn Lenovo laptops goed te repareren, je zou iFixit kunnen checken voor dit specifieke model.

Edit: overigens hebben Lenovo laptops een functie om je accu te sparen als je veel op stroom werkt. Met deze functie kan je een maximum percentage instellen voor de lading in je accu.

[ Voor 45% gewijzigd door Diederik op 03-11-2020 22:23 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor je reactie. Dan mis ik toch zowel een SD kaart slot (die ik nodig heb omdat ik regelmatig digitale foto's uit mijn camera wil gebruiken) en ook een DVD / CD rom speler waar ik DVD films mee wil kijken of af en toe een cd kopieeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:19
Ik heb zelf de T14 dus zonder de S. Wel met de ryzen7 pro processor erin. Volgens mij kun je die configureren met een SD cardreader. Is wel ietsjes groter dan de S versie maar toch klein genoeg voor in je backpack.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
john7119 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:51:
Dank voor je reactie. Dan mis ik toch zowel een SD kaart slot (die ik nodig heb omdat ik regelmatig digitale foto's uit mijn camera wil gebruiken) en ook een DVD / CD rom speler waar ik DVD films mee wil kijken of af en toe een cd kopieeren.
Je gaat jezelf echt heel erg beperken met deze eisen, als ik filter in Pricewatch krijg ik maar 11 resultaten:
https://tweakers.net/lapt...XaI1EIdflGoZTCKy2pjU9XpYv

Beter koop je een extern optisch station en een externe SD kaart lezer.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, dat klopt, maar ik vind een aparte sd kaart lezer en optisch station niet handig, dan bungelt dat er allemaal los aan terwijl ik op de stoel zit is mijn ervaring. Volgens mij biedt Lenovo geen laptopms meer die een SD kaart lezer hebben (en al helemaal niet icm dvd speler), ook een custom T14 lijkt deze optie van SD kaart lezer niet (meer) te hebben.

Ik zie nog wel een Toshiba die zowel SD card reader als DVD speler heeft. Alleen heeft deze minder cores (4 i.p.v. 8), dus ik denk dat de performance lager zal uitvallen van de Toshiba dan de Lenovo T14s?

pricewatch: Toshiba Satellite Pro A50-EC-13C

[ Voor 11% gewijzigd door john7119 op 04-11-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Er is groot verschil in prestatie, zie volgende link waarin ik de CPU van de Toshiba en de Lenovo naast elkaar heb gezet:
https://www.cpubenchmark....en-7-PRO-4750U/3064vs3740

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor je reactie; dat is wel een groot verschil ja... Ik zag nog de Dell XPS 15 759, maar die wordt mij eigenlijk iets te duur (en is ook weer wat zwaarder, ten minste 0,5 kg gram). Dan lijkt het er op dat ik toch een compromis moet sluiten en voor de snellere, lichtgewicht Lenovo wil gaan en dan een externe SD kaart lezer gebruiken. Heb ik nog een alternatief gemist die vergelijkbare specs als de Lenovo T14s heeft maar uitgerust is met SD card reader en of DVD speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Dat er een groot verschil in prestaties is, wil trouwens niet zeggen dat het in jouw geval een slechte keuze is.

Ik denk dat de ondersteuning voor Linux je belangrijkste eis zou moeten zijn.

Wat je ook kiest, het zal altijd een compromis zijn.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, dank voor je reactie. Ik zie inmiddels dat er ook usb sticks te koop zijn met SD kaart slot, dus daarmee is het probleem van los bugelende apparatuur ook verholpen. Dan mis ik alleen de DVD speler, dus als ik een film wil kijken moet ik daar een aparte lezer voor kopen. Linux ondersteuning vind ik wel belangrijk, en ik begrijp dat de Lenovo dan een goede keuze is. Dan denk ik dat het toch de T14s wordt.
Pagina: 1