Samsung HW Q90R Soundbar (Atmos) & Samsung UE65MU8000 (ARC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenvansoest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Goedemorgen tweakers,

Ik ben even lost in de zoektocht van ARC / E-ARC, Dolby atmos etc.

Sinds kort in het bezit van een Samsung UE65MU8000 televisie. Deze heb ik gecombineerd met een Samsung samsung hwq90r soundbar, die ondersteuning heeft voor Dolby Atmos.

Deze heb ik aangesloten bia HDMI (ARC), hierdoor kan ik alles met 1 afstandsbediening bedienen.

Nu ik alles aangesloten heb, heb ik geen Dolby Atmos via de Netflix app (UHD premium abo) van mijn Televisie.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen om wel Dolby Atmos te kunnen krijgen. Een ander bron aansluiten op mij soundbar (Xbox One S/X) en aansluiten met Optisch op mijn Soundbar?

Of is er een andere manier om de native apps van mijn Samsung tv wel Dolby Atmos te laten ondersteunen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet, Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Je moet e-arc op je tv hebben om atmos te kunnen weergeven op de soundbar.

Mogelijkheid is inderdaad een shield x-box die dat kan of Apple TV4K kopen, dat toestel verbinden met de soundbar via HDMI en dan van de soundbar met HDMI naar de TV (want je moet het beeld weergeven).

Ik heb me er ook wat in verdiept laatste tijd en denk dat dit zowat de enige mogelijkheid is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 16:39
stevenleemans schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:01:
Je moet e-arc op je tv hebben om atmos te kunnen weergeven op de soundbar.

Mogelijkheid is inderdaad een shield x-box die dat kan of Apple TV4K kopen, dat toestel verbinden met de soundbar via HDMI en dan van de soundbar met HDMI naar de TV (want je moet het beeld weergeven).

Ik heb me er ook wat in verdiept laatste tijd en denk dat dit zowat de enige mogelijkheid is.

Succes!
E-ARC is geen vereiste om Dolby Atmos te krijgen vanuit netflix, dit gaat ook gewoon over ARC.
Mijn TV ondersteund ook geen E-ARC maar alleen ARC en ik krijg netjes Atmos.
stevenvansoest schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:41:

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen om wel Dolby Atmos te kunnen krijgen. Een ander bron aansluiten op mij soundbar (Xbox One S/X) en aansluiten met Optisch op mijn Soundbar?

Of is er een andere manier om de native apps van mijn Samsung tv wel Dolby Atmos te laten ondersteunen?
Als ik mij niet vergis is Atmos uitsluitend over HDMI mogelijk, via optisch zal niet gaan werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Equazor_ op 03-11-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

Equazor_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:51:
[...]E-ARC is geen vereiste om Dolby Atmos te krijgen vanuit netflix, dit gaat ook gewoon over ARC..
Als ik mij niet vergis is Atmos uitsluitend over HDMI mogelijk, via optisch zal niet gaan werken.
Die spreken elkaar tegen. HDMI ARC is gelijk aan S/DPIF Out, pas vanaf eARC heeft ARC voordelen.
Het hele punt is dat ATMOS toe kan worden gevoegd als informatie aan een Dolby Digital Plus-signaal. Een track die over HDMI ARC en S/DPIF kan, op die manier heb je met een lage bandbreedte toch ATMOS. Een methode die Netflix bijvoorbeeld gebruikt. Wil je Dolby Atmos op basis van TrueHD (dus hogere bitrate) dan heb je HDMI nodig of eARC.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Equazor_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:51:
[...]

E-ARC is geen vereiste om Dolby Atmos te krijgen vanuit netflix, dit gaat ook gewoon over ARC.
Mijn TV ondersteund ook geen E-ARC maar alleen ARC en ik krijg netjes Atmos.

[...]

Ik heb bevestiging gekregen van Philips dat via de HDMI ARC van mijn OLED854 GEEN echte dolby atmos kan worden weergegeven. Dit is gecomprimeerd en niet wat je van echte atmos mag verwachten. Ik heb deze vraag ook aan Rtings gesteld met hetzelfde antwoord. Jouw tv mag het dan wel weergeven als bron, het zal toch een gecomprimeerd afkookskel zijn van echte atmos vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenvansoest
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Dank voor de reacties heren.

Hier en daar online begrijp ik ook dat ik Dolby Atmos content met een aangesloten Xbox One X zou kunnen afspelen, aangezien ik ook nog geen (UHD) Bluray speler heb, is dit misschien de weg van de minste weerstand? Ik ben namelijk echt niet van plan om mijn Televisie hiervoor te vervangen.

Wat vinden jullie?
Pagina: 1