Openhaard schappen verwijderen, hoe pak ik dit aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:47
Beste klussers,

Ik wil de openhaard schappen verwijderen zodat de openhaard symetrisch wordt. De schappen komen nu aan beide kanten een behoorlijk stuk de woonkamer in. Over een maand krijgen we de sleutels van dit huis en een week later komt de stukadoor om alle wanden glad te stucen. Als ik ze verwijder zal het dus moeten zijn voor de stukadoor langskomt.

Helaas hebben de verkopers geen bouwtekening van de openhaard. Deze is er later in gebouwd. Ik heb wel gesproken met de man die dit destijds gedaan heeft. Die raadde het af om de schappen te verwijderen omdat de openhaard constructie er op leunt. Misschien doelde hij op het gat wat ontstaat als je de schappen verwijderd, maar als ik deze dichtmetsel met een paar stenen zal de constructie toch niet instabiel worden denk ik? Of kan ik beter de schappen inkorten en de grote voet tegen de openhaard aan zetten? Of toch naar de man luisteren en het zo laten? De man die hem heeft ingebouwd werkt helaas niet meer.

Mijn insteek; straks krijgen we de sleutels, dan wordt het een puinhoop in de woonkamer met verbouwen. Liefst alles meepakken wat je wil doen, anders blijf je er toch mee zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_2sV4nBe2Zpm8AFzQ6Q4Y1k9Cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wTxjs56zcj4BX1B1saBFHWm4.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 03-11-2020 09:19)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:33
Volgens mij zijn onderstaande 4 varianten best mogelijk zonder ook maar enige steun te verliezen: (paint-lijntjes geven scheidingsvlak/zaagvlak aan)

- Volg contouren van haard, gelijk met muurtje.
- Volg contouren van haard, gelijk met "overstek".
- Diagonaal, gelijk met muurtje.
- Diagonaal, gelijk met overstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pHY-PxCfrm-NstTz9ols_9J948=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNi1oJMTLUB00M65tuQ8dw3m.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zgSs2fb2Zij3rdjlrxtUGWcUqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzXGlVEHysZJBwFe97P2xwFz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nT2AKcqoyYo99UKvPJ4Q8Z45BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOlistIYtR8Qf0gFRXtIBsKR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/132Su101T6zv6WFeJalv9G8s39M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MWNQvHBmu6n5EUPUGDRPqMTj.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet je vanuit de inspectie hoe de vloer in elkaar zit? Dan weet je ook hoe de haard ondersteund wordt :-)

Gezien bij de kast en de keuken erachter de vloer erg afloopt (deze woning hebben wij voorbij laten gaan)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Allereerst, toffe woonkamer!

Een openhaard heeft een laag rendement, zou je niet dat hele ding eruit halen en er een vrijstaande (hoek)kachel in zetten? Dat geeft meer rendement en scheelt een hoop ruimte...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Vorkie hij loopt af ja, maar dat is alleen naar de uitbouw toe. Niet dat de hele vloer schuin loopt gelukkig :).

Als we de sleutels krijgen trekken we de vloer er uit en ga ik de kruipruimte in, dan kan ik wellicht beter zien hoe de constructie er onder zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
Mijn gevoel zegt, complete ding slopen. Inspecteren wat de staat van het kanaal is en de rest van de constructie. Als het mogelijk is een dubbelwandige pijp erin zetten. Dan weet je zeker dat het brandveilig is.
Tenzij je de openhaard nooit gaat gebruiken en het meer voor de sier is.
Wil je wel gaan stoken, zou ik kijken ook voor een energie-efficiënte kachel. Een goede kachel kan wel een rendement halen van circa 90%. Daarnaast veel minder fijnstof in de lucht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik waardeer advies, maar ik ben op zoek naar advies over het verwijderen van de schappen en niet de openhaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06 17:20
Gewoon beginnen met slopen? Eerst de tegel eraf, en dan stukje bij beetje wegslopen naar de haard toe. Goed kijken het is gemaakt en dan de haard ondersteunen in het midden, 1 zijkant weghalen en bekijken of er een ondersteuning terug moet en hoe je dat gaat maken? (Daar zou ik van tevoren al over nadenken)

Of de simpele methode, de "schappen" afzagen/slijpen langs het middengedeelte en alleen de uitstekende delen wegslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:29:
@Vorkie hij loopt af ja, maar dat is alleen naar de uitbouw toe. Niet dat de hele vloer schuin loopt gelukkig :).

Als we de sleutels krijgen trekken we de vloer er uit en ga ik de kruipruimte in, dan kan ik wellicht beter zien hoe de constructie er onder zit.
Dat is toch wel een dingetje. Je weet dus niet wat de staat van de vloer is? Of heeft er wel iemand gekeken, maar jij zelf nog niet?
Een oud huis met een scheve vloer is op zich weer niet zo heel bijzonder en het hoeft ook echt niet een groot structureel probleem te zijn. Ons "nieuwe" huis heeft nu ook nog een scheve vloer. In de afgelopen 80+ jaar (inclusief een wereldoorlog) is er gewoon sprake van een lichte verzakking (alweer decennia stabiel) en dat gecombineerd met een wat zwakkere tussenfundering heeft gezorgd voor een scheve vloer.

Gebruikt als onderhandelingsargument om de prijs wat te drukken. Goed geluisterd naar de verkoopmakelaar (vooral tussen de zinnen door luisteren) en ik wist dus al dat er veel animo was voor het huis, maar dat niemand door wilde zetten vanwege het werk (door de vloer best veel werk dus). En de verkopers moesten het huis kwijt vanwege een echtscheiding. Op 30 november gaat de hele vloer eruit en komt er een betonnen systeemvloer met vloerverwarming in. Alleen het Granito in de entree, hal en toilet blijven behouden. Dat zou voldoende moeten zijn. :) Dit kan overigens wel nog wat "bijkomende kosten" met zich meebrengen. In ons geval zou het aanpassen van de openslaande tuindeuren dermate veel werk worden, dat we eigenlijk geen andere keus hebben dan ze te vervangen inclusief (fors) kozijn. De staat van het kozijn was toch al "minder", dus dat nemen we dan maar voor lief (al is hardhout wel bizar duur).

Kijkend naar de constructie lijkt men inderdaad wel wat draagvermogen gepakt te hebben bij de trap en de muur. Ik verwacht eigenlijk niet dat de vloer de open haard niet kan dragen, maar meer dat de constructie ónder de haard niet echt dragend gebouwd is (leunt waarschijnlijk deels op de schappen die je wil verwijderen).

Kun je niet een kachelman laten komen, die de haard opnieuw plaatst, maar dan wel met een dragende constructie eronder? Mijn ervaring met werken aan "onbekende constructies", is dat er altijd lijken uit de kast komen.
chrisborst schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:34:
Mijn gevoel zegt, complete ding slopen. Inspecteren wat de staat van het kanaal is en de rest van de constructie. Als het mogelijk is een dubbelwandige pijp erin zetten. Dan weet je zeker dat het brandveilig is.
Tenzij je de openhaard nooit gaat gebruiken en het meer voor de sier is.
Wil je wel gaan stoken, zou ik kijken ook voor een energie-efficiënte kachel. Een goede kachel kan wel een rendement halen van circa 90%. Daarnaast veel minder fijnstof in de lucht.
Gewoon niet stoken als je geen dubbelwandige pijp hebt. Volgens mij.... maar ik kan me natuurlijk vergissen... heb je een groot probleem met je verzekering als je gewoon gaat stoken zonder dubbelwandige afvoer en het gaat mis. Bij ons huis werd ook duidelijk aangegeven er niet gestookt mocht worden voor die dubbelwandige afvoer geplaatst zou zijn (we gaan niet stoken, dus dat laten we voor wat het is).

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-11-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:18:
Beste klussers,

Ik wil de openhaard schappen verwijderen zodat de openhaard symetrisch wordt. De schappen komen nu aan beide kanten een behoorlijk stuk de woonkamer in. Over een maand krijgen we de sleutels van dit huis en een week later komt de stukadoor om alle wanden glad te stucen. Als ik ze verwijder zal het dus moeten zijn voor de stukadoor langskomt.

Helaas hebben de verkopers geen bouwtekening van de openhaard. Deze is er later in gebouwd. Ik heb wel gesproken met de man die dit destijds gedaan heeft. Die raadde het af om de schappen te verwijderen omdat de openhaard constructie er op leunt. Misschien doelde hij op het gat wat ontstaat als je de schappen verwijderd, maar als ik deze dichtmetsel met een paar stenen zal de constructie toch niet instabiel worden denk ik? Of kan ik beter de schappen inkorten en de grote voet tegen de openhaard aan zetten? Of toch naar de man luisteren en het zo laten? De man die hem heeft ingebouwd werkt helaas niet meer.

Mijn insteek; straks krijgen we de sleutels, dan wordt het een puinhoop in de woonkamer met verbouwen. Liefst alles meepakken wat je wil doen, anders blijf je er toch mee zitten.

[Afbeelding]
Het lijkt mij stug dat de openhaard rust op de uitstekende delen links en rechts. Het eerste wat in mij opkomt, zaag de delen door waar de openhaard stopt. En zaag ze zo door dat ze gelijk lopen met de haard en de muur onder de haard. Vervolgens sloop je de uitstekende delen weg.

Dan kan de stucadoor de boel mooi strak afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:37
Lastig om te zeggen zonder te weten wat de constructie is. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de twee schappen onderdeel zijn van de dragende constructie van het geheel. Vooral omdat de aslade weer onder de twee schappen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Anoniem: 93986 @gumtree dat was ook mijn reactie, ik kan mij haast niet voorstellen dat de constructie op die schappen leunt. Toevallig was laatst de schoonsteenveger in onze huidige woning. Die heb ik naar de foto laten kijken en had dezelfde reactie.

Afzagen tot aan de openhaard en dan glad maken is wellicht het makkelijkst. Ik kan de stucadoor ook even vragen of die er kennis van heeft of een mannetje weet :)
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:50:
[...]
Dat is toch wel een dingetje. Je weet dus niet wat de staat van de vloer is? Of heeft er wel iemand gekeken, maar jij zelf nog niet?
De vloer zelf ligt niet scheef, de uitbouw (woonkeuken) ligt wat hoger dan de woonkamer waardoor dat stukje (en alleen daar) naar beneden loopt. Er is een uitvoerige bouwkundige keuring geweest :) daar kwam ook niks terug over een scheve vloer.

[ Voor 37% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-11-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:56:
@Anoniem: 93986 @gumtree dat was ook mijn reactie, ik kan mij haast niet voorstellen dat de constructie op die schappen leunt. Toevallig was laatst de schoonsteenveger in onze huidige woning. Die heb ik naar de foto laten kijken en had dezelfde reactie.

Afzagen tot aan de openhaard en dan glad maken is wellicht het makkelijkst. Ik kan de stucadoor ook even vragen of die er kennis van heeft of een mannetje weet :)

[...]

De vloer zelf ligt niet scheef, de uitbouw (woonkeuken) ligt wat hoger dan de woonkamer waardoor dat stukje (en alleen daar) naar beneden loopt. Er is een uitvoerige bouwkundige keuring geweest :) daar kwam ook niks terug over een scheve vloer.
Ik dacht heel even dat je er gewoon blind in was gegaan.... maar dat is dus gelukkig niet het geval.
Verwachtingen zijn vaak precies waar je bij onbekende constructies de mist in gaat. Ze verschillen per persoon. Als ik zoiets dergelijks zou moeten bouwen "uit het niets" in 1 van onze schouwen, dan zou het me helemaal niet verbazen als die dikke schappen dus inderdaad verwerkt zouden worden in de constructie die de haard draagt. Maar dan zou je dus wel gewoon de delen die uitsteken af kunnen zagen.

Maar je komt soms gewoon rare dingen tegen. Ik dacht ooit eens een simpel hol wandje wat op te knappen en het kozijn+deur om te draaien. Er moesten ook een paar stopcontacten bijkomen. Op zich allemaal niet spannend, maar toen ik de muur aan 1 kant een stukje openmaakte om bij de electra te kunnen.... heb ik besloten om de hele muur te slopen en opnieuw op te bouwen. Wat een bende was dat.....

Ben nu zelf bezig om mijn kantoor op te knappen. En dat is dan in 2006 door een "vakman" neergezet (nieuwe schuur met kantoor erbij). Kantoor heeft gewoon verwarming, electra en warm en koud stromend water. En de waterleidingen komen ergens netjes uit de muur (nu afgedopt, want de kraan van de vorige bewoners zat in een losstaande RVS kast+blad die ze meegenomen hebben). En wat zit er 10 centimeter pal onder die 2 afgedopte waterleidingen? Juist, een dubbel opbouwstopcontact. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-11-2020 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Ik heb dezelfde haard en zelf ingebouwd. Het geheel is niet groter dan je ziet. Het is een log en zwaar ding, maar het lijkt me sterk dat hij steunt op die flappen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUg8fCGZSZupYrP_Ix2aVpfrfvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v4OWoQfmBNFuJ09MhTCSke47.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoSTakxjHhhHKRuONkGJ7JwIi9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVQlkntzszSDL1swrhMEgplj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Bep De Bouwer is het dezelfde? Hij lijkt iets anders, maar hij lijkt er wel sterk op ja. Goed om te weten, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Hij is inderdaad iets anders, maar denk dat het erg dicht in de buurt zit bij die van jou. Ik vind het een geweldige haard, komt enorm veel warmte vanaf. Succes met je klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bep De Bouwer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:30:
Ik heb dezelfde haard en zelf ingebouwd. Het geheel is niet groter dan je ziet. Het is een log en zwaar ding, maar het lijkt me sterk dat hij steunt op die flappen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de TS hebben ze een lade onder de haard. Waar die lade zit, zit in ieder geval niets dragends.
En dan doe ik weer een aanname: die lade lijkt precies onder die uitstekende tableaus te zitten en dat zou kunnen suggereren dat die tableaus dus nog een stukje doorlopen onder het tableau waar de haard op staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
Volgens mij zijn onderstaande 4 varianten best mogelijk zonder ook maar enige steun te verliezen: (paint-lijntjes geven scheidingsvlak/zaagvlak aan)

- Volg contouren van haard, gelijk met muurtje.
- Volg contouren van haard, gelijk met "overstek".
- Diagonaal, gelijk met muurtje.
- Diagonaal, gelijk met overstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pHY-PxCfrm-NstTz9ols_9J948=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TNi1oJMTLUB00M65tuQ8dw3m.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zgSs2fb2Zij3rdjlrxtUGWcUqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tzXGlVEHysZJBwFe97P2xwFz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nT2AKcqoyYo99UKvPJ4Q8Z45BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOlistIYtR8Qf0gFRXtIBsKR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/132Su101T6zv6WFeJalv9G8s39M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MWNQvHBmu6n5EUPUGDRPqMTj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@phYzar ja :) dat denk ik ook. Mooi advies! Bovenste zou de voorkeur hebben. Daarbij moeten we dus wel het gat opvullen, of de schap afzagen tot de gele lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat het niet zozeer de haard is waar je je druk om moet maken. Da's een brok gietijzer, dat til je met twee man zo op. De schoorsteenconstructie is echter zwaarder en zou dragend kunnen zijn, ook voor de rest van de pijp omhoog. Been there, done that.

Dat gezegd hebbend: Als je met beleid het spul weghaalt moet het volgens mij gewoon kunnen. En dan is het idd een kwestie van (vuurvaste?) stenen terugmetselen.
Om het spul netjes weg te halen en strak af te kunnen werken zou ik kijken of ik de diamantzaag in die schappen kon zetten, en dan zo dicht mogelijk tegen de haard aan. En dan de rest wegkappen tot net iets onder het steunende vlak. De rest vult de stucadoor wel op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
The Eagle schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:20:
Om het spul netjes weg te halen en strak af te kunnen werken zou ik kijken of ik de diamantzaag in die schappen kon zetten, en dan zo dicht mogelijk tegen de haard aan. En dan de rest wegkappen tot net iets onder het steunende vlak. De rest vult de stucadoor wel op :)
Ik denk dat we het zo gaan doen. Nu nog even een diamantzaag ergens vandaan toveren, die hebben we helaas nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Aan de onderkant heb je geen vuurvaste stenen nodig. Gewoon breken / slijpen. Zit waarschijnlijk nog vol met wapeningsstaal. Ik zou ook voor optie 1 gaan zoals @phYzar schetst. Hele flinke slijptol huren en dan ben je er 'zo' klaar mee.

Misschien heb je geluk, onze open haard had ook zulke schappen maar die zaten met een soort keilbouten in de haard en waren dus geen vast onderdeel van de haard zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat doen die vierkante blokken onder de schappen? De vloer is er omheen gelegd. Zijn die gefundeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
engessa schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:19:
Wat doen die vierkante blokken onder de schappen? De vloer is er omheen gelegd. Zijn die gefundeerd?
Weet ik niet, ik neem aan dat ze zorgen voor ondersteuning maar hoeveel ondersteuning weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:19:
[...]

Weet ik niet, ik neem aan dat ze zorgen voor ondersteuning maar hoeveel ondersteuning weet ik niet.
Lijkt mij verstandig om dat wel uit te zoeken. Als die blokken de schappen ondersteunen en voorkomen dat de boel naar voren zakt dan lijkt het mij geen goed idee om de schappen door te zagen. Als die blokken alleen het uiteinde van een schap omhoog houden is er geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
Die blokken houden puur de schappen omhoog. Die werken zeker niet als steun voor de haard/mantel/schoorsteen zelf. Als er daadwerkelijk zijdelingse krachten van de haard op de schappen werd uitgeoefend zouden ze (gezien het gewoon metselwerk is) waarschijnlijk al lang gescheurd en afgeschoven zijn (naast dat dat uiterst dubieus en onvakkundig constructief broddelwerk zou zijn). Gewoon wegbreken dus.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/Terex_Demag_AC-500-2_St%C3%BCtze.JPG/1280px-Terex_Demag_AC-500-2_St%C3%BCtze.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan inderdaad een constructie zijn om het gewicht van de haard incl alle opbouw er omheen te verspreiden over een groter vloeroppervlakte. Dat zomaar doorzagen lijkt me niet aan te raden, eerst achterhalen of er inderdaad een deel van de haard/schoorsteen op rust.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:03:
Die blokken houden puur de schappen omhoog. Die werken zeker niet als steun voor de haard/mantel/schoorsteen zelf. Als er daadwerkelijk zijdelingse krachten van de haard op de schappen werd uitgeoefend zouden ze (gezien het gewoon metselwerk is) waarschijnlijk al lang gescheurd en afgeschoven zijn (naast dat dat uiterst dubieus en onvakkundig constructief broddelwerk zou zijn). Gewoon wegbreken dus.

[Afbeelding]
Laat hem eerst maar even de constructie nakijken... Ipv rucksichloos dingen slopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Hoe kan ik het beste controleren of er daadwerkelijk gewicht leunt op de schappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
Links staat ie overduidelijk op een pilaar. Is dat rechts ook zo? Dat stuk valt net weg.
Het kan zijn dat het gewicht over een breder stuk steunt. Weet je ook het materiaal van de schacht?

Ik zou het toch even gaan navragen / uitzoeken. Ik denk dat een foto ook echt gokken wordt. Je moet echt weten welk materiaal er is gebruikt om te snappen of het voor de sier is of dat het ondersteuning is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
In theorie zou de constructie zoiets kunnen zijn, waarbij de schappen (in rood) doorlopen tot een extra steun-poer/voet. Dan zou de hele basis (blauw) niet dragend zijn. Kwestie van kloppen op blauw, is dat steen of bouwblok van het een of ander, dan is dat dragend genoeg. Is dat een aftimmering of gipsplaat zul je erachter moeten kijken. Verder denk ik dat groen ook niet massief is maar een aftimmering of gipsplaat, gezien de ventilatiegaten die er in zijn gemaakt, dus het totaalgewicht zal ook wel meevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBCLcpIRZ8bXdblgx7No9MHZqz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YW4jnhQDaQKnXGPhhhZ1QGDJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@phYzar thanks voor de tip!

@ID-College rechts staat net zo'n voet, al loopt het schap rechts een stuk verder door. Ongeveer twee keer de afstand van links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
Het is idd een kwestie van naar het blauwe stuk kijken (van foto hierboven). Ik denk ook niet dat hij dragend is maar zou toch even naar de schachten zelf kijken.
Ik had een afzuigkap in dergelijke opzet en dat was ook een omlijsting voor de afvoer. Het kan dus niet heel veel gewicht zijn maar bij oudere woningen weet je nooit wat er gefabriceerd wordt :P

Toch even materiaal achterhalen en kijken naar het blauwe stuk. Dan weet je het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Als het blauwe gedeelte niet dragend is, dan zou je dat eerst dragend kunnen maken door daar twee steunen onder te metselen/plaatsen.

Wellicht kan je met een klein inspectiegaatje maken in het blauwe stuk en met een endoscoop kijken wat erachter zit.

Voordat je iets gaat slopen zou ik sowieso de naast de steunblokken een extra tijdelijke steun plaatsen zodat er niet zomaar iets gaat omvallen/inzakken. De horizontale delen doorslijpen moet je pas doen als je weet dat de haard voldoende steun heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:02

inhico

pw

Leuk en aardig alle adviezen hier, maar vanaf een foto laten beoordelen brengt ook risico's met zich mee. Het lijkt me verreweg het verstandigst er een bouwkundige naar te laten kijken. Of de klus uitbesteden aan een aannemer die daarmee ook alle aansprakelijkheid in geval er wat mis gaat op zich neemt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:42

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

fastedje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:46:
Wellicht kan je met een klein inspectiegaatje maken in het blauwe stuk en met een endoscoop kijken wat erachter zit.
Ik zou eerst die asla er uit halen en dan eens kijken. Misschien is een gat zelfs niet nodig.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phYzar
inhico schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:45:
Leuk en aardig alle adviezen hier, maar vanaf een foto laten beoordelen brengt ook risico's met zich mee. Het lijkt me verreweg het verstandigst er een bouwkundige naar te laten kijken. Of de klus uitbesteden aan een aannemer die daarmee ook alle aansprakelijkheid in geval er wat mis gaat op zich neemt.
Ik begrijp dat het in de Nederlandse aard zit om je voor alles te verzekeren en in te dekken, al dan niet door een zogenaamde expert er naar te laten kijken, maar de enige zekerheid die je krijgt is dat je je portemonnee mag trekken, zonder enige garantie dat het naar wens wordt opgelost.

Gezien we hier op Tweakers.net zijn, oorspronkelijk voor en door mensen die een zekere interesse hebben in hoe dingen in elkaar zitten en kunnen worden aangepast, is het een logische stap voor de TS om hier eens te komen voor een kleine gedachte-oefening hoe zoiets aan te pakken is. Betalen kan altijd nog, iemand laten komen kan altijd nog, maar zelf de situatie begrijpen is stap 1 in bepalen wat de juiste weg vooruit is.

In het ergste geval is de haard kapot. Dat is het risico wat je loopt (het huis draagt er niet op, want zoals in de TS staat: "Deze is er later in gebouwd"). In het meest gunstige geval heeft de TS met kleine moeite een woonkamer die nog net wat beter naar zijn zin is. De stukadoor is al ingepland, dus een deel van het herstel van mogelijke fuckups is al afgedekt.

Dus vanuit beide uitersten worden suggesties gedaan (gewoon wegbreken / nee je mist steun), worden onderzoekspunten aangedragen (hier moet steun zijn, check dat op deze manier) en worden mogelijke misstappen voorzien van een mogelijk counter (metsel extra steun hier, ondersteun tijdens slopen daar).

Niemand stelt voor dat de TS, op zijn eerste dag, vers over de drempel gedarteld, een moker uit zij achterzak trekt en de woonkamer kort en klein slaat. Hij kan prima zelf een inventarisatie doen, met de aangedragen aandachtspunten uit het topic in z'n achterhoofd, en dan bepalen of de praktijk hem ruimte geeft om zijn wens uit te voeren. En mocht hij er dan een hard hoofd in hebben, dan weet hij in ieder geval exact wat hij verlangt van een expert, en daarmee sta je altijd sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@phYzar ik zou wel willen hoor, op dag 1 met een moker aan de slag. Maar ik heb dan ook nul geduld.

Nee, mijn stappenplan is:

- Aslade verwijderen en controleren welk materiaal er omheen zit
- Vloer openbreken (wordt toch vervangen)
- In de kruipruimte kijken

Als ik iets verwijder (schap of poot) zal ik eerst steun aanbrengen aan het begin van de schap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
fastedje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:46:

groot inspectiegat kan ook, er wordt toch gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

@Piet_Piraat7heb je toevallig al een resultaat? Ik ben erg benieuwd.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Mike2k schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:00:
@Piet_Piraat7heb je toevallig al een resultaat? Ik ben erg benieuwd.
Nee ik krijg in december pas de sleutels :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Mike2k inmiddels is het zo goed als klaar. Aangezien je geïnteresseerd was naar het resultaat heb ik wat foto's geupload. Ik ga de schappen nog antraciet maken en er komen andere roostertjes boven, maar het inkorten van de schappen is gelukkig goed gegaan :). Ik heb ze er niet helemaal onder verwijderd maar juist ingekort, mocht de openhaard toch steunen op het eerste stukje van de schap. (we zitten nog midden in de verhuizing, vandaar nog niet ingericht op de laatste foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1pxqO7McjFmLYDETRbdS4fLcF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5YygfWtaz2AYbHlQeTiowcMr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5S-bLCl-puYFYach3ImfczvDoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Go5TrE5B7ONwq0EQEAs4idQl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z9ZBLyIU2n1H_sRDkD05VmBIaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y6MDIhBMONXoBb0XJu3Ve0gm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BivTERHSE88M8sW-bJjX3U7x6wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6qJ9LegL449FuBU6pSryiaqr.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 22-12-2020 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik vind het eindresultaat..... bijzonder 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:01
Ziet er goed uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar je hebt dus niet het essentiële stuk gedaan en dat is onder de vloer gekeken hoe de staat is etc...bij die open haard?

Gezien je nog steeds niet weet hoe die leunt, zal vervelend zijn als van de zomer of na een paar seizoenen het ineens inzakt vanwege werking van het hout....

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 22-12-2020 18:14 ]

Pagina: 1