Stadsverwarming en stroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wu-Knows
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb sinds afgelopen week de sleutel van mijn nieuwe woning en dus moet ik gaan kijken naar een energieleverancier. Nou hebben we in het appartement stadsverwarming van Vattenfall. Echter kun je op hun website kiezen voor een contract met stadsverwarming of voor stroom en stadsverwarming. Dat roept voor mij een aantal vragen op:

- Ik neem aan dat ik zowel stroom als stadsverwarming moet gaan afnemen of is alleen stadsverwarming voldoende? Wij hebben geen radiatoren in huis, enkel vloerverwarming.

- Op de websites van energieleveranciers kun je je verbruik inschatten. Aangezien dit mijn eerste 'echte' woning is, weet ik dat niet. Maar omdat ik dus een combinatie heb van stadsverwarming en stroom vind ik het lastig om in te schatten of het verbruik dat de leveranciers weergeven niet veel te hoog is.

- Is het mogelijk om stroom via een andere leverancier te laten leveren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
je zult toch ook stroom moeten hebben?

Ja stroom kan je ook elders inwinnen.. dat moet mogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:48
Ze bieden je toch de keus voor of stadsverwarming en stroom, of alleen stadsverwarming. De laatste vraag lijkt mij dus evident.

Verder hangt je stroomverbruik gewoonlijk niet af van of je woning met stadsverwarming of meer gas wordt verwarmd. Het geschatte stroomverbruik van de leveranciers zal dus niet sterk afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:08
Ja, je moet zeker ook stroom afnemen, en die kun je wel ergens anders afnemen. Kijk eens op gaslicht.com, kies daar voor alleen stroom, dan krijg je de aanbiedingen te zien die je kunt gebruiken. Er zijn trouwens online wel ergens overzichtjes te vinden voor standaard verbruik van een tussenwoning of een hoekwoning (etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Mag je dan ook iets anders dan stadsverwarming? Je doet nu alsof het een optie is om dit te pakken.
Als je wat anders mag: niet twijfelen, ren weg!

Stroom kan je bij elke leverancier afnemen, kijk wat voor jou het goedkoopste is. Hoeveel korting krijg je, en wat wordt de prijs na x jaar? Wil je 1x alles regelen of elke x jaar de goedkoopste zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
99ruud99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:45:
Mag je dan ook iets anders dan stadsverwarming? Je doet nu alsof het een optie is om dit te pakken.
Onderbouw dit eens als je wilt? In Breda (de delen waar ik woon en heb gewoond) zit ik altijd vast aan stadsverwarming.. ik zie het probleem niet zo? Maar wellicht omdat ik geen ervaring heb met andere opties.

Voordeel van stadsverwarming voor mijn gevoel: Niks geen gezeur met CV ketels (en daarbij behorende gas verbranding en mogelijke gevaren)

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:54

Honesty

kattenneus!

99ruud99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:45:
Volgens mij ben je verplicht stadsverwarming te pakken als dat aangeboden wordt, dit heeft dan te maken dat het een gesloten systeem is. Ik hoor heel véél mensen die klagen dat het duurder is, sowieso is het moeilijker eerlijk te meten of was dat lang zo. Ik denk wel dat de mensen die stadsverwarming duurder vinden geen rekening houden met onderhoud en vervangingskosten vab de ketel.

Festina lente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 16:17

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

Honesty schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:52:
[...]

Volgens mij ben je verplicht stadsverwarming te pakken als dat aangeboden wordt, dit heeft dan te maken dat het een gesloten systeem is. Ik hoor heel véél mensen die klagen dat het duurder is, sowieso is het moeilijker eerlijk te meten of was dat lang zo. Ik denk wel dat de mensen die stadsverwarming duurder vinden geen rekening houden met onderhoud en vervangingskosten vab de ketel.
Je bent niets verplicht. Je kan en mag het systeem gewoon laten afsluiten als je dat wilt.
Het kost je wel geld maar als je zuiniger bent dan gemiddeld loont het. Ik zou het persoonlijk direct laten afsluiten. We hebben zelfs ons nieuwe huis gekocht in een wijk waar aardgas ipv stadsverwarming werd aangeboden om onder het juk van deze monopoliepositie uit te komen.

Mijn jaaroverzicht van 2016 toen ik nog stadsverwarming had:
Eneco Warmte en Koude B.V.
Huur warmteset 8 ltr (19-12-2015/01-08-2016) € 105,49
Verbruik warmte 2 GJ 22,66500 € 45,33
Vastrecht warmte (19-12-2015/01-08-2016) € 171,80
Meettarief warmte (01-01-2016/01-08-2016) € 14,57
totaal: €337,19

1 GigaJoule = 31,6 m3 aardgas equivalent. (bron: infomil.nl)
Wij betaalden omgerekend voor 63,6 m3 dus ruim €5,30 per kuub gas.
Dat is 10x meer dan met een normale gasaansluiting!
Dat alleen maar omdat we extreem zuinig omgingen met ons warm water. Niet meer dan anders my ass.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@beiden ik betaal 163 euro per maand "aansluitrecht + warmte verlies leidingen + onderhoud". Maar voor warm water uit kraan heb ik een losse gas boiler, dus ik moet alsnog een gas aansluiting hebben (ook voor koken, huurhuis zonder aansluiting voor elektrisch koken). Voordeel is natuurlijk dat ik geen grote geiser nodig heb, maar volgens mij is onderhoud en afschrijving echt stuk minder dan die 160 euro per maand.

Een geluk: bij elke verwarming hangt een verdampingsmeter. Dus per ruimte wordt warmteverbruik gemeten voor heel het gebouw. Daardoor betaalt iedereen naar ratio van verbruik. Echter is dit nog steeds niet goedkoper dan wat je uit gas verbruikt. (Wij hebben afgelopen jaar test gedraaid zonder verwarming, het was geen koude winter). Voor ons waren de kosten 0 euro.

Echter, kijk ik naar overburen zitten ze op een maandelijks tarief van bijna 300 euro. (Ligt ook deels aan eigen stook gedrag natuurlijk). Waarbij je moet weten dat ze wonen in een appartement van 70m2, midden in flat.

Bij mijn flat kan je er niet onderuit, maar als ik wist hoe duur het was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Honesty schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:52:
[...]

Niet geheel waar... Je kan vaak wel van je contract af, maar betaald een flinke duit aan afsluitkosten. (Fysieke afsluiters etc etc.)

Stadsverwarming is een monopolie, waarvan de prijzen absurd gemaximaliseerd zijn. Als je kijkt naar de berekening hoe ze aan de gigajoul prijs komen begrijp je waarom. Rekenen alsof je iedere paar jaar een gouden ketel afschrijft, met onderhoud gedaan door de directeur van philips.
Sowieso is het vastrecht al zoveel malen duurder dan het gasvastrecht.. een maat van mij betaald als vastrecht al meer dan ik totaal aan gas betaal.
(Komt nog eens bij dat stadsverwarming een ++ is voor de energielabel van een huis.. daardoor kan de bouwer lekker bezuinigen op isolatie, zelfs redelijk recent gebouwde huizen (2000-2010) zijn zo nog gigantische eneegievreters.

Nee... Van stadsverwarming wordt alleen de bouwer en Nuon/Eneco rijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
@Wu-Knows Onthoud wel dat je vast zult zitten aan stadsverwarming(je kan er vanaf maar dat is een hele lange juridische weg), ze hebben daar een monopolie op wat hier reeds is gezegt, een eigen CV ketel is altijd goedkoper, ik kwam vroeger van blokverwarming en zelfde ellende dat was alles behalve goedkoop(echter blokverwarming kan je niet vanaf komen behalve verhuizen)...

Een klein appartementje 100 euro p/m voorschot betalen voor 1 klein hokje verwarmen(was vrijwel nooit thuis de verwarming stond uit maar nooit iets terug gezien want het klopte volgens hun), nu een koophuis en aardig veel thuis en zeker de helft goedkoper in de maand met gas+energie ingerekend, eigen CV onderhoud is niet duur, de berekeningen wat hun doen is mij dus ook een raadsel, alles wordt wel heel ruim gerekend.

Bij mij was 90% vastrecht en 10% daadwerkelijk verbruik met blokverwarming, echt een heel eerlijk systeem was het dus niet(zaten wel meters op en die klopte wel).

Je kan gewoon bij willigkeurig energiewebsite het invullen dat klopt wel aardig goed.
Bij stadsverwarming vul je gewoon geen gaslevering in.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 08:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:54

Honesty

kattenneus!

99ruud99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:10:
@beiden ik betaal 163 euro per maand "aansluitrecht + warmte verlies leidingen + onderhoud". Maar voor warm water uit kraan heb ik een losse gas boiler, dus ik moet alsnog een gas aansluiting hebben (ook voor koken, huurhuis zonder aansluiting voor elektrisch koken). Voordeel is natuurlijk dat ik geen grote geiser nodig heb, maar volgens mij is onderhoud en afschrijving echt stuk minder dan die 160 euro per maand.

Een geluk: bij elke verwarming hangt een verdampingsmeter. Dus per ruimte wordt warmteverbruik gemeten voor heel het gebouw. Daardoor betaalt iedereen naar ratio van verbruik. Echter is dit nog steeds niet goedkoper dan wat je uit gas verbruikt. (Wij hebben afgelopen jaar test gedraaid zonder verwarming, het was geen koude winter). Voor ons waren de kosten 0 euro.

Echter, kijk ik naar overburen zitten ze op een maandelijks tarief van bijna 300 euro. (Ligt ook deels aan eigen stook gedrag natuurlijk). Waarbij je moet weten dat ze wonen in een appartement van 70m2, midden in flat.

Even ter vergelijking wij betalen nog geen 100 euro per maand voor gas+stroom appartement van 80m2(200m3] dus het is inderdaad een stuk duurder. Bij mijn moeder kon je er ook niet onderuit maar die verbruikte ook veel meer dan wij. Ik was in de veronderstelling dat je het over verplicht afnemen was maar misschien omdat mijn moeder het via een huurstichting had.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
johanmulder schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:02:
[...]

Je bent niets verplicht. Je kan en mag het systeem gewoon laten afsluiten als je dat wilt.
Het kost je wel geld maar als je zuiniger bent dan gemiddeld loont het. Ik zou het persoonlijk direct laten afsluiten. We hebben zelfs ons nieuwe huis gekocht in een wijk waar aardgas ipv stadsverwarming werd aangeboden om onder het juk van deze monopoliepositie uit te komen.

Dat alleen maar omdat we extreem zuinig omgingen met ons warm water. Niet meer dan anders my ass.
Met een gasaansluiting splits je het vastrecht ook niet in de m3 prijs.. 8)7

Maargoed, met laag verbruik ben je goedkoper af door het resistief te doen, met hoog verbruik goedkoper met gas en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Honesty schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:27:
[...]

Even ter vergelijking wij betalen nog geen 100 euro per maand voor gas+stroom appartement van 80m2(200m3] dus het is inderdaad een stuk duurder. Bij mijn moeder kon je er ook niet onderuit maar die verbruikte ook veel meer dan wij. Ik was in de veronderstelling dat je het over verplicht afnemen was maar misschien omdat mijn moeder het via een huurstichting had.
Ik wil de topic niet verder kapen van TS maar het klopt waar hij over heeft, blokverwarming is nog een stap duurder dan stadsverwarming omdat dat niet binnen de wet valt, alles wordt op 1 hoop gegooit aan einde van stookseizoen en een berekening uit gemaakt onder de bewoners daar kan je niet vanaf ook met een koopwoning niet (staat in de koopovereenkomst).

@99ruud99 Dat heet blokverwarming daar zit op elke radiator een meter, bij stadsverwarming zit alleen een warmtemeter bij de meterkast(stadsverwarming zit nog een wet achter het mag niet meer kosten dan op gas, blokverwarming heeft dat niet).

Het komt ook voor dat bij stadsverwarming alsnog een gasleiding aanwezig is voor je geiser/warmwater of koken bijvoorbeeld, dan betaal de gas vastrecht er nog even appart bij.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:32:
[...]

Ik wil de topic niet verder kapen van TS maar het klopt waar hij over heeft, blokverwarming is nog een stap duurder dan stadsverwarming omdat dat niet binnen de wet valt, alles wordt op 1 hoop gegooit aan einde van stookseizoen en een berekening uit gemaakt onder de bewoners daar kan je niet vanaf ook met een koopwoning niet (staat in de koopovereenkomst).

@99ruud99 Dat heet blokverwarming daar zit op elke radiator een meter, bij stadsverwarming zit alleen een warmtemeter bij de meterkast(stadsverwarming zit nog een wet achter het mag niet meer kosten dan op gas, blokverwarming heeft dat niet).
Dat is niet helemaal wat er in de wet staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:33:
[...]

Dat is niet helemaal wat er in de wet staat...
Zoek eens op warmtewet.
De Warmtewet bepaalt dat een gebruiker van stadsverwarming niet meer hoeft te betalen dan wanneer hij gas zou hebben gehad. Dit heet het 'niet-meer-dan-anders-principe'. Op basis hiervan stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) jaarlijks de maximumtarieven vast.

(Of het klopt in praktijk is een ander verhaal).

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:35:
[...]

Zoek eens op warmtewet.
De Warmtewet bepaalt dat een gebruiker van stadsverwarming niet meer hoeft te betalen dan wanneer hij gas zou hebben gehad. Dit heet het 'niet-meer-dan-anders-principe'. Op basis hiervan stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) jaarlijks de maximumtarieven vast.

Het heeft nog nooit geklopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mr_evil08 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:35:
[...]

Zoek eens op warmtewet.

Heb je een linkje hiervan? Ik heb op verschillende sites gekeken maar ik kan nergens een referentie vinden naar het artikel waarin dit specifiek genoemd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@mr_evil08 tsja de monteurs riepen hoog en laag dat het absoluut geen blokverwarming was maar stadsverwarming.
Ongeacht welk woord : het is gruwelijk duur.
Ik denk dat ik de eerste nog moet tegenkomen die er minder door betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 14:40
johanmulder schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:02:
[...]

Dat is ook wel echt een bizar laag verbruik en je vergeet voor het gemak even dat je bij gas ook gebruiksonafhankelijke kosten betaald dat is ook al snel 200 a 300 euro per jaar afhankelijk van de aansluiting.

Als ik naar mijn situatie kijk betaal ik nu 1300 euro voor stadswarmte en zou ik aan de andere kant van de stad 1100 euro betalen voor gas. Mijn verbruik is gemiddeld voor het type woning waar ik woon. Dat kost me 200 euro maar ik heb geen kosten aan ketel onderhoud en vervanging op termijn. Waarschijnlijk ben ik dan nog steeds wel iets duurder uit maar het is echt niet zo'n drama als het hier wordt afgeschilderd.

Nadeel is wel dat je geen gas en stroom kan afnemen bij de zelfde partij, waardoor de aanbiedingen die je krijgt voor stroom contracten een stuk slechter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jmzeeman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:58:
[...]

Dat is ook wel echt een bizar laag verbruik en je vergeet voor het gemak even dat je bij gas ook gebruiksonafhankelijke kosten betaald dat is ook al snel 200 a 300 euro per jaar afhankelijk van de aansluiting.

Als ik naar mijn situatie kijk betaal ik nu 1300 euro voor stadswarmte en zou ik aan de andere kant van de stad 1100 euro betalen voor gas. Mijn verbruik is gemiddeld voor het type woning waar ik woon. Dat kost me 200 euro maar ik heb geen kosten aan ketel onderhoud en vervanging op termijn. Waarschijnlijk ben ik dan nog steeds wel iets duurder uit maar het is echt niet zo'n drama als het hier wordt afgeschilderd.

Nadeel is wel dat je geen gas en stroom kan afnemen bij de zelfde partij, waardoor de aanbiedingen die je krijgt voor stroom contracten een stuk slechter zijn.
Die onderhoudskosten heb je dus wel. Allemaal verplicht verwerkte in de warmte prijs. Jij betaald elk jaar onderhoudskosten voor een ketel. Alleen betaal je dat nu aan je warmte verstrekker.

Wat er echter vergeten word met deze achterlijke vergelijkingen : als ik ff een jaartje krap zit (of een hagelnieuwe ketel koop) kan ik een jaar onderhoud overslaan. Bij warmte ben ik dit verplicht te betalen.
Bij gas kan ik mijn efficiency beïnvloeden - bijvoorbeeld door een ketel te vervangen of af te stelen.
Bij warmte niet.
En dan nog even het puntje dat stadsverarming gekoppeld is aan de gas prijs 8)7
Gas omhoog vanwege extra milieubelastingen? Hoppa warmte ook.

Nooit maar dan ook noot maar zal ik een huis kopen met de monopolie van stadsverarming erin.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Koffie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:10:
[...]

Die onderhoudskosten heb je dus wel. Allemaal verplicht verwerkte in de warmte prijs. Jij betaald elk jaar onderhoudskosten voor een ketel. Alleen betaal je dat nu aan je warmte verstrekker.

[...]
Maar dat zit dus al in de prijs die ik noem verwerkt. Die kosten komen er niet nog boven op wat bij gas wel zo is.
Het grote voordeel van stadswarmte is dat het redelijk groen is doordat restwarmte van de industrie gebruikt wordt (in ieder geval bij mij). Daar wil ik best een beetje extra voor betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door jmzeeman op 03-11-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Stadsverwarming is kostentechnisch niet ideaal inderdaad, maar alles valt of staat met je verbruik...

Heb net mijn jaarafrekening gehad van Eneco.
We hebben een woning van 100m2 (bj2010) en wonen daar met twee.
Afgelopen jaar een verbruik gehad van 7Gj waarbij we gewoon comfortabel wonen, dus normaal douchen (niet enorm kort/lang) en warm water gebruiken zoals normaal.

Dat kostte me afgelopen jaar net geen €43 per maand, all-in.
In mijn beleving best een net bedrag maar dit verbruik met een eigen CV-ketel zou inderdaad toch echt goedkoper zijn. Als ik de keuze had zou ik weer teruggaan naar een huis met warmtepomp...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Stadsver(w)arming. Met niks kun je beter liegen dan met cijfers.

Het principe achter stadsverwarming is een 'Niks Meer Dan Anders' (NMDA)betalen. Ofwel, je zou met SV net zoveel kwijt zijn voor warmte als op gas. Maar dan hebbenze wel met een vork geschreven.

De berekening die gebruikt wordt gaat uit van een CV die 2.500 euro kost in aanschaf en plaatsing, en die in 10 jaar tijd wordt afgeschreven. Een compleet onderhoudscontract kost 25 euro per maand waarmee de vaste kosten (inc ouderhoud) liggen op 46 euro per maand.

In de praktijd kost een CV ketel maar 1.700 euro, en gaat deze 15 jaren mee. Aan daadwerkelij onderhoud en reparatie ben je gemiddeld 150 euro per jaar kwijt waarmee een CV daadwerkelijk 22 euro per maand kost.
Het NMDA zorgt dus voor 22 euro per maand meer aan vaste kosten.

Dan het verbruik. Een kuub gas kost 70 cent. De hoeveelheid warmte dat deze levert is afhankelijk van hoe goed het systeem is ingeregeld. Met een HR ketel kun je 35 Kj uit een kuub gas halen. 29 kuub gas levert je dan 1 GJ aan energie. Ofwel 20.50 euro ben je kwijt voor een enkele GJ.

Maar in de NMDA berekeningen gaan ze uit van een slecht afgestelde CV is het rendement lager waarmee je maar 27 kW aan energie uit een kuub gas kan krijgen. Hiermee heb je volgens de NMDA dus 36 kuub gas nodig, wat je dan 25.80 euro kost. Op papier klopt het, maar toch betaal je met SV dus 20% meer voor een GJ aan warmte dan op gas.

Een gemiddelde woning verbruikt zo'n 1.000 euro aan gas per jaar. Met SV ben je dan dus 200 euro per jaar meer kwijt aan de warmte, plus ruim 250 euro meer aan vaste kosten dan dat je bent met CV.

Dus ja, als je kan. Ren weg bij SV. Door listige rekentrucjes en 'handig' gekozen getallen betaal je maandelijks 40 euro meer dan dat je op gas doet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Plucky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:15:
Stadsverwarming is kostentechnisch niet ideaal inderdaad, maar alles valt of staat met je verbruik...

Heb net mijn jaarafrekening gehad van Eneco.
We hebben een woning van 100m2 (bj2010) en wonen daar met twee.
Afgelopen jaar een verbruik gehad van 7Gj waarbij we gewoon comfortabel wonen, dus normaal douchen (niet enorm kort/lang) en warm water gebruiken zoals normaal.

Dat kostte me afgelopen jaar net geen €43 per maand, all-in.
In mijn beleving best een net bedrag maar dit verbruik met een eigen CV-ketel zou inderdaad toch echt goedkoper zijn. Als ik de keuze had zou ik weer teruggaan naar een huis met warmtepomp...
7GJ voor een heel jaar? Dat is heel laag voor een dergelijk oppervlakte. Hoe verwarm je je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jmzeeman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:15:
[...]

Maar dat zit dus al in de prijs die ik noem verwerkt. Die kosten komen er niet nog boven op wat bij gas wel zo is.
Nee jij betaald ze nu in de zakken van een monopolist omdat het anders niet eerlijk is tegenover iemand met een ketel :O
Het grote voordeel van stadswarmte is dat het redelijk groen is doordat restwarmte van de industrie gebruikt wordt (in ieder geval bij mij). Daar wil ik best een beetje extra voor betalen.
Redelijk groen ... _O- wat denk je dat die grote fabrieken van de nuon doen, facturen printen?
Stadsverwarming is niet alleen een financiële leugen, maar ook een groene leugen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Koffie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:24:
[...]

Nee jij betaald ze nu in de zakken van een monopolist omdat het anders niet eerlijk is tegenover iemand met een ketel :O

[...]

Redelijk groen ... _O- wat denk je dat die grote fabrieken van de nuon doen, facturen printen?
Stadsverwarming is niet alleen een financiële leugen, maar ook een groene leugen.
Welke grote fabrieken? Er staat een kleine hulp warmte centrale in de wijk (maatje flink woonhuis). Maar hebben ze dan voor de vorm grote leidingen van het industrie terrein naar de stad getrokken. En wordt door de gemeente gelogen dat 85% van de warmte daar vandaan komt. Het is natuurlijk allemaal een complot van BIG warmte :O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:22:

Dan het verbruik. Een kuub gas kost 70 cent. De hoeveelheid warmte dat deze levert is afhankelijk van hoe goed het systeem is ingeregeld. Met een HR ketel kun je 35 Kj uit een kuub gas halen. 29 kuub gas levert je dan 1 GJ aan energie. Ofwel 20.50 euro ben je kwijt voor een enkele GJ.
is 70 cent niet wat laag, ik meende dat het gemiddelde tegenwoordig ergens tussen de 76-80 cent zat. Ik denk dat je voor een NMDA principe niet van de allergoedkoopste (of duurste) uit moet gaan, immers zal lang niet iedereen voor die goedkoopste gaan.
Maar in de NMDA berekeningen gaan ze uit van een slecht afgestelde CV is het rendement lager waarmee je maar 27 kW aan energie uit een kuub gas kan krijgen. Hiermee heb je volgens de NMDA dus 36 kuub gas nodig, wat je dan 25.80 euro kost. Op papier klopt het, maar toch betaal je met SV dus 20% meer voor een GJ aan warmte dan op gas.
Deze kan ik me redelijk in vinden, gaan ze trouwens uit van een 'slecht afgestelde' CV of van een situatie die je simpelweg in Nederland in de meeste gevallen zal aantreffen. Ik kan me niet voorstellen dat de meeste Nederlanders altijd hun CV perfect afstellen en dit ook bijhouden zodat dit zo blijft. Als ze dus voor het NMDA kiezen voor een situatie qua efficiëntie die je gemiddeld genomen zal aantreffen in een Nederlands huishouden zou ik dat goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wren schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:22:
[...]

7GJ voor een heel jaar? Dat is heel laag voor een dergelijk oppervlakte. Hoe verwarm je je huis?
We verwarmen met reguliere radiatoren via stadsverwarming.
Ik ben ook ieder jaar weer verrast...

Zat overigens geen thermostaat in huis, iedere radiator had een ouderwetse radiatorkraan.
Die vergaten we wel eens dicht te zetten met veel onnodig verbruik tot gevolg.

Heb die kranen een paar jaar terug vervangen door slimme radiatorkranen.
Verbruik is toen van 16GJ naar 9GJ, afgelopen jaar dus nog iets minder vanwege de zachte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:59
Plucky schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:57:
[...]

We verwarmen met reguliere radiatoren via stadsverwarming.
Ik ben ook ieder jaar weer verrast...

Zat overigens geen thermostaat in huis, iedere radiator had een ouderwetse radiatorkraan.
Die vergaten we wel eens dicht te zetten met veel onnodig verbruik tot gevolg.

Heb die kranen een paar jaar terug vervangen door slimme radiatorkranen.
Verbruik is toen van 16GJ naar 9GJ, afgelopen jaar dus nog iets minder vanwege de zachte winter.
Wow, dat is dan een mooi verbruik. Het 'gemiddelde' verbruik van ons appartment (iets kleiner) is volgens Vattenfall 24GJ. Nu gaan wij daar wel onder zitten omdat we amper verwarmen maar ik verwacht dan iets van 15GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

NMDA: niets meer dan afzetters.
Die berekeningen kloppen voor geen meter. Wij zijn 10 jaar geleden van een appartement naar een tussenwoning gegaan. Van blokverwarming (op dezelfde manier opgedrongen als stadsverwarming) naar in eigen beheer. We betalen nu, 10 jaar later, ongeveer even veel per maand als destijds met die blokverwarming in een appartement.

Natuurlijk: ik heb elke maand 8 euro kosten voor ketelonderhoud (wordt elk jaar nagekeken en afgesteld). En gemiddeld 1x per 15 jaar zul je je ketel moeten vervangen. Ook hebben we de afgelopen 10 jaar voor ruim 200 euro aan kosten gehad aan onderdelen (na onderhoud moet bijvoorbeeld altijd een pakking vervangen worden). Zo'n kleine ketel als in ons huis kost echter niet echt de hoofdprijs, dus voor afschrijving en onderhoud reken ik met ruim 200 euro per jaar. Als ik dan inderdaad 18 of 19 euro per maand bij mijn energierekening optel, dan lach ik me nog steeds krom. We hebben hier in de gemeente een nieuwe wijk met stadsverwarming en daar moet vanuit de gemeente elk jaar geld bij om de beloften richting de bewoners m.b.t. kosten waar te kunnen maken. Die mensen was natuurlijk ook vanalles beloofd en als dan blijkt dat je stookkosten in je ultra-geïsoleerde nieuwbouwwoning met balansventilatie niet lager zijn dan die van een 30 jaar oude tussenwoning met eigen ketel, dan ben je heel begrijpelijk niet blij. (Ze verwachten dat de rest van de gemeente binnenkort niet meer hoeft bij te drragen, omdat er dan weer een nieuw stuk van de wijk wordt aangesloten en ze dan door schaalvoordeel break-even gaan draaien.)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-11-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:05
Ik heb in het verleden ook stadsverwarming gehad.
Kostte ongeveer het dubbele tov gas (in mijn geval).
wat mij vooral ook stoorde (naast de monopolie) is dat die systemen slecht te regelen zijn.
1 grote knop bij de voordeur en per radiator een thermostaat.
die grote knop kent ongeveer 3 standen: "uit", "een beetje" of "meer".
bij een CV ketel (zeker met een slimme thermostaat) kan je het verbruik veel beter controleren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Wu-Knows schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:13:
Ik heb sinds afgelopen week de sleutel van mijn nieuwe woning en dus moet ik gaan kijken naar een energieleverancier. Nou hebben we in het appartement stadsverwarming van Vattenfall. Echter kun je op hun website kiezen voor een contract met stadsverwarming of voor stroom en stadsverwarming. Dat roept voor mij een aantal vragen op:

- Ik neem aan dat ik zowel stroom als stadsverwarming moet gaan afnemen of is alleen stadsverwarming voldoende? Wij hebben geen radiatoren in huis, enkel vloerverwarming.

- Is het mogelijk om stroom via een andere leverancier te laten leveren?
Zoals ik het lees zit je in de zelfde situatie als ik. Vloerverwarming, appartement.

Voor verwarming en warm water zit ik vast aan Vattenfal. Er is in mijn regio geen andere leverancier die levert. Voor stroom heb ik een andere leverancier dan Vattenfall. Dat kan namelijk.

Als alleenstaande in een goed geïsoleerd appartement van 75m2 uit 2017 verbruik ik 15GJ. Kost all in €85 per maand. Omdat ik ramen heb op het oosten t/m zuidwesten warmt het als de zon schijnt snel op en is zelfs in de winter vaak de verwarming niet aan het lopen

Stroomverbruik is zo''n 3000Kwh op jaarbasis. Wordt dan ook elektrisch gekookt op inductiestroom.

Kortom. Je zit voor de verwarming vast aan Vattenfall en ja je kan voor je stroom een andere leverancier kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:10:

Ik begrijp dat je aangesloten bent op een warmtenet voor het verwarmen van je woning, je een gasaansluiting hebt voor het koken en warm tapwater, en daarnaast (natuurlijk) nog een elektriciteitsaansluiting hebt.

Je bent vrij om te kiezen met welke partij of partijen je in zee gaat voor afname van aardgas en elektriciteit. Dat mag Vattenfall zijn, maar ook Eneco, Essent of een van de vele andere kleinere partijen. Je mag er zelfs voor kiezen om aardgas bij 1 partij en elektriciteit bij een andere partij af te nemen, hoewel dat in de praktijk weinig gedaan wordt.

Qua gasrekening: let even op dat het lage tarief van de netbeheerder voor de gasaansluiting in rekening wordt gebracht, omdat je (zeer waarschijnlijk) onder de 500 m3 per jaar gebruik zit.

Het warmtenet is mij niet geheel duidelijk. Het klinkt alsof je op blokverwarming zit. Contracten lopen dan meestal niet direct via Vattenfall, maar via bijvoorbeeld een VVE of woningcorporatie. Ik zou even contact opnemen en vragen hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Anoniem: 37297 mocht jij mijn ervaring met blokverwarming nog willen weten, dat is zelfs uitgelopen tot rechtzaken, (heb ik niet aan meegedaan, ik was huurder en maar kort gewoond).

https://www.dvhn.nl/drent...en-geschikt-22806445.html
https://www.dvhn.nl/drent...der-de-loep-22763700.html
https://www.dvhn.nl/drent...de-bierkaai-24826702.html

De meters waren overgens wel goed, ik heb het altijd bijgehouden radiatoren wat niet aan stonden was gewoon 0 als je verder keek op de rekening zag je de verklaring, het hoge gasverbruik van de centrale ketel, en die wordt onderverdeelt aan de bewoners.

Collectieve verwarmingsystemen als het werk is het prima, Indien gedonder grote kans op eindeloos getouwtrek, een eigen CV is het simpel en snel geregeld.
Is het jouw droomhuis houdt dit wel in je achterhoofd(bij een huurwoning is simpel opstappen maar bij een koopwoning een stuk lastiger weer verkoopbaar als de koper vooronderzoek heeft gedaan).

(ons appartement had ook nog een eigen gasaansluiting/gasmeter) dat was voor koken, mogelijk in jouw woning ook dan betaal je nog eens bovenop de stadsverwarming een extra vastrecht voor gas, die aansluiting was overgens wel af te sluiten bij mij).

[ Voor 78% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:43
Sinds een maand van stadsverwarming af (althans, Eneco wil nog niet meewerken). Wij verbruikten 47 GJ op jaarbasis (tussenwoning uit 1980). De hele buurt zit rond hetzelfde bedrag na een rondvraag (154 per maand; puur verwarming + warm water). Ik krijg er bijna een hartaanval van. Nu gewisseld naar een L/W warmtepomp en eindelijk van Eneco af.. wat een oplichting die stadsverwarming. 2x en nooit weer :)

Hoop voor jou dat het mee gaat vallen maar hier waren de koste niet mals.. bij een appartement prima (heb je genoeg warmte van anderen om je heen maar in een woning...)

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 03-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 16:17

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

jmzeeman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:30:
[...]

Welke grote fabrieken? Er staat een kleine hulp warmte centrale in de wijk (maatje flink woonhuis). Maar hebben ze dan voor de vorm grote leidingen van het industrie terrein naar de stad getrokken. En wordt door de gemeente gelogen dat 85% van de warmte daar vandaan komt. Het is natuurlijk allemaal een complot van BIG warmte :O.
https://www.duurzaambedri...utrechtse-stadsverwarming

Deze bijvoorbeeld? Deze draait dan ook nog op de andere grote hoax, namelijk biomassa.
Ook weer gebouwd met subsidies die jij en ik weer betalen via onze inkomstenbelasting etc.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je stadsverwarming hebt, kun je niets anders doen dan het van die specifieke leverancier afnemen. Dat is een monopolie. Wat je met de stroom doet, kun je zelf bepalen; kies de leverancier die voor jou het beste aanbod heeft.

Je zult die stadsverwarming nu eenmaal nodig hebben om je huis te verwarmen. En waarschijnlijk ook ten behoeve van het warme water. In theorie kun je besluiten om er geen gebruik van te maken maar daar komt best wel wat bij kijken en heeft ook een kostenplaatje want je zult dan nogal wat aanpassingen moeten doen aan de woning.

Heb zelf bijna 10 jaar gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ja, op zich werkt het prima. Het zogenaamde groene karakter is echter nogal dubieus. Maar mijn voornaamste herinnering is dat het vooral erg duur is. Ben er nu zo’n 2 jaar vanaf gelukkig en heb nu gewoon een gas aansluiting in de nieuwe woning. Bevalt me veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

NoahAmber schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:16:
[...]

Zoals ik het lees zit je in de zelfde situatie als ik. Vloerverwarming, appartement.

Voor verwarming en warm water zit ik vast aan Vattenfal. Er is in mijn regio geen andere leverancier die levert. Voor stroom heb ik een andere leverancier dan Vattenfall. Dat kan namelijk.

Als alleenstaande in een goed geïsoleerd appartement van 75m2 uit 2017 verbruik ik 15GJ. Kost all in €85 per maand. Omdat ik ramen heb op het oosten t/m zuidwesten warmt het als de zon schijnt snel op en is zelfs in de winter vaak de verwarming niet aan het lopen

Stroomverbruik is zo''n 3000Kwh op jaarbasis. Wordt dan ook elektrisch gekookt op inductiestroom.

Kortom. Je zit voor de verwarming vast aan Vattenfall en ja je kan voor je stroom een andere leverancier kiezen.
85 euro per maand voor 15 GJ. Dat is ongeveer 450 kuub gas per jaar. Stel je zal een gasaansluiting hebben dan was dit (volgens GasLicht.com) 40 euro per maand geweest. Wel zal je dan 25 euro per maand kwijt zijn aan CV ketel afschrijving en onderhoud, maar daarmee kom je nog uit op 65 euro all-in.

Met stadsverwarming ben je dus zo'n 25% meer per maand kwijt dan op gas voor warmte.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

S1NN3D schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:25:
Als je stadsverwarming hebt, kun je niets anders doen dan het van die specifieke leverancier afnemen. Dat is een monopolie. Wat je met de stroom doet, kun je zelf bepalen; kies de leverancier die voor jou het beste aanbod heeft.

Je zult die stadsverwarming nu eenmaal nodig hebben om je huis te verwarmen. En waarschijnlijk ook ten behoeve van het warme water. In theorie kun je besluiten om er geen gebruik van te maken maar daar komt best wel wat bij kijken en heeft ook een kostenplaatje want je zult dan nogal wat aanpassingen moeten doen aan de woning.

Heb zelf bijna 10 jaar gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ja, op zich werkt het prima. Het zogenaamde groene karakter is echter nogal dubieus. Maar mijn voornaamste herinnering is dat het vooral erg duur is. Ben er nu zo’n 2 jaar vanaf gelukkig en heb nu gewoon een gas aansluiting in de nieuwe woning. Bevalt me veel beter.
Dit is ook afhankelijk van de aanbieder, wij hebben ook stadsverwarming afsluiten is gewoon mogelijk (ik dacht dat dit 800 euro kosten met uitzondering van maatwerk)

Qua vastrecht ben ik een kleine 300 euro kwijt.
De warmte is inderdaad erg duur, wij hebben overwogen om bij de oplevering voor all-electric te gaan en de stadsverwarming af te sluiten gezien we veel PV (overschot) hebben. De investering voor all-electric was behoorlijk, uiteindelijk hebben we er voor gekozen om primair te verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp.

De stadsverwarming houden we aan voor back-up verwarming en SWW. Voor het verbruik van de stadsverwarming verwacht ik uit te komen op 5GJ en rond de 800-900kWh voor de warmtepomp. Het voorschot staat nu op 30 euro /mnd voor ennatuurlijk en 0 euro voor GreenChoice :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 08:33
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:22:
Stadsver(w)arming. Met niks kun je beter liegen dan met cijfers.

Het principe achter stadsverwarming is een 'Niks Meer Dan Anders' (NMDA)betalen. Ofwel, je zou met SV net zoveel kwijt zijn voor warmte als op gas. Maar dan hebbenze wel met een vork geschreven.

De berekening die gebruikt wordt gaat uit van een CV die 2.500 euro kost in aanschaf en plaatsing, en die in 10 jaar tijd wordt afgeschreven. Een compleet onderhoudscontract kost 25 euro per maand waarmee de vaste kosten (inc ouderhoud) liggen op 46 euro per maand.

In de praktijd kost een CV ketel maar 1.700 euro, en gaat deze 15 jaren mee. Aan daadwerkelij onderhoud en reparatie ben je gemiddeld 150 euro per jaar kwijt waarmee een CV daadwerkelijk 22 euro per maand kost.
Het NMDA zorgt dus voor 22 euro per maand meer aan vaste kosten.

Een gemiddelde woning verbruikt zo'n 1.000 euro aan gas per jaar. Met SV ben je dan dus 200 euro per jaar meer kwijt aan de warmte, plus ruim 250 euro meer aan vaste kosten dan dat je bent met CV.

Dus ja, als je kan. Ren weg bij SV. Door listige rekentrucjes en 'handig' gekozen getallen betaal je maandelijks 40 euro meer dan dat je op gas doet.
Je vergeet nog een "leuke". Bij SV krijg je korting op je EPC. Bij de bouw kun je dus met een mindere isolatie gebruiken en toch de EPC norm halen. Leuk voor de bouwer want bespard kosten. Als koper / bewoner zit je dus in een slechter geïsoleerde keet met een duurdere manier van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:43
revolution-nl schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:13:
[...]

Dit is ook afhankelijk van de aanbieder, wij hebben ook stadsverwarming afsluiten is gewoon mogelijk (ik dacht dat dit 800 euro kosten met uitzondering van maatwerk)

Qua vastrecht ben ik een kleine 300 euro kwijt.
De warmte is inderdaad erg duur, wij hebben overwogen om bij de oplevering voor all-electric te gaan en de stadsverwarming af te sluiten gezien we veel PV (overschot) hebben.

De investering voor all-electric was behoorlijk, uiteindelijk hebben we er voor gekozen om primair te verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. De stadsverwarming houden we aan voor back-up verwarming en SWW. Voor het verbruik van de stadsverwarming verwacht ik uit te komen op 5GJ en rond de 800-900kWh voor de warmtepomp.
Hier is vastrecht rond de 400 (365 vastrecht en 25 meettarief oid). Met 5GJ kom je dan toch al gauw uit op 525 per jaar.. na een paar jaar tik je al gauw een aantal K af voor een beetje warm water en een backup.

Persoonlijk vind ik dat minder slim want ik denk dat een woning couranter wordt als je hem verkoopt. Wij hebben ook panelen en een L/W warmtepomp. Ja investering is fors maar na 10 jaar gaat het ook wringen gok ik (denk dat een stadsverwarmingsvrije woning meer waard is). Blijft gissen maar ik durfde hem wel aan iig! Je kon ook kiezen voor hybride (zelf ook getwijfeld en dan ben je klaar voor 3k met subsidie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MzKzM73 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:19:
[...]
Je vergeet nog een "leuke". Bij SV krijg je korting op je EPC. Bij de bouw kun je dus met een mindere isolatie gebruiken en toch de EPC norm halen. Leuk voor de bouwer want bespard kosten. Als koper / bewoner zit je dus in een slechter geïsoleerde keet met een duurdere manier van verwarmen.
Heerlijk dit soort onzin. Met stadsverwarming krijg je geen "korting" op je EPC.

In de EPC vul je het forfaitair rendement van de verwarmingsinstallatie in. Voor een aardgasgestookte CV ketel is dat ongeveer 0,95 (95%).

Voor een warmtepomp met een COP van 4 en bij een elektriciteitsrendement van 40% (dat is waar de NEN7120 ongeveer meer rekent) kom je dan op 1,6 uit.

Afhankelijk van de bron van stadsverwarming kan deze goed of slecht uitkomen. In Amsterdam wordt (op papier) gebruik gemaakt van restwarmte (uit de AEB en Diemen 33/34), waardoor alleen het energiegebruik van de circulatiepompen en piekketels meetellen. Dan kom je op een forfaitaire waarde die rond de 2 ligt. Maar ga je naar Utrecht, dan zit je ergens op 0,75. De verschillen kunnen dus erg groot zijn.

De EPC kijkt uiteindelijk naar de totale primaire energievraag. Efficiëntere opwekking, of dat nu met een warmtepomp of Amsterdamse stadsverwarming is, betekent dat je minder isolatie zou kunnen aanbrengen, dan dat je bij een aardgasketel of Utrechtse stadsverwarming zou doen.

De EPC kent sinds 2015 wel een "getrapte versie". Dat betekent dat er ook een eis ligt (tweede trap) aan de EPC als er een aardgasketel zou worden toegepast.

Overigens is dit vanaf 1 januari allemaal verleden tijd met de NTA8800 en de drie BENG eisen. BENG 1 gaat eisen stellen aan de nette warmte- en koudevraag, waarbij ook ventilatie forfaitair wordt meegenomen. Dit betekent dat alleen bouwkundige maatregelen zorg kunnen dragen om aan de BENG 1 te kunnen voldoen. We praten dan overigens wel over een Rc waarde van rond de 4,5 en een U-waarde (voor glas) van 1,2. Niet heel spannend dus.

Maar goed, bashen op stadsverwarming is hip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

MzKzM73 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:19:
[...]

Klopt. Stadsverwarming levert je een 0.2 punt korting op voor de EPC volgens het RVO zelf.
Bouw twee dezelfde nieuwbouwwoningen, één met gas en één met SV. Dan betaal je met je gaswoning (EPC = 0.4) zo'n 50 euro per maand voor warmte. Voor dezelfde woning (met uiteraard mindere isolatie omdat je maar een EPC van 0.6 hoef te hebben) zit je dan al snel op het dubbele aan maandlasten 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 03-11-2020 16:12 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 09:23
Hier 13GJ per jaar, alleenstaand in een <60m2 appartement (2019, vloerverwarming, volledig geisoleerd HR+++), betaal nu €80 per maand puur aan verwarming en warm water. Krankzinnig duur wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Skyaero Er zit een kern van waarheid in, in verleden werd daarom ook vaak "excuus" zonnepanelen op een woning gelegd om net aan die eis te kunnen voldoen om te mogen bouwen, dan ligt er 1 of 2 lullige zonnepanelen op waar de koper niks aan heeft, dat was bij stadsverwarming niet veel anders, de aannemer kon mooi op andere zaken gaan bezuinigen.

Ongetwijveld zal dat nu gewijzigd zijn.

Ik denk dat TS zijn antwoorden nu wel heeft en het lijkt erop dat hij vertrokken is.
Verdere discussie hierover is denk ik ook zinloos geworden.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wu-Knows
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
Jeetje wat veel reacties! Bedankt allemaal ik heb meer dan genoeg informatie om weer verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:19:
@Skyaero Er zit een kern van waarheid in, in verleden werd daarom ook vaak "excuus" zonnepanelen op een woning gelegd om net aan die eis te kunnen voldoen om te mogen bouwen, dan ligt er 1 of 2 lullige zonnepanelen op waar de koper niks aan heeft, dat was bij stadsverwarming niet veel anders, de aannemer kon mooi op andere zaken gaan bezuinigen.

Ongetwijveld zal dat nu gewijzigd zijn.

Ik denk dat TS zijn antwoorden nu wel heeft en het lijkt erop dat hij vertrokken is.
Verdere discussie hierover is denk ik ook zinloos geworden.
Nee, dat is niet gewijzigd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:10:
[...]

Klopt. Stadsverwarming levert je een 0.2 punt korting op voor de EPC volgens het RVO zelf.
Bouw twee dezelfde nieuwbouwwoningen, één met gas en één met SV. Dan betaal je met je gaswoning (EPC = 0.4) zo'n 50 euro per maand voor warmte. Voor dezelfde woning (met uiteraard mindere isolatie omdat je maar een EPC van 0.6 hoef te hebben) zit je dan al snel op het dubbele aan maandlasten 8)7
Minimum R waarden voor vloer, gevel, dak en U-waarde eis voor ramen blijft gelijk. Maar je moet altijd iets extra's doen om de EPC te halen. Met de korting van de SV kun je dus dingen als een WTW laten vervallen...

Die zogenaamd duurzame SV is de enige EPC verlagende maatregel die geen gebruikskostenbesparing voor de bewoners opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:21:
[...]

Stel je zal een gasaansluiting hebben dan was dit (volgens GasLicht.com) 40 euro per maand geweest.

Met stadsverwarming ben je dus zo'n 25% meer per maand kwijt dan op gas voor warmte.
Zal best, maar er is geen gasaansluiting. En dat stadsverwarming duur is, dat klopt.

Het nare is dat er dus geen concurrentie is. De netwerkbeheerder is ook de leverancier.

En die 25% meer?!. Geld is een luxeprobleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Broabander schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:13:
Hier 13GJ per jaar, alleenstaand in een <60m2 appartement (2019, vloerverwarming, volledig geisoleerd HR+++), betaal nu €80 per maand puur aan verwarming en warm water. Krankzinnig duur wat mij betreft.
Ik hou mijn hart vast wanneer de eigenaar van deze niet geïsoleerde jaren 30 rijtjeswoning met 4 kamers en label F het in zijn hoofd krijgt stadsverwarming aan te leggen als alternatief voor verwarmen op gas. Mijn moeder en ik betalen voor dit krot minder aan gas voor verwarmen, koken en warm water dan wat jij en anderen aan stadsverwarming in een appartement betalen :X 8)7

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ID-College schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:29:
[...]

Hier is vastrecht rond de 400 (365 vastrecht en 25 meettarief oid). Met 5GJ kom je dan toch al gauw uit op 525 per jaar.. na een paar jaar tik je al gauw een aantal K af voor een beetje warm water en een backup.

Persoonlijk vind ik dat minder slim want ik denk dat een woning couranter wordt als je hem verkoopt. Wij hebben ook panelen en een L/W warmtepomp. Ja investering is fors maar na 10 jaar gaat het ook wringen gok ik (denk dat een stadsverwarmingsvrije woning meer waard is). Blijft gissen maar ik durfde hem wel aan iig! Je kon ook kiezen voor hybride (zelf ook getwijfeld en dan ben je klaar voor 3k met subsidie)
Ik had graag de warmtewisselaar naar het grofvuil gebracht maar ik kreeg de business case met een L/W wp voor verwarming en SWW gewoon niet rond. Je mag dan wel het vastrecht weg kunnen strepen, je krijgt er ook 35 - 50 euro p/mnd voor terug aan onderhoud en afschrijving.

De afschrijving en het onderhoud van mijn L/L warmtepomp kost +/- 15 euro per maand en het vastrecht van ennatuurlijk (ik heb nagekeken) 20 euro per maand. Dat betekend dat ik 35 euro vaste kosten heb + 10 euro warmte.

Die initiële subsidie voor L/W is nu leuk maar over 15 jaar ben je gewoon aan de beurt als je mag vervangen, ik verwacht dat veel mensen daar straks de spreekwoordelijke bietenbrug mee op gaan.

Huidige tarieven van mijn stadsverwarming aansluiting.

Vaste kosten warmte euro/Dag 0,2681
Afleverset warmte en warm kraanwater euro/Dag0,3447
Levering Warmte euro/GJ 23,9943
Meetkosten euro/Dag 0,0727

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Raven schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:58:
[...]

Ik hou mijn hart vast wanneer de eigenaar van deze niet geïsoleerde jaren 30 rijtjeswoning met 4 kamers en label F het in zijn hoofd krijgt stadsverwarming aan te leggen als alternatief voor verwarmen op gas. Mijn moeder en ik betalen voor dit krot minder aan gas voor verwarmen, koken en warm water dan wat jij en anderen aan stadsverwarming in een appartement betalen :X 8)7
Gedrag van de bewoner heeft natuurlijk grote invloed, stook je de hele woning op 22c 24/7 of stook je alleen de woonkamer op 18c en heel sporadisch en zit je het liefst in een dikke winterjas thuis, allemaal variabelen een label F woning zegt ook weinig gezien daar veel mee gesjoemeld wordt, een slecht geisolleerde woning hoeft niet per difinitie gekoppeld zijn aan hoge energielasten.

Vaak wordt de aanname gemaakt dat je de hele woning stookt, Badkamer
24°C, Woonkamer 22°C, Keuken 20°C, Slaapkamer 18°C, Toilet 18°C, Hal 18°C
In praktijk komt het vaak voor dat alleen beneden verwarmd wordt en heel sporadisch de badkamer of slaapkamer.
Daar zijn de berekeningen op gebasseerd met terugverdientijd als je extra isolatie zou plaatsen bijvoorbeeld.

Afschrijving en onderhoud van de installatie wordt ook meegerekend (wel heel ruim gerekend met alles erop en eraan), dus gewoon kaal gasprijs+vastrecht is dus niet helemaal eerlijk rekenen.

Maar feit blijft inderdaad dat stadsverwarming gemiddeld duurder is dan een eigen ketel op gas.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mr_evil08 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:06:
Afschrijving en onderhoud van de installatie wordt ook meegerekend (wel heel ruim gerekend met alles erop en eraan),
Waar bewoners van sociale huurwoningen niets mee te maken hebben ;). Er zijn wel servicekosten, maar die zijn hier incl glasverzekering minder dan een tientje per maand en de vorige ketel heeft hier +/- 20 jaar dienst gedaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Raven schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:12:
[...]

Waar bewoners van sociale huurwoningen niets mee te maken hebben ;). Er zijn wel servicekosten, maar die zijn hier incl glasverzekering minder dan een tientje per maand en de vorige ketel heeft hier +/- 20 jaar dienst gedaan.
Ja het staat niet zo gespecificeerd op de rekening maar het wordt in praktijk wel doorberekend, of het zit in de huur of elders in, een ketel is gemiddeld wel afgeschreven in 7-10 jaar, daarna stijgt het verbruik aardig en neemt onderhoud toe.

Natuurlijk kan je hem laten hangen en steeds weer oplappen en wachten tot die helemaal kapot is, dat is echter niet realistisch, daarom een ketel wat 20 jaar meegaat is eerder uitzonderlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:20
Volgens mij helpen jullie TS niet echt met zijn vraag; leuk die hele rant tegen stadsverwarming maar tenzij jullie hem adviseren dan maar een warmtepomp te installeren, want gas zal waarschijnlijk niet aanwezig zijn, zal hij gewoon bij Vattenfall een contract af moeten sluiten voor stadswarmte.

Elektriciteit kan je wel bij een aanbieder naar keuze doen.
Pagina: 1