Sonos omgeving hapert / onstabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 09:57
We zijn nu al een tijdje aan het rommelen en proberen de Sonos omgeving stabiel te krijgen.

Deze omgeving bestaat in het TV gedeelte : 2 x sonos 1 (WM:0), 1 x Sonos sub, 1 x Sonos bar ( bekabeld aangesloten) (WM:0) , in het eetkamer gedeelte : 1 x Sonos 1 (WM:0) , in de garage 1 x Ikea Symfonisk (bekabeld aangesloten) , en dan in de slaapkamer ook 1 x Ikea Symfonisk.

De internetverbinding is een 500MB glasvezel van Plinq, dus ruimschoots voldoende .

De switch welke we gebruiken is een Cisco SG300 24 ports , en in de garage een Hikvision 8p PoE switch (unmanged)

De SG 300 switch is geconfigureerd volgens deze instellingen : STP Sonos , dus de poorten waarop de Sonos Bar , en de switch naar de garage waarop de Symfonisk is gekoppeld hebben deze instellingen.

De WiFi oplossing die in gebruik is : TP-link Omada, met daarop 2 x EAP225 en 1 x EAP225-outdoor

Aan de hardware zal het niet mogen liggen lijkt me, maar toch is vooral de Sonoe 1 in de eetkamer en de Symfonisk in de slaapkamer die niet gevonden worden ( of in iedergeval niet in de Sonos app op een iphone of android device) .

Ik begreep dat als de devices in WM;0 staan dat dit het eigen WiFi netwerk van Sonos zal moeten zijn en dus beter/stabieler is t.o.v. het koppelen aan je eigen WiFi SSID enz ?

Wat ik tot heden ook probeer ik krijg het niet stabiel, daarom aan jullie de centrale vraag : hoe zullen jullie deze omgeving inrichten of testen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je uberhaupt de controle over je eigen netwerk in de vorm van een router oid? ZO niet dan verwacht ik dat je voor al je devices een publiek IP van Plinq gebruikt en dat lijkt me niet zo handig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
The Eagle schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:30:
Heb je uberhaupt de controle over je eigen netwerk in de vorm van een router oid? ZO niet dan verwacht ik dat je voor al je devices een publiek IP van Plinq gebruikt en dat lijkt me niet zo handig ;)
Plinq maakt gebruik van een Fritzbox router/firewall waarop we kunnen inloggen en aanpassen zoveel we willen. Dit de devices krijgn intern allemaal hun eigen IP.
Al zal het toch zo moeten zijn dat Sonos op WM0 een eigen Sonos netwerk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:09
Geen expert hier maar in een vergelijkbare situatie de volgende informatie vergaart,

Alles draadloos, door geen enkele speaker bedraad aan te sluiten gaat alles via Wifi. Ik neem aan dat met je Omada netwerk en meerdere Access Points dit prima zal werken. :)

1 device bedraad, Dit device geld dan als hub voor alle andere Sonos speakers. De afstand tot dit device kan weleens een probleem zijn.

Het is niet aan te raden in een bedraad Sonos netwerk 2 speakers bedraad aan te sluiten, deze zullen onderling concurreren of een broadcast storm kunnen veroorzaken.

Misschien het proberen eens waard.

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
GerverCom schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:11:
Geen expert hier maar in een vergelijkbare situatie de volgende informatie vergaart,

Alles draadloos, door geen enkele speaker bedraad aan te sluiten gaat alles via Wifi. Ik neem aan dat met je Omada netwerk en meerdere Access Points dit prima zal werken. :)

1 device bedraad, Dit device geld dan als hub voor alle andere Sonos speakers. De afstand tot dit device kan weleens een probleem zijn.

Het is niet aan te raden in een bedraad Sonos netwerk 2 speakers bedraad aan te sluiten, deze zullen onderling concurreren of een broadcast storm kunnen veroorzaken.

Misschien het proberen eens waard.
Het is toch zo dat er 1 speaker bedraad aangesloten moet zitten ivm het SonosNet ?
In mijn omgeving is dit dat de Sonos Bar .
De rest dus los koppelen vh netwerk , of gewoon alles los ?

Dan is nog de kwestie :wat in te stellen op de switch ? Of wat zijn de instelingen die jullie gebruiken ?
Heb dus op die 2 poorten waarop de Bar en Symfonisk zijn aangesloten de STP instellingen gezet volgens de site van Sonos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerverCom
Met een Bar zelf heb ik geen ervaring. Mijn advies is een enkel apparaat bedraad aan te sluiten welke dan voor alle ander apparaten als "access point" fungeert voor je Sonos net.

In mijn situatie had ik een Port met netwerk draad aangesloten, op de begane grond in een hoek. De diverse sonos speaker op de eerste maar zeker de 2e verdieping verdwenen uit de lijst, stopte playlists omdat ze niet gevonden konden worden na het koppelen om gezamelijk af te spelen, Een sonos in de tuin stopte zodra de schuifpui (warmte werend) werd gesloten.

Daar ik niet een perfecte plek in het midden van alle apparaten heb kunnen faciliteren is er gekozen voor geheel draadloos. Op een enkele keer na werkt alles nu zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 17:25
Ik heb juist andere ervaringen. Heb diverse Sonos apparatuur over drie verdiepingen verspreid en
had diverse issues zolang alles draadloos was aangesloten. Nu heb ik de soundbar bekabeld aangesloten en alle Sonos speakers hebben nu WM:0 dus idd SonosNet. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad
en draait het als een zonnetje

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerverCom
Ik moet wel zeggen dat ik een volledig dekkend managed netwerk heb met meerdere access points :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:31
Bij mij bleek de switch slecht te werken. Werd steeds erger maar viel niet op omdat ik met alle andere devices op WiFi zat. Dus met telefoon de sonos bedienen (van wlan naar lan naar sonosnet) ging slecht maar kon wel alles doen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBPMW
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-05 09:44
Ik heb dergelijke problemen ook gehad. Mijn advies is om contact op te nemen met support van Sonos. Daar kunnen ze meer logging zien en dan moet duidelijk worden waar het probleem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:31
Je kan eens beginnen met het nakijken van de SonosNet netwerk matrix. Die geeft informatie over de sterkte en kwaliteit van de onderlinge verbindingen tussen de Sonos speakers. Te benaderen via:

http://speakerIP:1400/support/review en kies dan voor "Network Matrix"

SpeakerIP is een IP adres van een willekeurige Sonos speaker in het netwerk.
In de getoonde matrix is geel en groen ok, oranje wat minder en rood vrij slecht.

Ik heb sinds het in gebruik nemen van een Sonos Boost geen enkel probleem meer met het streamen. Je bereikt hetzelfde effect (= opzetten van SonosNet) in principe met één (en echt slechts één) bekabelde speaker. Het voordeel van een Boost is dat ie vaak wat makkelijker centraal te positioneren is. Daarnaast is het een 2,4 GHz accesspoint met drie antennes en heeft daarom een veel groter bereik dan de wifi-kaartjes in de reguliere speakers.

Via de Sonos instellingen web-page kun je overigens ook nog afdwingen dat de bekabelde speaker (of de Boost) de centrale hub (root bridge) in het netwerk wordt.

Dat gaat via: http://speakerIP:1400/advconfig

(zet Priority op Enabled en klik op Submit; start vervolgens de boel opnieuw op)

[ Voor 47% gewijzigd door Masimo op 03-11-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

wellicht staat dit er los van maar het onderwerp is wel van toepassing.

sinds kort werkt mijn Sonos (2 x one stereo en sub) enkel nog via de Sonos app.
zodra ik het systeem rechtstreeks via airplay benader gaat het plat. eerst enkele enorm hoge ping respons en dan time-outs. het doet zich voor op een speaker en dan stopt alles.

af en toe komt er nog een (DUP!) melding achter de ping melding. maar ook enkel op de Sonos.

systeem al meerdere keren volledig gereset.
bekabeld geprobeerd

eigenlijk niets aan de netwerk setup gewijzigd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 09:05

timvanloon

Intel or AMD?

Bedankt voor deze info, wat houdt die andere instelling in genaamd first ZP?

En is mijn matrix oké?

Ik ervaar soms ook haperingen en van alles geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sngecV4s_LUXcWeq00xWgsrvgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkiUp7yQqCkCddIH6jiPGpcy.jpg?f=fotoalbum_large
Masimo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:54:
Je kan eens beginnen met het nakijken van de SonosNet netwerk matrix. Die geeft informatie over de sterkte en kwaliteit van de onderlinge verbindingen tussen de Sonos speakers. Te benaderen via:

http://speakerIP:1400/support/review en kies dan voor "Network Matrix"

SpeakerIP is een IP adres van een willekeurige Sonos speaker in het netwerk.
In de getoonde matrix is geel en groen ok, oranje wat minder en rood vrij slecht.

Ik heb sinds het in gebruik nemen van een Sonos Boost geen enkel probleem meer met het streamen. Je bereikt hetzelfde effect (= opzetten van SonosNet) in principe met één (en echt slechts één) bekabelde speaker. Het voordeel van een Boost is dat ie vaak wat makkelijker centraal te positioneren is. Daarnaast is het een 2,4 GHz accesspoint met drie antennes en heeft daarom een veel groter bereik dan de wifi-kaartjes in de reguliere speakers.

Via de Sonos instellingen web-page kun je overigens ook nog afdwingen dat de bekabelde speaker (of de Boost) de centrale hub (root bridge) in het netwerk wordt.

Dat gaat via: http://speakerIP:1400/advconfig

(zet Priority op Enabled en klik op Submit; start vervolgens de boel opnieuw op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8mnrkdQiQ0q28x-ziStnTGpnHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uxd2lEqWYO3y4cmBULpnKK7i.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de playbar en boost allebei bekabeld zitten en nu playbar losgekoppeld en op sonos wifi gezet.
Alleen krijg ik deze matrix met aardig wat rood?

[ Voor 17% gewijzigd door timvanloon op 22-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:59
Staan je WiFi kanalen op automatisch (heeft Sonos soms ook moeite mee) of op vaste kanalen?

Indien automatisch even aanpassen naar vaste kanalen die niet druk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:31
@timvanloon Rood is niet goed, te veel storing uit de omgeving (noise). Oranje kan nog wel, maar liefst alleen geel en groen. Slechts één apparaat (in jouw geval de Boost) aan de kabel voor SonosNet.

Heb je de truc toegepast om de Boost tot centraal punt (root bridge) in SonosNet te maken?
Dat is mogelijk nog een optie om te proberen.

Waar hangt jou Boost? Als de Boost te kort bij je router hangt kan hij veel last van "noise" hebben.
De Boost moet minimaal 1 meter verwijderd van je router zijn.

Welk kanaal is ingesteld voor SonosNet? Je moet een ander kanaal kiezen dan het kanaal dat je router voor het 2,4 GHz wifi netwerk gebruikt. SonosNet kun je instellen op kanaal 1, 6 of 11. Kies het minst drukke kanaal en zet je router op één van de andere twee.

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 22-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Masimo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:53:
@timvanloon Rood is niet goed, te veel storing uit de omgeving (noise). Oranje kan nog wel, maar liefst alleen geel en groen. Slechts één apparaat (in jouw geval de Boost) aan de kabel voor SonosNet.

Heb je de truc toegepast om de Boost tot centraal punt (root bridge) in SonosNet te maken?
Dat is mogelijk nog een optie om te proberen.

Waar hangt jou Boost? Als de Boost te kort bij je router hangt kan hij veel last van "noise" hebben.
De Boost moet minimaal 1 meter verwijderd van je router zijn.

Welk kanaal is ingesteld voor SonosNet? Je moet een ander kanaal kiezen dan het kanaal dat je router voor het 2,4 GHz wifi netwerk gebruikt. SonosNet kun je instellen op kanaal 1, 6 of 11. Kies het minst drukke kanaal en zet je router op één van de andere twee.
Thx! Je tips nagelopen heb het idee dat dit al heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Deef_K schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:44:
Staan je WiFi kanalen op automatisch (heeft Sonos soms ook moeite mee) of op vaste kanalen?

Indien automatisch even aanpassen naar vaste kanalen die niet druk zijn.
ja paar op automatisch en gewijzigd naar vast nu thx!
Pagina: 1