AMD Radeon RX 6000 geschikt voor 4-5 schermen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 13:21
Ik heb nu een 1080Ti met 2 HDMI poorten en 2 display poorten. Ik gebruik 3 schermen voor sim racing en 1 scherm voor achter mijn bureau. Voor de SIM heb ik 2 op display aangesloten en 1 op HDMI. De HDMI aansluiting is de beperkende factor. Ik gebruik ze namelijk in surround modes van NVIDIA. Helaas werkt dan freesync niet en ook kan ik een max frame rate van 60Hz instellen (i.v.m. HDMI).

Mijn vraag is of de nieuwe kaarten van AMD wel geschikt zijn voor zoveel schermen gezien er een beperkt aantal poorten opzit, namelijk: 2 display poorten, 1 HDMI en 1 USB 3.1C. Ik zou graag met mijn 1440P schermen op 120hz+ willen gamen, maar dan dus met Eyefinity.

Weet iemand of er nog 3e party kaarten uitkomen met een andere poortconfig? Of kan ik voor mijn schermconfig beter voor de NVIDIA 3000 series gaan? Zo ja kan ik dan beter voor een 3090 gaan gezien er met meerdere schermen meer mem wordt gebruikt of is dit verwaarloosbaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Dan moet je gaan daisychainen. Weet alleen niet of je monitoren daar geschikt voor zijn want moeten een DP-out hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
Uszka schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:31:
Dan moet je gaan daisychainen. Weet alleen niet of je monitoren daar geschikt voor zijn want moeten een DP-out hebben.
Volgens mij niet:
https://www.dell.com/nl-n...ssoires#techspecs_section

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:08

jbbrans

Als ik dit https://videocardz.com/ne...stom-cards-spotted-at-eec mag geloven, komen er in ieder geval van powercolor kaarten met 3x DP en 1 HDMI.
Nu hopen dat er ook 6900xt kaarten in die configuratie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
Ik hoop er ook op dat er 6800-6900 kaarten op de markt komen met minimaal 3 display poorten en met 1-2 HDMI poorten.

Maakt de hoeveelheid mem nog veel uit voor 3x 1440p schermen qua overweging om voor een amd kaart te gaan (16GB) of voor een 3080 (10GB)?

[ Voor 17% gewijzigd door hardware4live op 02-11-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
hardware4live schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:23:
Ik hoop er ook op dat er 6800-6900 kaarten op de markt komen met minimaal 3 display poorten en met 1-2 HDMI poorten.

Maakt de hoeveelheid mem nog veel uit voor 3x 1440p schermen qua overweging om voor een amd kaart te gaan (16GB) of voor een 3080 (10GB)?
1. Dat zal vast wel, want 3xDP + 2xHDMI zit nu ook op meerdere 30xx kaarten.

2. Ja, want 3x 3440x1440 is 80% meer pixels dan 4K, dus je wilt wel aardig wat VRAM hebben. Maar dit is wel afhankelijk van de game, dus ik zou even opzoeken of de games die je speelt veel VRAM gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:33
Potenscia schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:45:
[...]

1. Dat zal vast wel, want 3xDP + 2xHDMI zit nu ook op meerdere 30xx kaarten.

2. Ja, want 3x 3440x1440 is 80% meer pixels dan 4K, dus je wilt wel aardig wat VRAM hebben. Maar dit is wel afhankelijk van de game, dus ik zou even opzoeken of de games die je speelt veel VRAM gebruiken.
1. limiet van Nvidia is 4, ongeacht het aantal en type poorten :'(
AMD kan dit wel aan sinds de RX580
(3x DP via daisy, 1x DP, 1x HDMI, 1x VR/HDMI)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
hardware4live schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:23:

Een kaart met 2x DP, 1x HDMI en 1x USB-C geeft gewoon dezelfde signalen af als een 3x DP en 1x HDMI-kaart.

USB-C =DP + meer

Resolutie en refreshrate zijn nogal belangrijk als je meerdere schermen aan elkaar gaat hangen (Daisy-chainen) of gebruikt maakt van MST. Voor Daisy-chainen heb je voor alle schermen (behalve de laatste) , schermen nodig die dit ondersteunen (en dat zijn er niet veel).
MST-hubs zijn duur en zeker hoge resolutieschermen daarop aansluiten is tricky gezien de maximale bandbreedte.

[ Voor 22% gewijzigd door White Feather op 03-11-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
White Feather schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:00:
[...]

Een kaart met 2x DP, 1x HDMI en 1x USB-C geeft gewoon dezelfde signalen af als een 3x DP en 1x HDMI-kaart.
Toch is dat volgens mij niet helemaal zo. Je ziet in de driver manipulatie tool CRU toch echt andere waardes staan voor display en HDMI. Ik zie het ook terug want default kan ik nu met mijn 1080TI HDMI ook niet alles wat ik met de display poort kan (er zit een HDMI 2.0b kabel tussen). De HDMI (max 60hz) poort beperkt mij om NVIDIA surround te gebruiken met 165HZ. De schermen die aangesloten zitten op display (1.4) kunnen wel default in windows ingesteld worden op 165hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
hardware4live schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:26:
[...]

Toch is dat volgens mij niet helemaal zo. Je ziet in de driver manipulatie tool CRU toch echt andere waardes staan voor display en HDMI. Ik zie het ook terug want default kan ik nu met mijn 1080TI HDMI ook niet alles wat ik met de display poort kan (er zit een HDMI 2.0b kabel tussen). De HDMI (max 60hz) poort beperkt mij om NVIDIA surround te gebruiken met 165HZ. De schermen die aangesloten zitten op display (1.4) kunnen wel default in windows ingesteld worden op 165hz.
Dat is niet wat ik zeg.

Ik zeg niet dat een DP-signaal gelijk is aan een HDMI-signaal, ik zeg dat een USB-C-uitgang gewoon Displayport-signaal is.

Er is wat signalen betreft dus geen verschil tussen een kaart met 3 DP-poorten en een kaart met 3 USB-C-poorten (niet dat die er zijn overigens). Het is allemaal Displayport-signaal.
Alleen de USB-C-poort heeft o.a. nog USB-signaal.

DP-signaal is ook niet gelijk aan HDMI. Dat is in jouw geval duidelijk, al is het alleen maar dat de maker van je scherm blijkbaar niet meer dan 60Hz ondersteunt via HDMI.

Je scherm kan gewoon 144hz aan via HDMI, dus of er staat een instelling verkeerd of de Geforce driver ondersteunt dit niet.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 03-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:08

jbbrans

Kunnen de USB-c aansluitingen dan ook tot 165Hz aan?

Sorry voor de misschien stomme vraag, maar met USB-C ben ik het verhaal een beetje kwijt wat je er nou wel en niet mee kan doen. De ene fabrikant zegt voor voeding van VR brillen en de andere zegt alleen USB-C en verder niets. Na het verhaal op de Tweakers front page een tijd geleden is voor mij een USB-C aansluiting een wazig iets waar de fabrikanten mee kunnen doen (en vooral laten) wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware4live
Excuus hij kan inderdaad 144hz aan op HDMI, maar hij kan geen 165hz aan. Het probleem is dat de display settings van de 3 schermen in de NVIDIA control panel niet matchen, daardoor kan ik in surround view niet meer dan 60hz instellen (tenzij ik in de driver settings ga kloten via CRU). ik heb bij hdmi 2 settings 60hz en 144hz en bij display heb ik 60hz en 165hz. In surround kijkt hij naar de matchende refresh rate en dat is 60hz dus dat heeft te maken dat 1 scherm op HDMI is aangesloten. Als ik met CRU 144hz toevoeg aan de display driver schermen dan werkt dit eenmalig, maar dit blijft niet stabiel. Het resulteert na een tijdje in zwarte schermen die alleen te herstellen zijn door een reboot.

Kortom: daarom heeft het mijn voorkeur om 3x dezelfde poort te gebruiken voor een surround of infinity setup.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware4live op 03-11-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
jbbrans schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:34:
Kunnen de USB-c aansluitingen dan ook tot 165Hz aan?

Sorry voor de misschien stomme vraag, maar met USB-C ben ik het verhaal een beetje kwijt wat je er nou wel en niet mee kan doen. De ene fabrikant zegt voor voeding van VR brillen en de andere zegt alleen USB-C en verder niets. Na het verhaal op de Tweakers front page een tijd geleden is voor mij een USB-C aansluiting een wazig iets waar de fabrikanten mee kunnen doen (en vooral laten) wat ze willen.
Ik begrijp dat USB niet erg duidelijk meer is tegenwoordig, maar het gaat hier om de USB-C-aansluiting op een videokaart.

Die is niet alleen voor het van stroom voorzien van een VR-setje :)
Ja, je kunt er je telefoon mee opladen, maar ook gewoon een monitor met usb-c aanhangen. Dan praten ze onderling Displayport. Met een usb-c naar Displayport-kabel kun je dus iedere Displayport-monitor aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
White Feather schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:53:
[...]

Ik begrijp dat USB niet erg duidelijk meer is tegenwoordig, maar het gaat hier om de USB-C-aansluiting op een videokaart.

Die is niet alleen voor het van stroom voorzien van een VR-setje :)
Ja, je kunt er je telefoon mee opladen, maar ook gewoon een monitor met usb-c aanhangen. Dan praten ze onderling Displayport. Met een usb-c naar Displayport-kabel kun je dus iedere Displayport-monitor aansturen.
ja, dit is een probleem, USB-C is eigenlijk alleen de port (stekker) die een aantal poorten (pinnen) heeft, o.a. kan een USB-C een DP hebben, de benodigde pinnen zijn er, alleen de ontwerper van een USB-C aansluiting bepaald in zijn ontwerp welke functies hij aan deze USB-C poort meegeeft.
hier de 24 pinbezetting van een USB-C (let op niet elke USB-C heeft deze ook daadwerkelijk aangesloten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz4jj3sLAFwwzw-Q6ZA7YpG37kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SqeJFyEyM8fTwuqWIhQQB3ZE.png?f=user_large

bv ook thunderbolt maakt gebruik van dezelfde USB-C connector. ook
pci-express, HDMI kan via USB-C, idem ook geluid, opladen (tot 100W), alleen dat is alles optioneel.
dus je moet bij elke kaart of laptop kijken wat zit er allemaal op en welk type USB-C kabel heb ik daarvoor nodig. (USB-C kabel is het tweede obstakel, ook daar zijn er veel mogelijkheden (en onmogelijkheden) in de handel. vaak word dat vergeten en krijgt de poort de schuld dat het niet werkt.
succes met het zoeken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1