Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julieve
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-01-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Multiroom systeem dat voorzien is van eigen software om op de eerste plaats radio (DAB+ en/of internet radio) af te spelen zonder extra kost en Spotify Connect .

Wat is je budget?
Geluidskwaliteit en mogelijkheden zijn leidend.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In verschillende ruimtes radio en Spotify te kunnen beluisteren aangestuurd vanuit een basis toestel dat los van smartphone, pad of laptop werkt. Het gaat om 4 verschillende ruimtes die op twee verschillende verdiepingen zitten en niet steeds tegelijk moeten afspelen. Dat zou makkelijk vanop dat basisstation te bedienen moeten zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zag dat Sonos en nog wat andere merken in het multiroom domein sterk staan maar ik heb mijn twijfels of ik daar vlot radiostations mee kan afspelen. Wat ik niet zoek is een luidspreker die enkel afspeelt wat ik mijn smartphone laat afspelen. Van Hama zag ik ook een paar zaken maar ik twijfel aan die kwaliteit. Blijkbaar best een zeldzame vraag wat ik me op zich toch amper kan inbeelden gezien radio toch een veel beluisterd medium is?

Alle info is welkom, dank bij voorbaat!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-10 17:12
Als je de geluidskwaliteit leidend vindt moet je overstappen naar Tidal of Qobuz. Spotify kan hier niet aan tippen in audioresolutie. De multistreammogelijkheden bereik ik door Roon te hebben geinstalleerd op een core, en hem te streamen naar luidsprekers of streamers die het predicaat Roon ready hebben.

Geheel gaat wel wat kosten, 2-3 tientjes per maand voor de Tidal /Qobuz abbo met de hoogste resolutie + nog een keer ongeveer een tientje per maand voor de Roon licentie

Maar voor dat geld heb je wel het beste wat er momenteel is, met de meeste mogelijkheden en een top sound. Voor wie geïnteresseerd is mag me pm-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julieve
Liever zonder abonnement wel.. Had iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:15
Sonos speelt volgens mij zonder abonnement gewoon radio zenders. En dat is eenmalig aanzetten en blijft zonder tablet vervolgens gewoon werken.

Voor spotify heb je in combinatie met Sonos een premium abonnement nodig dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spotify + Sonos = premium. SPotify zonder reclame = premium
Tunein webradio = reclame, (zelfs bij de betaalde versie iirc).
Vtuner: betaalde versie geeft geen reclame iirc.

Wat ik zou doen is kijken welke zenders je het meeste luistert en dan zien hoe je die binnen kunt krijgen.

Vwb Roon: ja, mooi spul, maar high res audio valt of staat ook met je speakers. Ik weet niet of je overal in huis high end speakers van plan was neer te zetten ;)

Denon Heos heeft volgens mij wat jij zoekt. Doen iig Tunein en SPotify, met losse actieve speakers. Heel ecosysteem via wifi. Reken op paar honder euro per speaker / ruimte.

Wat je ook kunt doen: Per ruimte een chromecast, HDMI extractor er bij en dan aan een setje actieve speakers van je keuze voeden. Via Google home kun jij je hele huis inrichten met virtuele kamers en daar dingen toe streamen. Werkt iig met Spotify. Webradio heb ik nooit getest maar de GC ondersteunt meerdere systemen: https://store.google.com/product/chromecast_apps
Helaas dus alleen geen Vtuner - meeste zal abo diensten zijn.

WIl je het echt on a budget: Zet gewoon een fatsoenlijke radio neer in elke kamer, en druk op het aan/uit knopje als je in de kamer bent :) DAB in huis zou ik niet eens aan beginnen, ontvangst is lang niet altijd optimaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julieve
Ik had niet vermeld dat ik die Spotify Premium inderdaad heb, daar ga ik liever niet vanaf.

Dat idee van een radio per kamer ga ik ook nog eens bekijken inderdaad, lekker 80's oplossing waarvoor dank!

Die Chromecast daar ben ik benieuwd naar of die ook op zichzelf werkt zonder aangestuurd te worden door een smartphone.

Ik ga aan de slag, bedankt om mee na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-07 12:06
Als je echt multiroom wil kijk dan even naar Squeezebox (en picoreplayer).
Het idee is om via een centrale server (LMS) content aan te bieden op de players al dan niet in sync.

Radio kan via internet streams, ik gebruik de ingebouwde die via TuneIn gaan denk ik, maar wss kan je zelf een url ingeven van een directe stream.

Kan Airplay aan en heeft spotify connect, beide al uitvoerig getest en werkt prima.
Heeft een plugin voor Tidal indien gewenst (gebruik het zelf niet).

Afspelen van muziek op een HD kan ook natuurlijk, alles centraal op 1 plaats streamen naar je clients.

De UI van de server is ergens in 1980 blijven hangen maar in sé doet dat er niet toe als je op de client alles wil aansturen. Voor centraal aansturen kan je wel een app installeren (iPeng).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Misschien mis ik iets. Maar volgens mij zou je gewoon op elke kamer een Sonos One kunnen zetten. Speelt zowel Spotify als Tunein. Te bedienen via Google Assistant. Via zones in te stellen waar je wat wil horen.
Pagina: 1