Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zyxel NAS540 - specifieke en algemene (NAS/Lian Li)-vragen

Pagina: 1
Acties:

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 09:11

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Tot op heden had ik een HTPC met daaraan 2x 4bay Lian Li raidbox hangen. Via USB en alles JBOD. Data is niet belangrijk. Ergste wat kan gebeuren is dat ik een schijf met films of muziek kwijt ben en ik die opnieuw moet rippen van de originele die op zolder staan

Ik had met de voorgaande situatie best langer kunnen blijven leven, maar op dit moment wordt een en ander verbouwd. In de nieuwe situatie zullen de Lian Li's niet meer naast de HTPC kunnen staan. En USB verlengen tot 15+ meter zie ik niet echt zitten (overigens nog wel een optie, kan nog een loze leiding naar de kelder). Daarnaast is het ook wel lekker om die schijven buiten gehoorsafstand te hebben.

Ik heb daarom een Zyxel NAS540 gekocht om een beetje mee te spelen. Ik heb nu de volgende vragen:

1. Ik wil in de Zyxel ook gewoon 4 losse schijven. Geen RAID en geen JBOD met 1 volume. De Zyxel software vind ik nog niet erg logisch, maar volgens mij moet ik gewoon 4 aparte schijfgroepen maken (1 per disc). Op iedere schijf dan 1 folder en die gewoon op de HTPC als netwerkfolder toevoegen. Zie ik iets over het hoofd?

2. De schijven zijn in de NAS als ext4 geformatteerd. Wat gaat er gebeuren als de NAS doodgaat? Voordeel van de Lian Li's was dat ik bestandsformaat kon kiezen en schijven dus gewoon in een willekeurige winpc kon duwen. Als de Zyxel doodgaat, zijn de schijven dan gewoon in een andere NAS te lezen? Ik heb er dan geen moeite mee om een nieuwe zyxel te kopen. 1 disc aan data verliezen maakt me niet uit, maar 4 discs zou ik toch wel zonde vinden.

3. is er een andere manier om makkelijk 8 schijven als JBOD op de HTPC te krijgen? Een 8bay NAS is me echt te duur en een eigen servertje heb ik gehad, maar mijn ervaring is dat het toch altijd gekloot is. Had het mooi gevonden als ik de Lian Li's via USB aan de Zyxel kon hangen, maar dat werkt matig (herkent alleen 1e schijf). Is een Raspberry nog een optie? Kan hier op zolder in een hoekje liggen met de Lian Li's daar via USB aan hangen?

And now the most interresting part of deze grot

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
1) Ik zou 1 volume per disk maken, en niet 1 schijfgroep. Het verschil zit hem in een extra LVM laag, die niet nodig is, en eventuele gebruik van de disk in een ander systeem lastiger maakt.
2) ZyXEL doet niets fancy's met de filesystemen. Die kun je dus in ieder Linux systeem mounten. Maar zomaar in een andere NAS prikken zal niet gaan, vrees ik. Een andere ZyXEL moet die schijven wel gewoon accepteren. Het kan wel lastig worden om daar nog aan te komen, het lijkt dat ZyXEL helemaal uit de NAS business is gestapt.
3) Het is wel raar dat je maar 1 schijf extern kan aansluiten. Is dat een specifieke schijf? Of echt alleen de eerste?

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 09:11

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Mijzelf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:50:
1) Ik zou 1 volume per disk maken, en niet 1 schijfgroep. Het verschil zit hem in een extra LVM laag, die niet nodig is, en eventuele gebruik van de disk in een ander systeem lastiger maakt.
2) ZyXEL doet niets fancy's met de filesystemen. Die kun je dus in ieder Linux systeem mounten. Maar zomaar in een andere NAS prikken zal niet gaan, vrees ik. Een andere ZyXEL moet die schijven wel gewoon accepteren. Het kan wel lastig worden om daar nog aan te komen, het lijkt dat ZyXEL helemaal uit de NAS business is gestapt.
3) Het is wel raar dat je maar 1 schijf extern kan aansluiten. Is dat een specifieke schijf? Of echt alleen de eerste?
Dank voor je reactie. Ik zal de volgende schijven probleren anders toe te voegen (ik vind het lastig uitleggen, omdat de benaming van zyxel niet logisch op mij overkomt --> volgens mij heb ik nu 2 discs met 1 volume. Hij noemt het alleen groep, maar ik zie niet wat het verschil is).

Als ik mijn Lian Li met 4bays aan USB van Zyxcel hang, zie ik maar 1 disc. Ik weet niet of dat de eerste disc in de Lian Li (bovenste?) is, of dat hij gewoon de snelst opspinnende disc pakt?

Heb je toevallig nog een goede optie om 8 discs als jbod in mijn netwerk te krijgen, zonder een NAS te kopen. Ik heb geen fancy functionaliteit nodig (disc hoeven niet van buiten het netwerk benaderbaar te zijn, hoeft niks op te draaien (geen torrent/nieuwsgroep/streaming/whatever). Puur was onbelangrijke data.

And now the most interresting part of deze grot

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mr_fragle schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:11:
[...]
Als ik mijn Lian Li met 4bays aan USB van Zyxcel hang, zie ik maar 1 disc. Ik weet niet of dat de eerste disc in de Lian Li (bovenste?) is, of dat hij gewoon de snelst opspinnende disc pakt?
Kun je de ssh server op de NAS enabelen, dan inloggen over ssh, de Lian Li aansluiten en dan de output van
cat /proc/partitions

posten?