Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Mijn vraag

Medetweakers,

Laat me ermee beginnen dat ik geen verstand heb van dit soort zaken!

Ik ben, naast mijn normale, baan taxichauffeur in het weekend. Je raadt het al, geen werk meer sinds corona.
Ik werk voor een detachering/uitzend bureau en heb daarbij een vaste werkgever/standplaatshouder of hoe je het ook noemt. Ik werk dus voor de standplaatshouder, die geeft de uren etc door aan detachering/uitzend en die betaald mij. Mijn arbeidsovereenkomst is bij de detachering/uitzend, ik heb hier een contract voor onbepaalde tijd als 0 uurder/ oproepkracht.

Nu heb ik loon doorbetaald gekregen tot aan augustus vanuit detachering/uitzend, hun geven aan dat ze dit gedaan hebben omdat ze gebruik maakten van de NOW regeling. Vanaf Juli heb ik dus geen loon meer ontvangen terwijl ik zelf links en rechts niet duidelijk kan vinden of ik hier wel of geen recht op heb. detachering/uitzend zegt dat ik hier geen recht op heb.
Ik wou graag naar het juridisch loket met dit probleem, die is echter niet geopend en alleen maar telefonisch te bereiken. Vandaar dat ik de vraag hier even stel, heb ik recht op loondoorbetaling door bijzondere omstandigheden?

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, ik zal proberen zo actief mogelijk dit topic in de gaten te houden en reageren op eventuele vragen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

de eerste 5 hits op google doorgelezen maar kan nou niet duidelijk vinden wat nou voor mij van toepassing is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik heb zelf ook in de situatie gezeten dat mijn werk half maart wegviel en voor diezelfde periode doorbetaald gekregen. Dit gaat om de NOW 1.0 zo te zien, die gold van maart t/m juni.

Volgens de voorwaarden (zie hier) moest je werkgever 100% doorbetalen in die periode als ze van de NOW gebruik maakten. In de praktijk betekent dat het gemiddelde aantal uren van de 3 maanden ervoor vanwege het rechtsvermoeden van arbeidsomvang, of een andere representatieve periode van 3 maanden bijvoorbeeld maart-juni 2019 als je werk seizoensgebonden is.

Wat er daarna gebeurt, weet ik niet - ik weet niet wat je rechten zijn als je 3 maanden betaald thuis hebt gezeten op een nulurencontract. Ik had vanaf half juni namelijk zelf weer werk en ben in de zomer van baan gewisseld naar een sector die niet door de pandemie is getroffen.

Als je werkgever nog steeds geen omzet had, dan had die de NOW 2.0 en NOW3 kunnen aanvragen. Ik ga ervan uit dat je werkgever dat wel gedaan zou hebben als dat moest, want anders hebben ze een probleem op het moment dat jij je rechten komt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
AlbertJP schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:00:
Ik heb zelf ook in de situatie gezeten dat mijn werk half maart wegviel en voor diezelfde periode doorbetaald gekregen. Dit gaat om de NOW 1.0 zo te zien, die gold van maart t/m juni.

Volgens de voorwaarden (zie hier) moest je werkgever 100% doorbetalen in die periode als ze van de NOW gebruik maakten. In de praktijk betekent dat het gemiddelde aantal uren van de 3 maanden ervoor vanwege het rechtsvermoeden van arbeidsomvang, of een andere representatieve periode van 3 maanden bijvoorbeeld maart-juni 2019 als je werk seizoensgebonden is.

Wat er daarna gebeurt, weet ik niet - ik weet niet wat je rechten zijn als je 3 maanden betaald thuis hebt gezeten op een nulurencontract. Ik had vanaf half juni namelijk zelf weer werk en ben in de zomer van baan gewisseld naar een sector die niet door de pandemie is getroffen.

Als je werkgever nog steeds geen omzet had, dan had die de NOW 2.0 en NOW3 kunnen aanvragen. Ik ga ervan uit dat je werkgever dat wel gedaan zou hebben als dat moest, want anders hebben ze een probleem op het moment dat jij je rechten komt halen.
Ok, opzich helder. Alleen heeft het mijn vraag nog niet beantwoord, feit is wel dat als de pandemie niet was geweest ik nog steeds elk weekend gewerkt zou hebben.

Hoop dat iemand dit nog leest die er echt verstand van heeft en mij aan kan geven wat mijn rechten zijn.

Mocht overigens blijken dat ik geen recht heb op doorbetaling, wat zijn eventuele andere stappen die ik kan nemen? Ik kom nu namelijk geld te kort elke maand

[ Voor 4% gewijzigd door skipe op 02-11-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

De belangrijkste vraag voor mij is hoe lang je dat contract hebt en hoeveel uren je ongeveer per week werkt. Om te zien of je recht hebt op een vast contract met die uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
Anoniem: 91868 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:43:
De belangrijkste vraag voor mij is hoe lang je dat contract hebt en hoeveel uren je ongeveer per week werkt. Om te zien of je recht hebt op een vast contract met die uren.
Ik ben in dienst sinds 7-7-17

Zij hebben maart- augustus een gemiddelde van 10,5 uren per week betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:56
@Anoniem: 91868 hij heeft al een contract met onbepaalde tijd volgens de openingspost. Moet ook wel, want de TS was in 2019 langer dan 2 jaar in dienst (nu is die termijn 3 jaar.)

0-urencontracten zonder einddatum zijn vervelend, want je hebt wel rechten maar die staan niet in het contract. Als jouw bedrijf de NOW 2.0 ook heeft aangevraagd dan hadden ze je moeten doorbetalen of een ontslagprocedure starten (met ontslagboete die van de NOW wordt afgetrokken.) Op now-inzichtelijk.nl is nog niet te zien welke bedrijven de NOW 2.0 hebben aangevraagd, helaas. Mocht dat wel verschijnen en jij treft daar jouw bedrijf aan, dan hebben ze wat uit te leggen.

Tot die tijd bevind je je in de hoogst ongebruikelijke situatie dat je 3 maanden betaald hebt gekregen maar nul uren gewerkt hebt, en dat kwam niet omdat je ziek was of anderszins niet in staat om te werken. Ik zou advies vragen bij een jurist / het juridisch loket of hopen dat een jurist dit leest. Ik heb veel meegemaakt bij mijn tijdelijke baantjes van de afgelopen jaren, maar niet dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
AlbertJP schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:36:
@Anoniem: 91868 hij heeft al een contract met onbepaalde tijd volgens de openingspost. Moet ook wel, want de TS was in 2019 langer dan 2 jaar in dienst (nu is die termijn 3 jaar.)

0-urencontracten zonder einddatum zijn vervelend, want je hebt wel rechten maar die staan niet in het contract. Als jouw bedrijf de NOW 2.0 ook heeft aangevraagd dan hadden ze je moeten doorbetalen of een ontslagprocedure starten (met ontslagboete die van de NOW wordt afgetrokken.) Op now-inzichtelijk.nl is nog niet te zien welke bedrijven de NOW 2.0 hebben aangevraagd, helaas. Mocht dat wel verschijnen en jij treft daar jouw bedrijf aan, dan hebben ze wat uit te leggen.

Tot die tijd bevind je je in de hoogst ongebruikelijke situatie dat je 3 maanden betaald hebt gekregen maar nul uren gewerkt hebt, en dat kwam niet omdat je ziek was of anderszins niet in staat om te werken. Ik zou advies vragen bij een jurist / het juridisch loket of hopen dat een jurist dit leest. Ik heb veel meegemaakt bij mijn tijdelijke baantjes van de afgelopen jaren, maar niet dit.
Leuk dat je het even over ontslagronde hebt, ben ik even vergeten te vermelden, ze hebben inderdaad een ontslagronde gehouden ik zou hier ook onder vallen met wederzijds goedvinden. Echter (ook niet vermeld) heb ik vlak nadat ik eruit zou gaan toch 1 avond heb gewerkt (deze uren zijn wel betaald) en contact gehad met detachering, ze zouden de contractbeeindiging als niet verzonden beschouwen, ik sta dus nog steeds onder hetzelfde contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
Klein kickje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:37

PB-powell

Mr. Laziness

Ik denk dat het afhankelijk is van wat er precies in je contract staat en wat je werkgever heeft aangevraagd met NOW2 en NOW3. Dat kunnen wij vanaf hier niet zien.
Heb je inmiddels al contact gehad met het juridisch loket of rechtsbijstand?
Ik weet dat in sommige CAO's en contracten staat dat als je structureel x-aantal uren werkt op een 0-uren contract, je doorbetaald kan/moet krijgen voor die x-uren bij langdurige ziekte of dat die uren wel worden meegerekend bij ontslag. Maar gezien dit een uitzonderingssituatie is (welk contract gaat standaard uit wat te doen bij een pandemie?) kan je beter officieel juridisch advies inwinnen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Pagina: 1