Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre222
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-05-2023
Hi, ik heb een 2" ir/ uv filter op de voorkant van mijn pst solartelescoop. Ik krijg het ook met dat klemmetje niet los.( tegen de klok in Los draaien?) Wel heb ik gemerkt , dat het filter wellicht een beetje scheef in de schroefdraad zit. Een opening van ongeveer 1 mm strekt zich uit op 2/3 van de omtrek en 1/3 zit dicht. ( moet niet denken om mijn solar telescoop onder hete kraan of in de vriezer te zetten...). Dank u voor de tip!! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

@Andre222 ik heb je vraag even afgesplitst naar een eigen topic. Daar krijgt hij meer aandacht dan in een topic van tien jaar oud. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Andre222 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:25:
Hi, ik heb een 2" ir/ uv filter op de voorkant van mijn pst solartelescoop. Ik krijg het ook met dat klemmetje niet los.( tegen de klok in Los draaien?) Wel heb ik gemerkt , dat het filter wellicht een beetje scheef in de schroefdraad zit. Een opening van ongeveer 1 mm strekt zich uit op 2/3 van de omtrek en 1/3 zit dicht. ( moet niet denken om mijn solar telescoop onder hete kraan of in de vriezer te zetten...). Dank u voor de tip!! ;w
Ik heb eens een uv filter losgeknipt van een lens (niet een eigen :P) een v'tje knippen in de ring van t filter met een sidecutter en dan loswrikken en draaien met een tangetje. Het schroefdraad van de lens deed het nog prima, het filter was wel total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:04
Je hebt het over een klemmetje wat niet heeft gewerkt, bedoel je daar zo'n filterklem mee?
https://www.cameranu.nl/n...lem-klein-46-58mm-2-stuks

Anders zou dat m'n eerste keuze zijn om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ik heb een hardnekkig vastzittend filter op een lens los gekregen door de filter op een antislip mat (eentje zonder gaten) te plaatsen en dan met de lens te draaien. Dat ging toen los zonder beschadigingen.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 02-11-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre222
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-05-2023
Het is gelukt!! Ik probeerde het de eerste keer met dat klemmetje en een dun elastiekje om de lens - dat was verkeert! Ik pakte dat klemmetje weer ( ik had geen dikke elastiek) En pakte een stuk van een dunne plastieken fruit zakje en propte het eromheen. Draaide voorzichtig even met de klok mee en dan tegen de klok in met niet meer dan matige kracht. Hoorde een zacht geluidje en draaide het verder los met mijn handen. Ja het was dat filter klemmetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre222 op 04-11-2020 09:52 ]

Pagina: 1