Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Premium audio en RGD basic desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-11 15:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem is bedoeld als dagelijkse thuiswerkplek. Daarnaast als hij er toch staat, vind ik het belangrijk de basis audio zaken zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, zodat ik hem voor de muziek hobby ook kan gebruiken
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 750,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• SSD: 500 GB Samsung EV0 860
• HD: 1TB 7200 HDD
• Grafische kaart: Rx 580 4 gb
• Monitoren: Dell 34 inch + Dell 27 inch

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3100 (BOX) Boxed€ 100,05€ 100,05
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 164,90€ 164,90
1BehuizingenChieftec Scorpion II€ 80,21€ 80,21
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 90,65€ 90,65
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,72

Eisen.
  • De PC staat op het bureau en moet echt goed stil zijn.
  • Audio, zo goed mogelijk zonder losse kaarten of externe middelen (dat komt nog)
  • RGB geeft wat fleur aan de corona dagen, maar moet zo op elkaar afgesteld kunnen worden dat het geen kerstboom wordt. Ik weet dat de Gigabyte RGD Fusion een puinzooi was, de 2.0 is beter maar niet ideaal volgens mij. Maar goed, als dit het beste audioboard is, dan maar zoeken dat de rest goed samenwerkt met Fusion 2.0
  • Ik ga nu even uit van de stockkoeler. Deze kan ik later nog upgraden, of samen met een snellere CPU als dat in de toekomst nodig is.
Mijn vraag aan jullie is;
1. Is dit een aardige setup voor deze prijs, of heb ik meer bang for bug met andere componenten?
2. Werkt de RGB in deze combinatie naar alle waarschijnlijkheid goed samen?
3. Vergeet ik iets?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Voor dat geld kun je ook een hexcore krijgen zonder de verlichting op moederbord en geheugen
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 190,-€ 190,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 96,-€ 96,-
1BehuizingenChieftec Scorpion II€ 80,21€ 80,21
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,90€ 62,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 65,90€ 65,90
Totaal€ 495,01

Voor beter geluid neem je bijvoorbeeld een Sharkoon Gaming DAC Pro S, of als je meer kanaals wilt zet je er een Asus Xonar SE in

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 02-11-2020 19:37 . Reden: Geluidskaart ]

• b_map
Volgens mij heeft dit moederbord betere specs dan dat Asus kaartje en die skarkoon koptelefoon dac is niet wat ik zoek. Voor extern betere audio zal ik tzt graag de beurs voor een echte highend oplossing trekken. Voor deze build wil ik de beste basis 'build in'.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Is een 10400F build niet nuttiger voor jou ?
Geeft net wat meer power, zonder al te veel meerprijs.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-11 19:59

MikeVM

- Baloo -

b_map schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:57:
Volgens mij heeft dit moederbord betere specs dan dat Asus kaartje en die skarkoon koptelefoon dac is niet wat ik zoek. Voor extern betere audio zal ik tzt graag de beurs voor een echte highend oplossing trekken. Voor deze build wil ik de beste basis 'build in'.
idd, gewoon kijken naar een externe DAC van Schiit, SMSL, FIIO of iets dergelijks.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Tip: https://aartjan.nl/blog/beste-dac/
Hoeft niet eens heel duur te zijn :)
Having said that, geluid valt of staat met je speakers of headphones.

PC specs geen commentaar op, maar kan ook niet achterhalen of je audio requirement te maken heeft met sec luisteren of ook zelf produceren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• b_map
@The Eagle Audio is zowel voor luisteren analoog+digitaal als productie. Productie is piano met wat midi spul. Output is veruit het belangrijkste. Begrijp ik het trouwens goed dat tegenwoordig HDMI output voor audio beter is dan SDIF optical? Mijn versterker heeft geen HDMI, maar een nieuwe kopen is wel te overwegen.

Hiermee zou ook de SDIF output op het moederboard kunnen vervallen, dat is mooi, want er is niet heel veel keus in moetderborden met sdif.

@99ruud99 als ik naar Intel switch, dan heb ik een ander moederboard nodig, welke zou je aanraden, met zelfde of betere audio specs als da aorus b550 pro? Ik had nu de AMD 550 route gekozen met goedkope cpu, om waar nodig up te graden. Is Intel niet veel beperkter in de upgrade route, zonder de rest van de hardware te vervangen?

@MikeVM @martyw is jullie suggestie om mijn idee van ingebouwde audio gewoon te laten varen? koop een basis b550 en een lossen DAC dan ben je beter uit? geldt dan ook voor audio in, of heb je dan last van een slecht(er) moederboard?

• martyw
b_map schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:45:
@The Eagle Audio is zowel voor luisteren analoog+digitaal als productie. Productie is piano met wat midi spul. Output is veruit het belangrijkste. Begrijp ik het trouwens goed dat tegenwoordig HDMI output voor audio beter is dan SDIF optical? Mijn versterker heeft geen HDMI, maar een nieuwe kopen is wel te overwegen.

Hiermee zou ook de SDIF output op het moederboard kunnen vervallen, dat is mooi, want er is niet heel veel keus in moetderborden met sdif.

@99ruud99 als ik naar Intel switch, dan heb ik een ander moederboard nodig, welke zou je aanraden, met zelfde of betere audio specs als da aorus b550 pro? Ik had nu de AMD 550 route gekozen met goedkope cpu, om waar nodig up te graden. Is Intel niet veel beperkter in de upgrade route, zonder de rest van de hardware te vervangen?

@MikeVM @martyw is jullie suggestie om mijn idee van ingebouwde audio gewoon te laten varen? koop een basis b550 en een lossen DAC dan ben je beter uit? geldt dan ook voor audio in, of heb je dan last van een slecht(er) moederboard?
Als ik jou was zou ik een USB DAC kopen, bijvoorbeeld de Topping D10 is prima, kost 80 euro en geeft beter geluid dan welke on board audio eender. Zelf gebruik ik een Topping E30, die heeft wat meer inputs, met een Raspberry Pi voor het luisteren naar Spotify in mijn hifi, dat levert een bevredigend resultaat.
Bij entrylevel level CPU'S volstaat een eenvoudig moederbord, zeker als je niet gaat overklokken of met high end videokaarten gaat gamen

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 03-11-2020 09:09 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De DAC's die hierboven genoemd worden zijn voor HiFi. Niet geschikt voor productie, waar latency van belang is. Neem iets waar je nog jaren van plezier kunt hebben:

Presonus AudioBox USB 96 25th Anniversary Edition 2x2 audio interface
Native Instruments KOMPLETE AUDIO 2 2-kanaals audio interface
Tascam US-2x2 USB audio en midi-interface
Steinberg UR22mkII audio interface
Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen 2-in, 2-out USB audio interface

Ze brengen tweedehands nog veel geld op, dus een prima investering.

• martyw
Goed punt van @Djarune , @b_map wat versta je onder muziek hobby? Alleen luisteren of wil je ook muziek maken?

• b_map
@martyw Audio is zowel voor luisteren analoog+digitaal als productie. Productie is piano met wat midi spul. Output is veruit het belangrijkste. Ik speel piano 'analoog' en andere partijen componeer en arrangeer ik op de computer, deze inspelen is vooralsnog midi.

@Djarune bedankt, dat zijn goede tips. Qua kosten en plezier zet ik dus een streep door moederbord audio en voeg toch een direct zo'n kastje toe.

Ik was wel van plan een B550 (ipv 450) te kopen, maar voor nu met een langzamere CPU (kom van een 4th gen I7, waar nu zelfs de i3 van wint), om vervolgens nog een flinke CPU upgrade te kunnen doen indien mogelijk. Zonder audiovereisten ligt het besluitveld dan weer helemaal open :-), want dan is er opeens keus in micro-ATX en kan ik een kleinere kast kiezen (ook fijn).

is de genoemde pricewatch: ASRock B550M Pro4 the way to go, of zijn er nog noemenswaardige overwegingen voor een duurder model? (zelf zie ik wel wat in ingebouwde wifi naast utp als backup, maar een los kaartje kan ook)

• Djarune
Voor een "flinke toekomstige CPU upgrade" zou ik niets minder nemen dan de B550 Pro4. VRM is goed genoeg voor 12 cores. En dat voor maar 100 euro.

Wat wel zo is. Stil + RGB gaat lastig samen. Ik denk ook niet dat die Chieftec kast stil is. Misschien beter om een stille kast uit te breiden met RGB fans. Dat is wel natuurlijk ietsjes duurder.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-11 19:59

MikeVM

- Baloo -

b_map schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:45:
@The Eagle
onboard audio is anno 2020 heel goed.

als je toch beter geluid wil, kies dan altijd voor een externe DAC, binnen een pc behuizing is er veel RF wat (soms) noise kan genereren in een geluidskaart. een externe dac heeft hier veel minder last van.
er is ook veel meer keuze in externe Dacs.

de DAC in meeste verstekers zullen niet veel beter zijn dan onboard audio imho (als je met spdif, hdmi, optical naar je versterker gaat, gebruik je de dac van je versterker)

Stereo geluid is hetzelfde over HDMI, USB, Optical en SPDIF.

de enige reden wanneer je HDMI gebruikt is voor surround sound icm beeld. HDMI word niet gebruikt om enkel audio door te sturen.

verder:
goede luidsprekers, goede Akoestiek, en goede plaatsing van de luidsprekers hebben veel meer invloed dan meeste dingen hier besproken.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• b_map
denk dat ik het zo ga doen

1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 137,24€ 137,24
1BehuizingenCorsair iCUE 465X RGB Smart Case Wit€ 113,05€ 113,05
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M4C3200C16W€ 236,69€ 236,69
1VoedingenCorsair CX550F RGB Wit€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,38

en ik koop een externe dac, waar ik ook gelijk mijn midi op kan aansluiten;
https://www.bax-shop.nl/e...-interface#productreviews

als het goed is kan ik alle rgb met icue regelen en tot iets rustigs construeren, anders heb ik pech en moet ik er een paar stekkertjes uittrekken :-)

lijkt dit wat?

[ Voor 3% gewijzigd door b_map op 03-11-2020 22:39 ]

• martyw
Je kast is groot, het kan kleiner met dit moederbord, heb je dat overwogen?

• b_map
@martyw heb je een suggestie? Ik vind wit wel mooi, en zoek vooral naar stil. Kleiner zou beter zijn idd.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG al stukje kleiner als je atx wilt houden.

Marty bedoelt dat uATX ook zou kunnen. (Small form factor)
Bijvoorbeeld pricewatch: Fractal Design Meshify C Mini

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 04-11-2020 07:33 ]

• b_map
Super lastig een goed overzicht van kasten te vinden. Natuurlijk zoek hier ik met de filters aan en google ik voor dingen als 'best silent case' , maar dan lees je bijvoorbeeld bij de Fractal juist als negatief punt het geluid en trillingen.

Ook zou het me aanspreken als de hele rgb setup compatibel is met elkaar, vandaar dat ik nu e.e.a van corsair gecombineerd had. Ook kan ik dan bij een toekomstige snellere processor er corsair waterkoeling met zelfde rgb inhangen.

De pricewatch: Corsair Crystal 280X RGB Wit zou dan 'small form factor' zijn, maar door zijn enorme breedte lijkt dit veel meer een klont op je bureau.

ik zoek weer even verder, maar tips blijven welkom. totaal afstappen van corsair is prima, ik ben er niet aan gehecht, als een alternatief ook goed werkende rgb software levert.

Verwijderd

Kasten met hoge ventilatie door middel van een mesh voorpaneel als de fractal meshify laten inderdaad ook veel geluid door. Om systemen met zulke kasten stiller te krijgen is het dan de kunst om componenten en instelling te selecteren op zo een manier dat ze weinig geluid produceren. Het mooie van dergelijke goede ventilatie is dat het heel goed semi-passief gekoeld kan worden (dwz alle ventilatoren uit op idle/minder intensief gebruik) en dat de ventilatoren veel minder werk hoeven te verrichten voor het zelfde koel resultaat dan als er een glazen/metalen plaat |:( voor zit.

Overigens heeft corsair net ook een heel nette kast uitgebracht met mesh voorkant: pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Wit

Daar heb ik helaas nog geen m-atx versie van gezien. Wil je wit in het ontwerp, mesh, én m-atx, dan is misschien de silverstone RL08 een ideetje: pricewatch: Silverstone RL08 Zwart/Wit

Als je de andere kant (het dempen van het geluid) op gaat, dan is be quiet! denk ik de kant waar je moet zoeken. Alleen zijn ze daar met hun ontwerpen nogal van de "dark side".

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2020 08:46 ]

• Djarune
b_map schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:31:
denk dat ik het zo ga doen

1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 137,24€ 137,24
1BehuizingenCorsair iCUE 465X RGB Smart Case Wit€ 113,05€ 113,05
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M4C3200C16W€ 236,69€ 236,69
1VoedingenCorsair CX550F RGB Wit€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,38

lijkt dit wat?
Ik vind het vooral duur. Dit ziet er ook mooi uit en is nog stiller ook:
1MoederbordenASRock B550 Steel Legend€ 167,65€ 167,65
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Wit€ 77,60€ 77,60
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240R RGB€ 94,90€ 94,90
1VentilatorenCooler Master MasterFan MF140R ARGB, 140mm€ 12,71€ 12,71
2Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/16€ 70,83€ 141,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,52

• b_map
@Djarune bedankt voor de suggesties, qua voorsgestelde fans spreken de reviews hier over luid, erg luid en verschrikkelijk luid. dat is precies wat ik niet zoek :-)

die pure base neem ik wel mee op de hotlist. zelf niet deze gevonden, ook erg mooi; pricewatch: Fractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit

ipv van de dominator en andere dure corsair spullen ga ik op zoek naar een goedkopere set met argb.

• Djarune
b_map schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:32:
@Djarune bedankt voor de suggesties, qua voorsgestelde fans spreken de reviews hier over luid, erg luid en verschrikkelijk luid. dat is precies wat ik niet zoek :-)
goed dat je dit opmerkt. RGB fans monteer ik normaal nooit omdat ze stil moeten zijn. Volgens Geen storm zonder bliksem: 35 RGB-casefans test: De Stilste RGB-fans zijn de pricewatch: Scythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-800rpm, 120mm het stilst :)

De Define kast is nog iets stiller dan de Pure base 500, maar ook een stukje duurder.

Luchtkoeling is doorgaans stiller dan waterkoeling:
pricewatch: Scythe Mugen 5 RGB Edition
pricewatch: Scythe Mugen 5 ARGB Plus

• b_map
Hoe langer je zoekt, hoe mooier het wordt. Ik ben van plan deze set te gaan bestellen, met praktisch alles wit aan de binnenkant van de kast. Qua audio heb ik 2 actieve speakertjes erbij besteld, maar zoek ik nog een externe DAC voor koptelefoon/ line in+out / midi.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 310,-€ 310,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 173,84€ 173,84
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 95,95€ 95,95
1KabelsAkasa PWM fan splitter cable, 5 pwm fans on 1 mainboard (ak-cbfa03-45) Zwart€ 6,05€ 6,05
1PC speakersetsEdifier R1280DB Wood€ 122,-€ 122,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB PLATINUM SE V2€ 153,90€ 153,90
3VentilatorenAkasa Vegas TLX, 120mm€ 16,82€ 50,46
1VentilatorenAkasa Vegas TLY, 140mm€ 18,57€ 18,57
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3200C16Q-32GTZN€ 191,-€ 191,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1MicrofoonsHyperX Quadcast€ 136,91€ 136,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.367,33

Heeft iemand nog een goede tip voor de externe audio. De kastjes die ik nu gezien heb, zijn het qua layout vaak net niet. Wat ik graag wil zijn de volgende eigenschappen:

achterkant;
-usb, sdif en/of HDMI in, voor het audio signaal vanaf de computer
-line in voor extra externe bron
-line out, voor naar de actieve speakers

Voorkant
-koptelefoon uit
-line in

Bovenkant of voorkant
-volume voor koptelefoon
-volume voor line out
Pagina: 1