Denon X1600H DAB + Wharfdale DX2 + HEOS 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik wil een geluidsinstallatie in mijn woning plaatsen. Ik ken er erg weinig van maar dacht aan onderstaande set-up. De reden van mijn post is om van jullie kritische blik te kunnen genieten: Zijn mijn beweringen en veronderstellingen juist? Maak ik goede keuzes of kan ik beter iets anders kiezen?

TV-ruimte:
Receiver: DENON AVR-X1600H DAB
Dit is een vrij goedkope receiver maar ik snap niet helemaal waarvoor ik de functies van de duurdere receivers zou gebruiken. Ivm televisie kijken we ook meestal series enz via de kabel-tv en die worden gewoon in stereo aangeleverd (als ik het goed begrijp kan de receiver weldegelijk geluid door alle speakers laten komen in dat geval, ook al krijg je natuurlijk geen echte 5.1 ervaring).
Ik zou het DAB Model nemen omdat het mij handig lijkt om radio te kunnen ontvangen zonder internet. Mijn 2 wagens kunnen DAB ontvangen wanneer ze in de kelder staan, dus lijkt me dan een redelijke veronderstelling dat de receiver DAB zou kunnen ontvangen in de TV-ruimte, ook al is mijn huis goed geisoleerd (bijna geen mobiele telefonie signaal).
Ik had ook de Sony STR-DN1080 overwogen, maar heb begrepen dat sony bij de voorganger (DN1050) plots de smartphone ondersteuning gestopt is. Bediening via smartphone zou voor mij essentieel zijn (keuken & badkamer) en ik wil niet dat dit plots niet meer werkt voor de STR-DN1080.
De nieuwste generaties receivers schrikken me wat af ivm het welbekende HDMI 2.1 probleem waar ze allemaal last van lijken te hebben.

Speakers: Wharfedale DX2 dit is een compacte en goedkope 5.1 set, zodat vrouwlief ook akkoord is. Ik heb ook gekeken naar 7.1 Dolby atmos sets maar vond niks dat echt compact is (ik vond deze van Onkyo en de focal sib evo, maar die sets zijn toch echt veel groter). Uiteraard keek ik ook naar soundbars omdat het goedkoop en compact is. Maar ik begrijp dat het geluid veel minder is en vind het nogal zonde dat ik hier bedrading heb liggen voor 2 rear speakers en er dan geen gebruik van zou maken (alleen het Amerikaanse VIZIO lijkt een soundbar met bedrade rear speakers te hebben, maar die is hier niet te koop). Het lijkt me dat deze speakers aangestuurd kunnen worden door de Denon AVR-X1600H. De receiver geeft een hoger vermogen op dat wat de satellite speakers en subwoofer nodig hebben (ik veronderstel dat te veel vermogen geen kwaad kan?). De center speaker heeft 20-100W nodig, het is me niet helemaal duidelijk maar ik denk niet dat de Denon 100W kan leveren, maar wel veel meer dan 20W.

Keuken:
In de TV Ruime zijn er ook audiokabels die naar de keuken lopen. Ik wil dus compacte stereospeakers in de keuken ophangen die via de Zone2 van de Denon receiver aangestuurd worden.
Ik weet nog niet dewelke (ze moeten er mooi uitzien en niet te groot zijn, zodat vrouwlief akkoord is. Indien jullie tips hebben: graag!)
Als ik het goed begrijp zou het mogelijk moeten zijn om in de keuken via de smartphone de receiver in de TV-ruimte aan te sturen (en ook aan te zetten hoop ik) en op die manier dus de muziek te kiezen die in de keuken afspeelt.

Badkamer:
hier lopen geen audiokabels, maar ik heb wel een stopcontact. Via ebay kan ik nog de Denon HEOS 1 kopen en dan ook een batterij (go pack).
De Denon kan dan draadloos (HEOS technologie) de badkamer aansturen, wederom zou ik dus de muziek kiezen via de smartphone ipv naar de TV-ruimte te hoeven lopen.
De HEOS 1 wordt niet meer gemaakt maar is nog via ebay te koop. De opvolger heeft geen batterij die je erbij kan kopen, en ik wil dat juist wel. Het lijkt me namelijk handig om deze mee in de tuin enz te kunnen nemen.]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Allereerst complimentje voor de topicstart. Je hebt duidelijk wat voorwerk gedaan en nagedacht over je keuzes. Dit is een voorbeeld voor velen.
Het lijkt me dat deze speakers aangestuurd kunnen worden door de Denon AVR-X1600H. De receiver geeft een hoger vermogen op dat wat de satellite speakers en subwoofer nodig hebben (ik veronderstel dat te veel vermogen geen kwaad kan?). De center speaker heeft 20-100W nodig, het is me niet helemaal duidelijk maar ik denk niet dat de Denon 100W kan leveren, maar wel veel meer dan 20W.
Vermogen wat bij speakers en receivers genoemd staat hoef je eigenlijk niet naar te kijken. Het vermogen is namelijk variabel en afhankelijk van andere factoren, zonder die factoren te weten is het eigenlijk nietszeggend en zelfs als je die factoren weet, heb je nog niets aan het gegeven. Zie het als een auto waarbij men adverteert met "6000 tpm". In de praktijk vraagt een speaker zo'n 0,1 - 1 watt op normaal tot vrij hard volume (wat overigens een groter verschil is dan 20-100w). Dus naar vermogen hoef je niet te kijken, normale consumenten speakers passen altijd op normale consumenten receivers.

Het is mooi dat je naar de WAF Wife Acceptance Factor kijkt, maar dat gaat vaak niet gepaard met hoge kwaliteit. Geluidskwaliteit van een speaker is vooral persoonlijk en afhankelijk van de klankeigenschappen, maar geluidskwaliteit van een set is afhankelijk van hoe de speakers op elkaar zijn afgestemd. Wat het euvel is van kleine speakers, is dat ze vooral niet heel laag kunnen. Daar heb je dan een subwoofer voor, maar die is bij veel goedkopere setjes ook niet om over naar huis te schrijven (een beetje subwoofer is groot, zwaar en heeft een vanafprijs van zo'n €450,-). Maar zelfs mèt een goede subwoofer komt een ander probleem nog om de hoek kijken en dat is de plaatsbaarheid van het geluid. Onder de 120hz kan een mensenoor niet achterhalen waar het geluid vandaan komt, daarboven wordt het steeds duidelijker. Bij degelijke speakers neemt de sub het over onder de 60-100hz, bij kleine speakers zit die overgang al snel op 150-200hz. Dat vliegtuig wat over komt gevlogen kan dus zomaar van de speakers voor, naar de speakers achter, naar de subwoofer linksvoor gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Het kan dus een storend effect hebben op de surround beleving. Bij tvseries zal dat niet snel een probleem zijn, maar bij films en sommige muziek zeer waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Hartelijk dank voor je reactie, ik heb inderdaad al heel veel tijd besteed aan het uitzoeken wat er is en wat ik wil, maar ik moet zeggen dat het vrij ingewikkeld is en er is ook veel keuze.

Ik ben blij te horen dat er qua compatibiliteit tussen de speakers & receivers geen probleem is.

In verband met het formaat en prijs van de gekozen speakers: bedankt om me te wijzen op de nadelen.
Ik had eerst duurdere en grotere speakers gekozen, de Q-acoustics 3010i cinema pack. Mijn vrouw was akkoord tot ik haar visueel toonde welk formaat de speakers hadden (dmv kartonnen verpakkingen). Toen was ze helemaal niet meer akkoord.
Het is dus echt kiezen tussen compacte speakers zoals deze of een soundbar, en dan begrijp ik dat compacte speakers de betere keuze zijn. Ik ben ook geen audiofiel, dus ik denk dat ik de door jou genoemde nadelen zal kunnen aanvaarden.

Indien je nog opmerkingen hebt over de andere elementen die ik aanbracht is dat steeds welkom (vanuit de keuken met de smartphone de receiver in de tv-ruimte aanzetten en muziek op de keukenspeakers (zone-2) aanzetten; meerwaarde/ontvangst DAB; nut duurdere receiver; geen compacte dolby atmost set op de markt;...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik was dus nog op zoek naar speakers voor in de keuken, die ik op de ZONE 2 van de receiver in de TV-ruimte zou aansluiten.
De sattelite speakers van de Wharfedale DX-2 5.1 speaker set heb ik nu ook los te koop gevonden in de UK. Op de productpagina van deze speakers staat echter 'For those seeking a more discreet, stylish and affordable solution for genuine surround sound, the award-winning DX-2 Satellite Speakers are also sold separately.'
Dat lijkt erop te wijzen dat deze bedoelt zijn als je bvb een 7.1 set wil ipv een 5.1 set.
Kan ik ervan uitgaan dat ik deze ook perfect kan gebruiken als stereo set voor in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 16:44
Als ik je een advies mag geven; neem vrouwlief mee naar een goede audiowinkel (iEar, HiFi-Klubben, waar ze maar een leuke selectie boekenplankspeakers hebben) en vraag om een luistersessie. Vooraf een paar nummers selecteren die jij en vrouwlief graag willen horen. Begin bij de speaker die jij graag ziet staan in de woonkamer en ga daarna richting de speaker die je vrouw akkoord bevonden heeft. Je zal merken dat de kwaliteit van het geluid flink omlaag gaat met het kleiner worden van de speaker.

Het is helaas een mes wat aan twee kanten snijdt, ben je bereid om te investeren in goed geluid, dan zal je ergens een concessie moeten doen betreft kosten, grootte of uiterlijk van hetgeen je graag zou willen hebben. Persoonlijk zou ik het zonde vinden om enkel kleine speakers aan te schaffen omdat je anders je vrouw niet tevreden houdt. Een vriend van me heeft laatst een set witte Q-Accoustics 3030i's aangeschaft welke heel prettig voor de oren én ogen zijn. Groter dan wat je vrouw nu wilt maar de kwaliteit zal doorslaggevend zijn. Je vrouw zal niet kunnen ontkennen dat de boekenplankspeakers van reguliere grootte toch echt een paar stappen beter klinken.

Wat ik wil zeggen is dat je speakers als eerste koopt met je oren, daarna pas met je ogen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Als ik je een advies mag geven; neem vrouwlief mee naar een goede audiowinkel (iEar, HiFi-Klubben, waar ze maar een leuke selectie boekenplankspeakers hebben) en vraag om een luistersessie. Vooraf een paar nummers selecteren die jij en vrouwlief graag willen horen.
Volledig mee eens, een goede set speakers kan meerdere receivers overleven.

Ik heb zelf - bij gebrek aan ruimte - zo'n 10 jaar geleden een satelliet systeem met bijbehorende subwoofer gekocht, daar ben ik nog steeds - ondanks dat mijn woning een akoestieke ramp is - erg tevreden over en daar kan ik nog wel de nodige jaren mee vooruit.

Welke set mij - mede omdat ik het hele merk niet kende - ook positief verraste, is de voorganger van deze set. Die wordt gebruikt icm de Denon AVR-X1500.

Idealiter zou je een speakerset thuis beluisteren ivm akoestiek die altijd anders is dan in een zgn "luisterkamer", maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is, bij mijn weten biedt alleen Teufel die mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Comp User op 09-11-2020 21:49 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Pagina: 1