Waar te beginnen met coderen voor 11 jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een zoon van 11 die geinteresseerd is in computers. Nu heb ik een Pi400 besteld voor hem, maar wat is een leuke en speelse manier om hem te triggeren vwb code schrijven?

Zijn er specifieke programma’s die hem kunnen stimuleren? Hij is een dromer, dus iets met fantasie zou goed werken haha

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Is iets met Arduino een idee? Dan leer je niet alleen een code programmeren, maar ook wat het vervolgens doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn heel wat robot kitjes, o.a. te koop bij kiwi electronics. Verschillende hardware en mogelijkheden, van ozobot (programmeren met kleurtjes of symbolen) tot arduino achtige systemen. Allemaal in ieder geval gericht op educatie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Je hebt verschillende initiatieven zoals Small Basic, Kodu, Scratch, Swift Playgrounds etc.

Als je genoeg geld er in wil pompen is Lego Mindstorms ook ontzettend leuk natuurlijk!

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 02-11-2020 15:10 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hmm, dat klinkt goed in de oren. Zal eens rondneuzen voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Scratch was heel leuk. Vond mijn oudste. Makkelijke opzet voor Python. Ook een Microbit is leuk apparaatje: https://microbit.org/

[ Voor 0% gewijzigd door xAn52 op 02-11-2020 15:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Yucon

*broem*

Scratch idd. Arduino als startpunt is toch wel wat ontmoedigend omdat C soms wat scherpe randjes heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Als hij Minecraft speelt is wellicht ook een mod zoals Computercraft een idee. Daar kan hij in de minecraft wereld een robot blok bouwen die hij met LUA kan programmeren. De commando's daarvoor lijken heel erg op hoe je met de taal Logo een zogenaamde turtle over een rechthoekig vlak stuurt. In dit geval is het dan in 3 dimensies en kan hij andere blokken plaatsen, verwijderen of inventaris overdragen naar bijvoorbeeld een kist. Geen idee eerlijk gezegd of die mod nu nog actueel is, of dat er varianten/opvolgers zijn tegenwoordig.

Edit: ComputerCraft zelf is dus inderdaad niet meer courant. Maar de opvolger zou zijn CC: Tweaked
https://www.curseforge.com/minecraft/mc-mods/cc-tweaked
edit2: Ja ik weet, beetje off-topic antwoord voor dit forum. Maar je kan het ook zien als out-of-the-block denken.

[ Voor 19% gewijzigd door Valen_76 op 02-11-2020 16:41 . Reden: toevoegen uptodate mod verwijzing. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19
Valen_76 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:11:
Als hij Minecraft speelt is wellicht ook een mod zoals Computercraft een idee. Daar kan hij in de minecraft wereld een robot blok bouwen die hij met LUA kan programmeren. De commando's daarvoor lijken heel erg op hoe je met de taal Logo een zogenaamde turtle over een rechthoekig vlak stuurt. In dit geval is het dan in 3 dimensies en kan hij andere blokken plaatsen, verwijderen of inventaris overdragen naar bijvoorbeeld een kist. Geen idee eerlijk gezegd of die mod nu nog actueel is, of dat er varianten/opvolgers zijn tegenwoordig.

Edit: ComputerCraft zelf is dus inderdaad niet meer courant. Maar de opvolger zou zijn CC: Tweaked
https://www.curseforge.com/minecraft/mc-mods/cc-tweaked
edit2: Ja ik weet, beetje off-topic antwoord voor dit forum. Maar je kan het ook zien als out-of-the-block denken.
Microsoft heeft hier tegenwoordig "Code Connection" voor (inclusief tutorials in het Nederlands), vergelijkbaar met Scratch.

Mijn oudste zoon (8 jaar oud) is momenteel vooral bezig met Scratch. De volgende stap na scratch wordt Python (en daarna C# ivm Unity en omdat ik zelf veel doe in C# kan ik hem daar mooi mee helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. ikzelf baal er van dat ik vroeger nooit de kans heb gekregen om met coderen te beginnen al wist ik al wel toen ik 10 was dat ik in de computers ging. Mijn kennis is zeer hoog, hardware, software, servers etc., maar coderen is iets wat ik maar niet echt onder de knie krijg helaas. heb vaak zat python cursussen en dergelijke gestart, maar ik geraak er niet enorm getriggerd door. Wat ik best jammer vind. Code lezen lukt me wel, maar zo ff spugen is een andere zaak haha.

Leuk om me alsnog in die wereld te begeven met @lilYzord nu...ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:19
Yzord schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:46:
Bedankt voor alle antwoorden. ikzelf baal er van dat ik vroeger nooit de kans heb gekregen om met coderen te beginnen al wist ik al wel toen ik 10 was dat ik in de computers ging. Mijn kennis is zeer hoog, hardware, software, servers etc., maar coderen is iets wat ik maar niet echt onder de knie krijg helaas. heb vaak zat python cursussen en dergelijke gestart, maar ik geraak er niet enorm getriggerd door. Wat ik best jammer vind. Code lezen lukt me wel, maar zo ff spugen is een andere zaak haha.

Leuk om me alsnog in die wereld te begeven met @lilYzord nu...ben benieuwd.
Het is nooit te laat om het te leren.
7 jaar geleden was ik nog echt een systeembeheerder: tegenwoordig ben ik eigenlijk meer een developer (mijn focus ligt op het gebied van automation en dan voornamelijk Powershell en C#).

En ik was als klein kind al bezig met programmeren, in Basic.
Helaas door een vervelend incident (de floppy met al mijn code was corrupt geraakt) pas 20 jaar later het programmeren weer opgepikt. De grootste truc is: blijf er dagelijks mee bezig en probeer zoveel mogelijk zelf te doen tijdens het leertraject ipv overal een 3rd party library voor te gebruiken aangezien je daar zoveel van kunt leren. Op de momenten dat ik mij verveelde pakte ik een RFC van een techniek erbij em dan ging ik adv de specificaties iets bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Killah_Priest schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:19:
[...]

Het is nooit te laat om het te leren.
Ik weet dat het nooit te laat is om te leren, maar ergens verlies ik elke keer mijn interesse als ik er mee begin. Het zit schijnbaar niet in me om te programmeren. En het is echt niet zo dat ik nu druk zet op de kleine om te programmeren, maar ik wil hem wel alle facetten van ict kennis laten maken. Zo gaan we, als alles binnen is, mijn imac pro upgraden qua cpu en geheugen ook al wordt dat gezegd dat dat niet zomaar kan. Maar je bent een tweakert of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:09
Grasshopper is ook erg leuk om mee te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 11:55
Een leuke volgorde met een Pi die kinderen ook lukraak door elkaar en tegelijk kunnen doen is:
  • Scratch 3.0, staat standaard geïnstalleerd in Raspberry OS. Programmeren met blokken. Leren over sprites, herhaallussen, variabelen, tabellen, van alles.
  • Microbit: Een klein ontwikkelbordje met LED lampjes, een gyroscoop, bluetooth en andere sensoren. Via een browser op de Raspberry te programmeren met makecode.microbit.org. Ontzettend leuk en leerzaam, als je er 2 hebt kun je bijv. een 1.5 meter afstand detector maken. Ze ontvangen elkaar via bluetooth en als het signaal te sterk wordt.. nou ja je snapt 'm. In de waan van deze tijd leuk om te programmeren.
  • Dan Scratch en Microbit koppelen via 'scratch-link': Koppel Scratch via bluetooth aan de microbit. Nog steeds programmeren met blokken, maar dan met de Microbit als afstandsbediening;
  • Minecraft-Pi i.c.m. Python: een simpele Minecraft die je met Python kunt beïnvloeden. Een aantal blokken zijn bijv. alleen te bouwen via een Python commando. Dat geeft bij het gamen wel motivatie om Python te ontdekken :)
  • Python op de Microbit: Ook via makecode.microbit.org! Een aantal dingen zoals de Microbit tekst laten uitspreken kan alleen via Python. Daar zijn geen programmeerblokken voor. En door het geprogrammeer met blokken herkennen ze de structuur en lussen van de programmeertaal nu ineens vrij snel.
  • En dan nog S4A of Scratch4Arduino. Terug naar Scratch, programmeren met blokken. Maar een Arduino heeft wel erg veel poorten om allerlei dingen zoals servo's op aan te sluiten. Scratch in de echte wereld. Telkens weer wat nieuws te ontdekken.
Voor Scratch en de Microbit zijn allerlei leuke Nederlandstalige lessen en video's te vinden. Dit is hoe ze bij mij thuis zijn begonnen en nog bezig zijn. Er wordt van alles aan elkaar geknutseld en geprogrammeerd.

--aanvulling scratch-link--
Om Scratch via bluetooth aan de Microbit of LEGO Mindstorms te koppelen heb je op een raspberry nog wat extra software nodig. Die is hier te vinden: https://github.com/chrisglencross/bluepy-scratch-link

[ Voor 6% gewijzigd door Snelletomaat op 02-11-2020 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Lego technic mindstorms als hij Lego leuk vindt.
De prijzen zijn helaas wel hoog.

[ Voor 27% gewijzigd door DJMaze op 02-11-2020 21:14 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:22
SonicPi! Daarmee kun je muziek maken door te programmeren.

https://sonic-pi.net

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 13:18
Laat hem eens een HTML documentje maken. Ja het is officieel geen programmeertaal, maar het is een laagdrempelige afgeleide ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Faloude schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:59:
Laat hem eens een HTML documentje maken. Ja het is officieel geen programmeertaal, maar het is een laagdrempelige afgeleide ervan.
Nee. Gewoon nee. HTML heeft niets met programmeren te maken, dat is opmaak. Javascript a la, maar HTML niet.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 13:18
MueR schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:00:
[...]

Nee. Gewoon nee. HTML heeft niets met programmeren te maken, dat is opmaak. Javascript a la, maar HTML niet.
We hebben het hier over het motiveren van een 11 jarige. Motiveren doe je door kleine doelen op te stellen met makkelijke wins. HTML biedt een makkelijk in te rollen gateway naar webdevelopment. En webdevelopment op zijn beurt kan een gateway bieden naar meer gestructureerd native applicaties.

Inlevingsvermogen is belangrijk hier.

Overigens is het best vreemd om JavaScript te leren voordat je HTML beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Yzord ik heb een volledige startkit + alle extras (nieuw in doos) liggen van; https://microbit.org/

kan je zo hebben

@Yzord zie DM

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 03-11-2020 13:15 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Persoonlijk denk ik dat html ook aardig basic is om coderen te leren te begrijpen. Zoals het openen en sluiten van een command. Ik snap het wel, zo ben ik ook ooit begonnen met wat ik weet. Gratis website op Geocities en dan met basic html een under construction plaatje er op zetten. Mooie tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
himlims_ schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:25:
@Yzord ik heb een volledige startkit + alle extras (nieuw in doos) liggen van; https://microbit.org/

kan je zo hebben
Interested...vertel me er wat meer over als je wilt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
1.) 10 vingers blind typen
2.) Cursus Engels

Daar heeft hij meer aan als basis

http://www.labee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
labee schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:19:
2.) Cursus Engels

Ow geloof mij maar, Engels weet hij al. We doen samen VR games en hij zit altijd in VRchat en het verbaasd mij gewoon hoe goed hij kan communiceren met alle aanwezigen daar. Hij is 11 en krijgt nog geen Engels op school. Dus ik vroeg hem hoe hij zo goed Engels kan...van YT zegt ie haha _/-\o_ toch nog ergens goed voor die Google.

[ Voor 3% gewijzigd door Yzord op 03-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
labee schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:19:
2.) Cursus Engels

Goed software developen heeft alleen geen moer te maken met hoeveel toetsaanslagen per minuut je kunt halen, dus dat 10 vingers blind typen is eigenlijk een beetje onzin als basis.

(Tenzij je verwacht ooit als warm lijf bij een slechte outsourcer te gaan werken. Dan wordt het inderdaad relevant hoeveel loc Java je per uur op kunt leveren, ja... :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door R4gnax op 05-11-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je zou ook Code Combat kunnen proberen. Een toegankelijk (puzzel) spelletje waar je dmv het intypen van code je hero laat bewegen en vechten (met autocomplete!)

Bla bla bla...

Pagina: 1