Mijn vragen:
1. Ik heb een nieuwe kleur PLA gekocht ter vervanging van mijn eerste kleur. Beide kleuren komen van 123 inkt uit de Jupiter serie. Nou print de nieuwe kleur een stuk "scherper" dan de oude kleur. Het lijkt wel of het PLA beter smelt. Kan er verschil zitten in PLA, zelfs als dit hetzelfde type/serie is? Zou dit bijvoorbeeld kunnen omdat het oude PLA op de rol buiten de printer zit, en niet ingepakt o.i.d.?
2. Enkele weken geleden heb ik een verstopte nozzle gehad waardoor er behoorlijk wat PLA langs de printkop is gelopen. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Sinds dien heb ik af en toe een verbrand plastic geur vanuit de printer. Dit blijft niet de gehele tijd tijdens het printen en is vaak alleen de eerste paar minuten. Ik zou denken dat er nog ergens een restje PLA zit maar dat lijkt niet zo te zijn. Zijn er tips om dit te verhelpen, of kom je dan op een nieuwe printkop uit?
Relevante instellingen, hardware en toebehoren die ik gebruik:
- Ender 3 (V1) met standaard nozzle (0.4)
- Glazen printbed
- 3DLAC plus
- 123-3D PLA uit de Jupiter serie (1.75)
- PLA preheat: Nozzle 200 graden, printbed 60 graden.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Printkop/Nozzle volledig uit elkaar gehaald.
- met een staalborsteltje de gehele kop/nozzle schoongemaakt.
- Nieuwe Nozzle op de printkop gezet
- PLA vervangen
- Nozzle verwarmt tot 250 graden.
1. Ik heb een nieuwe kleur PLA gekocht ter vervanging van mijn eerste kleur. Beide kleuren komen van 123 inkt uit de Jupiter serie. Nou print de nieuwe kleur een stuk "scherper" dan de oude kleur. Het lijkt wel of het PLA beter smelt. Kan er verschil zitten in PLA, zelfs als dit hetzelfde type/serie is? Zou dit bijvoorbeeld kunnen omdat het oude PLA op de rol buiten de printer zit, en niet ingepakt o.i.d.?
2. Enkele weken geleden heb ik een verstopte nozzle gehad waardoor er behoorlijk wat PLA langs de printkop is gelopen. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Sinds dien heb ik af en toe een verbrand plastic geur vanuit de printer. Dit blijft niet de gehele tijd tijdens het printen en is vaak alleen de eerste paar minuten. Ik zou denken dat er nog ergens een restje PLA zit maar dat lijkt niet zo te zijn. Zijn er tips om dit te verhelpen, of kom je dan op een nieuwe printkop uit?
Relevante instellingen, hardware en toebehoren die ik gebruik:
- Ender 3 (V1) met standaard nozzle (0.4)
- Glazen printbed
- 3DLAC plus
- 123-3D PLA uit de Jupiter serie (1.75)
- PLA preheat: Nozzle 200 graden, printbed 60 graden.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Printkop/Nozzle volledig uit elkaar gehaald.
- met een staalborsteltje de gehele kop/nozzle schoongemaakt.
- Nieuwe Nozzle op de printkop gezet
- PLA vervangen
- Nozzle verwarmt tot 250 graden.